Het is caravanmageddon in vakantieland. De Nederlander keert de sleurheut massaal de rug toe.
Uit cijfers van Bovag en VWE blijkt dat de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte caravans sterk terugloopt. Kijken we naar splinternieuwe caravans, dan werden er in het eerste kwartaal van 2012 nog 2.123 stuks verkocht. In Q1 van 2013 is dit inmiddels teruggelopen naar 1.405 stuks. En bij de tweedehandsjes ging het aantal van 2.649 naar 2.192.
Muesli-auto’s vermoorden de caravan!
Nu is het makkelijk om de terugval in caravanverkoop aan de crisis te wijten, en natuurlijk, dat zal een aanzienlijke rol spelen. Maar een voor de branche zorgwekkendere trend is de toename van auto’s die nog geen deuk in een pakje boter kunnen trekken, laat staan een caravan op sleeptouw kunnen nemen. Want zien we een Peugeot 107, Citroën C1 of een Toyota Aygo wel eens met een sleurhut vol aardappels en vruchtenhagel richting Frankrijk vertrekken? Precies.
Het veranderende autobeeld van Nederland, waar zuinige auto’s met minder sterke motoren van vele voordelen zoals vrijstelling van wegenbelasting genieten, zorgt ervoor dat men minder vaak een geschikt werkpaard heeft om een sleurhut te trekken. Wel denkt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens dat veel caravanbezitters overstappen op de vouwwagen: “Die zijn een stuk goedkoper en lichter, maar staan onder de 750 kilo niet op kenteken, dus we kunnen dat vermoeden vooralsnog niet staven met cijfers.” zegt hij in de Telegraaf.
Er zijn nog zo’n 470.000 á 480.000 carvans in Nederland, waarmee we toch nog even hét sleurhuttenlandje van Europa blijven. “Iets om trots op te zijn.” ~helemaal niemand.
Foto via Pidipidipidijunk.nl
roadrebel123d zegt
YES!!
flippert zegt
Inderdaad, wat een goed nieuws!! Opzouten met die paupercaravans. Nou alle volkstuinen nog..
ejevh89 zegt
Pino pi 2010 wordt al geimporteerd deze caravan weegt 350 dus vrijwel elke auto kan hem trekken met de aankomende wijziging in wegenbelasting mogen ze het straks ook.
Ps probeer jullie dag niet te verpesten hoor.:p
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Aardappels en vruchtenhagel… Hahaha. Briljant
norge zegt
Dieseltje met plusminus 110 peeka kan een aardig hutje trekken hoor.Of is dat ook al te duur in NL?
jrk68 zegt
@norge:
Daarom verkoopt de muesli Megane hier als een dolle, 14% bijtelling en met het pasje van de baas met je hut naar Zuid-Frankrijk….
W115 zegt
Een caravan is iets voor de oudere generatie. Wie wil zo’n ding nog?
Larick zegt
Verhaal klopt niet helemaal, (telegraaf bron niet gelezen) maar sinds 2004 loopt de verkoop van caravans al flink terug van 20-24k p.j. (2004) naar 8-10k in (2010). Grootste boosdoener is niet de auto, een caravaneigenaar koopt toch wel een trekauto, maar de goedkope allin vakantie naar Turkije. Dit is het nieuwe budget alternatief waar de kampeervakantie dat 20 jr geleden was. Caravans zijn duurder geworden, vliegen goedkoper.
mashell zegt
Overstappen op vouwwagens? Dat is het combineren van de nadelen van een tent met de nadelen van een caravan, dus wel in een tent moeten slapen en toch eindeloos onderweg zijn om op de vakantie bestemming aankomen. Dat is zo raar dat je dat je ze in tegenstelling tot wat de Bovag (probeert met de ANWB en TLN te wedijveren voor de grootste nonsens praat mbt het verkeer) woordvoerder beweert nooit ziet rijden.
robert110 zegt
@mashell: daar moet ik je toch even verbeteren. Een vouwwagen is juist het positieven van een tent en en caravan. Ja mag natuurlijk maar 90/100 met zo’n ding maar vergeet niet dat veel tentgebruikers ook een aanhangwagentje achter de auto hangen voor extra berg ruimte. Een vouwwagen bied wel de ruimte en de volwaardige keuken van een caravan(bij ons dan) maar wel het kampeer gevoel die een tent met zich meebrengt. En het is makkelijker op te zetten dan een tent. Je hoeft aan een paar stangen te trekken en in een paar minuten kan je er in slapen. Luifel, haringen en scheerlijnen zijn een (aan te raden) optie. En je hebt niet zo’n brede zware tank achter je auto hangen. Nee een vouwwagen is beter dan een tent en caravan.
gregorius zegt
@robert110: Het campinggevoel. Het ervaren van de regen. Het stil moeten zijn om 11 uur. NUL ruimte hebben en totaal geen privacy. Het meegenieten met je buren als ze hun jaarlijkse sexpartij hebben na iets te veel slechte Franse euro-wijn. Maar het allerergste: de walk of shame: met de pleerol onder de arm naar het toilet gebouw.
Ik ga gelijk een vouwwagen aanschaffen en ik zal van elke km dat ik met 80 op de snelweg naar mijn bestemming rijd, genieten van wat komen gaat!
robert110 zegt
@gregorius: Het net welke camping je bezoekt. Op de boeren campings waar ik altijd ben hen ik nergens last van, juist genieten! Maar goed smaken verschillen gelukkig.
eelco74 zegt
@robert110: Je mag er in Frankrijk (als het niet regent) er zelfs 130 mee.
imaginenl zegt
En vergeet niet dat de anwb caravan generatie tegenwoordig liever een camper heeft.
xilver zegt
Hebben onlangs nog een Puccini verkocht aan een Nederlander…hadden we wel ergens verwacht dat dit ding niet verkocht zou worden aan een Belg…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@xilver: wat is dat? Een drankje?
undifined1 zegt
Gewoon voor de zomer een e34 of e32 met trekhaak aanschaffen voor 1000 euro. En die dan 1 maand per jaar niet schorsen, heb je een prima vakantieauto.
Hubert zegt
@undifined1:
Ja, goed idee… Die is vast heel betrouwbaar.
Een auto jaar stil laten staan en dan met sleurhut er achter en volle bepakking de alpen over.
Dan toch maar liever met meusli diesel op vakantie.
undifined1 zegt
@Hubert: ik zou het best aandurven, je kunt voor 1000 euro een prima 535i met m30 motor kopen, oerdergelijk spul. En voor de zekerheid natuurlijk anwb europadekking.
Hubert zegt
@undifined1:
Prettige vakantie!
Emile_Benz zegt
@undifined1: dieseltje dan wel he…
Wacht er staat nog een BMW 1800 te koop…
undifined1 zegt
@Emile_Benz: dieseltje zou ook kunnen, en als we naar het buitenland gaan, hoeven we maar 2 dagen mrb te betalen, en een 525tds of misschien zelfs een e39 530d hoeft echt bijna niks te kosten terwijl het prima auto’s zijn.
citroenfanboy zegt
Bij mij op het werk moest er laatst een trekhaak onder een c1 gebouwd worden:P
E34M5Touring zegt
@citroenfanboy: Wij hebben er afgelopen weekend nog een boot achter gehad. Gaat prima al mag het officieel niet. Klein bootje met aanhanger trekt ie prima. Volgens mij mag een fietsendrager wel.
citroenfanboy zegt
@E34M5Touring: haha daar had ik wel een foto van willen zien, ik zou zelf als ik het zou proberen bang zijn dat ik alles kromtrek
citroenfanboy zegt
@E34M5Touring: lijkt me wel een grappig gezicht, maar was je niet bang dat je met die combinatie alles krom trok?
E34M5Touring zegt
@citroenfanboy: Nee joh, was maar een klein 4 persoons vissersbootje. Denk dat het totaal misschien een keer 450Kg was. Dat gaat prima. Zit een behoorlijke veiligheidsmarge in hoor. Daarbij, zo’n C1 is krachtig genoeg. Je merkt echt niet dat er wat achter hangt. Zelfs met trailer en boot de schans weer op was 0 moeite.
melser zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
timberleek zegt
Ik denk dat geld ook gewoon een grote rol speelt. Ik ken veel mensen die graag camperen (ik zelf eigenlijk ook wel). Maar echt goedkoop is het niet.
Sowieso al aan brandstof. De auto met caravan naar zuid frankrijk/spanje sleuren kost de nodige peut. En met de huidige prijzen is dat een dure liefhebberij. Daar komt nog een zooitje tol bij. En de campings zijn ook niet goedkoop.
Hoewel ik camperen heerlijk vind, moet ik ook reeel zijn. Het is gewoon duur. Als je nu dan een doel moet kiezen voor je geld. Dan toch maar een last minute naar de zon pakken.
The360box zegt
Simpel, mensen hebben geen geld meer voor vakantie en andere luxe gelegenheden dus dan stort alle bijbehorende activiteiten ook in. En zo zakken we nog dieper i.p.v. er uit te kunnen komen.
anthonie zegt
Is dit het hele verhaal? Ik zag het jaren geleden al aankomen. Het heeft niks met caravans en auto’s te maken volgens mij. Er komt nu gewoon een generatie aan die niet met het gezin een grote caravan kan kopen. Ik heb zelf mijn rijbewijs in 1988 gehaald en dat beperkt mij. Ik heb geen rijbewijs E. Twee jaar eerder kreeg men standaard wel B+E.
Veertigers met een gezin die aan een grotere caravan toe zijn, die zitten met een probleem. Omdat ik geen tijd, geld en zin heb om een rijbewijs E te halen, hebben we ervoor gekozen om de te kleine caravan te verkopen en dit jaar een stacaravan te nemen voor een paar weken in Spanje.
Over 20 jaar zal ook de ‘grijze golf’ om die reden veel minder met caravans naar het zuiden tuffen.