Ook zo verslaafd aan je navigatie? Levensgevaarlijk! Dat wisten wij natuurlijk al lang, maar Brits onderzoek heeft het nu nogmaals bevestigd. Uit onderzoek van het Britse Direct Line, in opdracht van The Mirror, blijkt namelijk dat autonavigatie verantwoordelijk is voor 300.000 ongelukken per jaar.
En dat betekent dat 1 op de 50 bestuurders wel eens een ongeluk heeft gehad met dank aan zijn TomTom. Verder geeft 1 op de 10 respondenten aan dat ze wel eens een gevaarlijke of verboden manouvre gemaakt hebben op aanwijzen van de navigatie. En maar liefst 1 op de 5 respondenten zegt dat ze soms zo erg zijn afgeleid door de navigatie dat ze niet meer op het overige verkeer letten of langzaam gaan rijden op een drukke weg. Levensgevaarlijk dus die dingen. Gelijk verbieden dan maar? (via: nu.nl)
Jeroen zegt
In het persbericht staat ‘Eén op de 50 ondervraagden -ongeveer 300.000 automobilisten- zeggen, door de wegwijzer op te volgen, verzeild of bijna verzeild te zijn geraakt in een ongeluk.’ Bijna is dus niet dat er echt een ongeval is gebeurd he…..
C30CDIAMG zegt
Dit is natuurlijk kant-en-klare-onzin.
Als er gezegd wordt dat er gedraaid moet worden op een plek waar het niet mag doe je dat toch gewoon niet en rij je door tot het wel kan/mag?
Als de navi zegt dat je de sloot in meot rijden doe je dat toch ook niet?
Dit geeft ook maar weer aan hoe intellectueel gemiddeld Nederland is…
– zucht –
P.S. Wordt er niet altijd bij het opstarten van de navi een melding gegeven dat je altijd de plaatselijke wetgeving moet naleven boven de aanwijzing van het betreffende apparaat?
Solstice zegt
Ik denk dat er minstens evenveel (zo niet meer) mensen in een vergelijkbare (bijna) ongeluk situatie zijn terechtgekomen juist doordat ze géén navigatiesysteem hadden en met een kaart aan het rommelen waren. Of aan het bellen :-P Kortom, niet de schuld geven aan een apparaat, maar wij zelf moeten gewoon altijd goed blijven opletten.
Trouwens, zo’n zinnetje als deze:
En dat betekend (sic) dat 1 op de 50 bestuurders wel eens een ongeluk heeft gehad met dank aan zijn TomTom
… wel erg ongenuanceerd en kort door de bocht hoor. Alsof die Tomtom de totale besturing van de auto overneemt.
RijNouNsDoor! zegt
Een nieuwsartikel een tijd terug gaf juist aan dat verzekeraars concludeerden dat nav-systemen juist een positief effect hadden op de verkeersveiligheid, aangezien er minder mensen de weg kwijtraakten en
er dus minder onnodige kilometers gemaakt werden en
dat de papieren kaarten, en het tijdens het rijden lezen ervan, voor veel meer onveilige situaties leidde.
Conclusie van dit onderzoek lijkt mij behoorlijk tendentieus.
Fortuna zegt
En dat betekenT dat de cursus Nederlands voor beginners nog eens opengeslagen dient te worden.
JanJansen zegt
Verbieden die troep, €400 boete minimaal!
En nog hoger als je vriendin in de auto zit terwijl zij kaartleest, schandalig komt zo veel ellende van!
Floris zegt
LOL @ “Ze geven de fout pas toe als ze uit een kanaal gevist worden.” (zie nu.nl)
Verder een mooi staaltje Telegraaf-berichtgeving. Er staat immers helemaal niet dat er 50.000 ongelukken hebben plaatsgevonden vanwege het navigatie-systeem. Robbie, je bent een prutser! :)
espace zegt
Het is gewoon je eigen domme schuld als je een ongeval of ongeluk veroorzaakt, en dat maar afschuift op je TomTom. Als je niet met zo’n ding overweg kan gaan, koop er geen!
NLX zegt
echte mannen kunnen kaart lezen
Gamma zegt
Ach dank zij het onderwijs zijn er ook minder analfabeten maar meer idioten bijgekomen, waarom zou dat met een uitvinding als een navigatietool anders zijn? :)
Emile_Benz zegt
Het beste navigatiesysteem = ogen + kaart + hersens voor de verwerking/besturing…
Jandepandaman zegt
?) Kijk, wij hier altesaam verzameld zijn natúúrlijk ook de beste rijders. Wij lezen de meeste autoblogs en sites, wij maken vele kílometers voor werk of lol. Van A naar B rijden doen wij van tevoren uitgezocht en dan vervolgens uit ons hoofd. Gebruiken wij de DomDom of de WatWat, dan is ook dat een (zij het slaapverwekkende- sport voor ons en rijden wij op de gegweven aanwijzingen als was het onze bijrijder in een Rally… ECHTER—- Héél af en toe dringt ook tot ons door dat er in de hele rést van de autorijdende wereld mensen zijn die níét onze helderheid van geest hebben, onze zelfbewuste eigen verantwoordelijkheid hebben en die domweg achter de aanwijzingen aan rijden. En dat ook bij ons doordringen gebeurt dan omdat wij voor ons een meneer ’s avonds met dat bilinkende schermpje aan heel bewust rechtsaf zien slaan… een fietspad in om dan bovenop de rem te ketsen. Of we lezen in de krant van een bevrouw die op blind vertrouwde aanwijzing van haar Navi een voetgangerstunnel is ingedoken en shocking klem is komen te zitten. Of we lezen van een andere bestuurder die op aanwijzing van het magische kastje in het donker zomer de rivier heeft geprobeerd over te steken over een brug… terwijl er feitelijk een veerboot -niet- ging. :twisted:
Ik bedoel maar te zeggen- Niet iedereen is zo helder blijkbaar en nu blijkbaar ook uit onderzoek, hoe onzinnig ik het zelf ook mag vinden.
@RR V88- Neen dat bericht komt lang niet bij alle Navi’s automatisch op en zelfs als dat bericht komt- Wat zegt dat? Op vele pakjes sigaretten staan de meest akelige waarheden over roken maar dat weerhoudt geen enkele roker die ik ken om die verderfelijke ongezonde gewoonte te staken. :-)
alex zegt
Door het computertijdsperk zijn we gewend met meerdere handelingen tegelijkertijd uitvoeren, dus ook tijdens autorijden en dat gaat eens keer fout. Vergeet niet dat een navi een HULPmiddel is, die een suggestie geeft en geen bevel en jij bent de piloot (=kapitein, dus hoofd verantwoordlijke).
Een suggestie zal kunnen zijn: Verbeter je motoriek/vaardigheid met een DS (touch & dual screen) en je zult al je aandacht op de weg kunnen blijven concentreren.
C30CDIAMG zegt
@ Jandepandaman,
Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is wat Alex zegt vanaf: “Vergeet niet dat…”
Je bepaalt uiteindelijk zelf wat je doet, en je bent zelf verantwoordelijk voor je rijgedrag en – natuurlijk – niet een computerstem in je auto… Toch? :)
Jesko zegt
@alex: Je gebruikt hele dure woorden, maar je grammatica klopt van geen kanten. Sorry, maar ik stoor me nou eenmaal aan hoe slecht de gemiddelde Nederlander zijn eigen taal beheerst.
OnT: Ik kan de navigatie prima negeren, en ik heb nog nooit iets geks gedaan door de navigatie.
Maar dat er mensen zijn die “blindelings” de tomtom volgen is zeker, mensen worden slaaf van de techniek.
JanJansen zegt
@ Jandepandaman
Heerlijk dat “wij-autobloggers-gevoel”, alleen wil ik me bij dezen hiervan distantiëren.
Als eerste omdat ik me niet verheven voel boven de gemiddelde automobilist; wie weet rij ik ook wel als een blind ongeleid projectiel als 65+er. Toch wil ik mijn vrijheid ook dan niet verliezen. Maw niet nog meer beperkende regels aub.
Als tweede wil ik hier niet bij een select aantal onverschilligen horen die het verschil niet tussen “als” en “dan” weten. Voor diegenen; het gaat beter ALS je denkt!
Als derde moeten mensen lekker zelf bepalen of ze willen vertrouwen op een GPS in de vorm van Calimero’s hoofd; waarschijnlijk rijden ze niet veel beter als ze die TomTom niet gebruiken.
Als laatste las ik dat je ook Femke Halsema als navigatiestem kunt instellen; tsja dan kan je het natuurlijk niemand kwalijk nemen dat daar niet naar wordt geluisterd en frustraties ontstaan.
wimbers zegt
het volgende onderzoek geeft aan, – let op mijn woorden- dat 100% van de auto ongelukken komen door… autorijden!
ongelooflijk
Tomsns zegt
@Espace:
@Wimbers:
Absoluut! Blijven nog altijd de mensen die met de wagens rijden, en niet de GPS. AFGELEIDE en VERWARDE mensen veroorzaken ongelukken, niet de GPS of GSM. Als men GPS’sen nu gaat verbieden moet m’n zeikende moeder er ook uit!
@Jesko:
Offtopic: Akkoord, we worden meer en meer afhankelijk van die dingen, heb de mijne net verkocht, ik leerde niks bij.
James zegt
navi is om je te navigeren
en niet om een auto te besturen.
James
alex zegt
@Jesko:
Bedankt voor je kritiek, maar ik hoop dat mijn boodschap duidelijk overkomt zodat bestuurders veilig kunnen navigeren zonder de aandacht op de weg te verliezen. Goede verkeersvoorlichtingen zijn tegenwoordig ver te zoeken. Je hoort en ziet alleen maar regels, milieu en hoge brandstofprijzen.
alex zegt
@Jesko:
Bedankt voor je kritiek, maar ik hoop dat mijn boodschap duidelijk overkomt zodat bestuurders veilig kunnen navigeren zonder de aandacht op de weg te verliezen. Echte verkeersvoorlichtingen zijn tegenwoordig ver te zoeken. Je hoort en ziet alleen maar regels, milieu en hoge brandstofprijzen.
Jandepandaman zegt
@JanJansen- “Heerlijk dat “wij-autobloggers-gevoel”, alleen wil ik me bij dezen hiervan distantiëren.” Amen daarop- Ik hoop de je de toon van wat ik zei niet geheel is ontgaan. ;-)
@Wimbers- Wáááát?!?!? Verbijsterend! Verbieden die dingen! Subiet!
…Nou ja- Eerst een overgangstijd waarin heel groot op alle zijkanten en op hat dashboard oranje fluorescerende stickers zitten met van die door een ijverige overheidscommissie bedachte teksten als “Autorijden is slecht voor maag en bloeddruk” “Autorijden is dodelijk” of “Passagiers hebben meer kans om dood te gaan dan zij die niet instappen” …
En dan moeten ze natuurlijk ook nog wat vinden voor de Navi’s- Misschien verplicht op de rand van het kastje ook weer in opvallende letters van minstens 3 centimeter hoog “NAVIGATIEMIDDELEN BEÏNVLOEDEN DE RIJVAARDIGHEID- LUISTER, MAAR LET ZELF OP HET VERKEER (Advies van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat afdeling zus en zo hier en daar en onzinnigheden en zelfwerkverschaffing en geldverspilling)” of zo waarmee je dan die dingen weer niet kunt gebruiken in te kleine auto’s wegens plaatsgebrek op het instrumentarium of waarmee die dingen verder elk zinnig zicht op de weg benemen máár die tekst is tenminste zichtbaar en dat is wat die ambtenaren belangrijk vinden….. of zo?
Pim Brussee zegt
Volgens de wet mogen zich geen voorwerpen in het zichtveld van de bestuurder bevinden. Maar navigatiesystemen worden kennelijk wel toegestaan. Er zijn echter ook navigatiesystemen welke deel uit maken van de radio (VDO) en dus niet in het zichtveld zitten. Een navigatiesysteem dat met stem aanwijzigingen geeft is voldoende, een schermpje is niet nodig maar wel gevaarlijk.
James zegt
Sins ik mijn navi aan boord heb voel ik mij totaal ontspannen
Ik heb de gecombineerde met radio, als ik een aanwijzing krijg na honderd meter rechts of links af, geeft de monitor mij aan hoeveel straten of wegen er nog tussen liggen die ik niet moet hebben. Dit kan ik constateren met een oog opslag. Verder kan ik de verkeersregels in acht nemen, om rustig en optijd de Manoeuvre uit te voeren. De navi is een zege voor de mensheid.
De echte boven genoemde mannen die geen navi nodig hebben, zijn meestal macho’s die het eerst de weg kwijt zijn.
Greetings James