De manier waarop we onszelf vervoeren is aan het veranderen. De gevolgen van de coronacrisis brengen vraagtekens voor de verkeersveiligheid met zich mee.
Het openbaar vervoer is momenteel de minst populaire optie onder reizigers. Niet zo vreemd. Je moet onder andere een mondkapje dragen en afstand bewaren. Meer dan ooit tevoren kijken Nederlanders naar een alternatieve vorm van reizen. Misschien toch maar lekker met de auto, op de fiets of met de motor.
Minder verkeer met OV, meer op de weg
Volgens een nieuw rapport van de Mobiliteitsalliantie heeft de coronacrisis een blijvende verandering ingezet als het gaat om het verkeer, aldus de Telegraaf. Het rapport zal vandaag overhandigd worden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Door het toenemende aantal weggebruikers komt de verkeersveiligheid in het geding, aldus het rapport. De Mobiliteitsalliantie stelt dat er maatregelen moeten komen om de verkeersveiligheid te waarborgen in ons land.
Terwijl er langzaam maar zeker steeds meer versoepelingen optreden, neemt het verkeer hard toe. Het wegennet moet immers ook reizigers opvangen die er nu voor kiezen om niet het het OV te nemen. En dan zitten we nu nog in een gunstige periode. In de zomer is het altijd rustiger op de weg. Het najaar en de winter gaat uitwijzen hoe groot de problematiek nu echt is. En of de verkeersveiligheid na de coronacrisis inderdaad een issue is.
De Mobiliteitsalliantie schat in dat het treingebruik met 13 procent zou kunnen dalen. Dit is het tegenovergestelde van de verwachtingen voor de crisis. Toen dacht men juist dat het treingebruik zou toenemen. Meer verkeer op de weg betekent ook meer kans op ongelukken. De kans op ongelukken zou tijdens de coronacrisis met 30 procent zijn toegenomen, aldus onderzoek van adviesorganisatie Roland Berger.
Het kabinet heeft eerder opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven werken. Ook als de maatregelen worden versoepeld. Inmiddels zit het verkeer op de snelwegen bijna op het gebruikelijke niveau. In het rapport gericht aan minister van Nieuwenhuizen staan onder meer adviezen om meer fietspaden en knooppunten aan te leggen. Dit zou de verkeersveiligheid, ook na de coronacrisis, ten goede moeten komen met het toenemende verkeer.
Dutchdriftking zegt
De weg vol met idioten van Greenwheels, doodeng!
grasvreter zegt
Nou serieus, ze rijden bijna altijd ‘niet goed’. Te traag, te angstig, twijfelen. Zijn ook veel mensen die een rijbewijs hebben, geen auto, dus minder ervaring. Ik was gisteren een dag vrij, moest wat klusspullen kopen e.d. ik vond het rond Arnhem al weer bijzonder druk overdag. Mijn ochtend en avond spits zijn nog steeds niet bestaand overigens, rijdt heerlijk. Zal wel verandering in komen in oktober als iedereen weer aan het werk is het weer slechter. Hopelijk blijft een deel van de mensen deels thuis werken, iets dat ik niet kan.
wimof zegt
Zijn die klusspullen in Nederland ook zo schandalig duur tov specifieke webshops. Vb Niko schakelaar 38.69€ Hubo bij Gigatek niet eens 24€.
vondick zegt
niet zo gek doen
deora zegt
Toch mooi dat die man Berger als achternaam heeft.
bernoulli zegt
Ik geloof al die verhalen over blijvende veranderingen niet zo. Over een jaartje lachen we om Corona en doen we met zijn allen weer precies hetzelfde als nu een jaar geleden.
Tegen die tijd zin we weer druk met hele andere dingen. WW3 bijvoorbeeld, omdat Trump vlak voor de verkiezingen besluit om ergens een oorlog te beginnen. Of 5G. Of het klimaat. Of racisme.
dare2think zegt
Het is ook wel weer erg dramatisch gebracht. Vraagtekens voor de verkeersveiligheid? Het zal eerder iets meer een chaos worden nu verstokte treinreizigers hun verroeste rijkunsten uit een stoffige kast gaan halen.
r3fl3x zegt
Net of treinreizigers nooit auto rijden of automobilisten nooit in de trein stappen of de fiets springen… Ik moet er niet aan denken om alles met de auto te moeten doen en ben blij dat ik meerdere opties heb om me te verplaatsen.
OV is natuurlijk zeer geschikt om grote aantallen efficiënt te vervoeren op de drukke trajecten. Groot probleem als die bulk zich naar de weg gaat verplaatsen, zowel voor de doorstroming als voor het milieu.
padoempats zegt
Grote aantallen efficient te vervoeren? Hoeveel mensen kunnen zich over een traject per trein vervoeren per uur? En dan kom je op een station uit, niet op je bestemming, wat weinig efficient is. Je weet wat ze zeggen, de trein vertrekt vanaf een plek waar je niet bent, op een tijdstip dat je niet wil, naar een plek waar je niet moet zijn.
r3fl3x zegt
Heb net als jij geen zin om daar de cijfers van bij elkaar te zoeken.
Een auto is 5 meter blik met meestal 1 bestuurder aan boord. Plus afstand tussen auto’s onderling. Dan moet het toch wel heel gek lopen dat een trein niet efficiënter is.
Natuurlijk, het moet wel passen bij je woon-werksituatie. In sommige regio’s is OV helemaal ruk.
Als meer mensen wat kritischer zouden zijn waarvoor ze de auto pakken dan blijft er meer ruimte over voor de mensen die geen keuze hebben.
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat dat “reizigers opvangen die er nu voor kiezen om niet het het OV te nemen” een tijdelijk fenomeen zal blijken. Niet iets om de infrastructuur voor op de schop te gooien en/of drastische “maatregelen [. . .] om de verkeersveiligheid te waarborgen” na te streven. De Mobiliteitsalliantie is wellicht wat “bijziend” in dezen.
Alex_79 zegt
Omdat ik niet thuis mág werken van de opdrachtgever, ben ik alweer een maand de weg op. De verkeersdrukte voor dit moment is goed behapbaar, omdat hoewel de dichtheid van vrachtverkeer nog hetzelfde is, de particulier op dit moment hoofdzakelijk thuis werk. Niet omdat het nog moet, maar omdat het nu kan ( om een bekende jingle aan te halen). Het zou heel prettig zijn als die verdeling in het najaar nog intact blijft. Want er zijn op dit moment nauwelijks files (alleen bij de flinke ongelukken) en op een klein percentage scheurneuzen na houdt men zich netjes aan de 100 km maatregelen. Wat uitstoot betreft weet ik het niet maar ik ben in ieder geval veel zuiniger onderweg dan voorheen. Haalde ik vorig jaar maximaal een verbruik van 1 op 17, nu haal ik met gemak 1 op 22. Vooral omdat je veel gelijkmatiger rijdt zonder de ellenlange rijen gefrustreerde weggebruikers die uit alle macht een konvooi vrachtwagens proberen in te halen waardoor je steeds aan het optrekken en afremmen bent
vondick zegt
gas gas gas
leefvrij zegt
Met het OV naar mijn werk kost me 1 uur en 20 minuten. Met de auto, zonder file 30 minuten. In de spits 40 minuten. Brommer of fiets is ook 40 minuten. Rij al een jaar op een e-scooter. Rij lachend de file voorbij en met een goed regenpak blijf ik ook droog. En ik rij bijna gratis.
heat59 zegt
Allicht een idee om een keer het toelatingsexamen voor bijvoorbeeld categorie B strenger maken?
Leer mensen echt inzicht creëren/ontwikkelen. Strengere theorie en praktijk examens. Meer les uren. En ja het mag wat kosten want autorijden is niet voor iedereen weggelegd. Bespaard een hoop schade, file, ellende, irritatie en debielen op het wegennet.
Jantje_555 zegt
als het management beslist dat je terug op kantoor moet zitten, mogen ze nog zoveel vragen om thuis te werken. het zal dan toch niet gebeuren!