De verhoging van brandstofaccijns per 1 januari, waardoor het over de grens shoppen voor peut nóg aantrekkelijker werd, wordt mogelijk teruggedraaid.
Ha. Nog maar een paar weken staatssecretaris, en meteen al het beste en pr-technisch slimste besluit mogelijk nemen, die Eric Wiebes. Bronnen uit Den Haag melden namelijk aan de NOS dat hij van plan zou zijn de verhoging van de accijnzen op diesel, lpg en benzine terug te draaien. Er wordt momenteel onderzocht of de maatregel ongedaan kan worden gemaakt. Hier komt dan een andere lastenverhoging voor in de plaats, maar welke is nog niet bekend.
Niet meer, maar minder inkomsten
De verhoging was bedoeld om extra inkomsten voor de schatkist te genereren, maar het bleek dat de maatregel de limiet was voor de Vaderlandse melkkoe AKA autobezitter. Automobilisten en vervoerders tankten massaal over de grens, pomphouders in grensgebieden staan op omvallen, en de inkomsten voor de Staat nemen niet toe, maar juist af. Een omgekeerd multiplier-effect.
‘Cijfers zien er niet mooi uit’
Tegen de NOS zegt Wiebes dat de cijfers van Transport en Logistiek Nederland (TLN), die claimen dat alleen de accijnsverhoging op diesel de Nederlandse overheid al 180 miljoen euro per jaar kost, er niet goed uitzien. Voor de camera durfde hij nog niet te zeggen dat de overheid de maatregel de nek om draait, maar laat wel weten: “De cijfers zien er niet mooi uit en het is een serieus signaal, maar het is de vraag waar het allemaal door komt en of het klopt.” .
Wij geven alvast een shoutout naar de Bovag voor het intensief aankaarten van de tankproblematiek in de grensgebieden.
UPDATE: Hohoho NOS, niet zo snel. Na afloop van de wekelijkse ministerraad liet Eric Wiebes weten dat ze vooralsnog vasthouden aan de accijnsverhoging. Pas in mei zal gekeken worden wat de effecten zijn, en of er iets teruggedraaid wordt. RIP tankstations.
gop1 zegt
Haha, geweldig, ik zou zeggen combineer het met een verlaging en de buren komen bij ons tanken!
motoragent zegt
@gop1: Inderdaad, hoe raar het ook klinkt, hoe goedkoper alles wordt, des te meer geld er binnen zal komen (tot op zekere hoogte natuurlijk). Als ze er nu eens voor zorgen dat de mensen die aan de andere kant van de grens wonen hier komen tanken en hun boodschappen komen doen, komt er alleen maar extra geld in de Nederlandse economie terecht.
Dingen duurder maken geen of slechts heel kort effect, want mensen hebben echt niet ineens meer geld te besteden.
awesome zegt
@motoragent: inderdaad! Gewoon het omslagpunt opzoeken.
Dus prijzen dusdanig verlagen dat het voor buurlanden uit kan om hIer te komen tanken.
toroloco zegt
@gop1: Als er een accijnsverlaging komt zijn jullie nog steeds welkom bij de Vlaamse tankstations.
thecreativeexplorer zegt
Hoe het ook zij, wij moeten het ongetwijfeld op een andere manier ontgelden. Komt het niet uit de lengte, dan wel uit de breedte.
motoragent zegt
“Hier komt een andere lastenverhoging voor in de plaats, welke is alleen nog niet bekend”
Dus een verandering terugdraaien waardoor er weer meer geld binnen komt, en als ‘compensatie’ nog eens op een andere manier extra geld binnen proberen te schrapen.
Of we nog iets dieper willen buigen…
406_v6 zegt
@motoragent: Ja, bubba zit tegenwoordig niet alleen in de bajes maar ook in de Nederlandse politiek… :(
azenomei zegt
@motoragent: Ja, dat willen we. Maar al te graag zelfs.
Anders gingen we wel met zijn allen de straat op. Gingen we met zijn allen staken en de ingang van het binnenhof blokkeren. Aangezien wij dit niet doen, zullen we het wel best vinden.
potver7 zegt
@motoragent: Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt met begrotingen. Als de bewering van TLN klopt komt er nu namelijk geld niet binnen wat wel begroot was, en waar aan de uitgavenkant al een bestemming voor was. Terugdraaien van de maatregel zorgt er voor dat er wat meer binnenkomt dan nu, maar nog steeds minder dan dat er uitgegeven wordt. Dus moeten ze inderdaad een andere belastingmaatregel gaan treffen om het begrotingsgat alsnog te dichten.
motoragent zegt
@potver7: Nee klopt, ik heb gelukkig meer verstand van auto’s. Maar inderdaad, als ze het nu terugdraaien zitten ze weer op het oude niveau, en krijgen ze onder de streep niet meer binnen dan voorheen.
VeniVidiVici zegt
“De cijfers zien er niet mooi uit en het is een serieus signaal, maar het is de vraag waar het allemaal door komt en of het klopt.” Nou Charlie Chaplin Kwiebes ik wil je best uitleggen waar het door komt hoor…
potver7 zegt
@VeniVidiVici: de vraag is eerst nog maar even of het klopt. Ik kan tenminste nergens een onderbouwing vinden voor de 180 miljoen die TLN beweert.
potver7 zegt
De titel van dit artikel is toch wel heel erg misplaatst hoor. Het enige dat meneer Wiebes zegt, is dat ze nog van alles aan het onderzoeken zijn, wachten op cijfertjes (m.a.w., eerst maar eens zien hoe het zit met de werkelijke accijnsinkomsten, gemeten over een aantal maanden). Afhankelijk van de uitkomst daarvan gaan we eventueel maatregelen treffen.
En bovendien moet terugdraaien gecompenseerd worden met andere maatregelen, dus is het gewoon een sigaar uit eigen doos. Oók voor de transportsector!
ricardo zegt
@potver7: Titel is gebaseerd op wat bronnen aan de NOS melden, niet op wat Wiebes voor de camera staat te spinnen. :)
Design_Driven zegt
Zullen ze eindelijk inzien dat kwa lasten het plafond bereikt is?……………………HAHAH nee natuurlijk niet.
Alex_79 zegt
Ha, Wiebes is iig slim genoeg om niet gaan te roepen het fenomeen “grensshoppen” niet bestaat, zoals voorganger Weekers deed. Probleem van die accijnsverhogen blijft op dit moment dat mensen niet alleen over de grens tanken, maar gelijk de boodschappen er aan vastplakken bij de Aldi, de Schlecker, de Trinkgut enzovoort.
baasbas zegt
@Alex_79: Niet belangrijk, maar toch: de traditionele Schlecker is bijna 2 jaar failliet ;-)
norge zegt
Je kan ook gewoon de grens weer dichtgooien en de mensen laten betalen voor de brandstof die ze invoeren .En dan gelijk de prijs van de brandstof door middel van belasting verdubbelen .
slowland zegt
Bedankt he BOVAG en TLN!
Belastingaccijns omlaag….. Wegenbelasting omhoog….
daar zal het wel op neer komen
mout zegt
We kunnen natuurlijk ook een postcode-afhankelijke accijns invoeren. Hoe verder je van de grens woont, hoe hoger de accijns.
(eh, dat is vooral grappig bedoeld – hoop maar dat de mannen van meer en moeilijker regels niet meelezen)
motoragent zegt
@mout: Pas op, straks breng je ze nog op ideeën…
dejviisz zegt
iets wat verhoogd is word never nooit in NEDERLAND verlaagd. Zal de accijns verminderen dan zal de pomp die centen er op blijven houden
The360box zegt
Voor die zogenaamde verhoging was het in omgeving enschede al de moeite waard om even over de grens te tanken, moest je wel een grote tank hebben en icm shag was het toen al de moeite laat staan nu.
mrci zegt
1 euro voor 1 liter diesel zeg ik geen nee tegen
Lennaert zegt
@mrci: dan zal je moeten emigreren.
gregorius zegt
Heerlijk om vanuit het buitenland te zien dat de NL-ers het gehad hebben en dat ze dus echt wel omrijden om een eurotje of 3 te besparen.
Hier in Zwitserland doet men dat al jaren: de Duitsers komen om wat peut in te slaan en de Zwitsers kopen masaal al het andere over de grens.
Mooiste was nog 1 van de Zwitserse budget supermarkten. Die hebben ene gigantische lading Cola ingeslagen in Tjechie en flink goedkoper aangeboden in Zwitserland. Cocacola was niet blij. Geweldig.
sir_smokalot zegt
Weinig neushoorns in Zwitserland zeker…
mout zegt
@gregorius: Ik probeerde vandaag een cocacola-fles in te leveren voor statiegeld. Zelf gekocht bij (overigens een andere) supermarkt hier in de stad.
Zit er geen statiegeld op, omdat het een Poolse fles is. Blijkbaar koop je hier ook al grijze import bij de C1000.
gregorius zegt
@mout: concurrentie in NL mbv Europa. Mooi toch? Geef de fles aan de aardige kranten verkoper voor de deur en koop gelijk een krantje van hem (of geef m een flesje huispils). Is ie ook weer blij!
mashell zegt
@gregorius: die mensen verkopen daklozenkranten, ik ben niet dakloos (zelfs lid van “eigen huis”) en behoor dus niet tot de doelgroep. Ik denk eigenlijk dat de daklozenkrantverkopers de markt voor daklozen kranten en de draagkracht van daklozen enorm overschatten.
str8six zegt
Misschien moeten ze eens een lasten verlaging toepassen zodat men geld overhoud voor andere dingen en proberen op die manier de economie aan te wakkeren.
retetikker zegt
Nu nog de BTW terug naar 19% en dan zijn we in een mum van tijd uit de economische crisis…
diverman zegt
Ach ik ken niemand die er door prijsverhogingen ook maar een kilometer minder door rijdt.
Zolang iedereen toch gewoon blijft rijden, zal de overheid echt de accijnzen niet terugschroeven.
mashell zegt
@diverman: ik denk dat er in de grensstreek juist meer gereden wordt. Nu even de grens over om te tanken, sigaretten, alcoholische dranken en andere boodschappen in te slaan ipv gewoon lokaal boodschappen te doen.
ricksmits zegt
Ik denk dat t op lange termijn toch al pech is voor de nederlandse overheid.. Mensen raken nou gewend aan om over de grens te tanken.. Het scheelt dalijk twee tientjes minder,, maar ze hadden wel lekkere pastasaus bij de duitse upermarkt en de melk is er ook goedkoper ( bijrvoorbeeld )..
Zoals hierboven gezegd is, zoek het omslagpunt en haal de belgen en duitsers hierheen
TDI-goeroe zegt
ach, en als de Roverheid de acijns terug draait, draait Shell er toch gewoon een paar cent bovenop, we blijven gewoon lekker bukken.
cthijs zegt
Lang leve de eu waar alles goed geregeld zou worden
bobisnulop zegt
Lijers in den haag zegt die gekke Rutte ja om de economie te stimuleren moeten we allemaal een nieuwe auto kopen! Ja Rutte vergeet het maar met je ideeën je rijd zelf in een oude Saab en met die gekke ideeën van jullie in den haag is t stervensduur geworden het autorijden we zijn het enigste land met bpm! T zal me niet verbazen als ze straks ook nog gaan verzinnen dat je fietsbelasting moet gaan betalen!