De overheid grijpt in.
Lekker eten, heerlijke supercars en een prachtig landschap: als er een God is, dan heeft hij Italië gezegend. Maar niet alles is perfect in ‘la bella Italia‘. Zo wordt het land geteisterd door wegmisbruikers. Daarop reageert de overheid van Italië door verschillende verkeersboetes flink op te krikken.
Dat de Italianen gevaren op de weg zijn, blijkt wel uit een onderzoek van de Strade Anas, zeg maar de Rijkswaterstaat van Italië. Zo vindt 51 procent van de Italianen dat te hard rijden geen extra risico’s met zich meebrengt. Daarnaast vindt maar 35 procent dat het volgen van de verkeersregels ‘nuttig’ is. De hoogste tijd voor zware maatregelen, vindt de Italiaanse minister van Transport, Matteo Salvini.
De nieuwe verkeersboetes in Italië
Het rijden met alcohol of een andere verdovend middel op moet verdwijnen in Italië. Wie nu gepakt wordt met teveel alcohol in zijn bloed, riskeert een boete van maximaal € 2.170. Zit het promillage tussen de 0,8 en 1,5 dan zet de politie de verdubbellaar in. Bij een promillage boven de 1,5 kun je een boete krijgen van € 6.000 en een celstraf krijgen tot zes maanden. Voor het rijden met andere vormen van drugs op kun je drie jaar je rijbewijs kwijt zijn.
Nog een probleem is het rijden met een telefoon in de hand. Daarvoor kun je in Italië een boete krijgen van € 250 tot € 1.000,-. Wie voor de tweede keer voor dit vergrijp gepakt wordt, betaalt het dubbele en mag drie maanden lang niet rijden. Dit geldt ook voor Italianen die al wat punten op hun rijbewijs hebben gekregen. Heb je je telefoon vast en veroorzaak je een ongeluk? Dan trekt de politie zelfs zes maanden je rijbewijs in.
Boetes voor te hard rijden in Italië
De mobiliteitsminister wil ook hardrijders strenger straffen. Rijd je 10 km/u te hard, dan kun je een boete krijgen van € 700. Doe je dit in een stad, dan stijgt de boete naar € 880. Gebeurt dit laatste meer dan eens, dan wordt je rijbewijs 15 tot 30 dagen afgepakt.
Het overkoepelende doel van al deze maatregelen is het terugdringen van het aantal verkeersdoden in Italië. Of zoals de minister Salvini het zelf zegt: ”het terugdringen van het bloedbad op de Italiaanse wegen.” Het aantal verkeersdoden steeg in Italië ten opzichte van 2023 met 4 procent voor een totaal van zo’n 3.000 slachtoffers.
Dus, vakantiegangers: zorg ervoor dat je je rechterpoot onder bedwang houdt (blijf anders maar op de rechterbaan op de Autostrada, want daar rijdt toch niemand) en blijf van de vino rosso af voor je achter het stuur kruipt.
Foto: Ferrari Enzo gespot door @jeffreyderuiter via Autoblog Spots
Bron: Ansa.it
petroldrinker zegt
“Zo vindt 51 procent van de Italianen dat te hard rijden geen extra risico’s met zich meebrengt.” klopt, het in ene stilstaan is het gevaarlijke….
alcantara zegt
Een risico is de kans dat een potentieel gevaar resulteert in een daadwerkelijk incident. Hard rijden is het risico, het ‘plotseling stilstaan’ het daadwerkelijke incident.
Hawkeye72 zegt
Gisteren tijdens een taxirit van ongeveer 10 minuten door Milaan heeft mij chauffeur zo eens voor €3500,- aan boetes bij elkaar gereden als ik het zo lees…..😉🇮🇹
Motomoto zegt
Het voordeel is dat ze geen geld hebben om flitspalen te onderhouden en dat de Carabinieri geen Engels spreekt en je dus als buitenlander liever met rust laat.
chrisvis zegt
Dat is echt wel een ding. Was in syracuse dit jaar en heb mij 500m voor een controle met de 4 pinkers op de berm gezet omdat maps niet werkte…had 2 goede glazen wijn op en omdat ze zagen dat we toeristen waren mochten we zo maar door rijden😅😅
bischero zegt
Je bent niet heel goed ingevoerd merk ik. Ja, je kunt op veel plaatsen prima doorrijden, maar als het mis gaat moet jij je meer zorgen maken dat jij geen Italiaans spreekt dan dat zij geen Engels spreken (wat ze voor wel doen btw)
potver7 zegt
O, met die headerfoto erbij dacht ik even dat ’t Gooi tegenwoordig een vakantieland was….
Stefje zegt
Zijn dit plannen of is dit er al doorheen? Hoe gaan ze dit doen met de Mille Miglia? Ik rij regelmatig in Italie, en los van de tolwegen die volhangen met trajectcontroles en flitsers eigenlijk zelden een functionerende kast gezien. Dit past absoluut niet in het land dat Lamborghini, Ferrari, Pagani en zoveel anders bijzonders voortbrengt.
Richmond zegt
Dus omdat ze supercars maken moeten ze niet rekening houden met verkeersveiligheid?
Shaw zegt
Als me iets duidelijk is bijgebleven van autorijden in Italië ook 3 maanden geleden, is de gemiddelde snelheid van 160 op de linkerrijstrook en het extreem luie en haast stoïcijnse Carabinieri. Pakkans zal enorm afnemen omdat draagvlak totaal wegvalt met zulke extreme boetes. Glas plas was.