Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat start vandaag in samenwerking met het Motorplatform een nieuwe voorlichtingscampagne: “Let op, Val op”. Gebleken is namelijk dat veel automobilisten motorrijders niet of te laat opmerken. Hierdoor ontstaan er jaarlijks zo’n 80 motorrijdersverongelukken, waarvan de helft als gevolg van een aanrijding tussen auto en motor. In de campagne worden aanwijzingen gegeven hoe motorrijders zichzelf goed zichtbaar kunnen maken.
Volgens het motorplatform en het ministerie kunnen automobilisten vaak beter op motorrijders anticiperen, rekening houden met hun kwetsbaarheid en vooral beter en regelmatiger een blik te werpen in de spiegels om een achterop komende motorrijder tijdig te zien.
Motorrijders daarentegen kunnen vaak beter anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers, zichzelf beter zichtbaar zichtbaar maken door het kiezen van een opvallende plaats op de weg, dimlicht voeren en een opvallende helm en reflecterende motorkleding te dragen.
De meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen tussen auto’s en motoren is dat afslaande automobilisten de motorrijder over het hoofd zien.
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben benieuwd hoe de resultaten in de toekomst zullen zijn. De echte hardcore motorrijders blijven hun gevaarlijke capriolen als wheelies toch nog wel uitoefenen of Neerlands wegen. Echter, automobilisten mogen in de file ook wel wat meer opletten bij het van rijstrook wisselen.
Wilt u ook aanrijdingen voorkomen? Tips op motorplatform.nl.
Tenck zegt
Volgens mij mogen motorrijders eigenlijk niet eens tussen de file doorrijden, maar wordt het gedoogd.
En soms blijven ze er tussendoor rijden terwijl je al 50-60 km/u aan het rijden bent. Lijkt me ook niet echt veilig.
LPJ zegt
In België mag je wettelijk gezien tussen de file rijden als de auto’s volledig stil staan. Vanaf ze in beweging zijn moet je terug insluiten. Veel automobilisten verdragen echter niet dat er iemand gewoon door kan rijden terwijl hijzelf stil moet staan en laten dan maar zo weinig mogelijk plaats over … terwijl ze juist blij zouden moeten zijn dat er een auto/moto minder in de file staat en de file zo kleiner wordt.
En zo’n campagnes zijn alleen maar toe te juichen natuurlijk, want ik erger me inderdaad dood aan die automobilisten die niet op motorijders letten. Al 2 keer zelf ten val gekomen hierdoor, terwijl ik met m’n 36 pk sterke chopper toch niet echt capriolen of wheelies uithaal ;)
Kevski Style zegt
Das in nederland precies hetzelfde. Tot 30Km als ik me niet vergis. Overigens klopt het bovenstaande een keertje wel, wat het MVW zegt. Met aanvulling erbij dat automobilisten het nog best wel eens express doen in een file om motorrijders er niet langs te laten uit afgunst.
Maar eerlijk is eerlijk, motor rijden is gewoon totaal anders. het is dat ik geen motor meer rijd (freaky accident), maar anders had de gemiddelde automobilist zich ook zeer zeker aan mij geergerd….
Ejay zegt
@Tenck, inderdaad. Tussen de auto’s doorrijden is verboden in Nederland, maar word net als wiet gedoogd.
Ik vind het altijd sneu als automobilisten gaan lopen afsnijden. Daarentegen heb je ook motorrijders die met 60 langs stilstaande file rausen. Maar desalniettemin gaan we binnenkort ook maar eens voor het motorrijbewijs.
RScosworth zegt
ik vind de meeste motorrijders zo al prima opvallen, negen van de tien keer zijn de fietsen uitgevoerd in fletse power-ranger kleuren. alleen op het moment dat ze hogere snelheden behalen word het natuurlijk wel beter opletten
luc zegt
tja, ze kunnen niet recht op een motor rijden met 30km/h
maar dan gaan ze maar 80km/h rijden
gevolg; je bent dood; eigen schuld dus
maar ik zag gister zon politite op de motor met een geel reflecterende jas, eerst waren ze wit en zo’n uberlelijke helm
akls elke motorrijder zoiets moet…
R zegt
@ Tenck en Ejay en de rest die nog steed in de vorige eeuw leven:
Het is al sinds 1991!!!! is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden.
Want het nog steed 10keer gevaarlijker op achteraan te sluiten, omdat de auto’s wel de file zien, maar NIET de motor.
http://www.politie.nl/klpd/klpddiensten/dienst_verkeerspolitie/info/motorrijders_in_de_file.asp
Tenck zegt
Hee R
Ontspan es… Ik heb geen motor dus ben ik niet 100% op de hoogte van dit soort dingen. En met het gebruik van: “Volgens mij” geef ik aan dat ik het niet zeker weet.
peter zegt
In dit bericht lijkt het alsof er 40 doden vallen doordat een afslaande auto een motorrijder over het hoofd ziet.
In werkelijkheid gebeuren er slechts 8 ongelukken op die manier en is de motorrijder in 39 van de 58 dodelijke ongevallen de schuldige.
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Ongevallen
M.de Jonge zegt
Als 86 jarige, oud motorrijder, stel ik voor: “motoren alleen maar in een reflecterende knalroge kleur en veligheidshelmen met een zwaailicht.”Daartegenover voor iedere automobilist ieder jaar een ogentest en verplicht brildragen ook al heb je die eigenlijk niet nodig.Tenslotte de autospiegels twee keer zo groot maken.
JB zegt
“De meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen tussen auto’s en motoren is dat afslaande automobilisten de motorrijder over het hoofd zien.” Wat bedoelen ze hier eigelijk mee? Een motorrijder die in de tegenovergestelde richting afkomt? Dan moet je toch echt blind zijn…
Ik vind dat er ook wel eens een campagne mag komen die de motorrijders van de regels op de hoogte brengt. Ik heb er niks tegen dat ze sneller zijn dan auto’s (ik zet me als ik kan ook meer opzij) maar dan nog eens extra gaan wringen (bij het rijden) om nóg sneller op hun werk te zijn vind ik echt overdreven…
Robert zegt
@ Tenck
Jij raakt precies het juiste punt. Het is niet persoonlijk maar het geeft wel aan dat een niet motorrijder niet alle regels in het verkeer kent. Dit levert dus frustratie en problemen op. Dat zou eens aangepakt moeten worden
peter zegt
@R
Die 40 kilometer grens, waarom wordt die op motorsites onder het tapijt geschoven? Zolang 50% van de motorrijders zich in de file niet gedraagt (of zelfs de gedragscode kent) hebben automobilisten toch recht om te klagen?
Robert zegt
@p Nou als we gaan kijken over wie zich beter gedraagt dan zijn het toch wel de motorrijders en niet de automobilisten. Die zie ik vaker fratsen uithalen die niet door de beugel kunnen. Maar goed we moeten ons er allemaal aan houden om het veilig te houden
Tenck zegt
Het is gewoon jaloezie van automobilisten. Die zijn jaloers op motorrijders omdat zij wel door kunnen rijden en gaan daarom de motorrijders dwarsbomen.
Ik denk steeds: Eikel die je bent, ga ook eens je motorrijbewijs halen.
Robert zegt
Ja scheelt een hoop frustratie en files :D
Maar goed het neemt niet weg dat iedereen zich aan de regels moet houden en dat we bewuster van elkaar gaan worden. Ik ben iig bewuster geworden in het verkeer sinds ik mijn motorrijbewijs heb.
Het zelfde als met fietsen. Sinds ik mijn autorijbewijs hebt ben ik netter gaan fietsen. Dit omdat ik mezelf erger aan het gedrag van fietsers (niet handen uitsteken e.d.).
peter zegt
onzin robbert, bij grootschalige controles werd 50% van de motorrijder beboet omdat ze niet legaal door de file konden rijden. 50% van de automobilisten die zich zou misdragen in de file? Echt niet.
R zegt
@ peter
Op welke motorsites kom jij dan, die ik ken wordt dat totaal niet onder het tapijt geschoven, afgezien dat er af en toe een post van een toesenbordpatser tussen staat.
Over die 40km. Je moet ook rekening houden dat een motorrijder niet elke 10sec. naar zijn snelheidsmeter kan kijken.
Dat betekend: naar benenden kijken (door plaats van de meter en helm, vergelijk het met naar je schoot moeten kijken in de auto) want het kost een hele hoop concentratie dat auto’s niet ff snel van rijbaan verander of de weg blokkeren, ligt er troep op de weg, zijn de witte strepen glad door water, enz.
Dan is het soms moeilijk in te schatten of je nu 40 of 50 tussen rollende auto’s rijd.
Plus het feit dat het voor de meest mensen moeilijk in te schatten is hoe hard een motor nou eigenlijk rijd dan lijkt het soms veeeel harder te gaan vanuit een auto dan het werkelijk gaat.
Maar ik zal zeker niet ontkennen dat sommig motorrijders ook hun gedrag moeten veranderen, alleen als jij elke dag die aso tegenkomt in de file dan ontstaat al gauw het beeld dat alle motors zo rijden. Net als dat alle GTI’tjes aso rijden.
Het gaat dus er eigenlijk er om dat je elkaars situatie moet leren begrijpen respecteren. Dat geld dus voor alle weggebruikers.
peter zegt
Klopt! Ik laat ruimte ga niet op de nummerplaat van een brommer rijden etc etc.
Maar als ik dan weer eens met 60 rij en er komt zo’n motard slingerend met 90 door de rijen dan heb ik toch mijn bedenkingen.
Handig voor motorrijders: Van achterbumper tot voorbumper van ene auto zou je ongeveer 2 seconden mogen doen.(10km/h verschil) En als je je snelheid niet kunt inschatten en geen tijd hbt om op je snelheidsmeter te kijken rijd je te snel.
^Mo^ zegt
Echter, automobilisten mogen in de file ook wel wat meer opletten bij het van rijstrook wisselen.
Maar ook een aantal motorrijders zelf mogen zich wel wat meer gedragen in de file. Ik zie er regelmatig nog wel een paar langskomen met zo’n 80km/u
Rick dos zegt
Kunnen ze niet beter campagne voeren voor dit soort systemen?
http://www.autoblog.com/2007/05/09/bmw-motorrad-intros-neck-brake-system-for-motorcyclists/
Robert zegt
@ peter:
Als je al net zo goed oplet in het verkeer als dat je naar mijn naam kijkt verwacht ik al niet veel goeds.
wat nu onzin als ik op de A2 ’s ochtends kijk heb ik maximaal 10 motoren te pakken. Laat er dan 5 niet aan de regels houden.
Stel dan hebben we 1% van de honderden (als je wilt tel ik ze wel een keertje voor je) auto’s die zich niet aan de regels houden. is het voor mij een grotere kans dat ik tegen een andere auto aan kom dan tegen een motor.
peter zegt
Zo kan je inderdaad ook statsitiek bedrijven:
Het griepvirus is gevaarlijker dan het HIV virus omdat er minder mensen aan sterven in Nederland?
JFW zegt
Laat ik eerst zeggen: ik rij zelf ook motor.
Het rare bij deze discussie is dat het bijna altijd uitkomt op het file rijden. Dat is echt niet het probleem. Ook al zouden mensen beter moeten opletten in files en zouden motorrijders zich meer aan de gedragcode moeten houden.
Waar het meer omgaat is dat als iemand links afslaat een tegemoetkomende motor niet ziet aan komen. Of algemener: het niet opmerken van motoren. Het werd hier terecht opgemerkt, dat je dan een steke blind rund etc bent, maarja op deze blog zit het actieve gedeelte van de automobilisten, die wel spiegelen en anticiperen. De werkelijkheid is dat de meeste mensen op de weg het rijden gewoon zien als noodzaak om zich te verplaatsen en niet actief rijden.
Ik ben met de auto al paar keer over het hoofd gezien door mensen die naar links gaan op de snelweg. Dan denk ik ook: “hoe kan je zon object missen”. Echter op de motor overkomt me dat 10x zo vaak.
Nu het echte probleem: als auto links afslaat en mist een tegenligger en dat is een auto….dat is boem, blikschade, airbags en gordels doen hun werk en de overlevingskansen zijn erg hoog.
Is het een motor…..dan worden er snel benen verbrijzeld en nekken gebroken.
Zelfde op de snelweg. Als je met auto tegen de vangrail wordt gedrukt ga je het wel overleven. Nou een vangrail staat ook wel bekend als ‘eiersnijder” bij motorrijders….vorm daar maar even een beeld bij.
De gevolgen van zulke ongelukken die met simpel beter kijken of lichten aan doen hadden kunnen worden voorkomen hebben extreme gevolgen, dus terecht dat daar wat aandacht voor komt.
grtz Jeff
peter zegt
Ach er waren zoals gezegd 8 dodelijke ongelukken op die manier in 2006, in 24 dodelijke motorongevallen was het eenzijdig. Je ziet waar je de meeste winst kan halen…
Mark zegt
Ik rijd dagelijks file over de A4 op de motor, en ik moet de auto’s een ding nageven.. Jullie rijden erg netjes over het algemeen!! Natuurlijk wordt ik wel een/twee keer per week bijna omver gereden omdat iemand vergeet zijn richtingaanwijzer aan te zetten.
Wat mij alleen wel opvalt, is dat ik met mijn alarmlichten aan/oranje hesje aan en met mijn dimlicht aan nog steeds niet word gezien. Ik heb 2 jaar lang woon-werk gedaan in de auto (ook file) en ik heb altijd alles zien aankomen.
Ik denk dat veel mensen gewoon niet meer met auto rijden bezig zijn, maar aan het wakker worden zijn achter het stuur, en ineens beseffen dat hun afrit er al bijna is/de andere rijstrook meer doorrijd/even een pakje peuken moeten pakken uit de handtas op de passagierstoel.
Uit mijn ervaring heb ik geleerd waar het oppassen is (net na de Schipholtunnel richting Amsterdam, alle stukken op de A4 waar het van 3 naar 2 rijbanen gaat, bijvoorbeeld) maar ik zie nog steeds veel auto’s blunderen. Maar ja.. dat doen ze allemaal voor mij, dus ik kan er nog op anticiperen.
Nu nog de haat jegens motorrijders uit de mensen zien te krijgen als ik lekker langs de file rijd op weg naar het strand.. Want daar merk je echt dat sommige mensen niet meer beschikken over hun geestelijke vermogens.
R zegt
@ Peter
tuurlijk gaat het alleen om de dodelijke gevallen en die in het ziekenhuis belanden daar hoef je niet naar te kijken, wat dat is totaal onbelangrijk…..
peter zegt
In het bericht gaat het over doden dus daar had ik het ook over.
Even alle ongevallen beschouwd:
459 keer geen voorrang 348 keer geen doorgang. Terwijl door slippen en de macht over het stuur verliezen 298 en 323 door motorrijders een ongeval werd veroorzaakt. Je ziet dat die laatste twee dodelijker zijn dan het niet voor- of doorgang verlenen.
Je kan lullen wat je wilt maar als we naar het aantal veroorzaakte ongevallen per miljoen kilometer kijken zien we de ware aard en kunde van de bestuurders:
Motor/scooter 1.69
Auto 1.31
Bestelauto 1.23
Vrachtauto 1.88
Bus 2.36
R zegt
Peter,
Dat is wel heel makkelijk gedacht. Denk ook eens aan wat b.v. de oorzaak is dat er een slippartij ontstaat. Dat is niet te lezen uit die cijfers.
Voorbeeld:
Veel ongevallen worden veroorzaakt doordat een auto iets raars doet omdat ze niet genoeg opletten. Een motorrijder zal altijd proberen uit te wijken of een noodstop te maken, maar dat gaat niet altijd goed waardoor die onderuit gaat en in stukjes eindicht tegen iets. Maar omdat die niet de auto heeft aangeraakt, noemen ze het een eenziedig ongeval. Maar dan blijft wel de veroorzaker de auto.
Ik moet ook wel zeggen dat het bericht ook niet compleet is. Daar zouden eigenlijk de cijfers van alle ongelukken moeten staan. (ook de lakschade gevallen)
Maar dan nog als het bericht alleen praat over doden, moeten we dat de rest maar vergeten en doen alsof dat niet belangrijk is. Terwijl het aantal ongelukken dat veroorzaakt wordt door “het niet zien”, waar deze actie nu overgaat, veeeeel groter is dan die paar doden. Als alle weggebruikers elkaar bewust waarnemen, dan zal het ongevallen cijfer veeel kleiner worden.
peter zegt
Ik denk dat we uit de cijfers en empirische waarnemingen wel kunen zeggen dat de gemiddelde motorrijder gevarlijker onder weg is dan de gemiddelde automobilist. Daar kan je nog zoveel hypotetische remacties bij verzinnen. In de lijst staan ook te weinig afstand houden bijvoorbeeld daar scoren motorfietsers ook hoog. Als je weet dat je twee wielen te kort komt om goed te remmen houd je toch meer afstand?
Niet zien is een probleem, ik vind het dan ook vreemd dat motorrijders zo tegen het gebruik van verlichting van automobilisten overdag zijn. Uit onderzoek blijkt immers dat ook de motoren beter opvallen.
peter zegt
voor de duidelijkheid: motoren vallen beter op als auto’s ook licht voeren
JFW zegt
@peter
Je staart je blind op de dodelijke ongevallen. En mijn inziens is er meer winst te halen op die 8 tweezijdige dan die 24 eenzijdige doden.
Ik ben ook niet zonder zonde als ik over klaverbladen heen knal. Als ik onderuit ga dan is mijn fout. Iedereen die zo rijd weet wat de risico’s zijn. Echter het zure van de tweezijdige ongelukken is dat vooral onschuldige rustige rijdende motorrijders zijn, die zich aan de snelheid houden. Als je aan die doden en gewonden wat kan doen doormiddel van simpele dingen dan heb je pas echte winst.
En vergeet het hierboven aangestipte definitie van eenzijdig niet. Als er geen contact is tussen 2 voertuigen is het eenzijdig, de auto merkt er vaak niks van. Omdat ze het echt niet zien!
JFW zegt
We zijn niet gevaarlijker onder weg, motorrijden is gevaarlijker. Zeer lichte auto ongelukken resulteren vaak al in verwondingen als 1 van de 2 een motor is.
En als een auto lampen aan heeft achter een motorrijden kan de motorrijder wegvallen doordat de motorrijder de plek inneemt van de linkerkoplamp
Verder is geloof ik de gemiddelde leeftijd van een motorrijder 40+ dat zijn allemaal ouwe knakkers als mijn pa op toermotoren. Dus zo ruig gaat het allemaal niet. Echter de jonge rakkers met blerpijpen vallen je alleen op.
peter zegt
Een motorrijder veroorzaakt 40% meer ongevallen per gereden kilometer.
De gevolgen van een ongeval zijn inderdaad erger bij een motorrijder. dat is ook waarom een motorrijder zich na 27 miljoen kilometer dood gaat in het verkeer en een automobilist pas na 200 miljoen kilometer.
TNO en SWOV onderzochten de daylight running lights en vonden dat men de motor eerder zag, in de scandinavische landen is ook geen aanwijzing voor meer motorongevallen na de invoering van verplicht verlichting voor motoren
9ff gt9 zegt
”adere weggebruikers” Daar moet volgens mij toch echt aNdere weggebruikers staan! Nou ja. Wat kan het eigenlijk boeien? –edit: geen idee maar het is gefixt;)–
tarzan zegt
Ik zou toch ook graag grotere spiegels op motoren willen zien. Ik rijd dagelijks op de a44 en de a4 en dan meestal rond de 180 kmh. 9 van de 10 keer dat ik een motor tegenkom ziet ie me meestal pas na een paar kilometer in zn spiegels, waar de meeste autos veel sneller opzij gaan. Ik begin me eraan te ergeren.
Mark zegt
@Peter:
De cijfers zijn natuurlijk duidelijk.. er zijn VEEL MEER autos dan motoren, dus automatisch wordt dan ook het aantal ongelukken lager. Het gevaarlijkste voertuig is een bromfiets, maar dat is logisch.. daar heb je geen rijbewijs voor nodig en de meeste jongeren kennen de gevaren niet.
Ik rijd zelf 50.000 km met de auto per jaar en 30.000 woon/werk met de motor en in beide voertuigen heb je nadelen.. Motoren zijn nu eenmaal kwetsbaarder, en zullen de meeste motorrijders wat aggresiever reageren als ze worden “bedreigd”.
Met de auto rijd bijvoorbeeld makkelijker dichter op mijn voorganger en let ik minder op de medeweggebruikers.