Het verhogen van de brandstofaccijnzen op lpg heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat er bijna een kwart minder van die brandstof werd verkocht in het afgelopen jaar.
Daarmee zijn de gevolgen nog heftiger dan men had verwacht. Dat melden BETA en Bovag op basis van cijfers van het CBS. De verkoop van LPG daalde in 2014 met 23% (117 miljoen liter) ten opzichte van 2013. Ook werd er 578 miljoen liter minder diesel verkocht, wat neerkomt op 8% verlies voor de pompen ten opzichte van het jaar ervoor.
Volgens woordvoerder Tom Huyskens van de Bovag is het “klip en klaar” dat de verliezen te wijten zijn aan de accijnsverhogingen. Per 1 januari 2014 werd diesel daardoor 3 cent duurder per liter en LPG zelfs 7 cent per liter. Daardoor zouden automobilisten en transporteurs meer dan ooit in België en Duitsland zijn gaan tanken. Of deze trend door zal zetten in 2015 is de vraag, maar pomphouders zitten met de handen in het haar.
Bron: Telegraaf
stamp zegt
Geen reacties. Lpg is dood als dood. Of de App is nog steeds grieperig.
dutchneon zegt
@stamp: LPG is niet dood, we zijn het gewoon zat om uitgemolken te worden!@!
Auto nodig voor mn werk…. (geen leaseauto) ga naar mn werk om de auto te betalen. Eerst lever ik op jaarbasis 42% in van mn loon, daarna nog 2200 euro wegenbelasting, 1700 euro bpm, 1400 euro brandstofaccijns en 400 euro assurantiebelasting….
Kortom ik betaal geen 42% maar 42 + ~18% = 60%
Als we dan klaar waren was het mooi, maar we beginnen nog maar net…. komt er nog even 21% over een groot aantal boodschappen, electronica, verzekeringen, energie, televisie. Ik stop gauw met uitrekenen want uiteindelijk komt het waarschijnlijk in de buurt van 80% loonbelasting!
De overheid ‘bespaard’ al een paar jaar, met als gevolg dat wij meer oeten meer betalen, dat gaat niet op als er inflatie is en de loonstijging de inflatie niet eens denk!
Femme zegt
@dutchneon: Lpg is nog steeds de goedkoopste brandstof, helemaal voor een autoliefhebber die liever een zescylinder of V8 rijdt dan een of ander gedownsizede drie- of viercylinder. Ik geloof er niet in dat een verhoging van 7 cent/liter een kwart van de markt voor lpg om de nek om draait. Het is aannemelijk dat de oorzaak ligt bij klassiekers van die van de weg zijn gehaald of waar de lpg-installatie is uitgebouwd en het feit dat veel minder nieuwe auto’s geschikt voor lpg. Het aanbod van lpg-installaties voor direct ingespoten benzinemotoren is zeer beperkt. Voorheen was elke auto eenvoudig om te bouwen.
Ik heb zowel een V8 op lpg als een zescylinder diesel. De kosten zijn ongeveer gelijk en in alle andere opzichten is de V8 veruit superieur.
w0o0dy zegt
@Femme: bijtelling wordt voor LPG niet over de uitstoot op LPG maar over de uitstoot op benzine bepaald… Dus af fabriek installaties lonen de moeite niet en er rijden nauwelijks nog leaseauto’s rond met LPG. Dat scheelt ook wel in de terugloop..
w0o0dy zegt
@dutchneon: vergeet je wel even alle aftrek mee te nemen in je berekening… De werkelijke belastingdruk is dus BETAALDE IB/ Brutoloon
dutchneon zegt
@w0o0dy: Welke aftrek, ik krijg bruto 37.000 en netto 23000 das aardig dichtbij de 42%.
Enige aftrek die ik kan bedenken waar ik recht op heb is hypotheekrenteaftrek, maar ik huur want leuke hypotheek willen de banken niet meer verstrekken. Maak in de verste verte geen kans op huurtoeslag, zorgtoeslag of al dat soort zaken voor armlastigen… dus zeg het maar!
w0o0dy zegt
@dutchneon: belastingvrije voet? Studiekosten? Alleenstaande ouder korting, zorgtoeslag?rentevrijstelling?
Pak je jaaropgaves maar eens en reken uit wat het percentage in werkelijkheid is…
En idd de dikste aftrek loop je mis als je huurt, dat is zo. Maar de meeste mensen met een bovenmodaal inkomen hebben die wel.
griffendahl zegt
Het feit dat iedereen zijn klassieker op lpg verkocht of teruggebouwd heeft naar benzine zijn ze vergeten ??
stamp zegt
@griffendahl: Alles om de cijfers te kleuren. Bovag.
TimoBac zegt
@griffendahl: dat was ook mijn eerste gedachte. Zo wordt een beetje een vertekend beeld gegeven..
Michiel1 zegt
@griffendahl: en waarom hebben ze die terug gebouwd of verkocht? vast niet omdat ze te duur werden???
griffendahl zegt
@Michiel1: Natuurlijk wel, maar zou dat zijn vanwege de brandstofaccijnzen zoals in het artikel gesuggereerd wordt of omdat ze ineens de volle mep MRB moeten gaan betalen?
guusboum zegt
Maar jongens wat hebben we toch een hoop bespaard! En wat moet je met dat relatief schone lpg, of de zuinige diesel Lupo’tjes?! Alsof het milieu zo belangrijk is?! Misschien kunnen we met het bespaarde geld wel nieuwe drempels aanleggen en een OV chip vervanged systeem doorvoeren om dat een jaar later weer te annuleren!
gtwillem zegt
Het is wel duidelijk dat ‘de rek’ er wel een beetje uit bij de automobilist. Alle auto’s die te duur worden (CO2, lpg, youngtimers) worden massaal afgedankt en heel holland rijdt in een auto die op papier heel zuinig is (vrij bekend fenomeen).
Dus verhogen van accijnzen en andere belastingen heeft geen zin, omdat de verkopen dan nog verder dalen. Dus Mark Rutte kan zeggen: “koop dan eens die nieuwe auto”, maar het beleid van zijn kabinet ontmoedigd dat ten zeerste.
Ten tweede, hoeveel belasting moet er nog over auto’s betaald worden? Er word BTW betaald, BPM, extra BPM over auto’s met een hogere uitstoot, MRB, waarbij zwaardere auto’s meer betalen, brandstof met btw en extra accijnzen. Dan komt daar ook nog een percentage bijtelling bij als het een auto van de zaak betreft. Dat is belachelijk veel, dus elke verhoging ‘om meer binnen te halen’ heeft een averechts effect.
Ik begin telkens meer begrip te krijgen voor de CL bestuurder die net over de grens woont…
rijnooit zegt
@gtwillem: De grootste ergenis is dan nog dat de gehele bevolking dit ziet en het kabinet doet alsof hun neus bloedt.
gtwillem zegt
@rijnooit: dat komt omdat er geen partij ‘pro’ auto is. Dat was de VVD altijd en D66 mits duurzaam. Bij de PvdA, GL en SP in het bijzonder heerst nog sterk het beeld dat een auto van de zaak een vergulde Rolls Phantom is, ofzo. Niet als een belangrijk onderdeel van je werk (voor mijn 325i betaal ik 25% omdat ik er 10% prive mee rijd…(in 2015 niet meer dus ;-)).
Het belasten van auto’s heeft lange tijd prima gewerkt. Kwartje van Kok, diesel BPM, BPM in het algemeen, slurptax, verhoging MRB, verhoging accijnzen: blijkbaar is het genoeg. Het is een ernstige zaak, eigenlijkz
tupperware zegt
@gtwillem:
Zolang er nog steeds mensen met een bijstandsuitkering in een auto rond kunnen rijden is het zeker niet te duur.
Een wijd verbrijdt misverstand is dat autorijden een soort van eerste levensbehoefte is, een grondrecht zoals een koelkast..
Dat is het dus niet, een auto is een luxe waar je voor werkt, doe ik ook mijn halve leven al en mij hoor je daar niet over janken..
PS: gas is om te koken, niet voor paupers om goedkoop te kunnen rijden.
gtwillem zegt
@tupperware: ik beweer niet dat een auto een eerste levensbehoefte is. En het feit dat mensen met een uitkering een auto kunnen rijden betekent dat dit MEDE te danken is aan de autobezitter ;-)
Ik ben er niet op tegen dat een substantiele hoeveelheid belasting betaald moet worden, maar wel dat het telkens rucksichtlos meer wordt.
lekbak zegt
@tupperware: is de auto niet te duur of krijgen mensen in de bijstand teveel geld? Als je een laag inkomen hebt maar wel nét teveel voor een sociale woning en huurtoeslag enzo moet je echt je geld bij elkaar schrapen om 20k per jaar te kunnen rijden… Vergeet al die extra’s dan maar die je in de bijstand wel zou krijgen. Maar dat is een discussie die eigenlijk ergens anders gevoerd zou moeten worden.
Ps. Ik baseer me op de praktijk ondervonden door familieleden werkzaam in de schuldhulpverlening.
gregorius zegt
@tupperware: Buys a car to get to work; goes to work to pay for car.
http://s2.quickmeme.com/img/8f/8f39f8815f74114864991f12e152fe7461b7a87384a51f9d6d9b13e6de9f6f03.jpg
ptothem zegt
@tupperware: misschien is dan de uitkering gewoon te hoog?
Trouwens; gas is de schoonste brandstof. Maar ja, hypocriet Den Haag wil dat natuurlijk niet stimuleren. Stel je voor! Minder geld in de staatskas omwille van het milieu!
gregorius zegt
@ptothem: op groen7 (die website waar je wel eens naar toe wordt gelinkt waar groenlinks artikelen staan), stond een artikel over dat LPG echt schoner was: 11% aan de uitlaat en 15% over de levencyclus. Geen idee over de andere (en wel schadelijke gassen vergeleken met benzine).
Anyway, 11-15% schoner; maar in 2013 19ct accijns tov 75ct accijns; 2014 33ct tov 77 ct. 11-15% minder CO2, niet 230% minder.
Kortom: als we de vergelijkings-test doen, was LPG dus zeer zeer gestimuleerd door DH en is het nu nog steeds zeer gestimuleerd door DH.
let me know als ik hier iets mis!
http://www.groen7.nl/rijden-op-lpg-is-echt-milieuvriendelijker/
ptothem zegt
@gregorius: Een stijging van 114% in de afgelopen 5 jaar van de accijns op LPG noem ik niet direct een stimulatie van het gebruik. Ik noem het in mijn vorige reactie hypocriet, gezien er veel ‘gebakken lucht’ maatregelen worden getroffen om de bevolking schoner te laten rijden. Op het het moment dat dit te veel gaat kosten voor de staatskas worden deze weer teruggedraaid.
Ik blijf nog altijd voorstander van een manier waarop alle belastingen (wegenbelasting en accijnzen) worden geconverteerd in de brandstofprijs. Zo zal je iedereen voor zijn of haar daadwerkelijke belasting voor de weg en het milieu laten betalen.
Rij je veel? belast je meer weg en milieu, dus betaal je meer.
Rij je in de praktijk zuinig? belast je het milieu minder, dus betaal je minder. (scheelt ook in de kosten van de CO2 bestrijding)
Staat je auto stil? Belast je weg noch milieu en betaal je dus niks.
etc.
gregorius zegt
@ptothem: o ja, dat zeker. Ben ook zeker voor die manier van belasten ( :( heb net 920 frankjes/eurotjes afgetikt voor wegenbelasting 2015; is toch niet niks).
En die increase is niet niks, maar het is wel richting waar het heen zou moeten: ook de lpg gebruiker is een gebruiker en die was en is nog steeds extra-bevoordeeld.
gevorgsh zegt
Ik denk dat we allemaal lekker in Duitsland moeten tank, want hier in België gaan ze ook de accijnzen verhogen
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150119_01483121
gregorius zegt
Ik heb het te doen met Tom Huyskens. Ik denk (hoop) dat hij eigenlijk best een slimme gast is, maar dat hij van zijn baas dit moet zeggen. Op zich ook wel frappant, dat een eigenlijk geheel overbodige onderneming, die t toch moet hebben van hun imago, dit soort onzin uit kan slaan zonder dat ze daar over bestraft gaan worden.
De accijns op lpg waren natuurlijk ‘onzin’; 18ct tov 75ct. Eigenlijk was het een wonder dat er nog mensen waren die niet op lpg reden.
Wat Bovag even vergeet te melden: hoe staat het met de benzine? En hoe staat het met het totaal aantal km’s dat gereden is? En hoe staat t met het gemiddelde verbruik van dat wagenpark?
En denkt Tom echt dat mensen die een diesel auto hebben, niet meer hun auto pakken omdat de diesel 3ct duurder is geworden door de accijns verhoging? Of zou het feit dat een hoop diesel-km’s nu ook benzine km’s zijn geworden?
Misschien had Tom even moeten wachten totdat er een onderzoek is gekomen naar hoeveel extra accijns + btw de staat is misgelopen door de over-de-grens tankers en dat vergeleken met de totale accijns + btw opbrengsten door benzine, met gegevens die aangepast zijn naar totale km’s van het wagenpark & gemiddeld verbruik van het wagenpark. Als ie dan nog aantoonbaar bewijs heeft dat deze accijns verhogingen slecht voor de economie en slecht voor staatskas zijn, dan praten we verder.
En overigens mag er ook wel eens gezegd worden dat in NL diesel procentueel een stuk minder belast is tov andere brandstoffen, vergeleken met andere landen.
ArnoldH zegt
En nu piepen over terug lopende inkomsten?
Iedereen moet zuiniger en bewuster autorijden en minder benzine/diesel verbruiken. Logisch toch dat de hoeveelheid verkochte benzine dan afneemt.?.
mrrallycross zegt
Goedzo druk den haag maar eens met de neus op de feiten
PolarWolf zegt
Een poosje geleden reed ik van friesland naar duitsland. Hartstikke leuk, en ik dacht “ik tank wel even ergens bij de grens”. Let wel, niet “over de grens”. En dat met twee autos. Dus, ik kom aan in Klazienaveen, en dat mag toch wel “grensgebied” heten. Blijkt de benzine daar rustig 5 cent per liter duurder te zijn dan hier in friesland.
Ik heb dus over de grens getankt.
Ik snap het gejank niet helemaal. Niet dat ik daarmee accijnsverhogingen goed wil keuren, of de grenseffecten wil bagataliseren, maar een beetje vreemd is het wel.
E34M5Touring zegt
@PolarWolf: Je praat over 5 cent de liter. Dat is, op een tank van 60l, 3,- meer. x2 voor beide auto’s is totaal: 6,-
Daarvoor ben je dus naar Duitsland gereden. Dus extra km’s gemaakt. Wat denk je dat je effectief bespaard hebt? Ik denk dat het je geld gekost heeft. Helemaal met 2 auto’s.
PolarWolf zegt
@E34M5Touring: Begrijpend lezen, yo.
De benzineprijs in friesland was ongeveer 5 cent goedkoper dan in klazienaveen. In klazienaveen was het ongeveer 20 cent duurder dan in duitsland. Ik ben gewoon met m’n V8 met aanhanger met andere auto erop doorgereden naar m’n bestemming in duitsland en heb daar getankt. Het heeft me dus 15 cent per liter gescheeld met wat ik in friesland zou betalen. Het heeft me netto gezien niet vreselijk veel opgeleverd natuurlijk, maar volgens mij ging de discussie over grenspompen, niet over wat het mij die trip al of niet gescheeld zou hebben.
Het viel me gewoon op dat die grenspompen verschrikkelijk lopen te blaten terwijl ze duurder zijn (bemande pomp van hetzelfde merk in een vergelijkbare plaats) dan in delen van de rest van nederland.
E34M5Touring zegt
@PolarWolf: Heeft niks met begrijpend lezen te maken als je de helft van de feiten niet vermeldt in je eerste verhaal, yo…
PolarWolf zegt
@E34M5Touring: Welk feit miste je precies? Alles stond erbij. Ach, laat ook maar. Arguing on the internet…
Dutchdriftking zegt
Mooi bericht, helaas doet men in Den Haag niet aan logisch nadenken.
ruudjuh1986 zegt
Ik heb even gerekend en correct me if I’m wrong:
LPG 2013 508,7 miljoen Liter = 91,586348 miljoen euro (inkomsten aan accijns)
LPG 2014 391,7 miljoen Liter = 126,193989 miljoen euro
Diesel 2013 7,225 Miljard Liter = 3,181023 Miljard euro
Diesel 2014 6,647 Miljard Liter = 3,1746072 Miljard euro
Beide 2013–> 3,272609348 Miljard euro
Beide 2014–> 3,300801189 Miljard euro
Verschil 2014 + 28,2 miljoen euro
Nou hebben we die 28,2 miljoen toch even mooi verdient met z’n allen… Leuk om te zien dat de accijns verhoging op de diesel averechts werkt.
Ow en http://www.autoblog.nl/nieuws/kamer-steunt-wiebes-accijnsverhoging-blijft-gehandhaafd-68184 ”Volgens eerdere berichten (Wiebes in het Kamerdebat vandaag) leverde de accijnsverhoging op diesel dit jaar al 73 miljoen op” LIEGEBEEST!
frans1 zegt
En dan heeft de aanpassing voor klassiekers ook de helft opgebracht van wat Den Haag prognotiseerde (deze week ook in het nieuws).
Het zijn gewoon struisvogels daar, met Dijsselbloem (PvdA) voorop. Totaal doof voor onafhankelijke adviezen, en alleen de rapporten gebruiken die in hun straatje passen.
dutchneon zegt
@frans1: Helemaal niks verdiend, mensen nog harder genaaid, om een miezerig potje van 28 miljoen bij elkaar te sparen wat niks meer is dan een druppel op een gloeiende plaat.
Micromanagement, tijdsverdrijf en nutteloze aandachtspolitiek.
reistje zegt
Er zijn inderdaad enorm veel oldtimers op LPG verkocht/teruggebouwd. Ik ben wel benieuwd hoe groot dat aandeel is.
Sowieso zijn deze cijfers natuurlijk wat moeilijk… Je kan natuurlijk wel wat meer op de kilometers letten en wat minder vaak de auto pakken. Maar woon/werkverkeer blijft even ver en je kan moeilijk zeggen “ooh wat is de brandstof duur ik tank 23% minder”.
shicomm zegt
Tja nu de diesel inmiddels op 98 cent zit in BE en de euro op een haartje van de 1,10 af zit is het natuurlijk van de zotten dat we hier nog zo veel moeten betalen ondanks de ‘spotgoedkope’ olie.
Opmerkelijk is wel dat de verschillen met luxemburg steeds kleiner worden…
Diesel is daar nog maar 2 cent goedkoper dan in belgië en euro nog maar 4 cent…
mclarenf1lm zegt
Ik woon zelf tegen de grens van België aan, hier zijn pompstations al lang dood, veel zijn de afgelopen jaren al failliet gegaan en de meeste kunnen simpelweg niet met tegen belgen concurreren.