We kennen de bizar lage Veritas RSIII als sinds 2008, maar al die tijd ging het eigenlijk nog steeds op een prototype/concept car. De mensen van Vermot AG hebben het design (en de techniek) nog eens flink aangescherpt en presenteren nu eindelijk de definitieve versie. Het resultaat?
De looks zijn zo mogelijk nog heftiger geworden (check die wilde koplampen!), maar het vermogen van de V10 onder de lange motorkap is niet de beloofde 600 pk, maar slechts 507 pk. Tijdens onze laatste update met betrekking tot de Veritas vertelden we jullie nog dat de RSIII 600 pk zou krijgen, maar blijkbaar heeft dat idee het productiestadium niet gehaald. Voorin vinden we nog wel steeds de 5.0 V10 die we kennen uit de M5/M6. Uiteraard is die gekoppeld aan een 7-speed SMG transmissie, maar je kan ook kiezen voor een handgeschakelde 6-bak.
En de prestaties? Het sprintje van 0 naar 100 km/u moet onder de 3,2 seconden kunnen en de top ligt op 347 km/u. De RSIII is 4,68 meter lang en 2,02 meter breed. De power to weight ratio van de RSIII is 2,9 kg/kW. En de keramische remmen zijn ontwikkeld door Brabham Racing (ook eigendom van Vermot AG). De prijs (zonder belastingen) ligt op zo’n 342.000 euro.
En voor dat geld koop je niet alleen een hele snelle, maar ook nog eens exclusieve auto. De oplage is namelijk beperkt tot 30 exemplaren. Inmiddels zijn er al 5 verkocht en nog eens 100 mensen hebben interesse in een exemplaar. En hou je niet zo van vliegenvangen? Dan heb ik goed nieuws, want naar alle waarschijnlijkheid komt Veritas op termijn ook met een coupe variant.
Hieronder wat foto’s van de conceptversie, kan je mooi vergelijken.
MathMad zegt
mooi is anders
tkoote zegt
waarom hebben ze het front van de concept nou verandert??? (huilt vanbinnen) Dat was de mooiste auto ever, nu lijkt het wel een schele kanarie met twee blauwe ogen T__T
tramontana zegt
-edit: idd :D-
Forza zegt
SLR Stirling Moss anyone?
Leuk voor een duotest :D
VeniVidiVici zegt
Wel gaaf alleen vraag me af wat je ermee moet tenzij je het leuk vindt om vliegen te happen.
Heeft de Mercedes-Mclaren SLR Stirling Moss een concurrent :)
Verder doet die neus me een beetje aan Stitch van Lido and Stitch denken :)
Rik zegt
Wel een hele brute wagen, maar mocht ik de keuze hebben dan doe mij toch maar de Stirling Moss.
CSL zegt
Wat een monster zeg. Duidelijk BMW genen in terug te vinden. voor 600pk kun je alsnog even langs Hamann gaan.
Of voor 730pk even langs Gpower!!
Jochempie zegt
Wat zonde, ik dacht dat de Veritas de V8 van de M3 zou krijgen, zit ie met dat zware, tragere blok opgescheept..
Peter R. zegt
Heb dat ding gezien bij de Nürburgring, (daar hebben ze een showroom, samen met Brabham Racing) en wat ziet dat ding er verschrikkelijk uit zeg! Als je naar de randen en naden kijkt lijkt ‘ie wel van Play-Do gemaakt te zijn…
Dus voor dat geld liever een Spyker Ailleron.
Hupke zegt
Nice, en hoewel ik woorden als dit veracht : ÜBERGEIL!!!
Rickste zegt
Ik vraag me af waarom niet een v6 biturbo, of iets vernieuwends, dit is ‘gewoon’ same old, same old. De lichten en de voorkant zijn duidelijk geinspireerd op de Maserati gran turismo, lepel er een bmw blok in en je hebt een auto? Neen, niet naar mijn mening. Daarnaast kun je een oplage van 30 stuks altijd wel kwijt op de 6 miljard mensen, wat niet vertrouwen uitstraalt vanaf de aanbieder. Qua originaliteit en techniek stelt dit naar mijn mening niets voor.
tom zegt
-edit: probeer eens woorden te typen!-
Hiscox zegt
lijkt inderdaad veel op de MB Stirling variant, wat geen slechte referentie is maar hij ziet er naar mijn mening nog iets agressiever uit. Dus daarom lijkt it ding nog vetter te zijn.
En er is nog een lookalike : Namelijk de gillet vertigo maar dan zonder dak. Alleen de prestaties zijn iets minder waarschijnlijk.
Joep zegt
Ben ik de enige die hem helemaal fantastisch vind?
Ik vind de Veritas echt supermooi, concept was al heel bijzonder maar nu nog veel mooier geworden. Vooral de achterkant is super, en de flanken!
Echt supermooi, een kunstwerk op wielen, terug naar de basis en toch heel vernieuwend qua design.
Jahrid zegt
mooi is inderdaad best wel anders …
francis zegt
Lijkt wel heel erg op de “bug” van de Men in Black film :P
http://archive.liveauctioneers.com/archive4/profiles-in-history/17693/0404_4_lg.jpg
Collin zegt
Power to weight ratio van de RSIII is 2,9 kg/kW???
Sinds wanneer is de kW een maat voor gewicht?
Larick zegt
Achterkant is prachtig maar waar ging het ergens met de voorkant mis?
Erik zegt
@Collin
Kg is wel een maat voor gewicht :p.
Maar je hebt wel gelijk dat het misschien makkelijker was geweest als het in Kg/Pk stond.
B3nk0 zegt
Weet je op wat dit lijkt, iets uit een film of computerspel waar je met je Merc. Gullwing door een poort uit de Hell rijdt en dan je auto enger en sneller maakt om de goodguys mee van de weg te rijden…
Jochempie zegt
@B3nk0: Need for speed underground dus?
B3nk0 zegt
@Jochempie: serieus… ik speel niet zoveel spellen dus kan best, maar iig mijn punt is duidelijk, ze hebben een demonische/ bezeten versie van de Gullwing hahahahaha
Citrofiel zegt
Dus voor extreem veel geld heb je extreem weinig auto… Hoe vaak het ook gebeurt, ik blijf het vreemd vinden.
BananaFlip zegt
Als ie snel voorbijflitst, is het van voren net een GranCabrio zonder dak.
pizzakoerier zegt
Is het een badkuip is het een speedboot? Nee! Het is de veritas rs III!
Ot: dit ding is wel voor echte puristen, ik zou het nooit kopen…
Cantago zegt
Echt een HEEL gaaf apparaat! Zou hem wel willen… Ook al is 500pk geen 600 pk(A)
RobGTR zegt
Denk dat ‘ie in het echt toch wel anders oogt dan op deze foto’s. Maar dat terzijde. Vermot wou misschien toch over the top, ze moesten gewoon bij het eerste concept blijven. Die oogde goed, en had bijna 100 pk maar aan boord. Maar het was weer te veel vermogen.. Blijf gewoon bij je eerste ontwerp, die is vaak het best.
RobGTR zegt
Edit: *Maar na pk moest meer zijn*
blokker5 zegt
Top gear test van het concept tegen een caterham r500
http://www.youtube.com/watch?v=IZcTMEX2_-4
mr. zagato zegt
ik moet zeggen dat op de nurnburgring in de shop van veritas een exemplaar staat of stond, en dat exemplaar zag er schandalig slecht afgewerkt uit
ik hoop dat de productieversie wel een heel pak beter afgewekt zal zijn, anders kan je beter je geld op een hele grote hoop gooien en met de nodige benzine of als je aan het milieu denkt met bio ethanol in brand steken.
zelfde resultaat