Deze Ferrari uit ’62 is dit weekend onder de hamer gegaan voor het hoogste bedrag dat ooit voor een Superamerica is betaald. Nu maar hopen dat ‘ie niet wegkwijnt onder een dikke stoflaag.
Uit een tijd dat auto’s nog serieus lange namen meekregen (voluit heet-ie 1962 Ferrari 400 Superamerica Cabriolet Pininfarina SWB) en benzineprijzen een lachertje waren. Deze Ferrari werd na zijn geboorte naar Amerika gehaald waarna de gelukkige koper de topsnelheid van de 4.0L V12 direct ging uitproberen. Op de Bonneville Speed Trials (grote zoutvlakte) haalde de Italiaan een V-max van 233 km/h.
De voorin geplaatste V12 wordt via drie Weber carburateurs van een brandstof/lucht-mengsel voorzien. Het vermogen van deze klassieker is volgens de fabrieksopgave 340 pk. Dankzij een complete revisie in 2005 mogen we aannemen dat het aantal pk’s van deze klassieker nog steeds rond die waarden ligt. We zeggen het nog maar een keer: 2.7 miljoen euro. Voor een auto. Heerlijk! Hieronder een viertal kwijlplaatjes.
PS. Dit is niet de duurste Ferrari ooit, dat was deze 250 Testa Rossa.
Something zegt
Damn dit hoort niet meer op de weg, zulke auto´s moet je echt voorzichtig mee zijn, straks knalt een of ander idioot tegen je aan omdat ie niet oplet ofzo.
Daar gaat dan je auto van 2.7 miljoen euro
Bosnia_love zegt
@Something: Risico van ’t vak he! :lol:
Flamingo zegt
ik bied 2.8 miljoen euro
Sjaak zegt
Het is ook wel een knappe auto.
no more Mr. Nice Guy zegt
Deze valt in de categorie kopen & verkopen. Deze is leuk… voor het geld. Wanneer ik zo’n auto zou hebben en iemand bood mij 2,7 miljoen, dan hoef ik er niet lang over na te denken, dan gaat ie zo weg. Voor dat geld koop je echt iets leuks.
Wessee zegt
Prachtig!
Jipp zegt
die 2,7 miljoen is hij ook zeker waard, dit is toch een plaatje! iets wat betaalbaar is en in de buurt komt, vooral de achter lijnen is wel eeen triumph spitfire…!
Wessee zegt
Haha, typische early 60s lijnen idd.
360driver zegt
mwah….alles is te maken hoor! er zijn genoeg plaatwerkkunstenaars die dit weer onzichtbaar kunnen herstellen. Denk maar aan toen de 250 GTO van F.K enige tijd geleden vanachter in elkaar zat: die auto werd geschat op 20 mln!
Het blijven wel auto’s he?! de kerel die deze 400SA heeft zal daar waarschijnlijk ook niet zo wakker van liggen hoewel deze F niet echt gemaakt is voor t circuit :-)
Citrofiel zegt
Dat is dus boven de verwachte prijs van 1,9 tot 2,4 mln. :o Op Klassiekerrally.nl staat iets meer info en meer foto’s! Foto r101_08 heeft lang mijn bureaublad gesierd…
floryn zegt
Wat een pracht. Dit is dus een uniek exemplaar als ik het goed begrijp?
Het interieur
En de Bonneville Salt plains
Samen met wat anderen
anything zegt
wow!! vooral wanneer het dak toe is vind ‘k em echt wel mooi!!
Relief zegt
Pfff toen Ferrari nog echte auto’s maakte :'(
Vanquish zegt
Dat is nog eens een auto! Hopen dat Ferrari weer een beetje die kant op gaat ooit, dit is gaaf hoor!
Michiel_vd_Brink zegt
Ziehier meer info en foto’s van deze auto: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=42651
Inclusief ‘period pics’ van de Bonneville Speed Trials.
muazam zegt
dit is wel een mooi zeldzaam exemplaar
PCCB zegt
Prachtig toch. Er werd wel geänticipeerd dat’ie hoog zou scoren. Fijn te horen dat er mensen zijn die hier geld voor op tafel willen leggen. Het is tenslotte een kunstwerk.
Pixed zegt
Die tip, da’s graag gedaan hoor… :-( ….pffff
Larrs zegt
Nooit geweten dat Ferrari zo’n mooie auto gemaakt heeft. Dat is die 2,7 miljoen zeker waard.
Jippie zegt
Jeetje, zo maken ze ze niet meer :(
Cantago zegt
Doe mij voor dat geld maar iets anders… Een Trevita bijvoorbeeld;)
EJS zegt
Een erg mooie wagen.. Zou ik graag willen hebben, en ’t mooiste is nog dat tenzij je ‘m ergens tegenaancrasht hij je nog geld oplevert op de lange termijn ook.. Moet je ’t natuurlijk wel eerst investeren, maar toch.. Ik zou ‘m best graag in de garage hebben staan^^
northspotting zegt
Dat kenteken lijkt Frans?
Relief zegt
Damn hoe hou je dat motorblok zo netjes…. Is alles eigenlijk nog orgineel? :S
max2slow zegt
wat een smaakvol interieur
max2slow zegt
goter plaatje..
http://blogs.insideline.com/straightline/1962_ferrari_400sa_int.jpg
Dimglor zegt
Dit ziet er echt wel goed uit.., ik heb vorige week ook een oude Ferrari cabrio gezien die wat weg had van deze of een Ferrari 275 gts (zoals ook in Top Gear bij de 599 gtb test…) Jammer genoeg heb ik niet zo’n grote kennis van klassieke ferrari’s…. :s
Loos zegt
Lekker bedrag :O Maar zeker mooie, smaakvolle en tijdloze klassieker!
lambo4all zegt
mooi wagentje hoor! alleen ik heb liever een 458 italia, 599 GTO, 612 en een leuk villaatje.
8C_Competizione zegt
Wat een plaatje!
Lijkt me heerlijk om op je oude dag mee door de Italiaanse Rivièra te touren:)
PeugeotGTI zegt
@something
Je zou verplicht moeten zijn er in te rijden.
Kunnen we er allemaal van genieten.
Zoals de eigenaar van de 250 GT California die ik in Monaco tegenkwam wel deed.
Geweldig om zo’n apparaat in het wild te zien!
JVC zegt
Als old-timer is deze motor + onderdelen nog degelijk genoeg om ermee (ver) te rijden ?
Freewarefreak zegt
@JVC: Ik denk het enorm van wel. Zie die foto’s en zie enkele posts hierboven dat interieur. Deze auto is gloed hemeltje brand nieuw. Een uitgebreide revisie in 2005.. da’s een understatement. Hij is tot in de puntjes vernieuwd. Pebble Beach staat zeggen we dan toch?
Freewarefreak zegt
Ergens ook wel jammer, het patina des tijds is ook afwezig.
Mr. Dj M. zegt
Zeker een scitterend gelijnde auto!! 8)