Na ampel beraad heeft Eric Wiebes, onze staatssecretaris van Financiën, besloten dat de begin dit jaar verhoogde accijnzen niet worden teruggedraaid. En niemand keek verbaasd op.
De Belastingdienst deed op zijn aandringen onderzoek, die samen met benzineproducenten trachtte te bepalen of er sinds de laatste verhoging grenseffecten optreden, en zo ja, hoe groot deze zijn. De conclusie van dit onderzoek is dat niet zeker is vast te stellen dat deze grensefecten optreden.
Dit is volgens de Volkskrant de inhoud van een nog niet openbare brief van Wiebes aan de Tweede Kamer, die vandaag in de Ministerraad wordt behandeld. We horen ze nu al bij de oppositie en bij de BOVAG de messen slijpen… Maar dat verandert niets aan zijn conclusie. Als de regering nu nee zegt tegen een accijnsverlaging ligt het niet voor de hand dat ze op korte termijn ineens draaien.
We verwachten de nodige scepsis in de reacties, wat niet heel verwonderlijk is, gezien de uitglijder van het CBS eerder deze week omtrent dieselverkoop. Dit is munitie voor de oppositie het vermogen goede berekeningen te maken in twijfel te trekken.
Foto: Nederlands tankstation, autojunk.nl
rolov zegt
Had iemand verwacht dat het anders zou gebeuren? Nee toch? Ze.zitten er alleen om de burger hun geld.afhandig te maken. En daarom moet we creatief zijn hoe we dat kunnen omzeilen. Het blijft een spelletje.
TimD zegt
Hey leuk! Dat is mijn foto :))
mashell zegt
@TimD: Hey leuk! Dat is mijn oto :)) En toen werd ik weer wakker…
rijnooit zegt
@mashell: he dat is mijn pomp. Helaas komt er niemand meer :(
Nouja, gelukkig hebben we nog wel de studiefinanciering voor onze jeugd, zodat we ons concurrerend vermogen als NLD zijnde niet verliezen in de toekomst. O, wacht…
sacha zegt
FTFA: “De conclusie van dit onderzoek is dat niet zeker is vast te stellen dat deze grenseffecten optreden.”
ROF ende LOL. Wat denken deze mensen nou, dat iedereen gek is?
tupperware zegt
@sacha:
Die mensen worden niet betaald om te denken, die schrijven gewoon precies dat wat de politiek welgevallig is..
rijnooit zegt
@tupperware: de sukkels worden afgerekend op wat ze NU besparen en doen. De gevolgen ervan? Ach, dan zitten zij al lang ergens hoog in het bedrijfsleven te genieten van wetten die ze ooit hebben ingevoerd tbv hun eigen gewin.
baasbas zegt
@sacha: Grenseffect is onzin. De pomphouders in die streken gaan failliet omdat ze lui zijn. LUI zeg ik je.
motoragent zegt
@baasbas: U woont zeker niet in de grensregio? Hele bevolkingsstammen gaan hier de grens over om even te tanken, boodschapjes te doen en om hun alcohol/tabak te kopen. En naast dat de Nederlandse ondernemers dat geld niet binnen krijgen, gaat de belasting daarvan ook niet naar de Nederlandse regering, en verdwijnt al dat geld uit de Nederlandse economie. Ondanks dat ik geen econoom ben kan ik me voorstellen dat dat niet het gewenste effect is.
Gooi die prijzen omlaag, dan komen de grensbewoners aan de andere kant van de grens naar ons ipv andersom en krijgen we juist alleen maar meer centen binnen. Jammer genoeg snappen ze dat in den haag niet en denken ze alleen maar na over de effecten op de korte termijn.
jack_abarth zegt
@motoragent:
Belgen zijn jáááren lang hier boodschappen komen doen omdat het hier een stuk voordeliger was. Toen hoorde je ook niemand.
En mocht je willen weten hoe ik dat weet, ik woon in de grensregio (NL kant) en heb familie in grensgebied (Belgische kant).
motoragent zegt
@jack_abarth: “Belgen zijn jáááren lang hier boodschappen komen doen omdat het hier een stuk voordeliger was. Toen hoorde je ook niemand”
Natuurlijk niet, ik zou ook niet gaan klagen als iets in mijn voordeel werkt ;)
jack_abarth zegt
@motoragent:
Kortom, het is gewoon een broekzak vestzak verhaal.
mashell zegt
@motoragent: “en krijgen we juist alleen maar meer centen binnen.”
En dat is nou net de essentie van het probleem. Natuurlijk is er wel een grenseffect. Maar als er nu voor 100 miljoen omzet wegsijpelt en de accijnsverhoging 300 miljoen oplevert is terug draaien als Nederland gezien toch niet verstandig.
motoragent zegt
@mashell: Maar het geld dat dan minder aan brandstofaccijns binnen komt, komt dan wel weer op een andere manier binnen omdat mensen dan meer geld te besteden hebben aan bijv. eten/kleding etc. Dus linksom of rechtsom komt dat geld toch wel weer in Den Haag terecht.
Het geld verdwijnt nu rechtstreeks de grens over en zien we nooit meer terug.
sir_smokalot zegt
@motoragent: Dat deden ze voor dit jaar ook al…Dit is echt niet een verschijnsel dat pas in 2014 in opkomst is gekomen.
motoragent zegt
@sir_smokalot: Klopt, maar in redelijk beperkte mate. De laatste jaren neemt het alleen maar toe.
gerjan zegt
@baasbas: en wat voor werk doe jij? Waarom is een pomphouder in de grensstreek lui en in het westen van het land niet? Ik vind dat jij dom lult!
pieterveer zegt
@gerjan: Ik vermoed dat sarcasme niet aan jou besteed is.
baasbas zegt
@gerjan: blijkbaar gaan de zaken stroef voor die pomphouders. En wat doen ze er aan? Niets! Ze blijven lui op hun gat zitten en wachten tot klanten het komen halen… Luiheid ten top! Ik heb nog nooit een reclamefolder van een pomphouder in mijn bus gehad. Ze zijn ook nooit bij mij aan de deur geweest om mijn auto vol te gooien… Nee, klagen, dat kunnen ze wel
jack_abarth zegt
@baasbas:
+1
parker zegt
Mooi zo, autorijden mag best wat nog wat duurder zodat alleen de elite het zich kan veroorloven. Anders krijg je al die sloebers nooit in het OV. Veel teveel kleine en oude stinkauto’s op de weg.
C6_R zegt
Ach, better luck next time! Waarschijnlijk gaan ze de accijnzen weer terugdraaien op hetzelfde moment dat ze de BTW weer naar 19% doen en het kwartje van kok afschaffen. Gewoon ff geduld nog mensen!
VeniVidiVici zegt
@C6_R: Uit betrouwbare bron heb ik zojuist vernomen dat dat gaat gebeuren wanneer Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen…
celicatwincam zegt
@VeniVidiVici: Das toevallig, ik las nou juist dat het samenviel met Sint Juttemis. . .
C6_R zegt
@celicatwincam: @VeniVidiVici: Allebei close, maar het schijnt dat het gaat gebeuren als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen als Sint Juttemis en dan alleen indien varkens over een bevroren hel vliegen en Jupiter en Venus in lijn staan. Maar kan ook later uitvallen, pin me er niet op vast.
jackass266 zegt
Serieus mensen, waar zijn we mee bezig!!! Deze regering is toch door ons gekozen? Deze regering zou ons en onze mening toch moeten vertegenwoordigen?!
Bij mijzelf (ondernemer) gaat de business erg goed. Dus ik ben bezig met een volgende auto uit te zoeken. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een panamera worden. Laat ik jullie eens voorrekenen wat me dit aan bijtelling kost als ik er voor kies de panamera ook prive te rijden. Nieuwwaarde €150.000,- (ik ga tweedehands leasen maar bijtelling wordt bepaald aan de hand van nieuwwaarde) Hiervan mag ik per jaar 25% bijtellen op mijn inkomen. 150.000 X 25% = 37.500,-
Over dit bedrag ga ik 52% moeten betalen vanwege inkomstenbelasting. Dus of ik even, per jaar, fucking 19.500 euro wil betalen (IEDER JAAR) om prive te mogen rijden in mijn eigen auto. Dan kan ik beter een tweedehandse cayman er bij pakken voor de prive ritten!!! WTF!!!!
saikol zegt
@jackass266: als dat dan het enige wtf punt zou zijn.. Tegenwoordig stemt je op stabdpunten van politieke partijen welke ze alleen maken voor de verkiezingen.
Onlangs ook geprobeerd om het belastingaangifte doolhof door te komen? Daar is tegenwoordig ook al een 2 jaars studie voor nodig… De regering van nl is nu op alle manieren de burger aan het naaien
whatisdis zegt
@jackass266:
Tjah, of je tikt dat privé gewoon even af. Auto van jou en niet auto van de zaak.
Hubert zegt
@jackass266:
Een hoop uitroeptekens en WTF.
Maar wat wil je eigenlijk?
De voordelen van auto van de zaak zonder de bijbehorende nadelen?
of duur rijden voor een lage prijs?
Dat lukt in geen enkel land.
celicatwincam zegt
@jackass266: Ten eerste, koop een 911…
jelmer zegt
@jackass266: Ga aan iedereen die werkloos is geworden of geraakt wordt door de bezuinigingen in de zorg maar vertellen hoe slecht je het hebt.
reistje zegt
@jackass266: Daar lijkt het niet echt meer op tegenwoordig. Aan de ene kant hebben wij het nog niet zo slecht in Nederland… aan de andere kant, het zou nog zoveel beter kunnen.
Maar ja als je dan straks weer mag stemmen is de keuze voor de meeste mensen toch “Wil je links of rechts genaait worden”. Maar wat doe je er aan?
Oh en ehh… 911!!!
desjonnies zegt
@jackass266:
Curieus, ik heb een heel ander idee over ondernemen.
Bij mij was er eerst een heftruck toen ik ooit begon en reed ik met een vijf en twintig jaar oude Peugeot.
Vonden de klanten leuk, als ik bij ze op bezoek kwam, begonnen ze over die wagen te praten en was de zaak zo gedaan.
Die oude Peugeot staat in vol ornaat binnen te leunen
Maar ik rijd altijd in een gewone nette middenklasser.
Want de afgunst ligt altijd op de loer.
En moet ik aan mijn vader denken, met zijn ouwe Rover of Princess.
Rij maar met mij mee zeiden ze tegen hem, dan zit je in een echte auto, wijzend naar de Mercedes.
Rij maar met mij mee zei de ouwe, dan zit je in een auto die betaald is…
pieterveer zegt
@jackass266: Je eigen auto? Nou, nee dus. Het is de auto van de leasemaatschappij, die wordt geleased door jouw onderneming. Feitelijk ben je alleen maar berijder die daarvan deels privé voordeel geniet (beloning in natura). Dat het jouw onderneming is, die dus ook geen eigenaar is, doet daar niets aan af. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat de belasting op autogebruik in Nederland niet idioot hoog is.
dutchneon zegt
@jackass266: Daar hebben ze de panamera hybrid voor gevonden, dacht 7% bijtelling….
baasbas zegt
@jackass266: Ik rijd schraapdiesel. Iemand moet dat gebrek aan belasting compenseren natuurlijk. Dusseh, thnx!
desjonnies zegt
There’s a reason for this, there’s a reason education sucks, and it’s the same reason it will never ever ever be fixed. It’s never going to get any better. Don’t look for it. Be happy with what you’ve got… because the owners of this country don’t want that.
I’m talking about the real owners now… the real owners. The big wealthy business interests that control things and make all the important decisions.
Forget the politicians. The politicians are put there to give you the idea that you have freedom of choice. You don’t. You have no choice. You have owners.
They own you. They own everything. They own all the important land. They own and control the corporations. They’ve long since bought and paid for the Senate, the Congress, the state houses, the city halls.
They got the judges in their back pockets and they own all the big media companies, so they control just about all of the news and information you get to hear.
They got you by the balls. They spend billions of dollars every year lobbying.
Lobbying to get what they want. Well, we know what they want.
They want more for themselves and less for everybody else, but I’ll tell you what they don’t want. They don’t want a population of citizens capable of critical thinking.
They don’t want well-informed, well-educated people capable of critical thinking. They’re not interested in that. That doesn’t help them. That’s against their interests. That’s right.
Quote by George Carlin 137 – 2008
Amerikaans komiek en in mijn beleving ook een groot filosoof
RiKe zegt
Mooi he, al die politieke campagnes.
Wil je iets bereiken in je leven?
Ga dit land uit en laat het hier naar de kloten gaan, al doe je nog zo je best, de overhead (of dat nou de politiek is of multinationals) draaien je nog steeds de nek om.
Ze laten je bloeden tot er geen druppel meer te halen is.
Ik schaam me dat ik Nederlander ben, en deel uitmaak van de samenleving van deze graai cultuur waarbij de rijken alleen maar rijker worden, en de armen dood kunnen donderen.
estoque zegt
Ik rijd wekelijks zo’n 10km over de grens om daar nog echte Euro 98 te tanken voor 1.62 de liter..
het maakt mij dus niet zoveel uit..
awesome zegt
@estoque: same here! Gister 1.59 afgetikt voor euro 95.
De Nederlandse pomp 2km vóór de grens vroeg bijna 1.70!
Meteen maar even de kofferbak vol met boodschappen geduwd, scheelt me weer behoorlijk!
rob5nismo zegt
Ik rij ook de grens over
Hubert zegt
Gisteren hier in het dorp getankt.
Was 3,75 euro duurder dan de goedkoopste hier in de buurt.
Maar wel met persoonlijke service en aandacht voor mijn auto : lampen en ramen netjes schoongemaakt en olie gepeild.
Dat het steunen van een kleine middenstander in het dorp mij per maand ca. 10 euro extra kost, dat heb ik er wel voor over.
awesome zegt
@Hubert: wanneer mijn lokale pomphouders ook weer over stappen op dergelijke werkwijzes en stoppen met het vragen of ik gebruik wil maken van de dag-aanbieding, ben ik best bereid om wat extra geld te betalen.
chimaera zegt
@Hubert: Sorry hoor, maar als ik over de grens voor gemiddeld €15 per tank kan besparen, en ik tank iedere week, ga ik echt niet bij de pomphouders in Nederland tanken. Dit scheelt me ongeveer €700 op jaarbasis!
Tuurlijk is het balen voor de grenspomphouders, maar als onze “snuggere” overheid het zo wil hebben, doe ik het ook maar zo ;)
jack_abarth zegt
@chimaera:
Hoe kom jij aan 15 €/tank?
Eurootje of 8 verschil zal beter in de richting zijn.
Je moet natuurlijk niet de Belgische grensprijs meten a.d.v. de snelwegprijzen.
Gemiddeld genomen zit op benzine een goede 10-12 cent verschil. Diesel volgens mij rond de 8-10 cent.
rolov zegt
@jack_abarth: je bespaart zo’n 20 cent de liter. Dus 13 euro kan heel goed. Ligt eraan hoe groot je tank is.
TimD zegt
@mashell dat heb je goed