Alhoewel er één bus is, die dapper weerstand blijft bieden.
Niet alleen bij personenautoverkopen zien we behoorlijke schommelingen, ook bij bestelauto’s zien we enorme fluctuaties. In oktober ging de markt voor bestelauto’s hard onderuit en helaas zette die trend in november flink door.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, daalden de verkopen van bedrijfsauto’s met 16 procent. Toegegeven, dat is minder dramatisch dan de 25% daling die de markt moest incasseren vorige maand, maar het is alsnog een fors kopje onder. Voor deze cijfers worden alle bedrijfswagen verkopen meegerekend, dus ook particuliere bestelwagens.
WLTP
Volgens kennisbureau AUMACON is ook deze daling toe te schrijven aan de WLTP die nu van kracht is. Alle NEDC-auto’s moeten voor 1 september 2019 geregistreerd staan. Uit die voorraad wordt ook nog steeds verkocht. Met ‘autoverkopen’ kijken we altijd naar registraties, maar grote kans dat een hoop ‘verkochte’ bedrijfswagens op kenteken nog aan het wachten zijn op een nieuw baasje.
Volkswagen
Het best verkochte bestelautomerk is nog altijd Volkswagen, ondanks een daling van 5,5%. Mercedes-Benz noteerde deze maand een bescheiden min van 2,2%. Bij de Fransen merken ging het wat harder achteruit. Peugeot verkocht 7% minder, terwijl concurrent Renault zelfs 10% minder op kenteken kon zetten. Ford hield de schade beperkt met een daling van slechts 1%. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Het relatief kleine MAN verkocht zelfs beter. Met name de TGE was uitermate populair. Er was een volumemerk dat goed scoorde en dat was Fiat. De Italianen verkochten in november 2019 m aar liefst 5% meer dan het vorige jaar.
Fiat Ducato
Je zou kunnen aannemen dat Fiat dat te danken heeft aan een paar zeer goedkope en kleine bestelwagens, maar niets is minder waar. Het was met name de gigantische Ducato die enorm goed bleef verkopen. De Ducato wordt overigens naast bestelbus ook gebruikt voor andere doeleinden, zoals personenvervoer, recreatie (campers) of pickups (voor hoveniers bijvoorbeeld).
BaRa zegt
Is Opel meegerekend onder Peugeot? Of worden ze even genegeerd, want ‘branded content’?
willeme zegt
@BaRa: Opel wordt apart meegerekend.
Geen branded content, btw ;). Gewoon extra nieuws :-)
flik2punt0 zegt
Is ook wel echt een heerlijke bus die ducato
mikje90 zegt
@flik2punt0: Vooral met die 3.0L diesel.
gamma81 zegt
@mikje90: Maar die wordt helaas niet meer geleverd, de 180 pk is al een tijdje ook een 2.3.
MrSelected zegt
@gamma81: Is dat niet zelf een 2.0 nu? De oude 3.0 HDI was echt een beer van een blok. Met al die mini blokjes met nieuwerwetse technologie zou ik geen bestelbus meer durven kopen. Ben blij dat de 3.0 HDI mijn laatste was.
moveyourmind zegt
Zijn de Japanners eigenlijk nog wel vertegenwoordigd op de bedrijfswagenmarkt?
Hadden hier ooit best een behoorlijk marktaandeel, maar op een enkele Hi-ace van Borent na kan ik me niet herinneren dat ik recent nog een Japanse bestelwagen gezien heb.
rutgerg zegt
@moveyourmind: de PSA bussen rijden ook rond als Toyota Proace en Proace city ja….
moveyourmind zegt
@rutgerg: Thanks. Ziet er best geslaagd uit die Proace.
Tonnie zegt
Ducato zie je ook al ruim 20 jaar erg veel. Sterke naam.
alassad zegt
Interessante link naar het artikel over particuliere bedrijfswagens!
Dutchdriftking zegt
Aan de ene kant wellicht wat kansloos de WLTP, aan de andere kant, bestelwagens hebben ruimte zat voor accu’s onder de auto, en hebben over het algemeen geen idioot grote range nodig. Je gaat er tenslotte niet 200km verderop mee klussen. Een paar knappe diesels voor koeriers/transport bedrijven, en klaar!
johan_schipper zegt
@dutchdriftking: er zijn bedrijven die door het hele land werken, dus ja die gaan wel degelijk regelmatig 200km verderop klussen.
mashell zegt
@dutchdriftking: die man die s’ochtends om 6 u koffie staat te drinken bij het tankstation, de man waar Mark Rutte het telkens over heeft, dat is een bouwvakker die elke grote morgen met zijn busje aan de grote busjes uittocht mee doet en via de A1 Overijssel verlaat om ergens in het westen te gaan bouwen. Wat ik bedoel, 200km per dag is voor een bouwvakkers busje niet iets vreemds.