Een jager jaagt, dus dat kun je aan staatssecretaris De Jager van Financiën wel overlaten. Naast de intensieve jacht op zwartspaarders heeft hij al herhaaldelijk het jachtseizoen op stoute leaserijders geopend. In je leasebak privé meer dan 500 kilometer rijden zonder bijtelling te betalen, is immers pure belastingfraude. Inspecteurs van de fiscus controleren o.a. bij bouwmarkten en pretparken en wie door de mand valt, mag met terugwerkende kracht de bijtelling aftikken plus een boete van 4.920 euro. Het werd tot nu toe steeds ontkend, maar De Jager wordt hierbij geholpen door het CJIB.
Het vermoeden bestond al een tijdje, maar de fiscus heeft eindelijk toegegeven dat men al anderhalf jaar een lijntje heeft met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Mocht je het als leaserijder dus als een spannende uitdaging zien om te smokkelen met je kilometers zonder door de fiscus gesnapt te worden, zorg er dan tenminste ook voor dat geen verkeersboetes oploopt. Deze kunnen worden gebruikt om te bewijzen dat je meer dan 500 kilometer privé rijdt. Verschillende leaserijders hebben al een flinke navordering ontvangen, zo blijkt uit reacties naar aanleiding van een artikel op de website De Zaak. Wees dus gewaarschuwd, want Big Brother is watching you!
hanz zegt
wauw! eindelijk een overheids ICT dienst die wél werkt!
911GT2 zegt
En terecht… gewoon bijtelling dokken of niet privé rijden. Moet wij allemaal ook. En uiteindelijk ben je toch nog steeds voordeliger uit!
Megakix zegt
@911GT2: …en wat is het nut of doel van een autobijtelling ? Het zijn voordelen uit dienstbetrekking die feitelijk bij je inkomen moet worden opgeteld. Dat betekent indirekt, dat JIJ óók het eigen-woning-forfait goedkeurd, het belasten van jouw kerstpresentje èn het feit dat je airmilespunten van de AH belast worden ?
Solidariteit uit zich in het betalen van belasting; loon-/inkomensten-/venootschapsbelasting (etc..). Maar een regeling die ervoor zorgt, dat een door de zaak gekocnte 2ehands leaseauto van 4 jaar oud alsnog belast wordt tegen nieuwwaarde is pure diefstal. Immers, het voordeel van het beschikbaar gestelde vehikel is veel minder waard dan de aanschafprijs. Net zulke diefstal als de WOZ-waardering van gemeentes…
Ik pleit voor bijtelling over de (bijv.) Bovag-koerswaarde van een auto (exclusief opties). Of – nog eerlijker – de netto-catalogusprijs gecorrigeerd naar restwaarde.
zdev zegt
@Megakix: en dan ook minus de BPM want dat is al een virtuele waarde. Ze stapelen belasting op belasting op belasting… zeer onterecht.
Megakix zegt
@zdev: yep…er staat ook ‘netto-catalogusprijs’ hetgeen buiten BPM rekent.
jawell zegt
Leaserijders zijn vervelend…ze kleven altijd. Oké ik overdrijf, maar toch.
Roaldus zegt
@jawell:
Stel je niet aan
Mark zegt
Klopt, in Februari een controle gehad van de loonbelasting bij mijn bedrijf. Controleur had een lijst met de bekeuringen bij zich van onze auto’s. Deze legde hij openlijk naast de lijst van personen die claimde dat ze privé niet gebruik maakte van de zakelijke auto.
wimbers zegt
gewoon niet privé rijden.
braaf je kilometers bijhouden, en hopen op een voorstel om de bijtelling over de dagwaarde te doen. wordt ie keurig lager over 4 jaar tijd. (wordt het ook interessanter om oudere pool auto’s te rijden)
ik kreeg ook zo’n navordering, gelukkig kon ik aantonen dat ik op zaterdag wel degelijk op weg naar kantoor was wegens een videoconference met japan..
loyalty zegt
Nog een reden om de kilometerheffing tegen te houden.
Men wil gewoon de automobilist uitmelken.
Benjamin1 zegt
Volkomen terecht, dan moet je gewoon de ballen hebben om bijtelling te dokken.
AudiQuatro zegt
de jager moet met pensioen nu meteen
en al die hybrides dr bij!
Chico zegt
Bijtelling is op zich prima. De vraag is: Is de auto onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden, of heb je werkelijk nodig om relaties te bezoeken. Ik ken zat mensen die de leaseauto gebruiken om naar kantoor te rijden en deze verder prive gebruiken. In dit geval lijkt me een “hogere” bijtelling aanemelijk als inkomsten belasting. Als je voor je werk de hele dag op de weg zit dat: heb je echt niet de behoefte om in het weekend ook nog te crossen. Is 25% bijtelling dan nog in het juiste perspectief voor die ritjes naar oma en de supermarkt!
Roaldus zegt
@Chico:
Hier kan ik me wel in vinden.
Mensen die alleen een auto krijgen omdat dat bij de functie past. Of om ze zoet te houden als een soort van opslag. Die hebben hem dus eigenlijk helemaal niet nodig en die mogen daar dan best wat meer voor betalen. En als je indd heel de dag op de weg zit dan laat ik hem in het weekend ook liever staan.
Kanttekening daarbij is dat hij dan vaak gebruikt word door de partner.
Frankypanky zegt
Ik vind het eigenlijk een oerdomme maatregel.
Zo zie je maar wat de voorkeur heeft voor de overheid/regering; Geld, geld en G.E.L.D.!!!
Waarom zeg ik dat?
Als je een leasebak hebt, maar je rijdt prive aardig wat kilometers doet dan is een “vieze”, oude tweede auto de enige optie…Terwijl je leasegebak staat te wachten tot het weer maandag is… :roll:
Joerek zegt
Gewoon alle ritjes registeren en als zakelijk markeren. Dan klopt je registratie in principe altijd. Dan heb jij een sluitende registratie en is het aan de controleur om aan te tonen dat dit een prive rit was. “Zaterdagavond had ik een etentje met een klant”. “Ik moest op koopzondag nog bij de Ikea wat kopen voor de zaak”. “Ik ben bij de bouwmarkt geweest om nog wat spullen te halen”.
Of als je geflitst wordt dan krijg je altijd die bon eerder dan dat de controleur komt. Je zet dat ritje netjes in je registratie als prive. Dat kan je zat doen tot 500km…
Wat veel mensen doen is sjoemelen met de km’s in de registratie, bijv ritje registreren als je thuiswerkt om vervolgens priveritjes te sparen… dit heeft echt geen enkele zin! Je moet gewoon alles registreren, want de controle geschiet juist op basis van een registratie van de belastingdienst die ze met jouw registratie overeen laten komen. Hebben zij jou ergens gezien (middels boeten, catscan of andere manieren) en deze staat niet in jouw registratie… dan ben je de klos.
Joerek zegt
Overigens betaal ik me nog gewoon bont en blauw aan die verdomde bijtelling, maar geniet er wel van (nieuwe TT). Maar ik rij wel vrij weinig prive en het zijn omgerekend dure ritjes. Voor dat geld kan ik beter altijd een taxi nemen.
Denk eraan om volgend jaar te kappen met bijtelling en voor die weekendritjes een andere auto erop na te houden (Elise of S2000 uit Engeland). Ik vind het alleen zo overdreven om 3 autos voor de deur te hebben en elk ritje te registreren. Omdat ik gewoon niet zo heel gek veel prive rijd (schat tot zo’n 7000km prive, tegen 45.000km zakelijk) de volle mep bijtelling moet dokken tov. iemand die de hele wereld rondreist.
Ik denk dat 95% van de mensen die zeggen niet prive te rijden en dus geen bijtelling (willen) betalen, dit doen omdat ze bijzonder weinig prive rijden. De verleiding is dan groot om dan toch soms ff de bak te pakken omdat je vrouw bijv. net ff met de prive auto ervan door is. En bij de controle ben je de klos en kan je ff 10.000 euro over dat jaar aftikken! Ik begrijp, regels zijn regels, maar het zit nog lang niet lekker in elkaar. Minder rijden wordt totaal niet beloond. Hoe meer je rijdt, des te gunstiger het is.
Rutger zegt
Los van dat ik wel vind dat bijtelling wel gewoon betaald moet worden vind ik het gebruik van boetes wat vreemd.
Ik kan mij nog een beetje voorstellen dat er gebruik gemaakt kan worden van ‘geregisteerde’ boetes maar als boetes worden gebruikt die onder de wet Mulder vallen zou ik toch een raar verhaal vinden. Ik dacht dat Muldertjes niet werden geregisteerd in het Justitieel Documentatie Register. Indien dat wel het geval is zou de persoon toch minimaal daarvan op de hoogte gesteld moeten worden.
TDIfreak zegt
overheid=pakken wat je pakken kan
Pomoek zegt
Dat was natuurlijk dik te verwachten. Natuurlijk moet je als Nederlander belasting betalen en natuurlijk is een auto van de zaak die je privé rijdt belastbaar, maar daar gaat het mij niet om. De overheid toont zich in deze onbetrouwbaar. Het is natuurlijk makkelijk om op deze manier stoute leaserijders te pakken, maar waar ligt de grens? Gaat de politie de leaserijder straks ook actief controleren? Wat gebeurt er straks bij een alcoholcontrole, wordt dan ook aan de belastingdienst kentekens doorgegeven? Gaat we straks de rekeningrijden tolpoortjes gebruiken om deze zware criminelen in de kraag te vatten? Een boete van € 5000,- vind ik daarnaast volstrekt overtrokken gezien het vergrijp. Ik hoop dat iemand dit aanhangig maakt bij de rechter. Helaas ben ik geen leaserijder.
Dennis zegt
@FrankypankyV8: Sterk punt!
lincoln zegt
gewoon naast je leasebak een gore MB diesel met Poolse platen ..
je gaat toch geen zaken doen met de overheid !!
Roaldus zegt
Ik vind het wel zo triets. Wel een mooie nieuwe auto willen rijden. Lekker tanken en onderhoud van de baas. Maar dat mag dan niets kosten. Echt triets. Zoals al eerder gezegd. Of dokken of niet prive rijden.
Zero tollerance!!!
racht zegt
Gewoon elk jaar even netjes je bekeuringen naast je registratie houden en kijken of deze overeenstemmen; zelfde met evt. garagebonnen. Zo niet: overeenstemmend maken! Het bijhouden van de km-registratie is vervelend werk, maar als het ca. € 1,000/mnd scheelt loont het wel. Ben niet tegen belasting betalen, maar de ziekelijke bemoeizucht van onze overheid zorgt er wel voor dat je creatief wordt. Ik vind de bijtellingsregeling (in geval je bijvoorbeeld 1000 km/jr privé rijdt) in geen enkele verhouding staan tot het genot.
f650cs-Rider zegt
@Joerek:
Helaas worden ritjes in het weekend pas als zakelijk gezien als je ook daadwerkelijk kan aantonen dat je aan het werk bent geweest (lees doorbetaald!), een etentje wat je als zakelijk wilt registreren moet je gewoon op ma t/m vrij doen.
Ook ligt de bewijslast voor dit soort ontduikingen bij de persoon welke de leaseauto gebruikt, indien je ook maar 1 probleem met bewijzen hebt, hang je. Alles moet kloppen, je moet je agenda erbij houden, de dagen waarop je hebt gewerkt (urenstaat bijv) en waar je hebt gewerkt, en ook verklaren waarom je bijvoorbeeld een omweg hebt gereden (normaal wordt de kortste/meest gebruikelijke weg van huis naar werk/afspraken gebruikt voor km berekening). En dit moet allemaal plausibel zijn anders krijg je een naheffing+boete.
Veel succes om dit allemaal op 1 lijn te krijgen.
midasracer zegt
Dit is een teken aan de wand voor hoe de overheid om zal gaan met de km-heffing. Zogenaamd is de privacy beschermd, maar als er geld te halen valt, gaan ze toch even de gegevens nalopen. Stel dat je weinig km’s maakt volgens het systeem, val je al snel in het vakje “verdacht”. Dan zal de belastingdienst al snel evt. verkeersboetes opvragen en controleren met de gegevens uit het kastje. Hoezo privacy? Het antwoord is natuurlijk snel gegeven. Belastingontduiking is een strafrechtelijke overtreding en igv verdenking van criminele handelingen mag justitie het kastje uitlezen. Zo simpel zal deze regering de wetten weten te omzeilen. Dus nu ook weer GEEN km-heffing!
de sjonnies zegt
Vond het altijd vervelend een auto van de zaak.
Je mag kiezen binnen bepaalde marges van merken en opties, daarnaast is het de fiscus die lacht : BPM vangen en de prive gebruiker wordt uitgekleed bij prive gebruik.
Daarnaast is een auto van de zaak vaak een voordelig fiscaal lokkertje voor de werkgever, maar de rekening wordt door de gebruiker betaald.
Rob USA zegt
@Mark: En ??
Wat ik wel heel erg vindt is als je een echt dikke bak wil rijden(V8 en meer), dan betaal je ook nog eens bijtelling over de CO2 tax.
RMC zegt
@f650cs-Rider:
Alleen zakelijk als ook doorbetaald? Ik heb geen recht op overuren maar werk wel met enige regelmaat in het weekend (en dan ook nog vaak in het buitenland) en volgens jouw uitleg tellen deze km-s dus als privé. Een dergelijke regel lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk, als ik 100% hard kan maken dat ik niet voor de kat z’n viool op zondag naar Hannover rij!
Overigens heb ik na een jaartje kilometerregistratie hem weer fijn in de bijtelling. Als je een middenklasser rijdt en aardig wat privé-kilometers is het eenvoudigweg een goedkope optie. Als je voorbeelden leest van 1000,- per maand zit je wel in een auto van ruim 90K (!!) en dan is een fixed-fee inderdaad minder eerlijk. Maar de gemiddelde leaserijder mag zijn kilometers wegdrukken in een Golfje dus heeft ook bijtelling in een andere ordegrootte.
Valt me ook op dat veel van jullie handhaving en de regels qua bijtelling door elkaar halen. Ik zie zelf ook graag dat de bijtelling wordt getemperd maar dat staat los van de handhaving: als ik braaf mijn bijtelling afdraag heb ik er geen enkele moeite mee als mijn frauderende buurman continu over zijn schouder moet kijken…
racht zegt
@RMC: waarom is een fixed-fee niet eerlijk? Er wordt vaak en makkelijk vergeten dat we in Nederland (op zich niets op tegen)een progressief IB-tarief hebben. De hoger-verdienenden worden dus is een eerder stadium al aangepakt. Waarom zou iemand in de netto-sfeer dan óók nog extra moeten worden belast? De IB-schalen zijn dusdanig gedefinieerd dat wat er daarna resteert als redelijk wordt beschouwd. Elk verschil dat op basis van inkomen, prijs v.d. auto, etc. na afdracht van IB wordt gemaakt is in mijn ogen pure discriminatie.
f650cs-Rider zegt
@RMC: Dat is wat de belastingdienst aan mij wist te melden na een navraag van mijn kant. (ik heb ook geen doorbetaalde diensten maar moest ook in het weekend werken (krijg compensatieuren) en wilde weten hoe dit zat) Echter, indien jouw baas kan aantonen dat je moest werken is er ook geen vuiltje aan de lucht.
Ik heb zelf besloten om gewoon zelf een prive auto te rijden, is tot op heden nog goedkoper ook dan de leasewagen prive gebruiken.
RMC zegt
@racht:
Ik wilde juist andersom redeneren: in mijn ogen is het een belasting op ‘genoten’ privékilometers, en in een dikke A6 geniet (lees: verplaatsen van A naar B) je niet meer als in een leuke Golf en is een verschil van vele honderden euro’s in mijn ogen niet eerlijk. Ik wil dus niet via de lease-achterdeur de inkomens nivelleren!
Maar zoals ik al zei: de regeling an sich verdient geen schoonheidsprijs, betalen naar gebruik is veel eerlijker maar daar zitten uitvoeringstechnisch veel haken en ogen aan.
racht zegt
@RMC: OK; mee eens.
Maarten zegt
wat is dat toch voor een gezeik met die bijtelling
voor 300/400 Euro in de maand heb je echt wel een leuke nieuwe wagen hoor probeer zelf maar is een nieuwe golf of iets dergelijks aan te schaffen en kijk wat ie je dan nog in de maand gaat kosten.
En als je een segmentje lager gaat kijken zakt de bijtelling alleen maar verder
Kan al een nieuwe auto rijden vanaf een euro of 100 in de maand
Megakix zegt
Bijna alle bloggers hebben gelijk:
1) het is de overheid alleen om geld te doen, en daarvoor gaan ze ’te ver’;
2) bijtelling is te arbitrair geregeld en eist teveel registratie van de gebruiker;
3) Bijtellingsnorm is té hoog in verhouding tot de gemaakte privé-kilometers.
Zelf rijdt ik zakelijk een hele dikke BMW 3-serie; gelukkig hebben we privé een Abarth (Grande Punto) die mij tijdens privé-ritten een ‘leuke vervanging’ biedt. Bijtelling is feitelijk ‘nijd’ van de gemiddelde burger richting mensen die een auto van de zaak gewoon nodig hebben…en daardoor om de 4 jaar een nieuwe krijgen. Ik zou stellen; verplicht naar school tot 21 jaar…en dan rijden we wellicht allemaal een glimmende bolide van de zaak ! ;-)
bart zegt
Bijtelling voor werknemers kan ik begrijpen. Voor een DGA niet, die mag aan de zakelijke kant afrekenen en dan prive nog een keer.
Vladimir Suckmeov zegt
[quote]
Maar een regeling die ervoor zorgt, dat een door de zaak gekocnte 2ehands leaseauto van 4 jaar oud alsnog belast wordt tegen nieuwwaarde is pure diefstal. Immers, het voordeel van het beschikbaar gestelde vehikel is veel minder waard dan de aanschafprijs. Net zulke diefstal als de WOZ-waardering van gemeentes…
Ik pleit voor bijtelling over de (bijv.) Bovag-koerswaarde van een auto (exclusief opties). Of – nog eerlijker – de netto-catalogusprijs gecorrigeerd naar restwaarde.
[/quote]
mee eens. die cataloguswaarde zou inderdaad gecorrigeerd moeten worden.
en:
Hoe kan één boete nou aantonen dat je meer dan 500km privé rijdt?
Potver7 zegt
Als je een leasewagen hebt, dan weet je wat de regeltjes zijn en heb je je er gewoon aan te houden. Punt. Of je die regels terecht vind of niet, dat is een hele andere discussie. En als je ze probeert te omzeilen en je wordt gepakt, dan heb je dus pech.
Bij bijstandsfraude staat het hele land op zijn achterste benen als blijkt dat allerlei overheissystemen NIET gekoppeld zijn dus fraudeurs moeilijker opgespoord kunnen worden. Waarom zou dat in dit geval anders zijn?
Laurens zegt
De maatschappelijke onrust over overlast veroorzakende scooterjeugd is groot, maar in feite kosten frauderende leaserijders de maatschappij meer. Net zo hard aanpakken derhalve!
RMC zegt
@Potver7:
…Hoe kan één boete nou aantonen dat je meer dan 500km privé rijdt?…
Eén boete toont het niet aan, maar je trekt wel de aandacht en ze kunnen je dus vragen het uit te komen leggen. Klopt je verhaal en je registratie heb je niets te vrezen.
Majinstar zegt
Heerlijk dat die lease rijders eindelijk aangepakt worden. Ga toch leren een auto kopen. Beetje stoer met een dure auto dat geeneens van jou is hahahaa. Hoe zielig, bekrompen en wanhopig ben je dan.
Mijn buurman heeft ook een Cayenne S turbo voor de deur staan en daar blijft het bij. :D
Poll zegt
Zeer goed, die man mag wel een lintje. Maar waarom hier niet gewoon meteen open kaart over spelen? Ik dacht dat de achterkamertjes na de jaren 90 gesloten waren.
Joerek zegt
Veel mensen vergelijken het netto bedrag dat je betaalt met het netto bedrag om ‘zelf’ een auto te rijden. Als je dat zegt heb je het echt totaal niet begrepen. Je werkgever betaalt namelijk jouw privekosten ook. Als ik 1000 euro van de baas krijg, betaal ik daarvan ook ‘maar’ 500 euro aan de belastingdienst. Dan moet iemand anders ook niet zeggen… ja gewoon 1000 euro belasting betalen, want dat is wat 1000 euro kost.
Maw, in feiten zouden de kosten vd werkgever om jouw prive te kunnen laten rijden moeten worden bijgeteld.
Maw, je moet he BRUTO bijgetelde bedrag vergelijken, niet het netto betaalde bedrag.
Ook als mensen zeggen het is belasting op belasting… dus bijtelling ook over de BPM. Dat is leuk om te roepen, maar slaat nergens op. 25% over de catalogus waarde is maar ‘fictief’ om een benadering te maken van de kosten / privevoordeel. Ze hadden ook kunnen zeggen, we doen 30% over de cataloguswaarde zonder BPM.
Ook de discussie mbt bijtelling wel/niet voor iemand die een auto ECHT nodig heeft voor de zaak of niet, lijkt me niet relevant. Het gaat immers op privegebruik en dat is voor een magazijn medewerker of een buitendienst medewerker niet anders.
Mogelijk dat we dadelijk met de km-heffing weer terug kunnen gaan naar een systeem van bijtelling naar gebruik. Als je dus maar 2000km prive rijdt per jaar, dat het je dan minder kost dan 10000km per jaar. Nu moet je op 1 januari de keuze maken, wel of niet en die keuze ligt praktisch vast voor dat kalender jaar.
Groot probleem is als je geen bijtelling wenst te betalen en je ‘ver’ van je werk woont en een prive auto hebt… je altijd verplicht eerst naar huis moet voordat je prive kan rijden. Je kan niet ff vanaf de zaak een priverit maken. Ik begrijp wel mensen die geen priverijden soms toch bijna gedwongen worden ff om te rijden. 500km in 1 jaar is never nooit genoeg. De volle mep betalen is soms geen optie door te weinig prive rijden. Mensen hunkeren naar aanpassing vd regels.
0.19 cent belasting vrij (is dus 10 cent voordeel) is bij lange na niet kostendekkend als je veel voor de zaak rijdt (is dus vaak geen optie).
mashell zegt
Tja iemand die zo ontfatsoenlijk is om wel prive te rijden en geen bijtelling betaald en dan ook nog de verkeersregels aan zijn laars lapt, die moeten we als maatschappij toch serieus bestraffen!
Mrijn zegt
Typische reacties hier. Misbruik mag mijns inziens ook beboet worden maar zoals al eerder hierboven aangehaald staat de bijtellingsregeling in geen enkele verhouding tegenover het genot. Als je een beetje handig bent met cijfers ben je daar zo uit, indien dit niet zo is zou ik eens een afspraak maken bij de accountant.
Het verheerlijken van het aanpakken van de ‘lease’rijder is in mijn ogen dus simpelweg een hele sneue vorm van ouderwets nijd.
Als DGA koop overigens mijn auto’s zakelijk, met als voordeel dat ik ivm zakelijke aanschaf de BTW mag aftrekken. Bij prive gebruik zou ik bijtelling mogen afdragen over de nieuwwaarde+bpm+btw.
Tenslotte: als alle leaserijders zouden kleven stel ik voor dat de leasemaatschappijen de boetes in relatie met de pakkans verdisconteren in leaseprijs, hoeft iedereen zich daar hier ook niet meer over op te winden en dat scheelt weer in de algehele levensverwachting van de gemiddelde Autoblogger en kan de discussie gevoerd worden waar hij werkelijk over hoort te gaan…
BenjaminvL zegt
Wat een rare jongens hier op autoblog… Als iemand een hybride rijdt omdat het goedkoper is qua bijtelling, dan is het een mafkees… Maar ondertussen probeert iedereen wel zn bijtelling te drukken/te ontlopen.
Ik ben er mee eens dat leasserijders die prive rijden en dit niet aangeven keihard aangepakt worden. Kan je wel zeuren dat de bijtelling veel geld is, maar je hoeft geen dikke auto te rijden (je leasebedrag maximaal vullen), lease een aygo en je betaalt geen drol aan bijtelling… Koop dan prive een dikke (2e hands)wagen, kan je je daar mee vermaken in je vrije tijd en wat je betaalt is ook nog van jezelf.
Joerek zegt
Misschien had ik bij het voorbeeld van 1000 euro beter moeten zeggen. Als je werkgever je een laptop of wat dan ook geeft van 1000 euro om prive te gebruiken, hoef je uiteraard ook geen 1000 euro belasting te betalen, maar 420 of 520 euro. Maw, wat je aan belasting moet afdragen moeten niet het prive voordeel dekken, maar wel wat bijgeteld dient te worden.
Voorbeeld een Golf. Die is incl. brandstof ook ongeveer 800 euro/maand. De bruto bijtelling is echter 600 euro (benaderingen). Maw, de belastingdienst gaat ervan uit dat jij 600 euro vd werkgever krijgt, terwijl de auto voornamelijk zakelijk gebruikt wordt. Totaal scheef en netto bijtelling is daarom in de meeste gevallen te hoog, ondanks dat het netto bedrag laag klinkt. Maar het klinkt alleen laag voor mensen die geen werkgever hebben die alle kosten draagt.
Ben overigens wat er met de bijtelling gaat gebeuren nu de BPM wordt afgebouwd. Dat betekent dat catalogus waardes omlaag gaan en dus ook de bijtelling voor nieuwe autos. Mensen met een oude bak hebben een hogere catalogus waarde voor dezelfde maar nieuwe auto (en betalen dus ook flink meer). Gaat de bijtelling ook omhoog in verhouding tot de bpm afbouw? Lijkt mij niet gehandhaafd te kunnen blijven.
Jaymz zegt
De overheid wil zelfs gestolen bankgegevens kopen om zwartspaarders te pakken. In mijn ogen nog steeds heling door de staat zelf waardoor ze dus overal toe in staat zijn.
Denk je dan echt dat ze jouw privacy boven de belastingcenten zullen stellen. Het eerste wat de jager gaat doen is de databases koppelen met de kilometerheffing. Programma schrijven en cashen maar. Dan is je bewijslast niets meer waard. Immers belasting ontduiken wordt gezien als misdaad.
Verder ben ik het er wel mee eens dat je moet aftikken over je prive kilometers. Alleen de manier waarop er gejaagd wordt is crimineel te noemen.
MercedesForum zegt
Volgens mij heb ik deze sticker op Autoblog.nl gezien:
Ik heb er gelijk 20 laten drukken… (wie wil er nog meer?)
Ik rij gelukkig op Nederlands kenteken, ben ondernemer, dus ik vind dat ik ermee mag rondrijden…
BTW, omzetbelasting, inkomstenbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, deze bijtelling (ook als je eigen ondernemer bent en niet alleen voor loonslaven) te grote tuinbelasting, zwarte-auto-belasting, wat krijgen we nog meer?
Straks dat rekeningrijden er nog bij en de regering kan je óveral controleren, in de gaten houden, en kaalplukken.
Alle regeringslIJders zijn hetzelfde, leuk doen om vervolgens ná de politiek de zakken te vullen… Kok, Zalm enz enz, ik wil wedden dat die h*fter van Bos straks een topbaan bij ABN of ING krijgt….
MercedesForum zegt
….. O, dit ging niet over de bijtelling, maar over de bekeuringen die gedeclareerd worden…
Je moet tegenwoordig continue op je teller (of in de berm) kijken om geen bekeuring op te lopen… Ik vind, als je zakelijk onderweg bent, best die kleine bekeuringen mag declareren! Komt te goede van de verkeersveiligheid denk ik.
BenjaminvL zegt
@mercedesforum
Huiswerk jongman :P Bos was een topmanager bij Shell en verdiende daar denk ik 100 miljoenmiljard keer de balkende-norm, dus voor het geld hoeft ie het niet te doen (de meeste politicus niet)
Maar een bekeuring krijgen omdat je te hard rijdt is iets anders dan je bijtelling ontlopen lijkt mij ;)
Cantago zegt
Helaas, dan maar niet leasen… Want 500km is echt weinig!
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
De Jager is gewoon een middelmatige, eenvoudige jongen. Een eenvoudige zeeuwse middenstander. Daar is helemaal niets mis mee, maar hij is daarmee dus niet geschikt als top bestuurder. De Jager zit nu tijdelijk op financien en toont regelmatig aan daar echt geen verstand van te hebben. Een voorbeeldje in zake Griekenland: De Jager stelt dat hij geld aantrekt tegen x% en dit uitleent aan Griekenland tegen een hoger percentage. Hij beweert hiermee dus geld te verdienen en de Nederlandse belastingbetaler dus een dienst te bewijzen. Echter, dit is absoluut niet het geval. Immers het percentage waartegen de Jager uitleent is lager dan op de kapitaalmarkt voor Griekenland geldt. Dat wil zeggen dat Nederland dus minder krijgt dan de marktrente. Als wij dus onze lening aan Griekenland zouden willen doorverkopen krijgen wij daar vele miljoenen minder voor dan de hoofdsom die uitgeleend is. Dit om te corrigeren voor het rente verschil met de kapitaalmarkt. Dit lijkt complex, maar is basiskennis voor werknemers in de financiele sector. De Jager benadeelt in al zijn domheid hier dus de belastingbetaler voor vele miljoenen. Hij richt hiermee veel meer schade aan dan hij ooit nog kan goedmaken met het najagen van lease rijders en zwartspaarders. Ik zou daarom zeggen: De Jager begin een patat-keten, autosloop of ijzerhandel en blijf met je dikke poten uit onze schatkist.
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Jan Kees
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
De Jager.