Een nieuw weekeinde, nieuwe ellenlange files in de regio Utrecht. Maar waarom gaan we er met zijn allen tóch in staan?
Het is in de provincie Utrecht al weekeindes op een rij een ellende op de weg. Door onderhoud aan zo’n beetje alle snelwegen is er ieder weekeinde een verkeersinfarct op de rijkswegen aldaar.
De vraag is dan ook waarom automobilisten niet leren van ervaringen uit het verleden en gewoon de werkzaamheden mijden door bijvoorbeeld een keer in de gele burgerrups te stappen of met de armoedevitrine te gaan.
Macht der gewoonte
Omdat automobilisten gewoontedieren zijn. We stappen gewoon in de auto omdat we dat altijd doen. We denken als bestuurders allemaal dat we slimmer zijn dan de rest en dat wij wél een sluiproute via Nieuwegein kennen, of dat we zo vroeg vertrokken zijn dat het goed komt.
Aldus verkeerspsychologen (ja die bestaan…) Matthijs Dicke-Ogenia en Ilse Harms tegenover de regionale omroep RTV Utrecht. Zij wijzen er ook op dat de verstokte automobilist moeilijk te bereiken is en daardoor ook gewoon niet op het idee komt om in plaats van de auto de trein of bus te pakken.
Automobilist overtuigd van eigen gelijk
De NOS, de Telegraaf, de ANWB, Rijkswaterstaat en zelfs Autoblog. Iedereen en zijn moeder kan “de grootste file ooit” aankondigen, wij als automobilist maken dat zelf wel uit.
Stel je voor dat je helemaal omrijdt, of jezelf in het openbaar vervoer perst en je hoort van je collega’s dat die zogenaamde horrorfile wel mee viel. Dan voel je jezelf een loser en baal je als een stekker, aldus de psychologen.
Daarnaast redeneren veel automobilisten als volgt: als alle anderen nou netjes de omleidingsroute volgen, dan is er meer plek voor mij op de kortste route. Ben ik lekker net wat slimmer dan de rest. Probleem is dat als iedereen dat denkt je dus niets met alle aankondigingen opschiet.
Provincie Utrecht op slot
We proberen het tegen beter weten in toch nog maar een keer. Dit weekeinde en de komende weken zijn er nog veel weekeindeafsluitingen rondom Utrecht en is het op de overige wegen in de provincie dus kneiterdruk. Voor de volledigheid:
Donderdag 29 augustus 21.00 uur tot maandag 2 september 05.00 uur: A2 richting Den Bosch dicht van knooppunt Oudenrijn tot Vianen.
Vrijdag 6 september 21.00 uur tot maandag 9 september 05.00 uur: A2 richting Den Bosch dicht tussen van knooppunt Oudenrijn tot Vianen.
Vrijdag 20 september 21.00 uur tot maandag 23 september 05.00 uur: A2 richting Den Bosch dicht van knooppunt Oudenrijn tot knooppunt Everdingen.
Rij nou gewoon netjes om, stap een keer in het OV, of blijf gewoon lekker thuis. Netflix aan, biertje/frisje erbij en een keer een weekeinde niet naar je schoonouders. Kan ook gewoon. En denk nou niet dat jij het beter weet dan alle anderen en geen last hebt van alle wegwerkzaamheden, want dat is gewoon niet zo. Ook al ben je als automobilist nog zo overtuigd van je eigen gelijk.
tenaci zegt
Iedereen die Waze gebruikt….
Stefje zegt
Waze helpt hier ook niet meer bij hoor. Sta nog veel te vaak in files die wel opgemerkt zijn door Flitsmeister, maar Waze niet.
meganized zegt
– edit aangepasT dank –
William zegt
Alleen een “verkeerspsycholoog” gelooft dat trein en bus echt vergelijkbaar zijn met een auto.
tortuga zegt
Echt he! Het kost me 100 euro om een weekend met de trein naar zee te gaan. 2,5u lekker tjoeken in dat wagonnetje. Om dan in de regen de laatste 3km tot aan de bestemming te wandelen. Met de auto is het 1u55min rijden. En een gemiddeld verbruik van 6 liter, een 12 liter verbruikt aan 1,5euro. Dus een kleine 20euro met de auto.
Loek zegt
@tortuga: hoe veel kost jouw auto per maand en hoe veel heeft ‘ie in de aanschaf gekost?
Ik snap je vergelijking maar die gaat alleen op als je de auto al hebt natuurlijk.
En als ik nog een toefje cynisme erbij gooi: wat heb je te zoeken aan zee als het regent? ;)
ouwedibbes83 zegt
Idd, die berekeningen waarin alleen de brandstofkosten worden meegenomen zijn per definitie waardeloos, want MRB, verzekering, onderhoud en de lastigste, afschrijving , worden dan op 0 gehouden. En dan laten we rente maar buiten beschouwing.
rogerzz zegt
Feit is dat je waarschijnlijk al een auto en die kosten hebt, dus vrij logisch om alleen naar het variabele deel te kijken.
Als je 1x per jaar de auto gebruikt is het een duur ritje als je alle kosten op 1 hoop gooit gedeeld door 1 rit. Kun je beter erg vaak de auto pakken, dan zijn de vaste kosten per rit uiteindelijk erg goedkoop. Rijd jezelf rijk, ga nooit met de trein, happy life.
okdoei zegt
Waar tank jij voor €1,50?
potver7 zegt
Waar lees je dat ze dat beweren? Ik kan dat uit het artikel in ieder geval niet opmaken. Maar je hebt de stelling in de titel van het artikel vakkundig bevestigd.
pomoek zegt
Niet naar je schoonouders gaan kan gewoon……wtf…
mashell zegt
Armoedevitrine, die kende ik nog niet.
Serieus: als het je met de auto een uur extra kost vanwege omleidingen en met de bus of trein een uur extra kost want bus of trein en het daarbij ook nog extra euro’s kost dan is het toch niet zo gek dat de mensen evengoed met de auto gaan?
potver7 zegt
Ik denk dat de meeste automobilisten niet eens proberen uit te vinden of er een ov-verbinding is. Laat staan dat ze weten hoeveel tijd of geld die kost…
mashell zegt
Om “hartaanvallen door schok” te beperken is dat misschien maar beter ook.
kniesoor zegt
De A20 thv het Schieplein als achtergrond voor bordjes ‘A2’ en ‘A27’ . . . 😆 De Parel aan de Maas is – de hemel zij geprezen – Utreg niet, heh.
DeWitteCondor zegt
Hoe komen de verkeerspsychologen aan deze wijsheid? Hebben ze in de hoofden van al die automobilisten gekeken? Lijkt me vrij sterk en dus lijkt me dit weer wilde speculatie. Hebben ze wellicht ook meegewogen dat 1) sommigen een auto nodig hebben voor hun werk, niet alleen om er te komen, 2) sommigen geen optie hebben omdat ze ook hun 2,3 kinderen moeten afzetten bij school of opvang en weer ophalen, 3) er wellicht helemaal geen zinnige OV verbinding is van deur tot deur, 4) de treinen simpelweg te vol zitten soms, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is geen wetenschap, dit is gewoon ordinair clickbait van deze psychologen. Sneu.
adbrotjeknor zegt
Als je de uitslag van een wetenschappelijk onderzoek niet logisch vindt, zoek je het onderzoek op en beoordeel de wetenschappelijke onderbouwing kritisch. Als je de uitslag sowieso niet bevalt, kan je de onderzoeker belachelijk proberen te maken. Ooit van een representatieve steekproef gehoord?
DeWitteCondor zegt
Je kan mij met open deuren om de oren slaan en clichés uitbraken maar waar baseer jij op dat ze wel naar de oorzaken hebben gekeken en dat dit representatief is? Heb je het zelf bekeken? Lekker makkelijk dit. De tunnelvisies zullen je soms verbazen.
adbrotjeknor zegt
Je STAAT niet in de file, je BENT de file. Voorbeeld; ik moest naar Someren (Brabant). Met de intercity Rotterdam naar Eindhoven. Kopje koffie, krantje erbij. Eindhoven centraal een Greenwheels-Polo gepakt voor het laatste stukje. Kostte mij 1 uur en drie kwartier. Zonder file (!) met de auto was dat anderhalf uur geweest. De collega die wel met zijn auto ging, belandde in een gruwelijke file (ongeval A16). Kostte mij €45,- all in. Alleen de brandstofkosten zouden met de auto (20 liter x €2,10) bijna hetzelfde bedrag zijn geweest. Toegegeven, ik woon op 10 minuten fietsen/tram/metro van centraal station Rotterdam en heb een kortingkaart NS.
kniesoor zegt
Die laatste zin is de kern van het verhaal. Op 10 minuten afstand van een grote OV-hub wonen is een relatieve zeldzaamheid, de meeste mensen wonen verder buitengaats. Vanuit zuidwest Nederland naar Someren bijvoorbeeld zou met OV meer dan 4 uur kosten, met de oto 2. Daar houden studeerkamergeleerden te weinig rekening mee.