Wat handige tips om je hoofd koel te houden tijdens de hitte.
Als de weerman na het nieuws zegt dat het kwik stijgt tot tropische temperaturen weet je dat klotsende oksels gegarandeerd zijn op de motor. Nu kun je natuurlijk een ‘zomerstop’ inlassen bij dit soort temperaturen maar je kunt ook genoeg maatregelen nemen om een ritje comfortabeler te maken. Je lichaam en motor zullen warm worden maar je moet je hoofd letterlijk koel zien te houden. Wij zochten naar wat verkoeling op de motor.
Blijf alert en drink veel
Er wordt gewaarschuwd voor concentratieverlies en een vertraagde reactietijd door de hitte. Het is dus bijna overbodig om te zeggen maar pas je rijgedrag aan. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt -en nee, bier is geen goed plan- en zout binnenkrijgt. Neem met deze temperaturen een flesje water mee en stop op tijd om even rust te houden en wat te drinken. Je verliest veel water dus moet dat ook weer aanvullen.
Pas de route aan: rijwind en schaduw zorgen voor verkoeling op de motor
De volle zon op je helm is geen pretje, het is daarom handig om de schaduw op te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld door een bosrijk gebied op te zoeken. Vaak is daar de gevoelstemperatuur ook iets lager. Zorg er wel voor dat je een route kiest met zo min mogelijk stoplichten. Rijwind zorgt voor verkoeling en bij stoplichten krijg je last van de warmte van de motor. Mocht de rijwind niet genoeg zijn heeft Sony altijd nog een draagbare airco. In de vroege ochtend of later op de avond koelt het redelijk af, het is dus ook aan te raden om je ritje op een ander tijdstip te plannen.
Zorg voor verkoelende kleding
Thermo-onderkleding: Bij onderkleding denk je misschien aan koude dagen. Toch is onderkleding ook heel belangrijk voor verkoeling op de motor. De uitleg is misschien wat smerig. Warmteregulerende onderkleding neemt zweet op, het vocht zorgt zo voor een verkoelende werking.
Koelvest of nat shirt/sjaal: Een koelvest dompel je onder in water waardoor hij zich volzuigt. Er zijn ook koelvesten die je kunt vullen. Je trekt het vest aan onder motorkleding. Door het verdampen zorgt het water voor verkoeling op de motor. Mocht je een oplossing zoeken die meer budgetvriendelijk is kun je ook altijd een shirt of juist een sjaaltje onderdompelen in water.
Doorwaaikleding: Doorwaaikleding is speciaal gemaakt voor hoge temperaturen. Zoals de naam al zegt: de wind kan hier doorheen waaien. Ondanks de ‘gatenkaas’ ben je toch beschermd door slijtvast materiaal. De mesh stukken zorgen ervoor dat je enigszins kan genieten van een windje.
Helm: Je kunt natuurlijk kiezen voor een open jet helm voor wat verkoeling, maar dit is minder veilig op de motor. Zorg er in ieder geval voor dat je alle ventilatie van je helm openzet. Een zonnevizier, donker vizier of een goede zonnebril is ook geen overbodige luxe.
Handschoenen: Zorg ervoor dat je een setje zomerhandschoenen hebt. Omdat ze geen waterdichte laag en voering nodig hebben zijn ze een stukje dunner. Vaak zijn zomerhandschoenen ook voorzien van een mesh laagje.
Nog wat extra tips voor verkoeling op de motor
Een motorjas open zetten voor de verkoeling op de motor is -uit eigen ervaring- geen goede oplossing. Met dit weer zijn de kleine beestjes genaamd insecten ook oververtegenwoordigd. Laat een aantal van die rotdingen nu ook nog in staat zijn om te steken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor rijden met je helm open. Een wesp in je helm is geen pretje.
Mocht je voor de zomerstop kiezen hebben we ook wat tips voor de airco in de auto. Je kunt dit weer ook positief bekijken: je banden worden lekker warm en genoeg grip op het asfalt. En als het nu echt te warm wordt kun je gewoon met motorpak en al in het zwembad springen voor wat verkoeling op de motor. Mocht je een leren pak hebben zit het meteen wat beter.
eirmakk zegt
Korte broek en t-shirt kan ook gewoon prima. ;p
Tonnie zegt
@eirmakk: daar lijkt het vaak wel op. Vooral die motormuizen in de stad of in ’t buitenland. Echt onverantwoord.
britt zegt
Vergeet het frikadellentasje met EHBO kit erin dan niet! Heel onverstandig…
Robert zegt
@eirmakk: dit is wel de meest gepraktiseerde vorm van verkoeling zoeken op de motor, deze dagen, helaas.
Het zegt veel over waar mensen hun prioriteit aan geven in het verkeer.
Dizono zegt
Mooi op de motor is lelijk in het ziekenhuis…
pindakoning zegt
@eirmakk: als je alleen in de stad rijdt snap ik enigszins wel dat je even met korte mouwen gaat rijden. Op de scooter rijd je toch ook niet met een motorpak.
Buiten de bebouwde is een ander verhaal en ook verre van comfortabel
BJ zegt
Als je met 50 of 60 onderuit gaat knap je daar echt niet van op. Dat je het op een scooter niet doet betekent niet dat het nou zo veilig is. Of een wielrenner heuvel af… Maar als motorrijder moet je imo gewoon de discipline hebben nooit onbeschermd te rijden.
baardmijt zegt
@pindakoning: Op de brommer had ik ook bijna altijd motorkleding aan. En de meewarige blikken van sommigen waren snel vergeten als ik heerlijk beschermd over het asfalt gleed.
phdg zegt
@eirmakk: #meatcrayon
Henk zegt
Drink water (camelbag)
Neem een kleine paraplu mee voor noodschaduw
Maak je hoofd en borst geregeld nat
Ventilatieritsen dichtdoen als het echt warm is
Koop een leren pak met stof op de armen en onder de oksel
Sloop die thermopane ruit van je motor
Zet die handvat verwarming uit
britt zegt
Goh, ik dacht dat handvatverwarming hielp om de hitte van de motor af te laten maar dat klopt dus niet. Goede tip ;)
escort77 zegt
Besef dat je in bosrijk gebied ook minder goed zichtbaar bent, vooral met halfopen stukken waarbij jij en medeweggebruikers snel verblind kunnen worden.
Poulusma zegt
En vooral als je zo’n debiel bent die met mistlampen aan rijdt ? Nog steeds onvoorstelbaar dat mensen daar nog steeds mee wegkomen. Vooral met de smoes dat je beter zichtbaar bent ?
sabrerator zegt
Mijn meest recente motorrit was vrijdag een week terug, toen het ook ruim boven de 30 graden was.
Vanaf dat moment heb ik een zomerstop ingelast. Balen, want dat was het begin van 4 weken vakantie waarin ik een paar gebieden in Nederland wilde gaan betouren.
Ik reed van de Veluwe naar huis in regio Dordrecht en ben eerst zoveel mogelijk over de Veluwe gereden vanwege de schaduw. Toen werd de snelweg langzaamaan onvermijdelijk en ben ik vanaf Barneveld over de snelwegen gegaan. Onderweg paar keer gestopt voor drinken en ijsje.
Mijn kleding laat zich het best omschrijven als “Joe Bar style”, zowel op de Trophy 900 als Daytona 900.
Dus motorspijkerbroek, ouderwets motorjack, motorschoenen en een jethelm met de Britse vlag erop.
En die wesp heb ik laatst gehad. Niet fijn. Die jethelm is in elk geval minder warm dan een dichte helm (die ik ook heb). Wellicht ook eens dat doorwaai-jasje dat ik al lang heb eens aantrekken.
Ik kan direct achter mijn huis zwemmen en de buren (die er al in lagen) hoorden een opvallend korte tijd tussen het aankomen van mijn motor en de verschijning van Sabrerator in zwembroek + plons.
wijsneus zegt
@sabrerator: Je ging touren in Barneveld, toen was er een wesp en ging je thuis plonsen achter je huis. Maar waarom ga je nou de komenden weken niet meer touren?
sabrerator zegt
Veels te warm….
de auto heeft airco.
sabrerator zegt
Rijden in korte broek en T-shirt is natuurlijk volkomen ondenkbaar.
Maar de mensen die dat doen zijn blijkbaar zó stoer en gehard, dat hun huid niet doorschuurt bij een val.
boomhauwer zegt
Ik kan niet goed tegen de warmte maar rijden in deze hitte is toch geen zo’n probleem. Behalve veel drinken, heb in nog nooit gedacht aan al die bovenstaande “tips”. Ik rijd altijd met compleet lederen pak.
MarcoM zegt
Camelbag vullen met ijsblokjes en dan de rest met water, koelt heerlijk op de rug.
bennyblisto zegt
Een camelbak is wel echt een aanrader voor langere stukken. Ben vorige weekend in twee dagen naar het Salzburgerland gereden, en met name in Duitsland was het met 35 graden erg warm op de motor. Heb die dag 4L gedronken tijdens het rijden zonder veel naar de wc te moeten. Als je moet stoppen om te drinken kom je vrijwel niet aan die hoeveelheid. Bovendien heb je ook geen zin om elke 45 min te stoppen als je een lange afstand wil afleggen. Leg hem een nachtje in de ijskast en je hebt lekker koud water onderweg ?
lekbak zegt
@bennyblisto: ik heb op mijn werk wel eens dagen gehad dat ik meer dan 8 liter water heb gedronken en dat er ‘s avonds bijna teer uit de urinebuis kwam zo donker. Een warme (hete) omgeving met net genoeg wind om wel voor verkoeling te zorgen is heel gevaarlijk. Een camelbag met 4 liter water is helemaal niet zoveel. Mij vind je dan ook niet op de motor als het warmer dan 25° is. Hitte en sneeuw is het enige wat mij stopt om te rijden (droge vorst vind ik het aller prettigst).
mrbakerfield83 zegt
Een kleine airco tussen je schouderbladen klinkt fijn, maar harde apparaten op je ruggenwervel tijdens motorrijden is natuurlijk niet verstandig. Bij een val op je rug met hoge snelheid kan dat akelige gevolgen hebben. Voor de rest prima tips!!
Dutchcarwizard zegt
Ruit van je RT af slopen. Scheelt veel koeling.
cabriohater zegt
Ik snap sowieso nooit dat je zoveel motorrijders ziet met dit weer, op sneeuw na kan ik geen slechter motorweer bedenken. Maar goed ik ben sowieso niet buiten te vinden met dit weer.
techniekmeneer zegt
Bij 30plus graden stap ik niet meer op de motor. Zeker als je even stilstaat kun je echt beroerd worden in een motorpak, en als je motor rijd moet je je koppie er 100% bij hebben.
centocinquantanove zegt
Een helm en pak in een lichtere kleur scheelt ook behoorlijk lijkt me. Valt me namelijk op dat de meeste rijders allemaal in het zwart rijden.
Dizono zegt
Ik heb een overwegend wit leren pak en witte helm, scheelt inderdaad aanzienlijk. Aan de andere kant, je bent je wel een eind in de rondte aan het poetsen, want je ziet elk uitelkaar gespat vliegje zitten. En dat zijn er nogal wat op een naked.
supertjeduc zegt
Eergisteren was het zelfs in mijn T-shirt te heet , net of een föhn in je gezicht blaast
Gisteren avond om 9 uur nog een ritje gedaan en toen was het wel lekker
tjorque zegt
Hoe graag ik het ook wil… het is gewoon te warm.
Morgen ga ik toch maar even de auto nemen denk ik… dan rij ik liever door de sneeuw :)