In 2008 zijn er bijna een miljoen minder verkeersboetes uitgedeeld: de recessie maakt mensen voorzichtiger. „Mensen vrezen voor hun baan, ze voelen zich onveilig. Dat heeft veilig gedrag in het verkeer tot gevolg”, zo zegt hoogleraar verkeerspsychologie Talib Rothengatter.
Prof. dr. Rothengatter van de Rijksuniversiteit Groningen ging op zoek naar een verklaring voor de daling van verkeersboetes. In de Amerikaanse literatuur vond hij een antwoord. „Tijdens de crisis in de jaren zestig nam daar het aantal verkeersovertredingen ook af. Mensen voelen zich onzeker, ze vrezen de financiële consequenties. Ze willen ook in het verkeer geen risico’s nemen. Dat is het bijkomende recessie-effect.”
Of zou de daling van het aantal verkeersbonnen het gevolg zijn van de vorig jaar ingestelde boeteverhoging van 20 procent. Het Openbaar Ministerie hoopte dat de hoge boetes dermate afschrikwekkend zouden werken, dat automobilisten zich ook echt gaan inhouden op de weg. „Een naïeve gedachte van het OM”, zo zegt hoogleraar verkeerspsychologie Karel Brookhuis, een collega van Rothengatter in Groningen. „Dit helpt niets, maar het brengt wel lekker veel geld in de staatskas.” Dat u het even weet…
CasperH zegt
Het klopt wel als ik voor mezelf spreek. Als ik minder ruim zit in financieel opzicht neem ik minder risico. Krom eigenlijk, maar goed. Overigens was het mijn zuurste boete ooit toen ik erg krap zat en op een trajectcontrole een boete pakte voor 117 km/h terwijl ik dacht dat ik me keurig aan de snelheid had gehouden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Elk nadeel hep zn voordeel?’
Interessant stuk!
Alles is echt met elkaar verbonden…
tss68nl zegt
Sjah, lijkt me logisch. Ook het feit dat die boete verhoging alleen is ingevoerd om de staatskas te spekken ligt er duimendik bovenop.
Als onze regering echt had gewild dat we ons aan de snelheid zouden houden, dan hadden ze overal trajectcontrole opgehangen. Dat is een stuk goedkoper dan dat hele politieapparaat op de been houden die al die controles moet uitvoeren, boetes innen etc. Bovendien is het veel effectiever.
Iedere andere verkeersmaatregel is louter voor inkomsten, niet voor veiligheid in het verkeer.
TweetyV6 zegt
1 miljoen minder boetes. Zegt vrij weinig.
Hoe is de ratio boetes per gereden kilometers ?
Kan het niet zo zijn dat door de hoge benzine prijzen halverwege 2008 mensen minder zijn gaan rijden. En zuiniger (dus langzamer).
Beide leiden tot een afname (absoluut) in het aantal bekeuringen.
Lijkt me logischer dan die psychologie bull shit.
Roadronner zegt
Laatst nog geflitst op de snelweg met een gecorrigeerde snelheid van 125km/u. Ik voel me nu echt een zware verkeerscrimineel :(
Klojum zegt
@Roadronner
Alles is relatief hoor… Doorgassen op een stuk snelweg waar verder geen kip te bekennen is, is anders dan je een drukke spits wringen.
RenesisHP zegt
Diepe zucht.. Ik heb met er met dik 400 euro boetes verleden jaar weinig van gemerkt. Het heeft weinig effect op mij gehad.
Zelfs met de onverwachte onkosten die ik verleden jaar heb gehad maakte het geen flikker uit.. Of toch wel.. Misschien had ik anders nog wel meer boetes gehad. :roll:
Jaapschaap zegt
Ik heb afgelopen jaar 1 boete gehad (met de brommer) en dat was 185 euro dus ik rijd nu wel oplettender, maar of ik ook langzamer rijd, dat volgens mij niet.
Maar ik geloof best dat er een verband ligt tussen de welvaart en de boetes :P
Jesper zegt
En of dr een verband licht tussen iemand financiele situatie en zijn rijgedrag.
Typisch voorbeeld; de man die zakelijk de allerdikste CLS rijdt, en die bij 49km/u te hard even contant zijn boete aftikt en verder rijdt… Of de bijstandsmoeder van 2 hoog in dr Kadett E uit 1989 die met de tanden in het stuur 99km/u rijdt :P
Sorcerer zegt
Tja, boetes zijn niet concreet genoeg voor veel mensen om hun gedrag er erg op aan te passen. Vooral mensen die niet zo heel veel rijden (in tegenstelling tot mensen die 20.000+ per jaar rijden). De hogere boetes maken daarin veel minder uit dan de hogere pakkans. Kijk maar naar het rijgedrag in en vlak voor/na trajectcontroles… Dit zelfde fenomeen vind je in het algemeen vaker terug in de criminologie trouwens en o.a. dit is een reden waarom gevangenisstraffen in Nederland lager zijn. Beetje raar dat boetes nu ineens wel hoger worden…
Ook is dit weer een mooi voorbeeld van hoe ontbrekende kennis van andere vakgebieden (hier psychologie als voorbeeld) leidt tot minder goede beslissingen bij de overheid (in dit geval het OM).
Zo’n recessie is een allesoverheersend kwaad dat zomaar kan toeslaan. Dus dan maar rustigjes rijden en minder litertjes brandstof verbruiken! (dat is iig de reden die ik heel soms wel eens hoor, niet de boetes maar de brandstof)
lincoln zegt
zelfingenomen professor paardekudt verdient een Nobel-prijs ..
omdat hij helemaal zelf een boek uit de jaren 60 heeft gelezen ..
en dat dan na-praat ..
echt respect .. hoop dat hij 6X de balkenende-norm verdient ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Is het niet Huub??
:D
Skip_alfa1461.4t-spark zegt
Is dat niet logisch dan? We worden langs alle kanten uitgezogen en klein gehouden door de overheid, mensen moeten het einde van de maand zien te redden. Nogal logisch dan dat niemand die flikke nog eens 50 euro gunt voor een paar kilometertjes te hard.
Guus zegt
Stel angstige rotarbeiders, de massa laat zich inderdaad maar al te graag leiden door het nieuws en zijn nimmer in staat tot enige vorm van relativerend denken. Ik geloof dus wel dat dit de oorzaak kan zijn. Maar waarom staan er geen cijfers bij van het aantal “verkeerscontroles”? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de prioriteiten bij de politiekorpsen (noodgedwongen) veranderd zijn, wat ik zal toejuichen maar wat ik eigenlijk ook niet verwacht van onze besnorde dienders…
WieAndersDasAuto zegt
Ik denk ook dat het gewoon te maken heeft met minder controles. Mij maak je echt niet wijs dat als er evenveel controles/flitspalen als vorig jaar waren, dat ze nu opeens 1 miljoen boetes minder zijn uitgedeeld.
Een (verrader) agent kan echt wel dingen verzinnen om je gewoon een dikke prent te geven…
donkeyKONG zegt
Mensen voelen zich onzeker, ze vrezen de financiële consequenties. Ze willen ook in het verkeer geen risico’s nemen.`’
We gaan dus dit jaar nog meer privacy opgeven voor (schijn)veiligheid?
Citrofiel zegt
De enige manier om te kijken of meneer de spycholoog gelijk heeft, is kijken hoe het uitdelen van de gegeven boetes is verdeeld over het jaar. Als ze daar nu eens mee zouden komen, dan zou je, als meneer gelijk heeft, een daling van het aantal boetes zien toen de crisis duidelijk werd voor de mensen hier… Zo moeilijk zou zo’n grafiekje toch niet te maken zijn?
Cantago zegt
Snelheidslimiet overdag verhogen naar 140 (eventueel alleen voor de rechterbaan) en midden in de nacht lekker naar 200 km/u. Dan de boetes voor asociaal gedrag (door rood licht, onnodig links rijden, geen richting aangeven, bumperkleven enz) gewoon 5x zo hard bekeuren. Door rood rijden? €2000,- boete. Dan doet niemand dat meer!
Het is niet de snelheid die het gevaarlijk maakt, maar de rare acties en onkunde van mensen!
w0o0dy zegt
Heb bij het vorige artikel over het aantal boetes al geschreven wat volgens mij de oorzaak is van het lagere aantal: werkzaamheden op trajecten waar trajectcontrole actief is (en de trajectcontrole werkt dan niet want die staat op 100 en de limiet is verlaagd naar 70). Daarnaast hebben we door alle wegwerkzaamheden ook veel lagere limieten gehad op plekken waar niet tot moeilijk gecontroleerd kan worden.
Guus zegt
@Cantago Spee, geen richting aangeven: honderden euro’s boete en €2000,- voor rood licht? Ga toch lekker bij de politie solliciteren maar blijf vooral bij Autoblog weg!
Pim Brussee zegt
@ Cantago – te hoge snelheid is OORZAAK NUMMER 1 van ongevallen.
Als een ieder zich aan de verkeersregels houd, dan kan het CJIB sluiten, en nemen de files en brandstof gebruik af. Ofwel, je bent sneller op plaats van bestemming en dat bespaart je ook nog eens geld. (geen boetes, minder brandstof).