Voor de meeste mensen is veiligheid het belangrijkste criterium bij de aanschaf van een nieuwe auto, zo blijkt uit een enquête die in opdracht van Bosch is gehouden in zeven Europese landen. Op een gedeelde tweede plaats staan prijs en comfort. Volgens de ondervraagden moet een veilige auto vooral beschikken over airbags, een goede kreukelzone en bescherming tegen zijdelingse impact en ABS. Toch klopt dit lijstje volgens Bosch (producent van auto-veiligheidssystemen) niet met de realiteit.
In de praktijk is namelijk de autogordel lifesaver nummer één, gevolgd door ESP en de airbag. ESP staat voor Electronic Stability Program en is een verzameling van technische hulpjes die de bestuurder moeten helpen om de controle over de auto te behouden.
Een goed maar erg duur systeem, denken veel mensen. Onterecht blijkt uit het onderzoek van Bosch, want de ondervraagden schatten de prijs van ESP tot 2,5 keer te hoog in. Volgens Bosch heeft de autoverkoper hierin de belangrijke taak, om de koper goed te informeren en eventuele misvattingen de wereld uit te helpen.
Nu is dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Bosch, die heel toevallig ook heel veel centjes verdient aan de verkoop van de veiligheidssystemen, dus hoe gekleurd de uitkomsten zijn vraag ik mij af. Neemt niet weg dat het een goede zaak zou zijn wanneer iedere auto met ESP is uitgerust (maar dan moet je het af en toe ook uit kunnen zetten).
(via: bovagkrant.nl)
Lappy zegt
Ik heb ook ESP in mn auto, en gelukkig, zit er een knopje om het uit te zetten ;)
Ondanks dat je het kan uitzetten, is echt driften nog een kunst. De auto houdt zich wel constant in en het lampje van de ESP knippert toch terwijl ie uitstaat.
Helemaal uitzetten kan dus weer ook niet als je het echt te dol maakt.
tweaker zegt
@Lappy
Misschien moet jij maar es de handleiding van je auto lezen. Daarin staat vermeld hoe je ESP volledig kunt uitschakelen :D
Markus zegt
Ja, gek he dat Bosch onderzoeken doet naar dingen in hun vakgebied… natuurlijk is het onderzoek licht gekleurd. Wie moet zo’n onderzoek anders doen, de KNVB ofzo? Die zal zeker objectief zijn, dat wel.
Kortom, lijkt me niets mis mee dat dit soort dingen onder aandacht wordt gebracht van de autorijdende mens ook al is het door producenten van diezelfde dingen. Dat het niet 100% objectief is dat zullen de meeste mensen met ietwat verstand wel begrijpen.
Ejay zegt
Ik denk dat er een foutje staat ‘verkeer beeld over ESP bij consument’??? Moet verkeerd zijn denk ik.
Lappy zegt
@ tweaker: Njah, geen zin om er nog veel tijd in te steken, over een paar weekjes nieuwe auto en daar heb ik de knop ook al van gevonden, met verschil dat deze wel beter werkt ;)
+ mn huidige auto is nou ook niet echt bepaald een auto waarvan je zegt wow daar kan je goed mee driften.
Hij heeft wel Achterwiel aandrijving, en 250pk, maar moet toch iets van 1600 kilo aan massa voorstuwen die liever rechtdoor gaat dan in rondjes.
Mareno zegt
@ lappy..
in een word ZIELIG!
topic over veiligheid en hij moet weer praten over patserig driften en bullshit..
heel heel heel erg stoer.. echt de mensen van wie je ooit een kind doodrijdt zullen je waarschijnlijk ook heel erg stoer vinden.. of je eigen ouders als ze je op de IC kunnen gaan bezoeken na een crash..
ga een circuitcursus volgen en leef je daar uit ipv stoer te doen in echte situaties.
Dennis zegt
@Ejay: Check!
jeroen zegt
Mooi verhaal mensen…. Mooie exploded view van een ABS pomp ook. Wat een hoop mensen zich niet realiseren is dat een voertuig uitgerust met een ABSysteem heel eenvoudig softwarematig aan te passen is zodat een ESP werking ook mogelijk wordt. ESP maakt namelijk gebruik van de ABS pomp (zie afbeelding). Immers een modern ABSysteem meet de wieltoerentallen van alle vier de wielen en past daarop de remwerking aan. ESP maakt gebruik van dezelfde sensoren. Feitelijk betaald de klant dus een hoop geld extra en kost het de fabrikant slechts een stuureenheid (ESP software) om een dergelijk systeem te kunnen aanbieden. Leuk om te weten als je 1500 euro extra staat af te tikken…..
volvo :D zegt
Ben ik even blij dat esp op onze laguna uitschakelbaar is :P
Net een flinke stortbui gehad, even door het dorp gaan scheuren :P alle straten stonden blank :D
Met ESP zou er geen bal aan geweest zijn, nu schoof het alle kanten op :D
Reiner zegt
Toch zit er een kern van waarheid in dit stukje. Neem de proef maar op de som: vrouwen weten helemaal niet wat ESP is.
Lexus zegt
ik kan me ESP niet uitzetten met een knopje. Maar met mijn vrouw haar auto wel maar moet eerlijk zeggen dat hij nog steeds wel inhoud in bochten en bij driften.
dekster zegt
ik kan ESP uitzetten in mijn auto (vooral in sneeuw erg handig) maar het staat nooit volledig af
dekster zegt
klein vraagje, hoeveel kost een abs systeem?
Kermit zegt
geen idee, zit er altijd standaard op tegenwoordig :-)
ik heb nog nooit met een wagen met ESP gereden, zou dus niet weten hoe het voelt
Jeroen zegt
Echt veel verschil zal je ook niet zomaar merken Kermit!
Rick zegt
Dit is voor mij dus ‘nuttig’ Dennis :) interessant stuke en goed geschreven ook!
Lappy zegt
@ Mareno:
hahaha wat ben jij snel aangebrand.
Beter ga jij dan naar een psycholoog als ik een rijvaardigheidscursus volg. deal?
in het stuk staat:
Neemt niet weg dat het een goede zaak zou zijn wanneer iedere auto met ESP is uitgerust (maar dan moet je het af en toe ook uit kunnen zetten).
Dink zegt
Een veilige auto begint met een veilige rijder . . . om veilig te rijden bedoel ik ;)
Die vid van de koppeltje duikelende MINI laat zien hoe stevig moderne auto’s nu zijn. ’t Zelfde kunstje met een ’86 Mini and you’re deadmeat . . .
Lappy zegt
true, wat ook vaak de oorzaak is van ongelukken is dat mensen denken, nah, ik heb toch al die electronische shit ik zit wel veilig.
De mens blijft toch altijd de zwakste schakel in de auto ;)
en over ESP uit kunnen zetten… je moet gewoon je verantwoordelijkheid nemen als bestuurder, dus gewoon sociaal en netjes rijden op de openbare weg, en als je even plezier wil hebben dan op een circuit (of lege parkeerplaats op zondag) moet dat ook kunnen.
joe zegt
@lappy das just het probleem al die electronische shit!
De auto rijd met jou en dan krijg je een vals gevoel van veiligheid!
Dan denk je alles te kunnen me als gevolg alst fout gaat, gaat het in zo een geval flink fout!
abs en tcs en voor de rest niks
Lappy zegt
@ Joe
klopt. maar ook het punt dat mensen niet weten hoe hun auto werkelijk reageert.
Daarom ben ik er ook voor om een rijvaardigheids cursus te verplichten. Dan weet je tenminste hoe je auto zich werkelijk gedraagt.
Topless zegt
Als mensen veiligheid belangrijker vinden dan prijs, waarom worden er dan meer goedkope auto’s verkocht dan dure? Klink meer als een verkooppraatje van een bedrijf dat dure veiligheidssystemen verkoopt, dan als een serieus onderzoek. Mensen hebben doorgaans nu eenmaal een beperkt budget.
Zet alle veiligheidssystemen maar op de lijst met extra’s. Ben benieuwd hoeveel mensen dan b.v. ESP willen.
Nieuwstraten zegt
Ik heb een heerlijke AUDO a4 6 cyl. met ESP. Waar zorgt ESP voor… en hoe merk ik dat?…..Ik kan m uitzetten….In welk geval zou ik dat doen? En wat verandert er dan??????Moet ik m niet ALTIJD aanzetten als dit bijdraagt aan de veiligheid???
Dus zegt
ESP kan je iig in VAG autos niet uitzetten, zonder daadwerkelijk de zekering eruit te trekken. ESP via de knop uitzetten resulteert enkel in het feit dat het systeem veel later pas ingrijpt. Dit is gedaan om rijden op gladde sneeuw mogelijk te maken, waarbij het systeem snel in de war raakt.
Hans zegt
Is het mogelijk om ESP er later in te ( laten) bouwen ?
Hans zegt
Is het mogelijk om later er ESP in te (laten) bouwen ?
Diego zegt
Is het mogenlijk om de esp uit te zetten van een bmw 525d als er geen knopje zit?