





Nee, ditmaal geen Mercedes onder de busjes, de Crafter is volledig in eigen huis ontwikkeld.
Volkswagen’s bekendste busje is natuurlijk de Transporter, maar sinds 1974 maken ze ook een grotere besteller. Deze eerste LT leek op een grote Transporter T3 en hield het uiteindelijk vol tot midden jaren ’90. Begin 1996 kwam de tweede generatie LT, die ontwikkeld was door een joint-venture van Volkswagen en Mercedes-Benz. De LT deelde dan ook een groot deel van zijn techniek en plaatwerk met de eerste generatie Mercedes-Benz Sprinter.
Tien jaar later was het de beurt aan de tweede generatie, die bij Mercedes nog steeds Sprinter heette, maar bij Volkswagen voortaan als Crafter door het leven ging. Nog eens tien jaar later is het dus tijd voor de nieuwe Crafter, maar deze is door Volkswagen volledig in eigen huis ontwikkelt en zal dan ook niet meer door Mercedes gebouwd worden. In plaats daarvan heeft VW in Polen een nieuwe fabriek uit de grond gestampt.
Hoewel de de bus zeker nog een visuele link heeft met de vorige Crafter, heeft VW de bus veel meer dan voorheen een eigen gezicht gegeven. Zeker van de zijkant gezien zijn de familiebanden met de Transporter overduidelijk. Ook het interieur oogt vertrouwd, al is het allemaal een stuk grover en robuuster vormgegeven dan in de personenwagens uit Wolfsburg.
Vooralsnog krijgt de Crafter enkel de beschikking over Euro6 2.0 TDI’s, met vermogens tussen de 102 en 177 pk. Qua aandrijving valt er het nodige te kiezen: zowel voor- achter- als vierwielaandrijving behoren tot de mogelijkheden. Ook krijg je de keuze tussen een automaat of een handbak.
In de herfst staat de nieuwe Crafter bij de VW-dealer, prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Geinig dat je dit soort bussen op de persfoto’s altijd met alle opties ziet. Verder zul je dat nooit tegen komen.
@straatzakelijk: Moet je eens in Volendam gaan kijken, rijden aardig wat dik aangeklede busjes rond.
@Dizono: liever niet
@Dizono: De hotelbusjes in Duitsland, allemaal bomvolle V-klasse’s. Ongelooflijk veel zie je die daar rijden, zal ook wel een reden voor zijn.
@henkhupelschoten: omdat de v klasse de baas onder de busjes is ?
Absoluut. @cadrez:
@straatzakelijk: ook altijd lekker weinig ruimte in de wielkasten (verlaagd). Ook heerlijk realistisch…
@potjak: neejoh, zwaar beladen natuurlijk!
@dutchdriftking: Met de 102pk!
@straatzakelijk: er zijn zat zzp’ers met een heel dikke bus.
@dutchdriftking: ja. Dat komt helaas vrij veel voor, het getuigt van een gebrek aan zakelijk inzicht. Dat kan voor jou als klant natuurlijk ook een voordeel zijn.
@mashell: juist een goed zakelijk inzicht, een bus kun je in 4 jaar fiscaal compleet afschrijven en toch nog een hoop geld voor vangen.
@straatzakelijk: Is dat niet s.o.p. voor alle introductie, reclame en andere publiciteitsfoto’s?
Hee kijk een Sprin…Crafter!
@Mixpower: heb je het artikel gelezen?
@Mixpower: spuit 11
@sjonnie82: ;-)
Strak ding
De meest belangrijke foto zit er niet tussen, namelijk de laadbak.
@autogedrocht: die zal wel volstaan met olie, kettingen, egr kleppen en een computer voor de software updates.
@arjontje: whahahahahahahahahaha!!! Briljante grap!!! Super leuk!!! Vooral helemaal geen, ik herhaal GEEN, open deur!!!! SUPER GOED!!!!!!!!!!!
@camber24: sarcasme kan ook te ver gaan, waarna het niet meer leuk is..
@jaguarjunk: idem voor flauwe, afgezaagde grappen. Of plusjesjagers.
@camber24: rustig jongen. Denk aan je hart.
@arjontje: okee..
@arjontje: *vol staan
Ik wacht wel op de nieuwe sprinter wat een lelijk hok is dit zeg
@ch26: vw teken er af. Andere lampen erop en je hebt een sprinter
@gerjan: Mss toch eens langs de Hans Anders ;-)
Deze lijkt meer op een Iveco Daily dan een Sprinter…
@jrsmoke: reed vandaag nog in een sprinter lijkt toch behoorlijk op elkaar. Mijn zwager heeft eigen bedrijf met 8 iveco bussen en die vind ik er toch anders uit zien. Trouwens super bussen die nieuwe iveco bussen. Maar iedereen zal er wel anders tegen aan kijken.
Eenmaal 2 ton op de klok en die krengen vallen van ellende uit elkaar. Letterlijk alles vliegt er onder uit, op mijn werk zijn ze over gegaan naar MB, betere kwaliteit en prijs!
@henkhupelschoten: is dus jij hebt al 2 ton met deze nieuwe gereden?
@henkhupelschoten: op het werk hebben we een lange 318cdi en een 518cdi BE trekker staan. Met de 318cdi al 340k km’s zonder echt bijzondere dingen echter met de 518cdi vorig jaar alleen al 15k onderhoud gehad.
Motorcomputer, versnellingsbak, verstuivers, egr en roetfilter en die staat nu op 160k km’s.
Geen garantie dat een Mercedes probleemlozer is als een VW. Ze hebben immers dezelfde basis.
Wel denk ik dat een 2.0tdi veel te licht is voor de zwaardere toepassingen.
@remcott: fijn dat je het probleem zelf al aanhaalt, BE. Drama,van een goed product een trekker maken. Vragen om problemen, bij andere merken niet anders
@henkhupelschoten: dus van de joint venture van de ene tak, zijn ze nu over gegaan naar de andere tak. Techniek ja hetzelfde. Onwijs slimme keuze. Echt.
@camber24: *is ipv ja
@henkhupelschoten:m’n nieuwe Hymer camper wordt gebouwd op een 319 onderstel, automaat en nog wat meer aangename opties.
@406_v6: ook de 6 cilinder 190pk 7 traps automaat erin?
@dailydriver: 319 is een zescilinder en indien in combinatie met automaat inderdaad de 7 traps.
@cadrez: 7-traps of 5-traps kun je zelf kiezen
@406_v6: aanvulling: 5-traps wordt vlg alleen nog verkocht voor 4×4 en speciale pto’s.
@dailydriver: V6 ja, maar met 5 traps automaat, die is a. Goedkoper b. Betrouwbaarder en c. Ik overweeg er een 4×4 van te laten maken bij Oberaigner , dat gaat niet met de 7-traps automaat
Ooh dat is echt gaaf!! Ongelooflijk wat die mannen van obereigner maken! Serieus spulleke. @406_v6:
Maar waarom zou het verhuizen hiermee nou leuker worden als met de nieuwe sprinter?
De Sprinters roesten als een malle maar rijden niet verkeerd. En dat roesten heb je met verhuizen geen last.
Renault.
Ooit zwoer ik bij Mercedes.
Maar het kwaliteit verschil is tegenwoordig minimaal, of simpel gezegd de betere kwaliteit van de Mercedes rechtvaardigt het prijsverschil nergens meer.
@desjonnies: grappig dat je het zegt. Ik ken juist weer een ondernemer die Mercedes koopt omdat die het goedkoopst zijn. Hij koopt nieuw en de bussen gaan pas weg als ze af zijn. Het bevalt beter dan Ford, vw en peugeot (geen Renault gehad geloof ik). Overigens heeft hij ook nog een paar fiats en een oude hyundai die niet stuk wil.
@lekbak: Maar die FIATs… Zijn eigenlijk Peugeot.
@phaeton: ff omdraaien, de Peugeots zijn Fiats met een ander logo
@phaeton: lol, nu je het zegt…
Overigens zijn de Peugeots wel een generatie (of twee) nieuwer dan de fiats, die laatste zijn uit de jaren ’90.
Ziet er een heel stuk beter uit dan zijn voorganger. Maar de motoren klinken toch wat zwak(?).
De reden dat ik dit zeg is omdat ik eens zo een Sprinter (W906) geleend heb voor verhuis, had een V6 onder de kap.
Helemaal volgestampt kon ik toch heel goed mee op de linkerrijstrook, was niet vermoeiend om te rijden ook.
@misterdrogba: Maar de meeste Sprinters zijn ook gewoon uitgerust met een 2L 4 pitter.
@jrsmoke: kleine correctie: de Sprinters hebben minimaal een 2,2L 4 cylinder, andere motoren zijn de 3L V6 CDI en de 3,5L V6 benzine.
Gewoon net zoals de nieuwe Transporter en Caddy een doortontwikkeld model, de lijnen aan de zijkant zijn hetzelfde.
@smoked: volgens mij heb je een bril nodig ;)
http://www.integro-groep.nl/content/23653/pages/clnt/123_org.jpg?742010140011
@Dizono: Je hebt gelijk, maar bij de transporter en caddy is het wel weer zo.
Dus nu gaat vw zelf de bus maken, terwijl het enige wat vw aan de vorige generaties heeft gedaan de grote zwakke plek was. De motor. Ben benieuwd of het ze nu wel lukt…
@lekbak: Die 2.5TDI in de LT was toch echt niet verkeerd heur
@jrsmoke: maar die in de Crafter staat weer minder bekend
Overhuizen was nog nooit zo makkelijk…
O…verhuizen…
Nou snap ik hem.
102 PK in een volgeladen Crafter. Arme berijder.
Verder heb ik niets met bussies. Vind het wel fucking irritant als die mannen weer op 2cm op je achterbumper zitten.
@camber24: Werklui hebben nou eenmaal haast, heb me er al een tijdje bij neergelegd
@camber24: een van de leukste ritten die ik ooit gemaakt heb was met een volgeladen 508 van Mercedes. Op kenteken was het maximale gewicht 3,5 ton, maar de dieselmotor achterop de laadbak was dat al bijna. Zelden zoveel lol gehad. Ik heb elk mank paard van het ouwe beestje moeten gebruiken. Schitterend!
@lekbak:
Die oude 508’s ook wel Dusseldorfer genoemd, zijn de bussen die de Mercedes bestellert legende hebben gemaakt !
@Dizono; een échte automaat (dus mét koppelomvormer), een brakke DSG of zo’n ‘Nick-nack Getriebe’ (zo omschrijven ze bij Mercedes in Duitsland de ‘gerobotiseerde’ bakken?
@406_v6: brakke dsg bak? Nog steeds een van de de betere automaten op de markt.
@thefmanl: geen enkele DSG houdt het lang uit in een ‘busje’, in tegenstelling tot een volautomaat met koppelomvormer
@406_v6: hangt ook wel een beetje af van het feit hoe je een auto gebruikt. Ik heb namelijk een Transporter uit 2010 die al 3,5 ton probleemloos aan het dsg’en is. Voornamelijk door snelweg km’s
Vind het een erg fraai bus. Tien keer beter dan die oude.
Jongens jongens jongens. Even serieus. Ziet er netjes uit . Maar enkel 2 liters aanbieden in een voertuig om mee te beulen. Nee hoor kan echt niet. Liever wat een turbootje en wat meer verbruiken dan 5 turbos en de motor van een golfje (bij wijze van spreken). Doet mercedes het toch beter met hun 3.0 liter die nog net wat sterker is en op lange termijn ook duurzamer. Want meer cilinderinhoud. Dus motor moet minder hard werken en gaat dus langer mee. Volkswagen zou beter moeten weten, ze hebben niet voor niets opnieuw een drie liter aangeboden in de amarok na 2 jaar. Maar goed voor mercedes. De sprinter blijft dus de koning onder de camionetten/busjes. Ik kan met een gerust hart gaan slapen slaapwel .
@cadrez: of gewoon zo’n tweede generatie LT met vijfcilinder TDI. Die klinkt nog lekker ook.
Dit ziet er toch ff 100x beter uit dan die lelijke, smalle, plastic Ford Transit
@730ld: Transit is toch een model kleiner.
@pinut187: de transit heb je in alle maten.
Hij deelt zeker wel samen, de crafter en tge komen samen uit op dezelfde basis, ofwel een vw en MAN in een en de zelfde bus, de ene voor het lichtere werk en de ander voor het zwaardere vervoer/werk