Die gekkies van Bertone toch. Een sedan-achtig ontwerp maken op basis van een Porsche met volop ruimte voor vier personen. Daar zitten ze in Zuffenhausen toch helemaal niet op te wachten? Oh, toch wel.
Na de samenwerking met Porsche in 1966 voor de Bertone roadster, eveneens op basis van de 911, mochten ze het medio jaren negentig nog eens proberen. De Italiaanse koetsenontwerper ging aan de slag met de basis van een 911, en maakte daar een rode people mover van. De auto die bekend stond als een rasechte sportwagen werd opeens gezinsvriendelijk. Had chef Giorgetto Giugiaro soms een glazen bol op zijn tekentafeltje staan?
Enfin, de motoropstelling bleef gelijk, dus achterin de Karisma lag nog steeds een 3.6-liter boxermotor. Goed voor 250 pk op de achterwielen. Het design laat zich niet echt als mooi omschrijven, maar voor een ’94 conceptauto was dit best vooruitstrevend te noemen. Denken we, we waren er namelijk niet bij op de onthulling tijdens de autoshow van Genève.
Achterin werd een bankje met plek voor twee geplaatst, en voorin een tweetal zetels die we best kunnen omschrijven als de meest comfortabele autostoelen die we ooit hebben gezien. En voor maximale toegang kreeg de Karisma giga-vleugeldeuren aangemeten, net als Bertone’s Lamborghini Marzal (video) uit 1967. In combinatie met het glazen dak zag dat er dan wel weer strak uit.
De rode sedan-wannabee voor vier personen werd uiteindelijk 4,5 meter lang, en kon dankzij de achterin geplaatste motor een lekker laag neusje houden. Had Porsche de Panamera soms zo moeten maken?
norge zegt
Vergeten? Denk eerder verdwongen.
notsa zegt
Wat een lelijk gedrocht… en ik maar denken dat sls deuren onhandig zijn.
fristie zegt
Wat een geweldige stoelen zitten er in dat ding!
larsdbs9 zegt
Hij is vergeten omdat niemand er aan herhinnerd wilt worden!!!
wantthegreen zegt
Die stoelen! :o
Simpson zegt
wel een typisch bertone ontwerp. Ik vind hem wel mooi
p993 zegt
@Simpson: idd typisch Bertone en ik vind het niet mooi
Arnoud zegt
Gauw weer vergeten… Er zijn maar bar weinig Bertone ontwerpen die ik mooi vind en dit is een van de lelijkste die ik tot nog toe gezien heb.
Als ik ooit in de bevoorrechte positie ben een nieuwe auto te kopen met lederen bekleding en het zat ergens rimpelig dan bracht ik hem terug met de eis het strak te maken.
masterstig zegt
Iets vergeten heeft zo zijn redenen…
porsche911turbo2 zegt
????
porsche911turbo2 zegt
Ow, autoblog kan die emoticon niet zien. Maar iniedergeval wat een afschuwelijk ding!
zender zegt
Beter dan de panamera
bonkers zegt
Vaag gedoe altijd met bertone. De gewone straatauto’s die ze ontwerpen zijn mooi, en de concept cars zijn foeilelijk, apart van.die Jaguar.
Preske zegt
Het concept an sich is niet mis, maar wat is ie lelijk.
glashelder zegt
KAAAAAAAArisma
Was dat niet die reclame van Van Duin?
datbenik zegt
sommige dingen die vergeten zijn kunnen maar beter vergeten blijven
Hupke zegt
Ik ben blijkbaar de enige die dat precies nog wel een cva wagen vind. Echt mooi is hij misschien niet maar toch ook helemaal niet lelijk.
Om mee op reis te gaan is er veel te weinig bagageruimte maar als daily drive is dat toch ideaal en sportieve wagen met 4 zitplaatsen.
quattropower zegt
@Hupke: Dat bestaat al, men noemt het een M5.
Hupke zegt
@quattropower:
Je bedoelt zo’n ding dat z’n koppeling en versnellingsbak alle 5min. sloopt en meer bij de dealer staat dan bij je thuis?
Het verschil tussen deze en de M5 is dat de M5 een wagen van 2 ton is met alles erop en eraan die ook nog eens sportief gemaakt is en dat dit een sportieve wagen is waar ze alles erop en eraan hebben proberen te zetten en ze dus ver onder de 2 ton zullen zijn gebleven.
Fair enough een M5 (als hij werkt) is stukken praktischer en ook heel sportief maar die porsche zou op de 1e plaats een sportwagen zijn geweest.
meneersander zegt
En laten we hem nu ook maar weer snel uit onze gedachtes wissen!
mout zegt
Hoe bedenken ze het!
Ze beginnen met een 911 met 4 stoelen (waarvan je er 2 niet kan gebruiken), en komen op de proppen met een 911 met 4 stoelen! Het moet niet gekker worden.
Dat je daarvoor de daklijn van een Mazda 121 type I krijgt? Hoor je niemand meer over.
Robert zegt
Met deze Prosche Karisma laat ook een topontwerper als Bertone zien dat ook zij wel eens een mindere dag konden hebben. Zelfs een Mitsubishi Carisma ziet er nog beter uit als dit.
syliaca zegt
Voorlopertje van de Panamera?
hans75 zegt
ik ben een Bertone fan.. maar dit doet pijn aan mijn ogen… ik kijk liever naar die Marzal op de achtergrond…,
eklasse zegt
vooruitstrevend design? nou nee:
1989: Chrysler Portofino
http://www.shorey.net/Auto/American/Chrysler/1988-Chrysler-Portofino-bw.jpg
1992: Chrysler Cirrus concept
http://www.allpar.com/images/concepts/cirrus-concept.jpg
eklasse zegt
@eklasse: De cirrus:
eklasse zegt
Stel dat deze Porsche wel gebouwd zou zijn geweest. Dan kosste hij nu nog ongeveer 30.000 euro tweedehands. Wie zou hem dan kopen vraag ik me af.
bozewolf zegt
Vergeten concept?
Nou, da’s dan maar goed ook.
jordy14 zegt
Gelukkig vergeten concept.
knalfa zegt
Ik stel voor dat we hem snel weer vergeten!