De uitslag van de verkiezingen 2023 komt de traditionele automobilist niet verkeerd uit.
Nou, dat was ons een avondje wel, zeg. Het politieke landschap is in een avondje omgeslagen. Op David Cameron-esque wijze heeft de VVD haar eigen hand overspeeld door het kabinet te laten vallen over de ruggen van migranten, om zo over de rechterflank de kiezers binnen te halen. Om perspectief te bieden aan de rechtse kiezer werd zelfs de deur open gezet naar de partij van Geert Wilders. Nou, dat pakte iets anders uit dan verwacht. Nederland heeft gesproken. Want niet alleen de VVD leverde in, alle zittende partijen deden dat. Speciale vermelding voor De Telegraaf, dat verrukt is dat D66 vannacht nog een zetel heeft verloren, waardoor Tjeerd de Groot nu een functie elders heeft.
En daarmee hebben we een extreem slecht doch duidelijk bruggetje naar de partij voor Pieter Omtzigt, die ineens 20 zetels won en de BBB die ook groeide. Dus wat zegt dat? Nou, dat er in Nederland althans op mobiliteitsgebied best wel wat kan gaan veranderen. De vorige kabinetten hielden zich aan gestelde klimaatdoelen, maar dat speelt voor de nieuwe partijen veel minder. Die zetten de wetenschap kennelijk aan de kant en hebben informatie gewonnen via Google (“Henk, zoek jij dat even op?”).
Verkiezingen 2023: Autominnende coalitie
Een coalitie vormen lijkt moeilijk te zijn, maar met PVV, NSC, VVD en BBB kom je op 86 zetels waar de roomblanke ariër met een voorliefde voor stilstand zijn vingers bij aflikt. Als het puur aan komt mobiliteit, lijkt de traditionele automobilist er beter vanaf te komen.
PVV
De PVV wil de accijnzen op brandstoffen verlagen en de maximumsnelheid op de wegen verhogen. Sterker nog, alle klimaatmaatregelen gaan ‘direct door de shredder’, zo laat hun verkiezingsprogramma weten. De milieuzones willen ze schrappen, evenals het gestelde verbod op de verkoop van auto’s met plofmotor. De maximale snelheid kan dan naar 140 km/u.
VVD
De tweede rechtse partij – de VVD – is alsnog een powerhouse en zal stiekem best blij zijn met de uitslag. Ja, ze hebben verloren, maar minder dan de andere coalitiepartners. Ook de VVD pleit voor minder accijnzen op brandstof. Verder wil de VVD de snelweg overal op 130 hebben, tenzij uitstoot of veiligheid dat niet toelaat. Rekeningrijden kan, maar hoeft niet van ze.
NSC
Het NSC dan. Het CDA-bestuur wist Pieter Omtzigt op profesionele wijze de deur uit te werken bij hun partij. Ja, het is een lastpak, maar wel een goed geïnformeerde lastpak die enorm goed in zijn werk is. En dus ook in het binnenhalen van stemmen: het NSC is VIER keer groter dan het CDA. Bij het NSC zijn ze TEGEN een kilometerheffing en vinden ze dat EV-rijders ook belasting moeten gaan betalen. De brandstofprijzen moeten op het niveau liggen van Duitsland en België.
BBB
Dan de BBB. De uitslag van de verkiezingen was pas net bekend, maar Van der Plas was al aan het flirten met de PVV. Met slechts 7 zetels (in de peilingen stonden ze begin dit jaar op 30…) lijkt de Boer Burger Beweging een kleine speler, maar vergis je niet: ze hebben in de eerste kamer 14 zetels, terwijl Omtzigt daar op 0 staat. Dus strategisch gezien geen slechte optie. Ook bij de BBB willen ze de snelheid naar 130 km/u hebben. Ook de BBB is tegen rekeningrijden.
Aardverschuiving
Het moge duidelijk zijn: de politieke aardverschuiving is ook merkbaar in de sector mobiliteit en voor de traditionele automobilist lijkt dit geweldig uit te komen. Je zit alleen met twee issues. Ten eerste kun je met een VVD, GroenLinks, NSC, D66 (en eventueel BBB voor 1e kamerzetels) ook een meerderheid halen. Dan wordt de Timmermans de meest gehate premier van Nederland ooit en zal Wilders bozer dan ooit zijn. Maar het is in principe mogelijk als de VVD (of een andere partij) dwars gaat liggen.
Tweede puntje: de klimaatcrisis een hoax noemen en gewoon nul maatregelen treffen werkt goed in de verkiezingen, maar als je beleid moet gaan uitvoeren kun je niet om feiten heen (er schijnt echt een klimaatcrisis te zijn). Nederland had ooit een voorlopersrol in de gehele energietransitie, maar die gaat dus mogelijk 4 jaar flinke vertraging op lopen.
gekketurbo zegt
Hahaha, Heerlijk geschreven Willem!
Homer55 zegt
Laten we eerst beginnen met het stoppen van die belachelijke max 100 overdag. 140 vind ik weer te overdreven. Met max 120/130 heb je nog een kleine grijze gebied er boven… Lagere brandstofprijzen komt wel.
lekkerlinksrijden zegt
Tegenwoordig ben je al MV als je de 100 aantikt overdag, zeker in de randstad
Homer55 zegt
In Brabant lukt het aardig.
okdoei zegt
Waar in Brabant? Tussen Breda en Roosendaal? Want in die hoek snap ik t. Rond Eindhoven, Den Bosch, Tilburg altijd 1 grote drukte.
Homer55 zegt
Tijdens de spits Eindhoven bij de afslag Eersel en Den Bosch richting Utrecht knooppunt Empel inderdaad een grote drama. A59 richting Oss ook… Buiten de spits kunde hendig 120 rije heurr.
superfred zegt
Tussen Breda en Roosendaal is het toch anders ook al best knap. Tenzij om 02.00 uur ofzo.
okmer zegt
Hoezo is 150 overdreven, 130 is al belachelijk traag en een soort absoluut minimum. 160 komt meer in de richting (daar waar en wanneer het veilig kan).
Johanneke zegt
Wat ben jij een bink.
Homer55 zegt
Ge zijt een doorstamper in oew BMW ofniet? 160 motte doen. 400 meter verder kunde weer remmen tot 110. Wel richting aangeven agge hem naar links of rechts knalt.
Johanneke zegt
Ben heel benieuwd of en welke coalitie er komt. Wilders heeft zich milder opgesteld, dus er is wat mogelijk.
Nergens had ik verwacht dat ze 37 zetels zouden pakken. In de peilingen stonden ze ook op wat, 25 ofzo? Heb niet op ze gestemd, maar kan mij in best wat zaken vinden in hun programma, behalve op milieugebied. Het beste voor de toekomst is gewoon om niet meer / zo min mogelijk afhankelijk te zijn van andere landen op het gebied van energie. Dus geen olie en gas meer uit slavendrijver landen uit het midden oosten, energie opslag zonder zeldzame metalen gewonnen door slaven en kinderen of communisten in China. Daar is een lange adem voor nodig, dat is een traject van decennia aan aanleg van infra, R&D in schonere accu’s en waterstof.
Plus, we moeten klimaat en milieu scheiden vind ik. Klimaat kunnen we jammergenoeg als klein land weinig aan doen, ons milieu hebben we zelf in de hand. Fijnstof, stikstof, dat soort zaken.
Edge zegt
Wilders milder, Omtzigt die de deur op een kier zet, Yesilgöz die de deur op een kier zet, Van der Plas die openlijk flirt. PVV-NSC-VVD-BBB lijkt mij op basis daarvan de meest logische optie.
V8Vantage zegt
Dat Wilders Milders is klopt ook wel ergens. Zat er altijd al in maar niemand zag het ;-)
berlinetta zegt
Dat lijkt me ook de enige logische optie, want dat is wat het merendeel van het land wil toch? Een coalitie over links zou een klap in het gezicht van de kiezer zijn.
pomoek zegt
@berlinetta: “de” kiezer bestaat niet. Dat gezegd hebbende denk ik dat een coalitie over rechts logisch is.
berlinetta zegt
Hoe je het ook wil noemen. Maar de stemuitslag wijst uit dat het merendeel van het volk een rechts kabinet wil. Een coalitie over links zou in mijn ogen dan ook erg vreemd zijn. Dan verliest de politiek het laatste restje geloofwaardigheid dat ze nog hebben al helemaal.
pomoek zegt
@berlinetta: Dat klopt. En ik heb ook gezegd dat over rechts logisch is. Dat neemt niet weg dat 1/3 van de kiezers op linkse/sociaal democratische partijen heeft gestemd. Daar kan je de schouders over ophalen, en dat is wat rechtse kiezers inderdaad willen. Exclusief zijn.
subarusvx zegt
Elke coalitie die een meerderheid haalt is door de kiezers gewenst: hij heeft immers een meerderheid. Of dat nou over rechts of niet gaat.
Johanneke zegt
BBB hebben ze in de 2e kamer niet nodig, in de 1e kamer wel overigens.
Dutchdriftking zegt
@Edge: PVV+VVD+NSC is al 82 zetels. BBB hebben ze niet eens nodig.
Edge zegt
@Dutchdriftking: Klopt, maar in de Eerste Kamer hebben die partijen samen 14 zetels. Met BBB erbij worden dat er 30 en hoeven ze dus fors minder te onderhandelen om aan die 38 te komen.
Dutchdriftking zegt
Niet aan gedacht, goed punt. Stop ze er dan maar bij ;)
crashingduke zegt
Wel in de eerste kamer.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Ik kan mij aardig vinden in je betoog. Met name dat de energie transitie iets van de lange adem is. Dit kunnen we niet in een paar jaar realiseren. Lokale luchtkwaliteit verbeteren is zeker een goed doel en daar moeten we ons voor inzetten, maar laten we vooral kijken naar wat in de praktijk goed is voor heel de planeet, en stoppen met ons focussen op theoretische doelen uit het akkoord van Parijs.
Op kort termijn lekker gas blijven winnen, dit is niet perfect, maar wel de schoonste fossiele brandstof. Hier verdienen we veel geld mee wat we moeten inzetten in de transitie naar schone moderne kerncentrales welke op kernafval draaien en dit probleem dus ook oplossen IPV verergeren. Ons gasnetwerk is een groot goed, dit zomaar afbreken en huishoudens op hoge onnodige kosten jagen is een enorm kostbare aanpassing met een heel kleine milieuwinst. Uiteraard moeten gedupeerden in Groningen goed gecompenseerd worden, dat lukt makkelijk met alles wat er verdiend wordt met dit gas, en laten we het geld ook gebruiken om ons land voor te bereiden op de stijgende zeespiegel en niet te vergeten, overstromende rivieren, dat probleem is wellicht nog wel groter.
Ik ben van mening dat de elektrische auto op dit moment slechter is voor het milieu dan een ICE door de manier waarop we grondstoffen voor accu’s en koper voor ons elektriciteitsnetwerk moeten mijnen. We maken dezelfde fouten als 100 jaar geleden toen we grootschalig olie en gas gingen boren.
De korte termijn oplossing is een plug in hybride met een elektrische range van ongeveer 100km. Voldoende voor 95% van de dagelijkse kilometers elektrisch. En zo slepen we niet zinloos een heel grote zware accu van schaarse metalen met ons mee. Als je af en toe wat verder moet gaat de ICE aan. En als we die de komende jaren op steeds schonere brandstoffen laten lopen dan zijn we een heel eind.
Als we op termijn voldoende schone elektriciteit zelf kunnen opwekken, en ons netwerk geschikt is, en de batterijtechniek flink verbeterd is, en dan niet alleen de range TOV gewicht, maar juist ook de samenstelling van de batterij dan kunnen we verder kijken naar volledig elektrische auto’s,
lekkaah zegt
Inderdaad. Wat ik vaak mis in de (politieke) discussie is de nuance. Investeer in hybride oplossingen. Ik snap dat we niet afhankelijk willen zijn van Rusland en andere zandbakken voor onze energievoorziening, maar giet het dan in een hybride vorm waar je (kleine) kerncentrales bouwt, in combinatie met gas, wind en zonne energie. Zelfde met auto’s. Je kunt niet heel NL in een elektrische auto zetten, dat kan het net niet aan. Investeer in accutechniek waar men hun energie thuis kan opslaan. Dit wil het grote geld niet hebben, want dat maakt men onafhankelijk en dat is uiteraard niet de bedoeling. Wedden op 1 paard werkt niet.
potver7 zegt
True, maar van welke landen zijn we afhankelijk voor het bouwen van accu’s? Juist.
pomoek zegt
Tuurlijk. Maar het voordeel is dat accu’s kunnen worden hergebruikt, voor energie opslag, en gerecycled. Dat is altijd beter dan het verbranden van olie. Want als dat is verbrand is het echt op.
bmwadept zegt
Bouwen van kerncentrales is geen sinecure. In landen als VK en Finland kampen nucleaire bouwprojecten vaak met forse vertragingen en kostenoverschrijdingen. In Europa heb je een bouwer van kerncentrales dat is een Frans consortium. Zij waren ook verantwoordelijk voor de kerncentrales in Finland en VK. Mocht je binnen geplande tijdvak en begroting een centrale Bouwen. Dan moet je bij de communisten van China zijn.
mashell zegt
Ik ben van mening dat een ICE veel slechter is want daar moet bauxiet naar het motoblokje. Heeft ook veel koper nodig. Brandstof wordt in foute landen uit de grond gepompt is een smeerboel, moet dan ver vervoerd worden, dan geraffineerd (ook niet lekker) en dan als ergste zet de verbrandingsmotor maar een derde van de energie om in aandrijving en tweederde in warmte en geluid. PHEV is knettergek, moeten we keihard verbieden, laadpaal klevers die vaak moeten laden en vaak moeten tanken en zowel een batetrij als een verbrandingsmotor hebben, een combinatie van slechte eigenschappen.
Robert zegt
@4g63 / Johanneke
Amen.
Jammer dat de PVV werkelijk niets zegt over het milieu, de klimaatmaatregelen maar ‘onzin’ vind en de rekening daarvoor bij de generatie na ons neerlegt. Die rekening zal namelijk miljarden hoger gaan uitvallen.
Oh, en 100 of 130 op de snelweg, I couldn’t care less.
lekkerlinksrijden zegt
We mochten sowieso 130, echter met een paar uurtjes beperking, een stuk of 13
kniesoor zegt
Als die de Groot inderdaad opgehoepeld is, kan BBB ‘m een erelidmaatschap verlenen. Mede dankzij de Groot’s rabiate anti-boeren praat – kennelijk een keer een blauwtje gelopen bij een boerendochter/zoon en sindsdien nogal verzuurd (haha!) geraakt tov de beroepsgroep – is BBB zo groot kunnen worden.
En verder : wat mij betreft is 100 km/u overdag en 130 km/u ‘s nachts een prima combo. Er wordt nauwelijks gehandhaafd getuige de hordes otomobilisten, die me tijdens woon-werkverkeer voorbij vliegen (voor zover de drukte dat toelaat).
p.s. @willeme : je moet voor de aardigheid eens naar de achterban van Wilders kijken. Zit een aardig groot contingent niet-Ariërs tussen.
mashell zegt
Dat grote contingent niet-Ariërs zijn dan ook echte Nederlanders, ze stemmen voor iets dat voor henzelf niet goed is. Omschrijft het grootste deel van de achterban van de rechtse partijen…
kniesoor zegt
Blijkt in de praktijk genuanceerder te liggen. Wil links niet aan. Met electorale tegenwind als gevolg.
petroldrinker zegt
Maar als we overdag 130 mogen, dan kunnen we dus weer lekker 160 rijden overdag zonder dat je rbw word afgepakt als ze je aanhouden, is ook wel lekker!
marcomanta zegt
Eindelijk een politieke aardverschuiving waardoor we niet met geknepen billen op het gaspedaal moeten letten als we ergens rijden. De 100 km overdag was toch voor het milieu ingevoerd dus een EV mocht ook niet harder. Milieu, als je een toeslag betaald, is dan je auto opeens schoner? Mooi, een streep door deze regelingen en weer normaal doen in plaats van dat eindeloze gediscusieer.
petroldrinker zegt
Juist op hun gestemd omdat ze tegen al die millieu onzin zijn en gewoon realistisch zijn daarin in mijn ogen. Al was het waar, is dat voor mij nog geen reden om de economie te schaden in het voordeel van een beter klimaat ofzo… heeft als klein kikker landje geen zin om alles op alles voor zoiets te zetten als ze in afrika en china alleen maar meer uitstoten nog, maar wel onszelf in de voet schieten….
Gulli zegt
Het is alleen zo lastig met de vinger naar Afrika en Azië te wijzen en zeggen dat ze het beter moeten doen als je je zelf ook niet aan de afspraken houdt he. Het moet ergens beginnen. Het is dan ook nooit de bedoeling geweest om als ‘klein kikkerlandje’ alle uitstoot te verminderen en daarmee de aarde te redden. Het gaat om een voorbeeldfunctie die je bekleedt en dat voorbeeld kunt laten zien aan andere landen. En het heeft al effect want China en de VS zijn al aan het praten over het sluiten van kolencentrales en meer de groene kant op te gaan. Het is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat maar het begin is er. Met niets doen los je helemaal niets op.
petroldrinker zegt
In mijn ogen moet iedereen dezelfde moeite doen voor klimaat, en niet de een meer dan de ander, we wonen met zn allen op deze aardkloot, mogen we het met zn allen ook goed houden, en niet de een meer dan de ander eraan doen, is dat jou persoonlijke keus meer te doen prima, maar leg het niet op bij degene die dat niet willen of er niet om geven…
Edge zegt
@Petroldrinker: Je bent altijd uitgesproken tegenstander dingen die met milieu en klimaatverandering te maken hebben, maar hoe sta je eigenlijk tegenover investeringen in groene energie? Dat hangt in de basis natuurlijk samen met klimaatverandering, maar er is ook nog een ander belangrijk punt om te overwegen: onze afhankelijkheid. We hebben gezien wat de afhankelijkheid van anderen deed met de energieprijzen toen Rusland besloot om Oekraïne binnen te vallen. Het werd zelfs zo erg dat de overheid moest bijspringen met een energieplafond en energietoeslagen voor de minima. Dat soort dingen kun je voorkomen als iedereen zonnepanelen op de daken heeft liggen, als er thuis- en wijkaccu’s zijn en er meer zonne- en windparken zijn om de thuisopwek te ondersteunen. Ben je met die motivatie wel voor dat soort investeringen, of zelfs dan niet?
petroldrinker zegt
Ik ben absoluut niet tegen, ik ben tegen dat wij alle moeite doen en in andere landen doen ze nog lang niet zoveel, of uberhaupt iets, dus gaan we onszelf armer maken en anderen zich rijker ten koste van, dan vind ik dat wij dat ook moeten, we moeten rijker en sterker zijn dan de rest, en sterker word je met meer rijkdom want dan kan je meer inkopen om kracht te geven…
Wbt investeren om zelfstandiger te worden prima, ieder zn keus, echter vind ik het voorbeeld van rusland wat scheef, want EU ging zelf die ban opleggen, dan gaan prijzen stijgen ja, hadden wij al doe repercurssies niet bij rusland opgelegd was die gas en olieprijs ook niet zo extreem gestegen… als die investering ook nog is extra rijkdom brengt, ben ik alleen maar vd partij! Want investeren doe je immers om rijker te worden, niet armer!
fanboy zegt
@petroldrinker: Vrij kortzichtig om alles in geld uit te drukken. Want dat is vaak korte termijn werk. Dat is de hele reden waarom we het zo comfortabel hadden gekregen en ondertussen superafhankelijk zijn geworden van China / Rusland / Midden-Oosten. Dat komt alleen maar door cententellers, want het is zo lekker goedkoop.
Ook nu weer, PVV wil bijvoorbeeld salderen in stand houden (leuk voor de kiezers). Maar uiteindelijk betalen wij als burgers daar gewoon meer door, ook de armere lagen van de bevolking die geen zonnepanelen hebben.
En als je wil dat de economie / het land gaat groeien, dan heb je daar mensen voor nodig. Maar die willen ze dan weer niet binnenlaten, en tja, autochtone Nederlanders maken niet genoeg kinderen. Dus gaan we keihard krimpen en is er niemand om het werk te doen. Dan krimpt de economie en functioneert de boel op een gegeven moment niet meer.
Je kunt wel naar Afrika en China wijzen. Maar iedere Afrikaan die erbij komt heeft een ‘voetafdruk’ van een fractie van dat van ons. In zijn hutje, lopend naar de waterput.
China natuurlijk wel, maar die zijn al zover in de energietransitie dat misschien al vanaf volgend jaar een constante daling wordt ingezet van uitstoot.
Om in termen van auto’s te blijven: Hun snellaad netwerken hebben al een veelvoud aan energie in auto’s gestopt, een veelvoud van het globale Tesla superchargers wel te verstaan. Het gaat keihard daar, en straks kunnen we niet meer naar ze wijzen met het vingertje.
Johanneke zegt
Milieu en klimaat is verschillend, en we hebben wel een enorme invloed op ons milieu.
marcomanta zegt
@Johanneke: begin dan met de grote vervuilers. Schiphol moet van Amerika groter worden bijvoorbeeld, is dat geen milieu, oh nee, het gaat om geld.
Johanneke zegt
Ja best bizar eh, dat ze dat voor ons beslissen. Zo komen we nergens.
mashell zegt
Op zo’n wens van de Amerikanen hoort een aan antwoord bestaande uit twee woorden en dat is niet zoals de regering deed “yes, sir”…
fanboy zegt
@marcomanta: Dat is een goed voorbeeld. Ik zou zeggen hou je rug recht, principes enzo.
Maar als we nu een rechtse club aan de macht krijgen, tja, die bukken nog sneller voorover voor ook maar een beetje economische groei.
kniesoor zegt
Welke groei dan weer nodig is om aan de looneisen van de linkse club te kunnen voldoen.
fanboy zegt
@kniesoor: Nou op rechts willen ze altijd groei. En dan mogen de lonen niet stijgen, want dat is het, groei ten koste van de onderste bevolkingslaag.
kniesoor zegt
Volg je het nieuws niet ? Uitgerekend de ‘onderste bevolkingslaag’ krijgt er rond de 10 procent bij. In een enkel geval – zoals bijvoorbeeld de bagageafhandelaars op Schiphol – zelfs beduidend meer.
p.s.: Groei wil het totale politieke spectrum. Met dank aan John Maynard Keynes.
arta zegt
Een uitslag om te huilen…..
Snel formeren; na 1 jaar er achter komen dat het populistisch verhaal in de praktijk toch een stuk moeilijker is uit te voeren en door naar nieuwe verkiezingen.
Wel jammer dat links, Europa en het milieu de schuld krijgen van het falen.
Benny_Weisz zegt
Een uitslag om te juichen!!
Men heeft massaal op Wilders gestemd alleen om te voorkomen dat de linkse kliek Nederland niet nog kapotter krijgt.
C’est ça!
okdoei zegt
Dit is voor mij precies wat er mis is. Ik weet niet waar jij bent geweest maar volgens mij was toch echt de VVD de grootste de afgelopen jaren en hadden we een centrumkabinet. Mensen die links of centrum stemmen verdiepen zich voor mijn gevoel toch beter in wat een partij nu eigenlijk wil en baseren daar hun keuze op.
Wat linkse partijen in de basis vooral willen is dat iedereen het goed heeft. Rechts polariseert, verkloot de aarde en zorgt juist dat de rijken nog rijker worden.
Extreem rechtse partijen hebben het altijd over “schapen” terwijl degenen die rechts stemmen juist zonder enige vorm van onderzoek zich laten paaien door wat 1 of andere populist roept.
Hoe kun je nu stellen dat links Nederland kapot heeft gemaakt terwijl rechts aan de macht was. Zo raar…
Maar goed, ik hoop dat er een Wilders kabinet over rechts komt en dat hij premier wordt. Laten we eens zien wat het oplevert.
fanboy zegt
@Benny_Weisz: Leg mij eens even uit wat ze daadwerkelijk gaan fixen dan?
Ze gaan hooguit een paar dingetjes terugdraaien, maar gaan ze ook echt iets oplossen?
Het lijkt erop dat ze alleen maar de boel gaan vertragen, of ons weer afhankelijker gaan maken.
melkkoe zegt
Met deze uitslag kan iedere automobilist alleen maar blij zijn!
Wilders is er voor iedere automobilist. EV-rijders, ICE-rijders en Hybride rijders. Er wordt niemand buitengesloten.
De linkse groeperingen zouden het liefste alle ICE-rijders buitensluiten en onevenredig belasten.
Diesel zegt
Heerlijk realistisch geschreven Willem! Dank voor deze nuchtere bespiegeling.
Gulli zegt
Davilex A2 Racer, wat een geniaal spel was dat zeg!
Joris24 zegt
Apart. De PVV is gewoon de SP met een streng immigratiebeleid. Waarom dat dan toch ineens extreem-rechts moet heten verwondert mij; waarschijnlijk omdat de gutmenschen op links hem dan weer in het verdomhoekje kunnen parkeren. PVV is zo links als wat, afgezien van hun visie op immigratie en gedrag van immigranten… Maargoed, ik ben benieuwd hoe lang de formaties gaan duren dit keer. Hopelijk niet weer bijna een jaar, om dan de boel te laten klappen.
Richmond zegt
Omdat een hele volk en hun kerk het land uitjagen en verbieden niet bepaald sociaal is, ook niet bepaald progressief
lekkaah zegt
Nationaal-socialistisch, dus
kniesoor zegt
Hé, kijk nou, een Godwin !
FiXeR zegt
Jammer, ik had graag rekeninggereden met mijn 2e, 3e, 4e en 5e auto. Voor die paar kilometers die ik maak betaal ik nu absurd veel wegenbelasting in verhouding.
r525 zegt
Nederland is in ieder geval het recht verloren de VS uit te lachen om Trump..
Op zich is het weinig verbazend gezien FVD ook zo groot is geweest bij de provensiale verkiezingen. Gun ieder z’n mening en politieke voorkeur, maar stemmen op zulke EU en milieu standpunten maakt je gewoon een ontzettende tokkie.
quincy zegt
Je gunt ieder zijn mening en politieke voorkeur, maar doet daarna toch een sneer naar een bepaalde keuze. Dan gun je het dus niet iedereen. Wees daar gewoon eerlijk over dan
Oopelkadet zegt
Wat een zuur artikel.
Wilders gaat enorm water bij de wijn doen en met een verstandige politicus als Omtzigt en een afgeslankte vvd + BBB een broodnodige correctie op de lasten voor normale burgers maken, en dan ook met name inzake mobiliteit. We moeten zeker wat aan het klimaat doen maar dan bedoel ik als aarde als geheel. De vervuiler betaalt. India, Rusland, China. Die mogen nu eens wat laten zien en dat doen ze ook. China alleen al bouwt 200 kerncentrales geloof ik. Nederland zou tientallen miljarden uitgeven voor 0.00000 verschil. Voor janmetdepet en de hulp in huis kost een prive autootje want geen lease, honderden euros per maand. Vergeleken met onze directe buurlanden als DL is dat krankzinnig. Dat is mede waarom ik het programma van PvdA juist iets voor de rijken en voor de grote steden vind. Ronduit gevaarlijk. Godzijdank is dat gevaar nu geweken. Laat ook weten dat PVV kiezers ook van linkse partijen heeft gekregen. Zo zijn er meer ex SPers naar PVV gegaan dan naar PvdA. Zoals iemand hierboven zei: PVV heeft heel veel zorgplannen die zo in het SP program kunnen. Dus graag een beetje minder zuur en kijk het aan. Lukt het niet, komen er gewoon weer nieuwe verkiezingen. Maar dit is voor de prive rijdende automobilist een goede ontwikkeling.
lekkaah zegt
Je kan bijna de WOZ waarde naast het stemgedrag neerleggen. Hogere WOZ = groenlinks/D66. PvdA moet zijn naam veranderen naar Partij van de Elite, PVV kan zijn naam veranderen naar PvdA.
Op economisch vlak is de PVV links. De politiek lijkt meer gespreid over conservatief vs. progressief, in plaats van economisch links- en rechts.
fanboy zegt
@Oopelkadet: Het is erg kortzichting om naar die andere landen te wijzen.
Want als je er lekker in mee gaat, dan ga je dus weer lekker fossiele brandstof gebruiken, en onszelf dus weer lekker afhankelijk maken. Zodat we weer totaal geen controle over onze energie hebben. En dan ook nog salderen voor zonnepanelen instand houden voor de kiezers. Uiteindelijk wordt alles er duurder van. Maarja alles voor een paar jaar een paar procent economische groei.
En voor die groei heb je ook mensen nodig, en daarvoor hebben we migranten nodig. Anders valt er niks te groeien.
Oopelkadet zegt
Hoezo ‘weer’. Veel mensen rijden oude gebakjes om te WERKEN. Om BELASTING te betalen. Die kunnen niet even 30k overmaken voor een gen 1 EV die over 4 jaar niets waard is EN met een MRB heffing in 2026 geconfronteerd worden.
Autos zijn al 30 jaar een melkkoe en met de huidige inflaties is dat onder de streep hon der den euros PER MAAND puur om te WERKEN en BELASTING te BETALEN.
Bovendien is dat hele verhaal ‘de vervuiler betaalt’ scheef en selectief. Zo krijgt iemand met 3 zeer vervuilende kinderen een subsidie maar een kinderloos iemand mag zich blauw betalen aan extra MRB, BPM en accijnsen.
Overigens heeft PvdA nog een plannetje: BPM teruggaafregeling voor bijzondere voertuigen afschaffen. Dat zijn kampers en bestelautos en…gehandicaptenbusjes. Zeer speciale autos met zeer dure aanpassingen voor mensen die zeer gehandicapt zijn en gebruik maken van elektrische rolstoelen. Dus een regeling speciaal voor gehandicapten, die wil ‘sociale’partij PvdA afschaffen.
I remain, PvdA is een ronduit gevaarljke partij met domme, kortzichtige leiders.
sabrerator zegt
Nou, ik gok op nieuwe verkiezingen binnen een jaar na formatie van een nieuw kabinet.
Maar misschien wordt ik verrast. Martin Bosma van de PVV bleek een uitstekende vice-tweedekamervoorzitter te zijn.
Wellicht blijkt Wilders een capabele premier te zijn voor alle Nederlanders, ook waarvan de wieg van henzelf, ouders of grootouders niet hier stond en die voor hun geestelijk welzijn een moskee bezoeken. Maar ik twijfel nog.
Denk dat ik als stil protest 100 blijf rijden.
pomoek zegt
ik ook! Mwah, 105 op de teller natuurlijk…
okmer zegt
Wel rechts blijven ;-)
jessepinkman zegt
Heerlijk om al die zure gezichten van die klimaatgekkies te zien. Nu weer terug naar normaal graag, geen geld meer naar klimaatonzin maar naar lagere prijzen aan de pomp en in de supermarkt. En weer gewoon 130 (of 140) rijden. En nee, ik ontken geen klimaatprobleem. Maar grote onzin om daar 28 miljard aan uit te geven terwijl elders in de wereld men binnen een kwestie van uren uitstoot wat wij hier aan CO2 in een jaar besparen.
mashell zegt
Weet je. Er is nog helemaal niks aan het klimaat gedaan, geen euro aan uitgegeven. Geen piekbelaster uitgekocht. Geen vergunning van een hoogoven ingetrokken. Dat moet allemaal nog komen. Dus wat er ook gebeurd, goedkoper gaat het daartoe niet worden. En die “ja maar zij dan”, dat werkte vroeger niet als het om de bedtijd van de kinderen van de buren ging en dat werkt ook nu niet.
mustang750supersnake zegt
amen!
casparh zegt
Mijn daihatsu cuore begint erg te trillen boven de 100 dus ik maak me zorgen. Ik zie me dan ook genoodzaakt over rechts te maneuvreren, kom ik in ieder geval de bewindsleden tegen ;)
De Fiets zegt
Het zou echt een goed idee zijn de fietser fiscale voordelen te geven. Stel je gaat op de fiets boodschappen doen en je dus niet met de auto gaat. Beloon dat met belastingkortingen en maak autorijden voor ritten korter dan 25 kilometer zo duur dat mensen met het openbaar vervoer gaan of bij elkaar in de auto te stappen om naar het werk te gaan.
Of nog beter, pak gewoon eens wat vaker de fiets! Omdat niet iedereen de voordelen van fietsen kent noem ik ze nog even. Je rust er heerlijk van uit, het kost bijna niks en je leeft gezonder.
kniesoor zegt
Belastingkortingen zijn niet nodig, de uitgespaarde brandstof zou al genoeg ‘incentive’ moeten zijn om op het rijwiel te klimmen.
superfred zegt
Ik zie voornamelijk een hoop paniek zonder echt een goede reden daartoe. Laten we nou eerst eens kijken waar dit op uitdraait. Hoeft nog niet eens slecht te zijn. En nee, ik ben geen klassieke PVV stemmer, heb er ook niet op gestemd, heb in alle eerlijkheid helemaal niet gestemd want wist me god niet wat nu een goeie keuze zou zijn. Maar direct allemaal paniek “want Geert” is wat kort door de bocht. Iets met soep en temperatuur. Laten we gewoon even afwachten hoe of wat.
mashell zegt
De man heeft wel kopvoddentax, koran verbieden, nexit geroepen. Allemaal populistisch geroeptoeter natuurlijk maar mocht hij een coalitie kunnen vormen dan kan hij toch best wat schade aanrichten. Kijk naar het VK, daar gaf een zeer verstandig politicus toe aan de populisten om van het brexit gezeur af te zijn en nu zitten ze met de gebakken peren.