Oké, @willeme die kent ‘m wel, maar het is je vergeven als je nog nooit van deze Subie gehoord hebt. Vandaag brengen we daar echter verandering in.
De Subaru SVX ‘Alcyone’ is al redelijk obscuur, maar De XT uit de jaren ’80 is nog een stuk zeldzamer. Beide sportieve Subie’s werden ook wel Alcyone genoemd, maar een echte opvolger van de XT kan je de SVX niet per se noemen. De laatste werd namelijk toch een stukje hoger in de markt gezet. De naam Alcyone is trouwens ontleend aan de helderste ster van het Zevengesternte (ook wel de Plejaden genoemd), waarop Subaru’s logo gebaseerd is. Down Under kreeg de XT/Alcyone overigens de naam Vortex mee. Een naam die acceptabel was in de 80s.
De XT werd gebouwd van 1985 tot en met 1991, eerst alleen als XT en vanaf 1988 ook als XT6 met een 2.7 liter zescilinder boxer-motor onder de kap. Net een Porsche dus. De styling is het beste te omschrijven als een ‘acquired taste’ of zoals de Duitsers zouden zeggen ‘gewöhnungsbedürftig’. Functioneel was de vorm wel, want de XT heeft een voor die tijd zeer lage Cw-waarde van 0.29.
Dat de koets makkelijk door de lucht snijdt is maar goed ook, want van brute power moet de Subie het niet hebben. In standaard trim zorgde de 1.8 liter EA82-vierpitter voorin voor 97 trappelende boxer-paardjes. Met een turbo erop geschroefd liep het vermogen van de nu E82T genoemde motor op tot niet minder dan 112 pk. In Amerika, welteverstaan, want wij Europeanen hadden mazzel en kregen 136 pk.
De zespitter van de XT6 variant die in 1988 de turbo variant verving en in Japan Alcyone VX genoemd werd, was dan ook een welkome upgrade. Echt veel vermogen had de zespitter ook niet, maar met 145 pk kwam de apart gelijnde coupé tenminste ordentelijk vooruit.
Alle versies van de XT en XT6 zijn in verschillende jaren geleverd met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, hoewel de strategie van Subaru hierin ondoorgrondelijk was. In sommige bouwjaren was er voor bepaalde varianten afhankelijk van de motorisering alleen FWD leverbaar of juist alleen AWD, maar in elk bouwjaar bleven de mogelijke combinaties veranderen. Het full-time AWD-systeem dat erg lijkt op datgene wat Subaru ook vandaag de dag nog vaak gebruikt was destijds een optie op XT modellen zonder turbo met automaat en op XT6 modellen.
Er was nog even sprake van een mogelijke extra snelle XT met een turbo-versie van de zespitter onder de kap en meer dan 200 pk, maar door de slechte verkoopcijfers van de XT kwam die er uiteindelijk niet. Als je een strepentrekker zoekt, kan je dus beter op zoek gaan naar iets anders. De aantrekkingskracht van de XT ligt vooral in de bijzonderheid en de aparte Japanse styling die de jaren ’80 ademt. De styling is overigens ook doorgetrokken naar het interieur, waar je voor je neus een apart vormgegeven stuur hebt en je hand rust op een pook die aan een fighter-jet doet denken. Als je een XT treft uit de eerste productiejaren kan je zelfs zwart/wit geblokte bekleding treffen die doet denken aan Porsche’s Pasha-bekleding.
XT’s zijn zeldzaam, maar als je goed zoekt staat er af en toe wel eens eentje te koop. De prijzen vallen relatief gezien mee, het begint bij drie à vier duizend Euro voor gare bakken en mooie exemplaren doen twee of drie keer dat bedrag. Een punt om rekening mee te houden is echter wel dat lang niet alle onderdelen nog te vinden zijn. Als je een incomplete XT vindt en denkt ‘die deurbekleding haal ik wel van de sloop’ kan je van een koude kermis thuiskomen. Maar ja, dat is de prijs die betaalt als je iets bijzonders wilt rijden…
Dutchdriftking zegt
Om heel eerlijk te zijn, ik denk dat het niet zo erg is dat we deze vergeten zijn….
roppp zegt
@dutchdriftking: tja, sommige modellen zijn nooit mooi geweest en gaan het ook niet meer worden. Dit is hooguit leuk voor een donker vergeten hoekje in de garage van Jay Leno.
Edge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt en ja, soort van ;)-
banaan7 zegt
Nou nou, als je in 2001 geboren bent (net zoals ik) is het ook niet erg als je hem niet kent hoor! :-)
burgerbak zegt
@banaan7: af en toe heb ik het wel met jullie te doen, opgroeien in de jaren 90 was prachtig…
theyoungsaablover zegt
Yeah lekker fout lekker eightys! Love it
eefie zegt
Gelukkig zijn we het vergeten
willeme zegt
Ooooh, De Subaru XT! Dat is lang geleden zeg, bedankt @Jaapiyo, ik voel me erg oud.
Toen ik nog een kleine Willempie was, waren er een paar auto’s waar ik helemaal idolaat van was. Ferrari’s en Lamborghini’s vond ik wel geinig, maar deden mij niet zo veel. Nee, ik werd blij van de zilvergrijze E30 waar mijn moeder rijles in kreeg. Of de Bordeaux rode Saab 900 van mijn vader. En de plaatselijke politie had natuurlijk enkele Volvo’s 340. Maar ze hadden ook twee exemplaren van de Subaru XT… Dus spitten in het Autovisie Jaarboek, de AutoKampioenen, Auto-Moto Retro et cetera. De Subaru XT had een boxer motor en vierwielaandrijving!!! Hoe vet was dat! Sindsdien een zwak voor het merk met de zeven sterren.
Nog altijd beter dan een politie Touran ;-)
Robert zegt
Op het youngtimer event was er nog eentje te bewonderen. Niet bepaald een in concoursstaat maar hé, beter iets dan niets.
Ik vind hem tof.
trekhaak zegt
Het neusje van de zalm! Oh nee, van de Prelude…
potver7 zegt
@trekhaak: Je bedoelt dat de derde Prelude-generatie (1987-1991) een XT-neus had? ;)
Edge zegt
Wat een heerlijke 80’s wagen! Als je nou echt straaljagerpiloot wilde voelen, moest je hem met digitaal dashboard en automaat nemen. Doordat het knopje van de pook dan bovenop zat, leek het net alsof kruisraketten op je voorligger kon afvuren, en het digitale dashboard versterkte dat gevoel nog wat.
moveyourmind zegt
@Edge: Gelukkig, ik ben niet de enige die van dit soort youngtimers helemaal blij kan worden door je in een heel andere wereld te wanen, in dit geval die van Reen straaljagerpiloot.
lincoln zegt
@Edge:
Topjob +1 ..
dawwg zegt
@Edge: Wauw, wat een interieur met dat stuur, dashboard, middenconsole en shifter; helemaal over de top 80s Top Star Gun Wars !
Citrofiel zegt
Raar=leuk in mijn woordenboek, dus wat een briljant en afschuwelijk apparaat is dit toch. Ik heb er een paar jaar geleden één gezien, daarvoor en daarna naar mijn weten niet. Gelukkig was ik destijds wel zo verstandig om een foto te nemen.
toyotafortuner zegt
Dank voor het verrijken van mijn kennis, betreffende Japanners!
Youngtimerlove op AB = altijd +1.
Youngtimerlove voor ondergewaardeerde, (on)bekende Japanners = oneindig +1.
Graag meer youngtimerlove op AB en minder artikels over aandachtsgeile B-artiesten als die Blanc Chyna of hoe dat ding ook mag heten. Niemand kent ze toch. Als het dan over muziek moet gaan op AB, liever over de iconen van vroegah in de 80s en eerder.
desjonnies zegt
Grappig want mocht ik ooit een mooi exemplaar tegenkomen voor een leuke prijs zal ik deze wagen toch serieus overwegen.
Kan er nix aan doen dat ik van tegendraadse merken houd die de platgetreden paden linx laten liggen en doen wat zij vinden dat goed is.
En dat model, dat had zo uit de pen van Giugiaro in de tachtiger jaren kunnen komen.
Zag er eentje op een Subaru dag en was eigenlijk verliefd , dat die gasten in Japan die kleine straafmixertjes bouwden met jarretelaandrijving of utilitaire Ko-de-Boswachter auto’s dat zo maar durfden !
Volvo_440_turbo zegt
Ik denk, de reden dat ie niet verkocht, was omdat ie er te futuristisch uitzag? Toendertijd zag ie er wel mind blowing uit! Als ik nu de foto’s terug zie ziet het er gedateerd uit, maar ik hou van ‘gedateerde’ ontwerpen, vandaar dat ik ook een tijd met een Volvo 480 heb gereden een tijdje geleden, die ik helaas gecrasht heb :(
pinut187 zegt
Leuk artikel weer meer van dit. En dat stuur is indd wel erg apart en dat is leuk.
cossie300 zegt
Mooi is ie zeker niet , maar wel lekker speciaal .