Een Formule 1-auto die er bij de presentatie al antiek uitzag; de Franse boys van DAMS lukte het.
Jean-Paul Driot en voormalig F1-coureur René Arnoux richtten in 1988 Driot Arnoux Motor Sport op, kortweg DAMS. De Fransen waren in het begin van de jaren ’90 vooral actief in de lagere Formule-klassen en met coureur Erik Comas werden in die periode stevige successen behaald in de Formule 3000. Olivier Panis en Jean-Christophe Bouillon zouden doorgaan met het behalen van prijzen en dus werd het tijd voor een overstap naar het hoogste niveau: de Formule 1.
Daarvoor werkte DAMS samen met Reynard, een Amerikaans bedrijf dat al een poosje broedde op een entree in de F1. Reynard ontwierp eerder al Formule 1-racers die steevast achteraan rondreden, maar dat was voor DAMS geen reden om de deur dicht te gooien. Helaas voor de bedrijven werd de auto ontworpen in een onzekere tijd. Door het overlijden van Ratzenberger en Senna in ’94 was het lange tijd onzeker hoe de reglementen eruit zouden komen te zien. Franse sponsoren waren bovendien terughoudend omdat er al twee teams in de F1 actief waren die Frankrijk vertegenwoordigden: Larousse en Ligier.
Zodoende heeft de DAMS-Ford GD-01 eigenlijk nooit echt een eerlijke kans gehad. Het ontwerp was allesbehalve revolutionair met (veel te) grote sidepods en een lage neus, die volgens Reynard meer downforce opleverde dan de hoge neus die door bijna de gehele startgrid was geadopteerd. Met uitzondering van Ferrari inderdaad, want de weinig succesvolle F310 was in 1996 de laatste auto die met een lage neus aan de start zou verschijnen. Overigens kreeg de F310 uiteindelijk alsnog een hoge neus, halverwege het seizoen.
De 3-liter V8 achterin kwam zoals je al vermoedde van Ford en leverde ongeveer 620 pk. De rev limiter werd ingesteld op 13.500 rpm en het blok woog slechts 129,5 kg. DAMS moest een beroep doen op de klantenmotor van Ford, omdat een deal met Mugen-Honda helaas niet doorging. De sequentiële zesbak kwam van Xtrac.
Helaas resulteerde dat alles niet in een competitieve F1-auto, want gebrek aan sponsoring gooide roet in het eten. Rijders Comas, Collard en Jan Lammers (geheel rechts op de headerfoto) zouden zelfs nooit aan de start van een Grand Prix verschijnen. Wel staat me er nog iets van bij dat de DAMS het ronderecord op het toenmalige Zandvoort (dat korte baantje) een poos in handen had, maar daar is helaas weinig meer van terug te vinden. Er werden nog pogingen gedaan om in 1997 alsnog mee te kunnen doen. Door een gebrek aan poen kwam ook dat er helaas niet van.
Al met al een ietwat treurig verhaal, dat maar weer eens bewijst dat het in de F1 grotendeels om pecunia draait.
thefmanl zegt
Leuk leesvoer voor op de vrijdag avond, top gedaan jongens!
gash zegt
Sterker nog: Ik denk dat zelfs Jantje Lammers gezien zijn leeftijd geen flauw idee meer heeft wat een DAMS-Ford is.
danmar zegt
Kan me dit team totaal niet herinneren! Jan Lammers lijkt wel teammanager of eigenaar op de bovenste foto, in plaats van rijder.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer voor Jan.
mnmg zegt
Grote broek heeft Jan Lammers aan
pinut187 zegt
@mnmg: dat was toen “hip”.
drdrift zegt
@mnmg: haha die heeft ie lang gedragen he haha
sportevo zegt
Ah, ‘mijn’ tip.. Mooi verhaal. Het zijn de vergeten F1 anekdotes, logisch want ze hebben nooit iets toegevoegd aan de F1 historie maar er stond wel een F1.
@MauritsH: Heb je nog interesse in meer tips voor F1 verhalen?
Author zegt
@sportevo: We wilden al een poosje iets met deze wagen doen, dus bedankt voor het laatste zetje :) meer ideeën zijn altijd welkom!
sportevo zegt
@mauritsh: soms heb je dat laatste zetje gewoon nodig!
Author zegt
@sportevo: Exact! Kom maar door met die mooie ideeën :)
clarkson zegt
Zou toch gaaf zijn als er een raceklasse zou komen waar je vrij gemakkelijk aan kan deelnemen. Maar kan ontwerpen en bouwen wat je maar wil.
sracert zegt
Zou graag een rondje willen sturen. gaaf ding
pinut187 zegt
Ziet er indd lekker old school uit.
willeme zegt
Leuk artikel, @MauritsH! Meer van dit, graag!
autodrome zegt
Lanmers lijkt wel een hobbit op de foto, klein van stuk, een te ruim jasje en dito ‘oversized broek’ en een foeilelijke das van de Gako, man o man, the 80’s
autodrome zegt
En 90’s
henrie zegt
Klinkt een beetje als dat verhaal over het Honda F1-team, dat er ook nooit kwam. Toevallig ook met een Nederlandse testrijder, Jos Verstappen…
Gulli zegt
Ik vond die lage neus altijd prachtig, en echt verschrikkelijk toen die hoge neus zijn intrede deed. Alsnog beter dan die fallus van een paar seizoenen terug natuurlijk :’D
j4cks0n zegt
Meneer Lammers voelde al nattigheid en dacht “laat ik maar flink los van de rest op het hoekje gaan staan, dan kunnen ze me eraf knippen”.
dawwg zegt
@j4cks0n: Nog een leuk feitje; 1 van de andere Franse teams; Larousse heeft onderhandeld met DAMS om de auto in 1995 ook te mogen gebruiken (want: nieuwe regels + ook te weinig geld om nieuwe auto te ontwikkelen), maar dat is afgeketst; met het vertrek uit de F1 van beide teams tot gevolg. Als ze samen hadden gewerkt, hadden ze zeker nog een kans gehad, maar daar was DAMS niet in geïnteresseerd …
Adrian Reynard ontwierp trouwens in 1999 ook de eerste Britisch American Racing (BAR); ook die trokken geen lering uit het verleden …
JanC zegt
Welke teams hadden een Reynard-chassis voor DAMS? Er was een plan voor een Reynard F1-auto, maar die kwam er niet en ze verkochtten de fabriek aan het toen toch wel succesvolle Benetton. Pacific (hun website bestaat trouwens nog altijd) gebruikte Reynard-delen, maar geen compleet chassis.