De vergunningverlening voor laadpalen voor elektrische auto’s moet wat rapper gaan om de vraag aan te kunnen.
We rijden steeds vaker in een elektrische auto. Dat is allemaal prima en in Nederland hebben we het goed voor elkaar. Drie van de tien Europese laadpunten staat namelijk in ons land. Dat is eigenlijk een enorm succes zegt CEO Michiel Langezaal van Fastned in de Telegraaf. Echter, we moeten niet achteroverleunen maar tempo blijven maken.
Vergunningverlening elektrische auto’s
Steeds meer fabrikanten produceren elektrische auto’s. Hiernaast zien we steeds meer nieuwe merken op de Nederlandse markt. Veel Chinese merken overigens, de nieuwe modellen vliegen ons om de oren. Ikzelf heb een Lynk & Co 01. Een Chinese bak voor een goede prijs, die je ook nog eens aan de stekker kan hangen. Voor mij ideaal. S ’nachts hang ik hem aan de stekker (geen laadpaal) en de volgende dag is hij vol. Dan kan ik weer een goede 70 kilometer elektrisch rijden. In de praktijk kachel ik dus bijna altijd elektrisch, tanken doe ik eens in de twee maanden.
De 01 is een hybride auto, mensen met een volledig elektrische auto staan regelmatig te wachten bij laadstations. Ik zie ze weleens staan, bijvoorbeeld bij de A4. Een beetje een treurig gezicht, zo’n rijtje elektrische auto’s waar elke bestuurder doelloos op hun smartphone de tijd zit te vullen. Gewoon peut tanken gaat een stuk sneller.
Meer snelladers zijn de oplossing, dan zijn de meeste auto’s binnen 25 minuten weer vol. Thuisladen kan natuurlijk ook, maar duurt echt veel langer. Het aanvragen van een laadstation voor snelladers duurt vrij lang, want er is een vergunning nodig. Zo gaat dat in Nederland, maar als dat nou een beetje sneller kon gaan…
Overheid
Shell bijvoorbeeld. Die heeft op dit moment 238 laadpunten in Nederland. Zij openen per twee werkdagen een nieuw laadpunt. Dat is niet niks, maar nog steeds niet genoeg. De vraag is enorm en omdat te kunnen bijbenen moet de overheid helpen. De markt groeit zo hard dat het aan ‘de grenzen komt van zijn capaciteit’, dat zegt Remco Samuels van EVBox. Een vergunning krijgen moet daarom makkelijker worden én sneller afgegeven worden om de vraag aan te kunnen.
Denk niet dat de markt klaar is met groeien. Ja, we zien veel stekkerauto’s maar dat is nog maar 3% van het gehele Nederlandse wagenpark. De groeicapaciteit is dus nog enorm. Onze regering heeft nog niet gereageerd hoe en of het vergunningsstelsel op de schop gaat. Daarnaast, we moeten ook klaar zijn voor een toenemende vraag naar elektriciteit. Leuk en aardig dat we allemaal gaan stekkeren, maar ons netwerk moet het wel aan kunnen.
Foto: zwarte BMW iX 40, gespot door @michaelras
por100 zegt
Je buurvrouw zal maar een renault zoe hebben en telkens nabij jouw slaapkamer raam haar auto opladen, wat een irritante brom komt daar vanaf zeg.
Grwoon vergunning vior aanvragen, alles wordt zo geregeld.
Wolflow zegt
Je kunt dan toch niet slapen aangezien je met telefoon in de aanslag moet blijven om brandweer te kunnen bellen wanneer ding spontaan vlam vat
fanboy zegt
@Wolflow: Ja alle Renault Zoes die ik zie rijden komen inderdaad branden voorbij.
Trouwens, er zitten vergelijkbare accu’s in je telefoon. Dus ik zou die telefoon dan juist niet in de hand (of broekzak) houden, want die staan ook altijd in brand.
Allison Burgers zegt
Heeft de buurvrouw een Fastned snellader in de tuin?
marcomanta zegt
Wat denk je van een Mustang, die bromt al helemaal erg.
ggj1987 zegt
Dat wordt een dikke ramp als ze in 2030 nieuwe elektrische auto’s willen verplichten. Dat is nog maar 6,5 jaar! Je zou nu eigenlijk al overal bouwwerkzaamheden moeten zien om meer laadpalen te bouwen en de infrastructuur aan te passen maar je ziet niets. Dat zullen ze wel weer pas in 2030 doen.
dawwg zegt
Er is NU al niet eens genoeg capaciteit op het stroomnet (in 5 of 6 provincies) om bedrijven op sterkstroom aan te sluiten en de netbeheerders hebben gezegd dat dat tot minstens 2030 zal duren; dus vergeet die massale aanleg maar; het enige realistische model is grote snellaadpunten ala tankstations en NIET iedereen een laadpunt voor z’n deur.
wimof zegt
Kom es naar België daar ligt zelfs geen kabel die voldoende stroom kan leveren.
(uitzonderingen nagelaten)
fanboy zegt
Dit is wel een gevalletje open deur. Dit kunnen we al 10 jaar aan zienkomen.
Niet alleen de laadpalen.
Ook het hele net, en het gebruik/afhankelijkheid van Russisch gas, dat kon je allemaal 10 jaar geleden zien aankomen.
Maar eerst moet iedereen overtuigd zijn, en dan pas in beweging te komen, en dan pas te gaan klagen over hindernissen zoals trage vergunningen. En hopelijk.. wordt er ergens ook nog actie ondernomen op de vergunningkwestie, maar ik betwijfel het.
Allison Burgers zegt
Kan ik op jou stemmen de volgende kamerverkiezingen?
Bert zegt
Vergunningen versnellen is maar een deel.
Wie maken er gebruik van de snelladers? Dat zijn m.n. de leaserijders. Maar het marktaandeel daarin bereikt zijn top en de noodzaak is minder urgent.
Zij die je nog in de EV wilt hebben, zijn de priverijders. Alleen zij wachten niet op snelladers (iets met prijs per kWh),maar willen gewone laders in de buurt van hun woonplek. Ten eerste denk dan aan alke lantaarnpaal geschikt maken voor EV laden
(langzaam en goedkoop laden) en ten tweede zorg voor betaalbare EV’s (20 tot 25K).
Zo niet, dan zal men langer doorrijden met de huidige auto, tot ver voorbij 2030.
krisp zegt
De reden dat we Nederland een beetje fatsoenlijk hebben ingericht, is juist het wat strengere vergunningssysteem. Dat is lastig als je iets wil, maar zorgt ervoor dat de kwaliteit op orde blijft.
De doorlooptijd zou geen issue moeten zijn, want je dat betekent vooral dat er meer vergunningen in het proces zitten, en dat het iets langer duurt voordat ze afgegeven worden. Zolang je er nog steeds evenveel indient, is die vertraging beperkt. En aangezien Fastned redelijk gestandaardiseerde laadpleinen uitrolt, kan de informatie an zich ook geen probleem zijn. Dus wel probleem heeft hij eigenlijk?
Er zit wel een probleem bij de kabeltrajecten van netbeheerders, maar daar zegt dit artikel weinig over.
jeroenm83 zegt
Vanuit een Lynk&Co 01 kijken naar mensen met hun smartphone wachtend bij de laadpaal en dat treurig noemen.
Dit was de grap?
Willy500E zegt
Ik vraag me af waar die stroom vandaan moet komen. Bij ons in de gemeente krijgen bedrijven bij nieuwbouw zelfs geen stroomafsluiting meer maar we worden wel met een knuppel de electrische auto ingeslagen. 🤷♂️🤷♂️🤷♂️
Willy500E zegt
*aansluiting
Allison Burgers zegt
Verwarrend. Het bronartikel gaat duidelijk over snelladers en vervolgens plaats De Telegraaf er een foto bij van een een AC-laadpaal in de straat.
Vervolgens knipperdeplakt AutoBlog er een eigen artikel over en staat er weer een foto bij van een AC-lader.
Het gaat dus om snellaadstations!