Dankzij de crisis daalde de verkoop van aanhangwagens vanaf 2008 steeds verder. Toch zien we in het eerste kwartaal van 2014 weer een flinke stijging.
De verkoop van aanhangwagens geeft een aardige indicatie van de economische gesteldheid in Nederland. Bedrijven in de bouw, transport, tuinaanleg, etc. zijn vaak afhankelijk van aanhangwagens. Als die bedrijven failliet gaan, worden er dus ook geen aanhangers aangeschaft.
Bovag laat weten dat er in het eerste kwartaal van 2014 3.685 nieuwe aanhangwagens zijn verkocht. Een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar. Ook de verkoop van gebruikte aanhangwagens steeg aanzienlijk met 12%.
De markt voor aanhangwagens is in ons land grotendeels in handen van Nederlandse merken. De Brabantse merken Hapert, Saris, Henra en Anssems (wie kent ze niet?) toppen traditiegetrouw de verkooplijst.
autoblaag zegt
Mooi dat ook de ‘aanhangwagenindex’ nu economische groei voorspelt. Weer een graadmetertje erbij!
berlinetta zegt
Zo kun je elk product wel als graadmeter gebruiken.
Joerek zegt
Ik ben geen aanhanger van die dingen
celicatwincam zegt
@Joerek: Wel als bovenstaande foto illustratief is voor de aanhangermarkt!
norge zegt
Dat heb je als iedereen in een kleine auto gaat zitten.
tstile zegt
Kan ook zijn dat door de crisis er weinig is verkocht de afgelopen jaren, waardoor het spul inmiddels zodaning versleten is dat men nu wel veel móet vervangen. Om vervolgens de komende 6 jaar niks meer te kopen..
Zo gaat het bij computers ook
850t5r zegt
Tja geen wonder, 0% bijtelling natuurlijk! Geen uitstoot e.d scoort altijd…
harrie zegt
@850t5r: precies, ipv een nieuwe zware bouwvakkersbus een Metsubsidie PHEV of muesli gebakje + aanhanger.
jasperjvr zegt
Een evengrote stijging als bij Mercedes dus
850t5r zegt
@jasperjvr: doen die aan aanhangers dan?