Beste bejaarde, ik begrijp het wel. U haalde uw rijbewijs in 1912. Toen waren er nog geen regels en was een auto een zeldzame verschijning. Maar de tijden zijn veranderd en er wordt van u enig aanpassingsvermogen verwacht. In de tijd van riolering en elektriciteit uit de muur, beweegt alles wat sneller. Dat is voor sommigen van u geen probleem. Voor anderen wel. Voor iedereen in het “grijze” gebied tussen voorgenoemde uitersten heb ik onderstaande rijvaardigheidstest ontwikkeld. Even uitprinten (uw kleinkinderen weten hoe dat moet) en aankruisen wat van toepassing is. Uw score kunt u achteraf berekenen.
Voorrangsregel
U nadert een gelijkwaardige kruising en van links komt een andere auto aanrijden. U komt dus van rechts. Wat doet u?
a. U kijkt of de andere automobilist u ziet, gebaart dat hij maar eerst moet gaan en wacht tot hij gaat rijden. Op dat moment begint u ook te rijden en veroorzaakt een aanrijding;
b. Gelijkwaardige wat? Dat kregen wij niet tijdens het theorie-examen in 1912;
c. U neemt voorrang, rijdt rustig het kruispunt over en vervolgt uw weg;
Stoplicht
U nadert een kruising met stoplichten. Uw licht staat op rood, wat doet u?
a. U stopt abrupt, 10 meter voor de streep. Het stoplicht blijft rood omdat u niet ver genoeg bent doorgereden en de lussen in het asfalt u niet hebben waargenomen. Na 10 minuten besluit u dat u lang genoeg heeft gewacht. U rijdt de kruising op en veroorzaakt een aanrijding omdat u door rood rijdt;
b. Stoplichten? Wat zijn dat? Die hadden we nog niet in 1912;
c. U rolt rustig uit tot aan de streep. U wacht tot het groen wordt en laat het petjesvolk in de vaalrode Kadett GSI die naast u stond achter in een wolk van uw bandenrook;
Invoegen op de snelweg
U gaat dadelijk invoegen op een snelweg met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur. Hoe doet u dat?
a. Uw scootmobiel gaat niet harder dan 7 kilometer per uur. Vette pech voor die vrachtwagenchauffeur die met zijn volgeladen vrachtwagen aan komt stormen met een wereldschokkende tachtig kilometer per uur. U smijt uw brommobiel gewoon de snelweg op en veroorzaakt een aanrijding;
b. 120 kilometer per uur? Zo hard kunnen auto’s helemaal niet. Zeker niet die uit 1912;
c. U accelereert eerst naar 120 kilometer per uur en voegt vervolgens rustig in op de rechterrijbaan, daarbij voorrang verlenend aan het verkeer dat zich al op de snelweg bevindt;
Parkeren
Het is zaterdagmiddag en de Tena Lady Ultra Mini Plus is op. U rijdt naar het winkelcentrum, het is druk, maar u weet twee vrije plekken naast elkaar te vinden. Wat doet u?
a. U bent oud. U heeft ruimte nodig. U parkeert uw auto diagonaal over de twee vakken, dringt voor bij de drogist en gaat daarna nog even een welverdiend pilsje drinken in uw stamkroeg. Daarna rijdt u dronken naar huis en veroorzaakt u een ongeluk;
b. De Tena Lady Ultra Mini Plus? Ik pis in een katoenen luier uit 1912;
c. U parkeert de auto netjes in het vak en doet uw boodschappen. De Tena Lady koopt u alleen omdat uw vrienden die soms gebruiken. Zelf bent u immers nog zo zindelijk als wat;
Rotondes
U nadert een rotonde. U moet de rotonde driekwart rond. Wat doet u?
a. Er komt geen verkeer aan maar toch gaat u stilstaan bij de haaientanden. U wacht tot er een auto aankomt. U geeft richting aan naar links en gaat vervolgens ook linksom de rotonde op. U veroorzaakt daarbij een ongeluk;
b. Rotonde? In 1912 bestonden die nog niet;
c. U rijdt rustig richting de rotonde en verleent voorrang aan het verkeer dat zich al op de rotonde bevindt. U geeft op de rotonde richting aan naar links zodat het overige verkeer weet dat u op de rotonde blijft. Bij het verlaten van de rotonde geeft u richting aan naar rechts en vervolgt u uw weg;
De conclusies
Heeft u één keer of vaker “a” aangekruist? Dan dient u zo spoedig mogelijk uw rijbewijs ongeldig te laten verklaren. Dit doet u op het gemeentehuis. U zult zich nimmer meer achter het stuur van een voertuig begeven dus u gaat daarheen per openbaar vervoer. Niet fietsen, niet op de scootmobiel, niet lopen: neem de bus of de taxi. Wij willen u niet als actieve verkeersdeelnemer, op geen enkele manier!
Heeft u overwegend “b” aangekruist? Welkom in de 21e eeuw. Kijkt u eens om zich heen. Er is veel veranderd sinds 1912. Ondermeer het verkeer. En u dient daar geen onderdeel meer van uit te maken. U bent immers praktisch dood en er is geen enkel excuus om andere mensen in uw ellende mee te trekken. Uw onwetendheid maakt u wellicht voorzichtiger dan de mensen die veel “a” hebben geantwoord maar dat betekent nog niet dat u op de openbare weg thuis hoort.
Heeft u alleen maar “c” aangekruist? Hulde! U bent een automobilist die wat ons betreft nog wel een poosje mee kan! Laat u wel regelmatig even uw ogen en reactievermogen testen? Ach, dat is waarschijnlijk een overbodige opmerking, dat had u zelf al bedacht!
*Deze test is puur en alleen gebaseerd op recente frustratie van de schrijver.
Alwood zegt
vaak wachten die bejaarden ook tot er een fietser aankomt op de rotonde om die vervolgens aan te rijden ;)
heb er nog een…
4 baans weg buiten de bebouwde kom. Er is geen ander verkeer op de weg want iedereen zit voetbal te kijken. Het stoplicht staat voor alle richtingen op rood en er naderen van achteren enkele auto’s. Links, rechts en de linkerbaan zijn vrij en u rijdt een Cuore 1.0… wat doet u?
a. Gewoon links gaan staan, de rechts voorgesorteerde VW Passat TDI trekt vast op als een bejaarde en dat klootjesvolk achterop wacht maar even omdat harder dan 60 niet verantwoord is.
b. vierbaanswegen? die waren er nog niet in 1912 ;)
c. Bij kennis dat de eigen auto en rijkunst niet voor de hoogste acceleratie tijden zullen zorgen, de rij rechts beperkt is en om de rest van het verkeer niet op te houden gaat u rechts staan.
hanz zegt
meesterlijk
klinkt vaag bekend
ik mis de traagheidsfactor
ik ben geen snelheidsduivel, maar 20 op een 50 weg wordt mij ook wel wat langzaam..
hanz zegt
@ alwood:LOL
wauw 1.0 liter in de cuore? ik dacht dat ze het met 0.8 afkonden…
lincoln zegt
die oudjes denken altijd alle tijd van de wereld te hebben ..
maar het tegendeel is waar ..
victor zegt
hanz, ze hebben zelfs al een 1.2 liter maar liefst, dan ga je nu in plaats van 1 minuut 30 naar de honderd maar liefst in 1 minuut 29 naar de honderd!!!:O
floryn zegt
Het is een serieus probleem. Ik snap ook wel waarom iedereen zo graag zo lang mogelijk zijn rijbewijs wil kunnen gebruiken. Maar als je eenmaal ouder wordt gaat het toch allemaal veel trager. Zie je minder. Hoor je minder. Maar toch heb ik het idee dat deze mensen ook vooral aan hun eigen veiligheid moeten denken. Zoals eerder gezegd rijden de ouderen vaak in daihatsu cuore’s. Iets wat de veiligheid voor hen zelf ook niet bevorderd. Ze kunnen complexe verkeerssituaties niet zo snel analyseren, waardoor ze tergend langzaam over verkeerskruisingen gaan etc. Veel ouderen schamen zich ervoor als ze erachter komen dat ze bij een herkeuring worden afgewezen.
JeffreyG zegt
“* Deze test is puur en alleen gebaseerd op recente frustratie van de schrijver.”
Verklaar je nader :P
victor zegt
@floryn, ik betwijfel werkelijk of al die autofans die op dit forum actief zijn, ook als ze 80 zijn willen toegeven dat ze wat minder zien!
mashell zegt
Toch wel erg grappig.
Coen zegt
LOL
Het ergste zijn nog wel die mensen die op een overwegend lege 100km weg de hele tijd links blijven rijden met 60, omdat ze over 3 kilometer links moeten uitvoegen… En dan zo dat je er ook niet rechts langs kan ;)
Klinkt bekend?
jdz06 zegt
ik stap ook niet bij mijn opa in de auto…. rij ik liever zelf
laatste keer dat ik met hem mee ging waren ze met de weg bezig ging ie inplaats van de gele lijnen de witte volgen….
met als gevolg dat we bijna door de afzetting heen gingen
helemaal mee eens als ze de test niet halen gewoon afpakken dat rijbewijs ^^
kowalsk zegt
Ik heb als fietser ook uiterst frustrerende (en zich herhalende) taferelen achter de rug. De ergste: Ik nader een fossiel, en wil het inhalen. Ik bel, heel netjes, één keer. Tring. Er gebeurt niets. Ik ben nog een keer, wat harder TRING TRING. Het fietst nog steeds in het midden, en als je het dan inhaalt krijg je dit naar je hoofd geslingert: ‘Bel dan gudverredumme ook eens!’ (Maar dan met 18e eeuws taalgebruik)
dekster zegt
Ik vind dat gedoe allemaal belachelijk, als mijn oma elke week eens naar de supermarkt wil rijden, dan is dat haar volste recht. Ook al ziet ze wat minder goed, hoort ze een beetje minder…
Ouderen moeten gewoon weten wat ze kunnen en zelf beslissen wanneer en waar ze rijden. Bv. Niet op snelwegen, tijdens grote spitsuren en zo van die dingen.
Elke morgen zie ik in het verkeer wel grotere sukkels in het verkeer dan een bejaard stel dat buiten de drukke uren eens naar winkel gaat.
Je kan die test evengoed voorleggen aan die honderden vrouwen (en mannen ook vaak) die je elke ochtend tegenkomt.
extra vragen:
rijvak kiezen
U rijdt op een baan met 2 of 3 rijvakken aan de max toegestane snelheid, wat doet u?
a)Ik blijf links rijden en ga niet naar het rechter rijvak desondanks dat er daar plaats is. Die audi achter mij moet zich ook maar aan de max snelheid houden, tenslotte zal IK de wereld verbeteren.
b)Euh, je rijdt toch altijd de max toegestane snelheid in het linkse rijvak, links is voor vrachtwagens en daar durf ik niet tussen rijden.
c)Ik rij zoveel mogelijk rechts (zoals de wet voorschrijft) en hinder het achteropkomende verkeer niet.
Rijvakwissels op de snelweg
U rijdt in een gegeven rijvak en plots beslist u om naar een rijvak te gaan dat rechts van u ligt.
Wat doet u?
a) Remmen! dan pas m’n pinker aanzetten en traag invoegen. Gevolgd door boze reacties van m’n achterliggers.
b) Eén keer m’n pinker aanzetten (dat geflikker kost immers veel energie) endan traag invoegen.
c) Een goede snelheid aanhouden, pinker aanzetten, achter mij kijken en mooi invoegen.
Afstand houden op de (snel)weg
Het is druk op de baan, ik rij achter mijn voorligger en plots vertraagt die voorligger. Wat doet u?
a) Remmen! en opnieuw gasgeven! en opnieuw remmen!(en verwonderd zijn hoe ik aan zo’n hoog verbruik kom.)
b)Remmen en traag aansluiten opnieuw, en dan opnieuw remmen gevolgd door weer traag aansluiten.
c) Van het gas afgaan en pas remmen wanneer het nodig is. Vooruitkijken in het verkeer.
Wouter zegt
Met de fiets kom ik ook wat tegen.
Als ik naar school rijd is er aan de overkant van ’t straat een parkeerstrook. Dan staat er zo’n mannetje met z’n bromobieltje te wachten (geeft wel mooi richting aan). Je stopt met je fietsje omdat er een auto van de andere kant komt. Auto rijdt voorbij, bompa blijft staan…
wacht nog een tijdje… geen beweging… wordt al bang dat meneer een hartaanval heeft gekregen ofzo…
Rijd voorzichtig voorbij de auto. Toch nog een schijn van leven. Autotje gaat een meter vooruit en enkele centimeters naar links…
Ik rem en ga terug achter de wagen staan… terug vele seconden geen reactie…
Dan komt er een bus van de andere kant, besluit de opa om maar door te rijden… Bus moet vol in de remmen (zeer amusant, al die kinderen naar voren zien vliegen, boekentassen die dodelijke projectielen worden)
Chauffeur van bus claxoneerd… Geen reactie… Bompatje staat waar hij moest staan, dat is het belangrijkste…
sander zegt
@Dekster:
Amen!
stukfruit zegt
@Alwood :
Daihatsu Cuore 1.0: 0-100 km/h in 11.1 s
VW Passat 1.9 TDI 105 pk: 0-100 km/h in 12.1 s
Inderdaad, het kan best dat de Cuore in het “vak voor de snellere auto’s” moet.
0.8 l motoren vind je in de Chevrolet Matiz. Maar zelfs de 1.0 Matiz motor is nog trager dan zo’n passat.
Benjamin1 zegt
Ik ging laatst ook met mijn oma (83) meerijden. Wegrijden gebeurde geheel volgens petjeslogica, met zo’n 5000 toeren. Verder bleef ze wel keurig de aangewezen snelheid rijden, tot ze plotsling gaat remmen, of volgas geeft, waarschijnlijk geen gevoel meer in dr voeten ofzo. Ik heb iig niet ingegrepen tot we gingen invoegen. Ze wou graag achter een vrachtwagen, maar die bleek een aanghanger te hebben. Toen heb ik toch maar even aan het stuur getrokken….Verder heeft ze nu wel een nieuwe auto, helaas zit die nu al onder de deuken, want inparkeren kenden ze niet in 1912.
BTW leuk stukje!!
Tomsns zegt
Nee, ik denk dat ABSOLUUT een onderscheid moet gemaakt worden tussen INCOMPETENTIE & NON-CHALANTIE (egoisme).
Non-chalance & egocentrisme:
-2de vaks-chauffeurs
-weigeren richting aan te geven bij maneuvers
-vrachtwagens afsnijden voor net nog hun afrit te kunnen nemen
-…
Incompetentie:
-van richting veranderen zonder spiegels te gebruiken
-blijven staan als het groen is
-aan 50km/h de snelweg oprijden
-met grootlichten blijven rijden als er tegenliggers zijn (dit kan ook hierboven eigenlijk)
-parkeren (maar dit kan bij beide zijn!)
-…
Moet eerlijk toegeven, ik als vrachtwagenchauffeur ook wel schuldig ben aan non-chalance. Als ik bvb op de snelweg 90km/h rij, en een auto naast mij aan 50-60km/h de auto-SNEL-weg zie oprijden ga ik absoluut niet naar het 2de vak. F*** it sorry. Een zwaargelaeden camionette zal je snel herkennen daar ze achteraan laag hangt, autos met een aanhangwagen, no problem, maar de meeste met hun minimum 100pk?
BaRa zegt
@dekster: pinker = richtingaanwijzer.
Birger zegt
gisteren mooi voorbeeldje tegen gekomen,
reed op autosnelweg en reed op rechtste vak, oud vrouwtje in middenste rijvak tegen ong 100km/h en het rechtste vak was zeker 2km voor haar nog leeg en ik reed al 5 km op rechtervak
wat moet je dan doen, recht voorbijsteken doe ik zeker niet want als ze net opschuift ben je in fout, dus gewoon 3 vakken links recht voorbij, dan ging ze daarachter nog mijn ouders die achter mij reden.
het toppunt dat ik ooit meegemaakt heb is iemand dat zei dat het rechtste vak alleen voor auto’s was die van en op de autostrade gingen en vrachtwagens. Auto’s mochten door volgens hem gewoon niet op rijden in normale omstandigheden.
classic red zegt
@Tomsns
Bedoel je niet te zwaar beladen vrachtwagen i.p.v zwaarbeladen?
@Birger
Waar heb je het over? Leer eens fatsoenlijk Nederlands.
Birger zegt
@classic red: stell je niet aan, je moet het willen verstaan ook he
Alwood zegt
@stukfruit
gaat er hier misschien meer om hoe de auto’s bereden worden dan hoe ze kùnnen rijden :) Bejaarden, zelfs als ze ‘hard’ optrekken houden dat tot max. 45kpu aan.
@Tomsns
dat invoegen met die snelheid zou écht zware straf op moeten komen. Niet te geloven terwijl (in NL) écht iedere invoegstrook lang genoeg is om zelfs met een 80pk diesel nog de 90 te halen.
@Birger
ik zie in NL eigenlijk alleen maar automobilisten op de linker 2 banen :? werkelijk niemand die ooit rechts rijdt. Met spitsstroken is het nóg erger… Rijdt zelfs een groot deel van de vrachtwagens gewoon op het midden door. Waar zijn die spitsstroken eigenlijk voor dan?! :?
Rik L zegt
@kowalsk: helemaal mee eens, ik erger me dood aan dat soort mensen als ik op de fiets zit. K’Had er vandaag ook weer last van 5 keer zitten bellen en dan gaan ze als nog met zo’n langzaam mogelijk tempo aan de kant. :x
je zou bijna overwegen om een luchthoorn op je fiets te monteren. :|
Alwood zegt
lol, bejaarden omverfietsen maak je toch gewoon een sport van! :D keileuk!
Zoef zegt
Wacht maar tot jullie zelf oud zullen zijn.
Helemaal eens met Dekster. Dat “caspertje” heeft misschien nog een ééntje als eerste cijfer van zijn leeftijd. Dan zou hij toch voor zijn grootouders respect mogen opbrengen. Ik vind het een respectloos en dus waardeloos wanschrijfsel. Niet trots op zijn.
9000cse zegt
@ Casper
Betreffende rotondes: Volgens de wegenverkeerswet wordt een rotonde gezien als een rechtdoorgaande voorrangsweg.
Het verkeer, dat de rotonde wil oprijden dient voorrang te verlenen aan het verkeer, dat zich op de rotonde bevindt. (Als bij een voorrangsweg).
Bij het verlaten van de rotonde dient er naar rechts richting te worden aangegeven. Ook moet er, indien er zich op de rotonde of op een daarbij aangelegd fietspad, fietsers bevinden of voetgangers op een zebrapad, hieraan voorrang te worden gegeven. (Als bij een voorrangsweg).
Richting aangeven naar links, wanneer je een rotonde oprijdt, (om aan te geven, dat je niet de eerstvolgende afslag wilt nemen), staat gelijk aan het aangeven van richting naar links op een rechtdoorgaande voorrangsweg, om aan te geven, het je bedoeling is om rechtdoor te gaan. Fout dus!
Maar wat ik wil aangeven is, dat dus niet alleen ouden van dagen fouten maken…..
Alwood zegt
@Zoef
Dat neemt niet weg dat sommige bejaarden met het huidige verkeersbeeld écht beter niet op de weg zouden kunnen zitten. Er worden door die lui weldegelijk ongelukken en zware ongelukken veroorzaakt, frustratie en aggressie is te wijd verspreidt om dat te negeren.
Daarbij stikt het hier in nederland vooral van de ‘wereldverbeteraars’. Zodra die ook maar denken dat iemand misschien harder rijdt dan toegestaan gaan die nóg een paar km extra onder de limiet rijden op plekken waar passeren onmogelijk is. Daarbij het liefst flink schommelen in snelheid zodat je moet remmen en steeds een beetje te weinig gas geven zodat, zelfs bij grote afstand, een cruisecontrol onbruikbaar is.
Misschien zijn het vooral de nederlandse bejaarden die van de weg af moeten, aangezien verschrikkelijk veel nederlanders op hun 40e ook al niet konden rijden. Ik heb bij andere nationaliteiten nog weinig of nooit gezien dat die op de autobahn plotseling helemaal naar links schieten. Nederlandse vakantiegangers maken er een hobby van terwijl ze 110 rijden.
Ik heb zelf 1 oma die eigenlijk niet meer wil rijden en 1 oma die het prima af gaat. Die zal ook zonder problemen iedere test doorstaan en alle examens zo opnieuw halen als nodig.
Als iemand echter niet meer harder dan 60 durft moet die ernstig aan zichzelf twijfelen of die nog wel zou moeten rijden… schrikreacties en foute inschattingen vanuit een soort paniek zijn dan te snel gemaakt.
Rick dos zegt
Ik ondervind de laatste tijd meer gevaarlijke situaties met van die kleine vrouwmensen achter het stuur. Je weet wel, dat soort vrouwmensen die hun stoel zo ver naar voren hebben geschoven dat ze met hun neus het stuurwiel aanraken, en op drie á vier kussens zitten omdat de stoel niet hoog genoeg komt.
En omdat ze zo ver naar voor geschoven zitten, kunnen ze nooit en te nimmer goed spiegelen, waardoor je out of the blue ineens een twingo op je bumper hebt hangen…
stukfruit zegt
@Alwood : dan hoef je dat niet op die Daihatsu Cuore te steken … je hebt ook mensen (al dan niet bejaarden) die met een Mercedes E350 net zo rijden…
en alle bejaarden over dezelfde kam scheren is nu ook niet correct
Alwood zegt
@stukfruit
zo kijk dat punt rennen! echt moeilijk om die te pakken te krijgen woooow :o
Tomsns zegt
@Alwood: “dat invoegen met die snelheid zou écht zware straf op moeten komen. Niet te geloven terwijl (in NL) écht iedere invoegstrook lang genoeg is om zelfs met een 80pk diesel nog de 90 te halen.”
Hier in BE hebben ze ook plaats genoeg. Ik denk dat zij het “voorzichtig” noemen, maar veroorzaakt zowat een chaos voor ons (allen).
Zware straffen? Hoe kunnen ze zit bestraffen?
De politie doet zelfs hun ogen dicht bij linksrijders, maneuvers maken zonder richting aan te geven (pinken :-) ), en dit zijn de dingen die volgens mij ongelukken veroorzaken en NIET SNELHEID!!
@classic red
“Bedoel je niet te zwaar beladen vrachtwagen i.p.v zwaarbeladen?”
Nee, voor een zwaar- GE/BE – laden camionette of voor vrachtwagens ga ik van het eerste naar het 2de vak op de snelweg. Daar kan ik nog inkomen. Maar zoals je zegt, m’n berlingo bvb 70pk denk ik :-) doet alles prima als ik maar op die rechterpedaal duw. Er zijn wel enkele op- & afritten die wel kort zijn, en daar hou ik dus wel rekening mee. Je hebt dan ook de 2de soort die, zelfs al is er genoeg plaats om tot 120 te gaan, direct aan 70 op de snelweg willen…dus ja, ik kom af met m’n 30ton aan lading, mag DIEP-DIEP in de remmen gaan want ja :-) in Belgie mag niet inhalen bij 2vaks, als het druk is kan je moeilijk op’t 2de en als het maar druppelt inhaalverbod. In Belgie alles voor de veiligheid :-) , goed é! :-)
Birger zegt
@Tomsns:
Groot gelijk, ik denk dat traagheid een groter aantal ongelukken veroorzaakt dan snelheid
Tomsns zegt
@Birger & iedereen hier infeite:
Nog goed dat wij niet in de regering zitten, er zouden er teveel rellen gebeuren denk ik :-)
stukfruit zegt
ja, dat punt geeft namelijk WEL volgas :D
Birger zegt
er zouden veel rellen zijn, maar we zouden wel snel bij de rellen toekomen
ik kan alleen maar hopen van een duits systeem in belgie en nederland
corrado vr6 slc zegt
Dit doet mij echt denken aan die ene aflevering van Southpark!
‘Aaaargghh! Get off the streets!!! Old people are driving’!!! LOL
CasperH zegt
Zo dan. Sorry voor de late reactie. Ik zat in Basel dit weekend dus ik was even niet in de buurt van een computert. En al was ik dat wel, dan was ik er even niet mee bezig.
Vorige week had ik binnen drie dagen een viertal angstaanjagende taferelen meegemaakt met betrekking tot bejaarden in een auto. Twee keer was ik zelf betrokken in het verhaal en had ik het te danken aan mijn eigen reactievermogen dat ik geen schade had en de bejaarden in kwestie ook niet. Vandaar dit stukje. Uiteraard zijn niet alle bejaarden slechte verkeersdeelnemers. Ik ken zelf voorbeelden van mensen die tegen de 90 liepen en die nog prima in staat waren te rijden. Maar die waren uiteindelijk ook verstandig genoeg om de auto te laten staan op bepaalde momenten.
Zoef; er is maar één iemand die mij Caspertje noemt. Dat ben jij niet.
Joop zegt
Eens zijn jullie zelf oud ,respectloze over het paard getilde prinsjes en prinsesjes.
Hoe zouden jullie het vinden als jullie ouders op jullie straks respectloos behandeld worden?
Het verkeer is niet bedoeld voor gefrustreerde, opgefokte (waarom??) race idioten maar vooral voor normale mensen. En ik geniet als ik zo’n opgefokte blinde jakkeraar achter een oudje zie hangen. Toeteren , seinen , links er langs proberen te komen ,rechts erlangs proberen te komen. Liefst er dwars doorheen of er overheen. Om 10 seconden eerder op de plaats van bestemming aan te kunnen komen.
ZO ZIELIG allemaal.
Weet je wat het voordeel is van ouder zijn , dat wij nog een tijd hebben meegemaakt dat het nog geen oorlog op de weg was en dat mensen nog RESPECT voor elkaar hadden!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jullie weten niet beter , helaas !!!
ACH, ROT EIGENLIJK MAAR OP MET DIE AUTO’s . Alleen maar ellende gebracht die dingen en de aarde naar de klote geholpen. En de mensen tot wilde dieren gemaakt.
Hoe zal het er over 50 jaar uitzien, gelukkig ben ik er dan niet meer.
Denk hier nog maar eens over na als je zelf OUD en versleten bent.
En nou opzouten. ETTERGENERATIE !
RubenBaeten zegt
@Joop: Niet zo opwinden, dan leef je langer.
Emiel Mostert zegt
Na ongeveer 2,5 miljoen kilometer schadevrij (behalve wat kleine krasjes) ben ik haast bejaard (58) en ook ik erger mij aan angstig rijgedrag van bepaalde groepen (moedertjes die alleen zondags het dorp uitrijden, opa’s die de drukte niet meer kunnen verwerken), maar waar ik mij het meest aan erger is aan die jochies van een jaar of 20-30 die denken alleen op de wereld te zijn, of in ieder geval te geloven dat de wereld van hen is. Je herkent ze aan de BMW’s, Alfa’s, Audi’s en wat zwarte Golfjes (in afwachting van de aankoop van de eerder genoemde merken). Soms rijden ze in vrachtwagens, maar dan alleen dat soort met vuilcontainers. Respectloze wezens die niet in staat zijn zich aan te passen en wel verwachten dat anderen zich aan hun gedrag aanpassen. O wee als ik dan met mijn H200 bus hen een keer in wil halen met 140, dat verdraagt men niet, of tot mijn bumper doorrijden als ik al met 140 aan het inhalen ben. Je ziet ook dat de derde rijbaan, of bij gebrek daaraan de tweede, hun eigendom is, een ander heeft daar niets te zoeken. Bij het gelijktijdig een rotonde oprijden, dan toeteren ze omdat zij menen dat hun autootje recht geeft om gewoon plankgas door te rijden en dat jij echt toch had moeten wachten voor je die rotonde op reed. Eigenlijk passen al die bejaarden hun gedrag juist aan op deze aso’s: ze doen voorzichtig en geven alles voorrang. Beste bejaarden, deze chauffeurs zie je vaak terug op de weg in de vorm van een plasitc bosje bloemen aan een boom gebonden, of een nep krans aan een lantaarnpaal. Zij zelf worden dus niet bejaard en dat is niet zo jammer, vooral niet voor diegenen die het slachtoffer is van dat foute verkeersgedrag.
helediepezucht zegt
WAT ER OOK GEBEURD . . . . . . BLIJVEN RIJDEN !
al zien we niets meer
al horen we niets meer
dat is het motto van bejaarden
(vandaag weer een spookrijder van 82 die nu zelf dood is en een ander zeer zwaar heeft verwond) . . . dankewol opa
Emiel Mostert zegt
Beste helediepezucht,
Een van de grootste gevaren op de weg is onbegrip, iedereen schijnt te geloven dat hij/zij het belangrijkste is op de weg. Zelf laat je dat ook al zien in je reactie. Natuurlijk heb je gelijk dat mensen blijven rijden, die een gevaar op de weg zijn, maar dat is niet gerelateerd aan leeftijd, maar aan zelf- overschatting. De meeste doden in het verkeer vallen onder jongeren. Wat dat betreft mogen ze van mij pas in het verkeer worden losgelaten als mensen 25 zijn. Goed met 20 op de brommer en met 18 op een snorfiets. Tot die tijd maar op hun driewielertje blijven zitten, want daarmee kunnen ze het minste kwaad. Ik heb de krant nog niet gelezen vandaag, maar er zullen vast wel weer de nodige jonge doden zijn:alcohol, drugs, machogedrag en overmoed.
Dankewol(?) snotneuzen
C. Bergman zegt
Ik ben net op het net aan het zoeken naar een rijtest voor ouderen omdat mijn vader die morgen moet doen. Via Google kwam ik hier aan. Ik ben blij dat het hele verhaal eindigt met de reacties van meneer Mostert.
Wat mij stoort in het blog en de meeste reacties is de onverdraagzame en opgefokte toon die wordt gebezigd.
Alert blijven in het verkeer, dat moet je zelf ook zijn als een 17-jarige met brommer ineens voor je de weg op schiet, of een vader met een volgeladen SUV opeens zonder richting aan te geven op jouw weghelft beland omdat daar net een parkeerplaats is.
Een rijtest voor boven de 70 of als je een ziekte hebt die het autorijden zou kunnen belemmeren vind ik wel een goed idee.