Verkeersboetes in Europa: dit ben je kwijt voor 20 km/u te hard op de snelweg.
Het is de eerste vraag die je je stelt wanneer je de grens over rijdt: hoe hard mag ik hier? De tweede vraag: hoe hoog zijn de boetes? Natuurlijk, als je op vakantie gaat heb je geen zin om met een volgepakte auto met 200 km/u door Europa te knallen.
In Nederland zijn de boetes redelijk fors, dus we zijn al redelijk aan het staren naar de snelheidsmeter om maar geen fanmail van het CJIB te krijgen. In het buitenland zit dat anders. Ter lering en vermaak hebben we enkele populaire vakantielanden onder de loep genomen en gekeken wat de kosten zijn voor 20 km/u te hard op de snelweg. De kans dat je met 120-140 km/u wil cruisen naar je bestemming is nog niet eens zo’n heel vreemde gedachte.
Voor alle informatie voor alle relevante landen in Europa heeft onze collega @jaapiyo dit uitgebreide artikel gemaakt met alle ins en outs over verkeersboetes in Europa. Voor nu pakken we een paar landen die je aan kunt doen als je op weg bent naar het mooiste land voor petrolheads waar de bergingswagen je af kan zetten: Italië!
Boetes in België
Maximumsnelheid op de snelweg: 120 km/u
Boete voor 20 km/u te hard op de snelweg: 173 euro
In België werkt men met overtredingen op vier niveau’s. Niveau 1 is een lichte overtreding en Niveau 4 is dat, eh, niet. Logischerwijs zijn de boetes het laagste bij niveau (vanaf 58 euro) en bij niveau 4 het hoogst (vanaf 473 euro). Bij die laatste wordt je overigens altijd gedagvaard, niveau 1 tot en met 3 kun je afdoen met een overschrijving.
Boetes in Duitsland
Maximumsnelheid op de snelweg: 130 km /u, sommige delen onbegrensd mits weer en omstandigheden dat toelaten
Boete voor 20 km/u te hard op de snelweg: 70 euro
In Duitsland is het lekker om hard te rijden daar waar het kan. Daar waar het niet kan, zijn de prijzen verrassend, eh, ‘concurrerend’ te noemen. Met name de kleine overtredingen is vaak tientjeswerk. Ook de hogere overtredingen vallen heel erg mee. Waar je wel op moet letten: in Duitsland werkt men met een strafpuntensysteem. En bij veel vakanties en zakenreizen met de auto in Europa krijg je te maken met Duitsland, dus probeer niet de boetes achter elkaar te scoren.
Boetes in Frankrijk
Maximumsnelheid op de snelweg: 130 km/u (let op: met neerslag is dit 110 km/u!)
Boete voor 20 km/u te hard op de snelweg: 135 euro
In Frankrijk lijken de boetes mee te vallen en dat klopt gedeeltelijk. Ze werken daar met een systeem dat hoe sneller je betaalt, hoe ‘goedkoper’ het is. Daarvoor zijn drie categorieën. Vervolgens zijn er vijf categorieën voor het ernst van de overtreding. Categorie 1 valt het erg mee en tot en met categorie 4 kun je het af met (zwaarder wordende) boetes. Categorie 5 is het zwaarst. Ook even opletten: meer dan 50 km/u te hard is de boete minimaal 1.500 euro en kun je een rijontzegging van drie jaar aan je broek krijgen.
Boetes in Italië
Maximumsnelheid op de snelweg: 130 km/u
Boete voor 20 km/u te hard op de snelweg: variabel
Uit eigen ervaring kan ondergetekende mededelen dat je in Italië behoorlijk kunt doorrijden. Ook daar kennen ze boetes, maar zijn er diverse instanties die de boete kunnen uitschrijven. Houd er rekening mee dat de boete opgestuurd wordt naar ons via een incassobureau, waardoor het ‘schimmig’ lijkt over te komen. In sommige gevallen kun je strafpunten krijgen die alleen gelden in Italië. Daarbij moet je je gegevens opsturen. Dit is vrij belangrijk, want als je het vergeet kan die boete namelijk aanzienlijk hoger zijn dan de oorspronkelijke boete.
Boetes in Luxemburg
Maximumsnelheid op de snelweg: 130 km/u, 110 km/u met neerslag
Boete voor 20 km/u te hard op de snelweg: € 145
Luxemburg is een relatief klein landje, dus in de meeste gevallen kun je er prima omheen rijden. In Luxemburg zijn de boetes niet vastgesteld, maar gelden ze ter indicatie. Er wordt namelijk ook gekeken naar diverse factoren (denk aan weer en verkeer). Let wel op: in Luxemburg werken ze met een puntenrijbewijs, die geldt ook voor ons toeristen.
Boetes in Zwitserland
Maximumsnelheid op de snelweg: 120 km/u
Boete voor 20 km/u te hard op de snelweg: CHF 180 Als het gaat om verkeersboetes in Europa, dan spant Zwitserland de kroon. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden in Zwitserland. Dure auto’s zijn er verrassend goedkoop. Vandaar dat je in sommige Zwitserse steden meer supercars aantreft dan in een oliestaatje. Verder is alles in Zwitserland peperduur. Zeker als je net komt aanstormen vanuit Duitsland moet je even je mindset aanpassen. Lichte snelheidsovertredingen vallen nog mee (tot 5 km/u te hard is CHF 40). Maar dat loopt al heel rap op. 21 km/u te hard op de snelweg is al gauw 260 CHF. Vanaf 35 km/u te hard op de snelweg wordt de boete inkomensafhankelijk.
Dit is slechts een beknopte samenvatting. Alles wat je moet weten over verkeersboetes in Europa kun je lezen in dit uitgebreide artikel!
De Autoblog Vakantieauto 2020 Week wordt mede mogelijk gemaakt door Car Shades
Car Shades: Pasvorm zonwering voor meer dan 800 verschillende automodellen.
boomhauwer zegt
De boete voor België klopt niet. Als je gecorrigeerde snelheid 140 is op de snelweg (limiet 120) dan heb je een boete van 113€.
xjs678qr zegt
Inderdaad, laatste keer 143 gecorrigeerd naar 134 gaf 77€.
Misschien is het duurder voor buitenlanders, en een correctie is er om de foutenmarge te corrigeren: ik ben vrij zeker dat mijn teller niet boven de 140 was, dus 143 gemeten zal wel een overschatting zijn…
boomhauwer zegt
@xjs678qr: nee, zelfde prijs. Enige verschil is dat de politie een onmiddellijke inning doet bij buitenlanders ipv per brief nadien.
kami zegt
Bij staandehouding misschien, maar snelweg zal meestal een flitser zijn. Dan krijg je als buitenlander ook gewoon een brief thuis. Of niet, mijn ervaring is namelijk dat men er in België niet heel erg achteraan zit. Heb er ook nog nooit 1 betaald, en zelfs bij een politiecontrole niks over gehoord dat ik nog openstaande boetes heb.
boomhauwer zegt
@kami: ja ok, neemt niet weg dat het bedrag in de bovenstaande lijst fout is.
berlinetta zegt
Duurder voor buitenlanders? Dat is racisme! BLM!
boomhauwer zegt
Belgian LIves Matter!!
kamikaz3 zegt
Klopt, 173 is 30km te hard. En dan is je gemeten snelheid ongeveer 160 (correctie naar 150)
dutchneon zegt
belangrijkste les voor de Franse Peage….. als je te hard wilt rijden doe dat dan minimaal 15tot max 20 te hard.
De boete is namelijk een vast laag bedrag van 44 euro. Zou dus zonde zijn als je maar 8 te hard gaat terwijl 20km/h voor dezelfde prijs kan ;)
petroldrinker zegt
De duurste is natuurlijk weer nederland hierin (ondanks dat we niet op het lijstje staan)
goedverhaal zegt
@petroldrinker Zeker niet. In Frankrijk, Engeland, Zwitserland en Scandinavië ben je (veel) meer kwijt. Soms ook inkomensafhankelijk. In Noorwegen wordt hardrijden als crimineel gedrag gezien. Daar ben je heel snel en heel lang je rijbewijs kwijt en zijn boetes van 700–1500 Euro normaal bij 20-30km te hard.
lekbak zegt
@goedverhaal: Nederland is duurder dan alles op dit lijstje, waar Frankrijk ook op staat overigens.
mick0210 zegt
@goedverhaal: Frankrijk? Hoe kom je daar bij
ukbob zegt
Heb ff de wisselkoers van de Zwitserse duiten niet in m’n geheugen, eventjes omrekenen naar euro’s..?
gregorius zegt
Voor 1 euro krijg je 1.06. Zou je maar 169 Eur moesten kosten voor die 180 CHF. Maar jouw bank zal je 1-2% naaien met de wisselkoers, dus reken op 173-175 chf.
Anyway, dure auto’s zijn niet verrassend goedkoop. Auto zijn nog altijd (een stuk) goedkoper in Duitsland.
Maar mensen verdienen hier (ik zit er ook) wel een stuk meer en de belasting is stukken lager. Dus je houdt meer over voor een auto en andere zooi.
Elektrische apparaten zijn overigens goedkoper dan in NL en DE, want we hebben maar 8% btw.
En dingen waar je niet hoeft te betalen voor de tijd van iemand anders; dan valt het reuze mee hier.
viezefreddyw zegt
@ukbob: Volgens mij is het op het moment 1 Zwitserse Frank is 0,94 Eurocent.
seba zegt
Ik Polen 20km/h te hard betekend een voeten van 100 tot Max 200 zl, omgerekend ~€25 tot €50. Meer dan 50km/h ~€130.
bakkerst zegt
jup, goed te doen:
https://autokult.pl/32763,ile-wynosza-kary-za-przekroczenie-predkosci-jakie-sa-widelki-mandatow-taryfikator-mandatow-2019
En over het algemeen zijn mobiele controles niet echt verdekt opgesteld, en vaste camera’s knalgeel en meestal aangegeven met een waarschuwingsbord.
vbarchetta zegt
@bakkerst: klopt 1 keer de hoogste boete van zt500 gehad (€125) voor 180km/h waar 110 was toegestaan. Wel direct contant afrekenen…
bakkerst zegt
Tegenwoordig hebben de meesten een pin terminal bij zich :D
Maar inderdaad, buitenlanders moeten direct betalen bij staande houding. Ook al ben je geregistreerd als vaste inwoner..
Design_Driven zegt
In het VK, (wellicht dat Corona-Island niet op iedereen zijn top bestemmingen lijstje staat dit jaar) waar ik woon zou het z’n 110 euro zijn plus 3 punten. Als houder van en buitenlands rijbewijs maken ze een soort schaduw rijbewijs aan waar de punten op gezet wordt. Bij 12 punten raak je je rijbewijs kwijt.
Als inwoner kun je bij kleinere overtredingen ook kiezen voor een cursus, daar betaal je praktisch het zelfde als de boete voor (boete £100, cursus £90) maar krijgt geen punten en dat scheelt verzekeringspremie. Hie zo’n cursus werkt kan ik jullie eind van deze maand laten weten :)
Officieel zijn boetes hier sinds een tijdje ook inkomen afhankelijk maar ik kreeg gewoon een vast bedrag aangeboden, dat zou bij hogere boetes anders kunnen zijn.
De pakkans is hier wel behoorlijk wat kleiner dan in NL en de camera’s zijn bijna altijd goed zichtbaar. ook kun je hem aanvechten als er geen bord stond dat er camera’s kunnen zijn op een bepaald stuk weg.
w0ut zegt
Zijn er in Belgie ook geen ‘verzwarende’ parameters?
Ik dacht dat een snelheidsboete tijdens regenweer duurder wordt?
Ook in de buurt van scholen meen ik dat een boete/overtreding duurder wordt dan buiten een schoolomgeving.
Hubert zegt
In Nederland hebben we geen scholen aan de snelweg.
Dus daarom is deze boete niet meegenomen in de vergelijking.
Design_Driven zegt
In België kun je dat nooit zeker weten. ik heb er 6 jaar gewoond en wel vreemdere dingen gezien.
w0ut zegt
En ook geen regenweer zeker.
kamikaz3 zegt
Regen/slecht zicht zijn zo’n parameters. Maar dat is enkel indien je voor de rechtbank moet verschijnen. Bij een ‘normale’ overtreding tot 30km te hard betaal je de boete en die is net dezelfde.
xjs678qr zegt
In België ben je nooit zeker welke instantie bevoegd is voor wat :-)
Boetes in bebouwde kom zijn duurder, dus besluiten sommige gemeentes om hun volledige grondgebied als bebouwde kom te markeren (ook als is er 100’n meters rond de weg geen bebouwing)
Tot nog toe zijn er wel nog geen autosnelwegen die gecategoriseerd zijn als bebouwde kom…
faithnomore zegt
klopt
mar10us zegt
Is het ook niet handig om even mee te nemen hoe laat je met aanhanger mag rijden? En wat de boetes daarvoor zijn als er te hard wordt gereden?
willeme zegt
@mar10us: wie gaat er nu te hard rijden met een aanhanger?
?
lekbak zegt
@willeme: ik. Ik ga zeker eens per jaar naar Duitsland om een auto te halen (meestal met en voor iemand anders) en dan is 20kmh sneller rijden met de lege kar echt een heerlijkheid.
Mensen die denken een huis mee op vakantie te moeten nemen snap ik ook niet. En daar wil je volgens mij ook niet te hard mee rijden. Of überhaupt mee rijden…
maferick74 zegt
@willeme: ja levensgevaarlijk en onverantwoordelijk, tssss
mar10us zegt
@willeme: nou, gaat vooral om de maximumsnelheid met een aanhanger. Die wil per land nog wel eens verschillen. In Frankrijk jakker ik gewoon 140 met een aanhanger omdat het mag en makkelijk kan. Andere landen weet ik het niet zo goed…
boomhauwer zegt
In België en Frankrijk mag je met een aanhanger+lading met een totaal gewicht van maximaal 750kg gewoon 120kmpu rijden (130 frankrijk of 110 in de regen)
karhengst zegt
Voor Duitsland zijn de recente veranderingen het melden waard: bij 26 km/h te hard op de snelweg geldt een maand rijontzegging. In de bebouwde kom reeds vanaf 21 km/h te hard.
Dit vond men erg hard en zielig voor notoire hardrijders, dus men heeft een vormfout in de wet gevonden waardoor dit alles dus op losse schroeven staat. Deze verscherping geldt sinds april maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe de stand nu is. Let in ieder op voor 30 km/h zones. In tegenstelling tot in Nederland flitst men daar wel graag op dergelijke locaties.
christian85 zegt
@karhengst: zouden ze hier ook moeten doen in 30km/u zones en minder op de snelweg
mashell zegt
Nog minder flitsen op de snelweg? Dan wordt het helemaal Sodom en Gomorra op de weg. Je ziet nu de corona angst weg is dat mensen ook de 100 snelheidslimiet niet meer zo serieus nemen. Daar past eerder een strengere handhaving en nog minder.
Bij 30 zones kan er meestal helemaal niet geflitst worden omdat boetes niet geldig zijn omdat veel 30 zones niet juist zijn ingericht als 30 zones, die moeten ook zonder borden duidelijk als 30 zone herkenbaar zijn. Dus een bord van 30 langs een geasfalteerde 50 weg zetten maakt er wel een 30 zone van maar gehandhaafd worden kan dat.
Dutchdriftking zegt
Tja, in Frankrijk en België zie je de flitspalen op kilometers afstand, in Italië moet de boete binnen 360 dagen verstuurd zijn, en aangezien ze nog trager zijn dan de Fransen lukt dat meestal niet. Boetes van gemeentelijke overheden komen vrijwel nooit binnen. In Duitsland goed opletten, bij wegwerkzaamheden tellen de boetes zwaarder, en aangezien je vaker wegwerkzaamheden hebt (en dan maar tachtig mag) dan ongelimiteerd is het tegenwoordig vaak sneller en veel prettiger via Frankrijk. Alleen die dure tol he…..
bakkerst zegt
Wat nog wel de moeite waard is te proberen bij boetes uit Duitsland;
In Duitsland krijgt de eigenaar van de geflitste auto eerst een brief om te bepalen wie op het moment van flitsen de bestuurder van de auto was.
Open de brief, voeg een notitie toe in het Nederlands, dat je de Duitse taal niet machtig bent, en verzoekt om de correspondentie in het Nederlands op te sturen. Plak de enveloppe weer dicht en stuur retour afzender, in de grensregio’s zal dit misschien niet werken, maar verder in Duitsland is het ze meestal de moeite niet waard, en reageren ze niet meer.
Dit werkt trouwens ook nog als de eigenaar van de auto jou al als bestuurder heeft aangewezen.
Of ze je bij een eventuele controle als nog aan de kant zetten weet ik niet, maar ik heb jarenlang in de grensregio gewoond, regelmatig de grens over gegaan zonder ooit staande gehouden te zijn om te betalen. Dus volgens mij kun je het er op wagen.
406_v6 zegt
@bakkerst: bullshit… ik kreeg 3 weken geleden een bekeuring uit Duitsland (84 ipv 70 op een Bundesstrasse) en de boete (met duidelijke foto) was netjes in het Nederlands opgesteld.
maferick74 zegt
@406_v6: verdammt mahl
bakkerst zegt
Grens regio misschien?
Al was het wel een paar jaar geleden, en ergens rondom Berlijn.
wellicht is er inmiddels wat ‘betere’ samenwerking tussen beide landen ;)
seba zegt
Je moet eerst een brief krijgen. In de afgelopen 3 jaar had ik paar briefen kunnen verwachten, meeste rond 30/40 te hard en een 100 te hard. Vorig jaar ook twee keer geflitst en heb tot vandaag niks ontvangen. Niet zo lang geleden standen gehouden bij de grens controles, toen dacht ik dat ik ze allemaal moet aftikken maar mocht na paar minuten weer weg. Vorig jaar ook in Frankrijk en België geflitst, ook niks ontvangen. Weet niet hoe dit kan… beetje domme geluk.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Voor iedereen die (net als ik) niet in CHF kan rekenen: 1 CHF= €0,93, dus 180CHF= €169,38 (@redactie: was een kleine moeite geweest om even de wisselkoers te vermelden niet?)
fromtheg zegt
@F36GC: precies mijn gedachte.
maferick74 zegt
@F36GC: dit doen ze vast express om aandachy te genereren, negatieve aandacht is ook aandacht…
bmw2coupeeigenaar zegt
Dit had een heel mooi artikel kunnen worden. Europa als titel gebruiken is wat misleidend, omdat de schrijver alleen 6-7 landen behandeld. Kies er dan bijvoorbeeld voor om de goedkoopste en duurste 20km boetes te benoemen (Zweden).
De informatie is niet alleen incompleet, maar hier en daar ook nog eens incorrect (zie hierboven benoemde comments over Belgie). Duidelijk geen ervaringsdeskundige. Bovendien geldt het puntensysteem in Duitsland niet voor buitenlanders en bestaan er mogelijkheden om in bepaalde gevallen de boetes te halveren.
mashell zegt
Het puntensysteem geldt in Duitsland ook voor buitenlanders. Je staat gewoon op naam/adres/woonplaats geregistreerd. Weet ik… uit ervaring… helaas.
En in bepaalde gevallen worden boetes in Duitsland ook verdubbeld. In 2012 was ik snapt met 54 te snel. Je mocht er 80, ik reed 140 want had niet gezien dat de borden van 120 door borden van 80 vervangen waren. Dat kostte 240. Er kwam een verdubbelaar in het spel vanwege moedwilligheid. Er kwam 130 bij voor het afkopen van de maand rijontzegging (de beste deal die ik ooit gehad heb) en nog wat administratiekosten. Totaal €666,30 en Drei Punkte n Flensburg. Sindsdien heb ik “project rücksichtslos” wat betekent dat ik me strak aan de snelheid houd en ook hard rem om de snelheid aan te passen als er een bord staat.
maferick74 zegt
@mashell: ik kreeg een maand rijontzegging, ik kom er 1x p jaar dus dat viel me erg mee. Ik betaalde voor 42km (112 waar ik 70 mocht) te hard in duitsland 188 euro. Ik vond het wel n goede deal. Heb netjes betaald en kreeg 2 mnd nog een boete, omdat ik niet betaald had…. probeer dan maar eens i ermand aan de telefoon te krijgen…. uiteindelijk was t geregeld.
mashell zegt
Ik werkte toen als grenswerker en kwam dus dagelijks in Duitsland. Een enkele reis met de trein was €75 (grensoverschrijdend treinverkeer is duur) dus €130 voor het afkopen van die maand ontzegging was een waar koopje.
henkp1 zegt
Het is ook wel een verschrikkelijke overtreding zeg, als je maar liefst 20 kilometers per uur harder rijdt op de snelweg dan toegestaan!
knapzuur zegt
Dat maak jij er van, het is gewoonweg een overtreding en indien je er mee gepakt word kost het je het bovenstaande.
mashell zegt
Boetes in Duitsland zijn helemaal niet zo goedkoop. Ze kunnen zomaar een “boete verdubbelaar” inzetten (bijvoorbeeld als ze vinden dat je het moedwillig gedaan hebt, probeer maar eens het tegendeel te bewijzen) en dat doen ze bij buitenlanders natuurlijk graag. Als je het echt bont maakt kun je een rijontzegging krijgen die je soms weer voor een leuk bedrag kunt afkopen.
henkp1 zegt
Ik ben nog van de generatie dat de maximumsnelheid in Nederland 100km/h was, maar dat was zeg maar indicatief. Er stonden toen een stuk of vijf flitspalen langs de snelweg (in heel Nederland), mobiele radar bestond amper en de politie lette meer op het rijgedrag dan de snelheid.
Reed ik ‘s nachts met een gangetje van 140-150 kwam de plzie langszij; gebaarde ie alleen van ‘rij niet te gek’ en gaf ie weer gas.
mashell zegt
Toen we nog maar 2000 auto’s hadden in Nederland toen kon dat nog, ze kenden je als het ware nog persoonlijk. Maar dat is niet meer.
lekbak zegt
@mashell: het kan nu nog hoor. Alleen ze doen het niet meer. Ik ben er heilig van overtuigd dat (veel) meer politie op de weg die vervolgens bekeuren op gedrag veel meer toevoegt voor de verkeersveiligheid dan een flitspaal. Snelheid is namelijk niet per definitie gevaarlijk. Helemaal op een snelweg niet (de maximaal toegestane snelheid is vanwege milieu en niet gevaar).
mashell zegt
Uiteraard is het milieu een veel directere reden om je wel aan de snelheidslimiet te houden dan gevaar want met het tekort doen van het milieu beïnvloed je het leven van je kinderen en kleinkinderen. Voor gevaar zou je zelf een mogelijk eventueel zelf een inschatting kunnen maken, echter dat hoef je niet want we hebben een limiet en daar heb je je aan te houden. En we rekenen er ook op dat iedereen dat doet. Doet iemand dat niet door bijvoorbeeld 20 te snel te rijden dan ontstaat daaruit vanzelf gevaar omdat anderen er niet op anticiperen.
“Snelheid is namelijk niet per definitie gevaarlijk”
Op zich niet, op een circuit kan je op sommige plekken prima sneller dan 100 rijden, vraag Max Verstappen maar. Maar in het verkeer zijn er zoveel wetenschappelijke onderzoeken die een 1 op 1 relatie tussen snelheid en gevaar vast gesteld hebben dat je dat argument maar beter niet kunt gebruiken. Wat het duidelijkst uit die onderzoeken blijkt dat het meeste gevaar wordt veroorzaakt door de snelheidsverschillen. Hoe minder snelheidsverschil hoe minder gevaar.
carfreakjim zegt
@mashell: Jij bent er zeker zo eentje die ook met 1 km/h verschil iemand inhaalt om maar niet te hard te rijden. Of ben je er zo eentje die met 80 over de snelweg sukkelt en die nog door vrachtwagens wordt ingehaald?
mashell zegt
Binnen de bebouwde kom staat de cruise control op 2 hoger dan de maximumsnelheid en buiten de bebouwde kom 4 hoger. Met mijn auto rijd ik dan strak de limiet. En tijdens het inhalen pas ik de cruise control niet aan. Ik mag niet sneller, dus waarom zou ik dan de cruise control aanpassen? Omdat iemand achter mij ongeduldig is? Haha, dat is absurd. Eigenlijk zie ik ook helemaal niet wat er mis zou kunnen zijn met met 1 km/h snelheidsverschil inhalen? Daar stoor ik me totaal niet aan. Ik stoor me eigenlijk nog maar aan bijzonder weinig dingen, heb inmiddels ontdekt dat “mens erger je niet” geen bordspel is maar een levenswijsheid, sterker nog, het is de sleutel tot geluk!
henkp1 zegt
Milieu; mag je met een zero emission vehicle dan wel harder dan de limieten?
Als het goed is, dan gaan de maximumsnelheden ‘straks’ wel omhoog natuurlijk als de meeste auto’s elektrisch zijn; maakt voor het milieu toch niet uit.
henkp1 zegt
Het is ‘s nachts nog steeds rustig op de weg en overdag op sommige stukken ook.
mashell zegt
s’nachts is het donker, dan is het zicht minder en is sneller rijden eigenlijk niet verantwoord.
gregorius zegt
da’s dus ook niet waar. “s Nachts, op een doorsnee weg met OK weer, zie je meer. Je hebt namelijk minder afleiding, omdat je om je heen niks ziet.
En met de goede verlichting van de moderne auto’s, kan je ook nog eens erg ver zien.
Andere mensen op de snelweg zien je ook een stuk beter aankomen.
Pas als je echt de snelheid op gaat voeren, dan kan je niet meer ver genoeg voor je uitkijken.
mashell zegt
Haha. Zeg je nou serieus dat je meer ziet omdat je minder afleiding hebt omdat je niks ziet? Dat is gewoon tegenstrijdig.
Uiteraard zie je niet meer, je ziet minder omdat er minder licht is. Van ander verkeer zie alleen de verlichting waardoor je een stuk lastiger de afstand en hun snelheid kunt inschatten, een bocht in de weg zie je pas als jouw licht er op schijnt. 160 in het donker op de Autbahn doe ik ook wel eens maar sneller echt niet dat wordt te link.
Moderne auto’s hebben inderdaad goede verlichting maar groot licht kun je niet op de snelweg gebruiken omdat er altijd wel iemand is die je er mee verblind. Ook het goede dimlicht schijnt lang niet ver genoeg.
henkp1 zegt
Schei toch uit man, in Nederland is het nooit donker. En als je een beetje kan rijden, is het heel goed mogelijk om ‘s nachts een automobiel met een gangetje van 150km/h over ‘s heerenswegen te sturen.
mashell zegt
Maar s’heerenswegen liggen niet in Nederland. In Duitsland rijdt ik ook gewoon 145 in het donker, daar wordt er op geanticipeerd, in Nederland niet.
allesmetturbo zegt
En wat als je student bent, en je enige ‘inkomen’ studiefinanciering is? Wat geen inkomen maar een lening is. En je rijdt 40kmh te hard in zwitserland.
mashell zegt
Daar heeft zo’n rösti rechter toch geen boodschap aan? Die ziet gewoon dat je maandelijks bedrag X van DUO gestort krijgt, hij lacht een keer om het lage inkomen, mompelt sukkel en legt je een boete op. Voor studenten geldt net als voor anderen “if you can’t pay the fine, don’t do the crime”.
gregorius zegt
er is altijd een minimum hoogte voor een boete en op het moment je in die ‘inkomensafhankelijke’ buurt komt, is dat ook tering duur.
VeniVidiVici zegt
En welk land heeft naast de hoge boetes de slaapverwekkende maximaal 100 km/h… precies! #stikstofonzin
faithnomore zegt
correcte boete bij 140 op snelweg in België:
* 69 EUR als inwoner
* 59 EUR als buitenlander (ja zo doen we dat in België, logica zelve)
bron: https://www.wegcode.be/boeteberekening
Boetes zijn vooral “laag” door toepassing tolerantie. Rij je bvb. 140 zonder tolerantie dan is de boete 123 EUR.
Je moet goed weten dat je in bvb. een ouder VAG product al bijna 150 op de teller moet rijden om echt 140 te rijden. Nieuwe autos hebben dit minder.
daarnaast zijn boetes (zeer terecht) ook veel hoger naarmate je door meer bebouwing rijdt. Aan een school is 20 te hard zonder tolerantie dan bvb 173 euro , valt mij ook nog mee eigenlijk.
Snelheidsboetes zijn een van de weinige dingen die bijna logische regels volgen in België.
Waar & wanneer de meestal dronken agent zich verschuilt is veel minder logisch…
Friez zegt
Het boetebedrag voor Frankrijk lijkt niet te kloppen….
Tot 20km/h te hard op wegen waar de limiet hoger is dan 50km/h, is de boete 68 euro. Op 50-wegen of langzamer is hij 135 euro. Aldus de website van de Franse overheid.
opa4auto zegt
Let op het verschil tot/ tot en met. Dus 19km/h “trop vite” is idd 68 euries. 20km/h is 135 euro.
Je krijgt dan weer wel een schappelijke korting als je direct betaald. (meen 90€ ipv 135€, dat zie ik niet direct terug op de Franse webzijde)
https://www.securite-routiere.gouv.fr/reglementation-liee-aux-risques/reglementation-de-la-vitesse-au-volant
maferick74 zegt
En als je nou niet betaald??? Watskeburt…!
henkp1 zegt
Als ‘je niet hebt betaald’ bedoel je? Of ‘als je niet betaalt’? Of watskebeurt?
Nou als je niet betaalt, wordt de boete hoger en nog een keer. En als je dan nog niet betaalt, komt de deurwaarder en verkoopt ie jouw auto of jouw huis of jouw schoonmoeder of je gaat de bak in. Ik zou het niet zover laten komen, maar je kan het eens proberen als je eens wat spannends mee wilt maken.
ty5500 zegt
In het zuiden van Belgie zijn ze een stuk toleranter qua flitsen. Een paar jaar geleden kwam nog uit dat bepaalde camera’s pas flitsen als je enorm over de snelheid zit. dit is echter nu redelijk aan het veranderen.
“Waalse flitscamera’s langs de autosnelwegen flitsen pas vanaf 150 km/uur overdag en zelfs pas vanaf 170 km/uur ’s nachts. Dat zegt de verkoper van de camera’s op het VTM-nieuws. De politie bevestigt, maar zegt dat het niet om alle camera’s gaat.”
Zoals eerder gezegd kan je in Belgie de meeste camera’s ook erg goed zien en staan ze meestal ook aangegeven met verkeersborden.
henkp1 zegt
Toch wel een fijn land soms dat België.
jelm zegt
Heb een aantal jaar in Zwitserland gewoond. Echt oppassen. Ben nooit sneller dan 20km/u gereden anders wordt het echt duur. Vanaf 50km/u te snel wordt je als crimineel gezien en krijg je dus een strafblad. Je kans zelfs de gevangenis in bij enorme of meerdere overtredingen (niet voor een week maar tot een jaar). Mn buurman is een keer met 70km/u te snel gepakt. Hij kon 30% van zijn jaarsalaris aftikken, en rijbewijs weg + rijontzegging van 1,5 jaar.
saxoke zegt
Vreemd. Als ik via boetecalculator ingeef dat ik een boete van 20 te snel op de snelweg kreeg, dan kost die mij (als belg) 113€ en geen 173€
saxoke zegt
@saxoke: dat gaat over belgie, via boetecalculator.be
ghost zegt
Hahaha auto’s in Zwitserland goedkoop? Really? Denk je dat je daarom daar zoveel dikke wagens ziet?
Echt niet. Auto’s zijn alsnog rete duur in Zwitserland maar de gemiddelde Zwitser zijn/haar inkomen ligt alleen even op 2-3x zoveel als wat Jan modaal in Nederland verdient. Zelfs een gemiddelde kapper in Zwitserland verdient ongeveer 4k per maand.
@autoblog; PS, de app is al de hele dag soort van half werkend, vernieuwen van overzicht werkt niet.
spence zegt
Inderdaad, auto’s zijn daar zelfs een stuk duurder sinds de Franc Suisse losgekoppeld werd van de Euro en toen behoorlijk de hoogte inging. Het zou andersom geweest zijn, mochten de invoerders de prijzen aangepast hebben aan de juiste ruilwaarde, maar dat deden ze niet in evenredigheid.
De Zwitserse regering ging ook stokken in de wielen steken van parallelimport, hopend dat de hogere prijzen voor een vermindering van het wagenpark zouden leiden.
406_v6 zegt
In Finland is het vanaf 20 km/h te snel inkomensafhankelijk, de boete mag maximaal de helft van je dagsalaris zijn en de maximale duur 120 dagen; je bent dus maximaal 60 dagen aan inkomsten kwijt.
alfabeta zegt
Zo dan, dat is wel heel erg veel geld….
On topic, 68 eur in Frankrijk voor 1km te hard is best duur. Pakte er drie op 1 dag. (Cruise control op 140) En werd er drie keer op gewezen dat ik voor hetzelfde geld ook 19 km te hard had kunnen rijden.