Woensdag zijn er landelijke verkiezingen, maar ook lokaal kun je stemmen over minder auto’s en meer groen.
Woensdag 22 november kunnen we kiezen voor een nieuwe Tweede Kamer. We hebben eerder al uitgebreid aandacht besteed aan wat er voor autobezitters/liefhebbers te kiezen valt. Maar ook lokaal staat er hier en daar nog wel wat op de planning.
Zo kiezen de kiezers in de gemeente Amersfoort naast een nieuwe landelijke vertegenwoordiging in een gelijktijdig referendum of ze het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente zien zitten.
Parkeerbeleid Amersfoort
Wat houdt dat nieuwe parkeerbeleid van Amersfoort dan precies in? Nou net als veel andere gemeentes moet ook Amersfoort bouwen bouwen bouwen. Ook daar zijn er te weinig huizen. Het aantal auto’s in de stad moet minder anders is daar geen plek voor.
Binnen de gemeente Amersfoort nemen het aantal geparkeerde auto’s op dit moment zo’n 200 voetbalvelden in beslag. Veel te veel vindt het college in de stad, daar kunnen beter huizen, groen en kinderspeelplaatsen zijn.
Oplossing
Het plan van de gemeente is redelijk simpel. Gewoon heel de gemeente betaald parkeren. Dus niet alleen het centrum van de stad, maar de hele gemeente. Oók in de dorpen Hoogland en Hooglanderveen bijvoorbeeld.
Dat zou dan in fases uitgerold moeten worden. Eerste de wijken rondom het centrum en dan de rest van de gemeente. Steeds een beetje verder naar buiten. Dat proces gaat jaren duren, maar het resultaat is dat huishoudens met meerdere auto’s één vergunning krijgen en een tweede auto moet in een parkeerhub buiten stad of dorp.
Vanaf die nader te creëren parkeerhub mag je dan verder met fiets of OV. Hoe dat er allemaal precies uit moet gaan zien is nog niet bekend.
Waarom voor?
Voorstanders van het plan worden helemaal blij van meer groen, meer veiligheid en meer speelplekken voor kinderen. Wijken rondom de binnenstad hebben veel parkeerdruk van mensen die graag gratis parkeren net buiten het centrum. Zeg maar waarom alle steden het betaald parkeren gebied steeds verder uitbreiden.
Voorstanders zijn ook uit idealen voor. Want de auto hoort natuurlijk niet in de stad. En dan meteen in de hele stad betaald parkeren, want anders verschuift het probleem alleen maar.
Waarom tegen?
Tegenstanders vinden de plannen vaag. Wat gaan al die vergunningen kosten? En die parkeerhubs waar moeten die komen en wat gaat parkeren daar dan kosten. Een ander argument van de tegenstanders is dat in heel de gemeente betaald parkeren invoeren overdreven is.
Zo is er in de dorpen Hoogland en Hooglanderveen weinig sprake van een te hoge parkeerdruk. Ook het openbaar vervoer is in niet alle wijken en dorpen even goed dekkend.
Ja boeien, het parkeerbeleid in Amersfoort…
Leuk hoor zo’n “lokaal” bericht op ons favoriete blog over auto’s. Wat kan ons het schelen. Nou, dit gaan we de komende jaren in veel meer middelgrote steden zien. De ene stad kiest voor een milieuzone, de andere voor gemeentebreed betaald parkeren. Weer andere steden gaan allebei doen.
In de Gemeente Amersfoort mogen de bewoners in ieder geval aanstaande woensdag mee “beslissen” via een raadgevend referendum. Er kan voor of tegen het plan gestemd worden.
Het referendum is raadgevend, niet bindend. Het referendum is pas geldig als vijfentwintig procent van de mensen tegen stemt. Maar ook dan kan de gemeenteraad de plannen gewoon doorzetten en de uitslag negeren. Uitslag eind volgende week zo meldt RTV Utrecht.
werf76 zegt
Ik vind dat altijd zo hypocriet. “We willen meer groen en minder auto’s”. Maar degene die dat ook vooral roepen doen vrijwel zeker geen afstand van hun auto.
Voelt een beetje als: “Politie moet harder optreden”. Maar vooral tegen anderen zeker? Totdat u hard wordt aangepakt.
Hoe hadden die groene vogels dit allemaal bedacht dan? Ik zie mijn gezinsleven niet zonder een auto. Ik woon in een grote stad. Alles op de fiets doen of met OV? Boodschappen halen. Bezoekjes aan de huisarts. Afspraken her en der. Visite bij vrienden/familie. Uitstapjes. Naar de sportschool.
Overal dat betaald parkeren beleid. Leuk bedacht alles op de fiets. Niet te doen. Zeker niet met hoge aantal van fietsendiefstal in de stad.
slickrick zegt
Welcome to the 10 minute city , beleid van de overheden is duidelijk, alleen ziet de massa het nog niet.
caspart zegt
Minder mensen, meer leefgenot en meer groen
pomoek zegt
@Michel: toch even een kanttekening bij je verhaal:
“Wie is voor en wie is tegen” is volgens mij niet zo relevant en heb je ook eigenlijk niet beantwoord.
Waar je op zich wel een punt mee hebt is dat op dit moment in Nederland parkeerbeleid op lokaal niveau wordt opgelost waardoor er een lappendeken aan regels is aan het ontstaan. Sterker nog, dit is in de hele EU aan het gebeuren. Je kan niet meer zonder gedegen onderzoek naar lokale regelgeving met een gerust hart met de auto een city trip doen. En zelfs dan. Zonder milieu sticker op je voorruit mag je niet in het centrum van Madrid komen. het is alleen schier onmogelijk om als NL-er aan zo’n sticker te komen.
Allemaal first world problems, maar het zou denk ik niet verkeerd zijn om een Europees milieu vignet in te voeren waarmee je gewoon in alle Europese milieuzones terecht kan, en waar dan, afhankelijk van uitstoot en lokale problematiek, een parkeer of entree tarief kan hangen.
Michel zegt
Ja de wie moet waarom zijn.
waterisnat zegt
meer (EU) bureaucratie als oplossing :-)
hondafiel zegt
Meer groen betekent geen huizen bouwen. Laten we daar eens beginnen.
waterisnat zegt
Ik vind het schattig dat u denkt dat een raadgevend referendum iets verandert. Twee keer in een wijk gewoond (20jr en 15jr geleden) waar de bewoners gevraagd werd of ze betaald parkeren wilden. Tachtig procent zei in beide gevallen “nee”, en in beide gevallen was er 1 jaar later betaald parkeren in de wijk. Deugroven moet en zal doorgaan, want bureaucraten hebben ook een hypotheek.
Gulli zegt
Wie is ‘U’ in dit geval? Niet de auteur neem ik aan want die schrijft gewoon netjes;
“Er kan voor of tegen het plan gestemd worden. Het referendum is raadgevend, niet bindend. Het referendum is pas geldig als vijfentwintig procent van de mensen tegen stemt. Maar ook dan kan de gemeenteraad de plannen gewoon in doorzetten en de uitslag negeren.”
martinus.tussengas zegt
Anusfoort.
mashell zegt
Allemaal onbelangrijk, waar het om gaat is aan te tonen dat de maanlanding nep was!
Het ergste nog vind ik nog wel dat ze Thierry Baudet, die de waarheid kende, vermoord hebben en vervangen hebben door een robot die met behulp van AI net doet alsof hij Thierry is. Van die heldhaftige man die in België de robot probeerde te ontmaskeren hoor je ook niks meer van, heel verdacht!
mashell zegt
Betaald parkeren en een vergunningssysteem dus om de wildgroei aan tweede en derde auto’s tegen te gaan. Tja, dat zat te aan te komen. Mensen kochten in corona tijd een extra auto om het openbaar vervoer te omzeilen en deden die daarna niet meer weg met allerlei parkeerdruk en file problematiek tot gevolg.
maotje zegt
Kun je een link plaatsen waarin alles al vast staat?
MarcoM zegt
Gek he dat de winkelstraten steeds minder bezoekers trekken! Vooral zo doorgaan.
mashell zegt
Ligt dat aan betaald parkeren of aan online shopping? Winkelen is voor sommige mensen een uitje, die betalen dan ook zonder problemen voor het parkeren. Voor anderen is het een martelgang en die gaan ook met gratis parkeren niet op zaterdagmiddag even lekker winkelen.
raoufff zegt
Meer huizen en minder VVD stemmers, daar zal NL echt van opknappen!