We hebben het gevoel dat men de Mazda MX-30 maar slecht begrijpt, maar de techniek in deze auto gaat belangrijk zijn voor het merk.
Japanse merken hebben de wereldwijde markt flink opgeschud met hun visie op auto’s bouwen. Vele manieren om gewoon slimmer auto’s te bouwen zijn van Japanse origine. Helaas lijkt het erop dat bij veel merken uit het Aziatische land de tijd een beetje stilstaat in de EV-transitie. Toyota bouwt maar weinig EV’s, Honda durfde alleen de e aan voordat ze nu met de e:Ny1 een ‘oké’ EV bouwen, Nissan schudde de wereld op met de Leaf maar heeft sindsdien niet echt meer potten gebroken en de rest sukkelt er allemaal een beetje achteraan. En dan heb je nog Mazda.
Mazda MX-30
Die verkopen één EV, de Mazda MX-30. Het idee erachter is dat deze kleine crossover doordacht is qua techniek. Zo is de batterij klein, omdat anders de productie van de batterijen meer impact maakt op het milieu dan zero-emissionauto’s compenseren. Nobel, maar nadelig. Want onder de streep is een auto die 200 kilometer ver komt een lastig verkooppraatje. Mazda ging terug naar de basis en koos voor dezelfde oplossing als BMW met de i3 (die overigens ook net als de MX-30 vierdeurs was met kleine zelfmoorddeurtjes achter). Namelijk het beschikbaar maken van een Range Extender.
R-EV
Ook al denk je aan een PHEV vanwege de combinatie van tanken en stekkeren, een Range Extender is een benzinemotor die de wielen niet aandrijft. Nee, de motor is aanwezig om als aggregaat de accu’s op te laden. Die voeden dan weer de e-motoren die de auto wél aandrijven. Zo hoeft de motor niet zo hard te werken en krijg je toch meer rijbereik, maar ondermijn je wel het idee van een zero-emissionauto. Mazda koos voor een bijzondere motor als generator: een enkelschijfs rotatiemotor, beter bekend als de Wankelmotor.
Wankelmotor
Dat zit ingebakken in de natuur van Mazda, want het merk heeft met hun RX-serie (en nog een paar andere) de rotatiemotor helemaal eigen gemaakt. Simpel uitgelegd heb je in plaats van zuigers en cilinders één grote cilinder met één driehoekig draaicomponent. Zo’n motor is compacter, lichter en minder complex, maar heeft wel praktische nadelen, waarvan de meest bekende olieverbruik is. Maar des te minder druk je op zo’n motor zet, des te meer het een efficiënte oplossing is. Als Range Extender dus eigenlijk perfect.
Dubbele wankelmotor
Nu blijkt dat Mazda wel oren heeft naar een grotere rol voor de wankelmotor. Er ligt nog steeds een nog niet afgetekend productieplan klaar voor de Iconic SP, een soort futuristische sportauto die de rol van de RX-7 op zich moet nemen voor de huidige tijd. Vele aandrijvingsvormen zijn al genoemd, waaronder dus een rotatiemotor. Nu lijkt het erop dat Mazda er een tweeschijfs wankelmotor van wil maken. Je kan namelijk één rotatieschijf maken, maar je kan ze ook aan elkaar schroeven om tot meer power te komen. De 787B, de auto waarmee Mazda furore maakte in de jaren ’80 op Le Mans, had er bijvoorbeeld vier. Da’s wel heel heftig, dus laat Mazda het bij twee voor een potentiële aandrijflijn voor de Iconic SP.
Generator
Wel lijkt het erop dat deze dubbele wankelmotor niet gaat zorgen voor de aandrijving van de Mazda Iconic SP, maar net als de MX-30 R-EV een generator wordt om de accu’s op te laden. Volgens Mazda levert dat meer power op zodat je sterkere e-motoren kan plaatsen. Anders is een krachtige motor bijladen met een zwakke motor dweilen met de kraan open. Sowieso interessante materie, al gaan we zien hoe veel ervan echt waar is. (via Automotive News)
Flutterbear zegt
Gemiste kans om niet gewoon met de motor de wielen aan te drijven via een vaste aandrijving. Vanaf 70 km/u moet toch geen probleem zijn? De rest kan elektrisch.
Richmond zegt
Waarschijnlijk vanwege de problemen in de rx7 en 8
audirs3 zegt
Een vaste aandrijving werkt niet met een verbrandingsmotor, daar is het toerenbereik te klein voor. Moet je voorstellen dat je altijd en alleen maar in de 1e versnelling moet rijden. Dus je hebt toch echt een versnellingsbak nodig, wat extra gewicht met zich meebrengt. En die fluctuaties in toerental maakt de verbrandingsmotor minder efficiënt. Dus ze hebben er denk ik goed over nagedacht
sanderstline zegt
Mijn collega heeft er een. Erg fraaie auto, vooral van binnen. Alleen met een range van 150 echte km’s is ie vrij onpraktisch. Had er dan een fatsoenlijke batterij in gelegd, dan heb je er wat aan. Voor heen en weer naar de supermarkt is het een dure auto.
Edge zegt
150km puur elektrisch mag ik toch hopen? Of is het zo’n drama dat ‘ie zelfs met die range extender maar 150km ver komt?
mashell zegt
Mazda heeft het bijzondere talent fantastische auto’s totaal te verprutsen in de aandrijflijn…
goodvibrations zegt
Ik heb er ook een.. Helaas wel aardig wat afschrijving afgelopen jaren.. maar ja.. enorm stil, mooi afgewerkt, stuurt erg lekker. Range is in de zomer ~200 soms meer. In de winter 150 en bij vrieskou ~130. Ondanks de warmtepomp..
Maar de range viel me in de praktijk gelukkig erg mee. Kan bijna alles in NL bereiken. Vakantie met meestal vliegtuig.. ✈️ (weg milieu voordeel 🤭) Dus ja.. wellicht wat ondergewaardeerd..
Zeker als 2e auto erg leuk. Maar voor veel mensen dus ook als enige auto behoorlijk bruikbaar.. een upgrade met meer kWh, of solid state batterij in de toekomst zou natuurlijk wel gaaf zijn. En ook iets sneller laden.. Daar had Mazda best wat beter haar best op mogen doen..
HZW zegt
De echte stap van dit principe zou zijn om die range-extender op waterstof te doen laten lopen.
maotje zegt
Vind je dat een stap? Vrijwel nergens te verkrijgen en dan zo’n kleine range.
mashell zegt
Met een (nog) kleine(re) batterij en een brandstofcel op waterstof maak je er gewoon een FCEV van. De vraag is passen de brandstofcel en de tank er nog bij in?
En over efficiëntie van waterstof productie hebben we het maar even niet.
goodvibrations zegt
Dat blijft gewoon de vraag. Hoe snel kan dat efficiënter.. en hoe erg is dat verlies als je in de toekomst meer overschotten hebt van zonne en/of windenergie die je anders niet kwijt kunt..
VS de snelheid waarmee accu’s goedkoper en lichter worden..
Ik vind beide technieken prima.. en als accu’s superieur blijven prima toch? Maar een doorbraak in waterstof is ook wel gaaf.. snel even tanken en door en een lichte auto..
maotje zegt
@goodvibration. Licht? Het verschil in gewicht tussen een auto op waterstof of op batterij is minimaal.
tjorque zegt
Bekijk eens rustig, maar uitgebreid de specs van een Toyota Mirai. Dan is de illusie van waterstof brandstofcel volledig doorprikt en begraven.