Het zou kunnen dat ik zelf heb verzonnen dat deze auto legendarisch is, maar heel bekend is ‘ie tegenwoordig wellicht niet meer.
Waarom weet geen mens, maar ondergetekende heeft iets met homologatieracers (#nohomo). Van de Mercedes CLK GTR tot de Porsche 911 GT1 en van de Nissan R390 tot de Panoz GTR1: het is een redelijk idioot idee om met dergelijke auto’s op de weg te rijden en misschien maakt juist dat ze wel zo bijzonder.
Een auto die eveneens in bovenstaand rijtje kan worden geschaard, is de Lister Storm uit 1993. Z’n 7-liter V12 was afkomstig uit de Le Mans-racers van Jaguar, aan oempf geen gebrek dus. Dat blijkt ook uit de cijfers; 550 pk en een koppel van maar liefst 790 Nm. De layout is eveneens noemenswaardig. De motor ligt, ondanks wat je op basis van het uiterlijk wellicht zou vermoeden, voorin en drijft de achterwielen aan.
Bovendien betreft de Storm een heuse vierzitter, al kun je je afvragen of eenieder die langer is dan Roel van Velzen zich ook echt achter de voorstoelen weet te frotten. Wel was de Lister Storm lange tijd de snelste vierzitter ter wereld, later opgevolgd door dik vet spul van Brabus. Het ding knalde namelijk naar 96 km/u in 4,1 seconde, de top bedroeg 335 km/u.
Het uiterlijk is, euh, twijfelachtig en heeft een nogal hoog nineties-gehalte met nogal drukke vouwen, klapkoplampen(!) en de van een Audi 80(!!!) geleende achterlichten. Daar kwam je in die tijd nog mee weg (ja we bedoelen jou, Jaguar XJ220). Ondanks die geïntegreerde spoiler op de kont noteerde de Lister overigens een acceptabele Cw-waarde van 0,35.
Maar goed, het begrip homologatieracer impliceert dat ermee geracet is en daar kun je inderdaad donder op zeggen. In den beginne was de Brit niet bepaald succesvol en dan vooral vanwege de gebrekkige betrouwbaarheid. Later werd de boel alsnog op punt gezet en in het jaar 2000 won de auto zelfs het FIA GT kampioenschap. Carsport Holland pakte dat jaar trouwens het brons, met een Viper GTS en onder meer Mike Hezemans achter het stuur.
Tot en met 2003 zou de Lister mee blijven doen om de knikkers, daarna namen auto’s als de Maserati MC12 en de Saleen S7 het stokje over. Er werden in totaal vier Listers voor de weg gebouwd, waarvan er momenteel -volgens internet dan- nog drie over zijn. Het lage productieaantal is voor een goed deel te verklaren door de prijs. 350.000 USD was ook in de eerste helft van de jaren ’90 een hele hoop geld.
Check hieronder de propvolle gallery met straat- en raceauto’s, een video die het geluid van de ronkende Jaguar-V12 prima weergeeft staat al voor je te spinnen op Autojunk. Inclusief Tiff Needell.
maxidyne zegt
7.0 V12 in de raceversie! De racer vond ik altijd een gaaf ding, de straatversie niet zo…
bartteeuwen zegt
De bruutste auto uit Sportscar GT!
Author zegt
Geweldig spel was dat! Goeie physics ook, best wat van geleerd.
bartteeuwen zegt
@MauritsH: Jep geniaal. Werkt helaas niet meer op Windows 7/8/10. Heb het vaak tevergeefs geprobeerd.
Author zegt
@bartteeuwen: Da’s zuur… Ook niet met compatibiliteitsmodus? Had je al geprobeerd gok ik, maar toch.
bartteeuwen zegt
@MauritsH: Ik heb alles geprobeerd ;)
c3po zegt
@bartteeuwen: mogelijk te emuleren?
adjudant zegt
@bartteeuwen: virtual machine draaien, xp erop en gaan met de banaan, euh storm bedoel ik.
subaru555 zegt
Kleine subaru555 was altijd voor die zwarte Lister GT1, met Jamie-Campbell Walter aan het stuur. De auto leek destijds rechtstreeks uit een Vaillant blaadje te komen, alleen dan één van de stiekem veel coolere Leader-wagens
supercarrera zegt
Super! Was ook beschikbaar in een vd eerste Granturismos van playstation!
skylinefan zegt
@supercarrera: klopt! Deze auto brengt wat herinneringen in me op van de oude GT’s!
handigeharry zegt
Van alle Listers is de Storm wellicht de minst legendarische en als ik eerlijk ben, niet moeders mooiste.
Om nu te zeggen dat hij als racer succesvol was gaat ook wat ver.
Wat het vooral is, is een typische jaren 90 racer. De laatste GT’s die nog puur en rauw waren en waar de straatversies nog iets met de racers van doen hadden.
De meest legendarische Lister is in de ogen van velen de Knobbly.
http://4.bp.blogspot.com/-2aO7C_pgb1U/UvEXpZlyr9I/AAAAAAAP_Fg/rA_zpdbxSyM/s1600/Lister-Knobbly-0.jpg
gtwillem zegt
@handigeharry: Goede keuze! Legendarische auto inderdaad. Benz zelf erg gecharmeerd van de Lister Costin Le Mans Coupe, met name die bijzondere deuren en het feit dat de Shelby Cobra eigenlijk een kopie ervan was (en niet andersom zoals nog wel eens gedacht wordt).
thomasthomas zegt
Storm? Vanuit stilstand zeker…
schellekens006 zegt
@thomasthomas: Heb je last van een wervel, Storm?
stephane8200 zegt
@schellekens006: Jij zat zeker bij de padvinders en sliep vaak buiten in een tent in de Storm, trooper?
papa zegt
@stephane8200: mooi pakkie… Heb je zeker uit de desert storm?
gt500eleanor zegt
De enige Lister die ik nog ken is een race versie uit Gran Turismo 4, vraag me niet welke…
87sandyd zegt
@gt500eleanor: dat was deze. Volgens mij reed ik er ook altijd mee in de DTM racegame, die dus meer was dan DTM
trolle zegt
@gt500eleanor: deze http://www.supercars.net/cars/1009.html
gt500eleanor zegt
@trolle: dank!
Dutchdriftking zegt
Schitterend ding!
dracae zegt
Geweldige auto, net als de Saleen.
maurits123 zegt
Niks vergeten, heel wat uurtjes mee gereden in GT2 en 3.
riddertevoet zegt
Ik kan me nog goed herinneren hoe Jamie Campbell-Walter de overwinningen aan elkaar reeg met deze auto in het FIA GT.
desjonnies zegt
Le Mans 1996.
We stonden bij de eSSes na de Dunlop brug op de duinrand.
Ding kwam langs donderen met zijn Newcastle logo op de neus.
Alle Engelsen klapten.
Gewoon geweldig, zo’n sfeer !
Lister was weer terug op het oude nest !
mellie zegt
Ziet er toch nog wel heel leuk uit.
MaartenD zegt
Gaaf, ik heb nog een folder van deze auto