Uit een tijd waarin auto’s helemaal niet plat hoorde te zijn kwam de Amerikaan Rust Heinz -inderdaad, familie van de ketchupboer- met iets fantastisch & futuristisch aanzetten. Het moest de eerste supercar van Amerika worden en de Phantom Corsair was zijn naam. Helaas, hij kwam nooit in een productiestadium terecht.
Rust Heinz had eigenlijk helemaal geen ervaring met automotive design. Het idee van zijn ultieme droomauto was echter zo hardnekkig dat hij toch geld wis los te peuteren bij een familielid om de auto te kunnen bouwen. En als basis werd een onderstel gekozen dat voor die tijd vooruitstrevend was: de Cord 810, met daarop een V8 van 4.729 cc die de voorwielen(!) via een elektronisch aangestuurde viertraps automaat aandrijft. De door Stromberg-carburateurs gevoede achtpitter wist 190 bhp (193 pk) op te brengen. Prestatiecijfers waarmee je in die tijd vermoedelijk hoge ogen aan de bartoog gooide.
Voor het design werd samengewerkt met Maurice Schwartz van het Californische Bohman & Schwartz, die wel wat zagen in het kleimodel dat Heinz had gemaakt. Het stroomlijnprincipe werd een vaste waarde in het ontwerp, wat zich vertaalde in een spitse voorkant met koelsleuven en lampunits die glooiend zijn ‘verzinkt’ in de carrosserie. (André Citroën zou er waarschijnlijk klamme handjes van krijgen.) De afgedekte wielkasten en deurgreeploze deuren -openen ging middels een elektrieke drukknop, en dat in 1938- benadrukken die stroomlijnwens nog eens en het resulteerde in een topsnelheid van 185 km/u. Waarschijnlijk meer dan genoeg voor een veredelde metaalfabriek die alles met vier trommelremmen en radiaalbanden weer tot stilstand moest brengen. De body werd overigens van aluminium gemaakt, ondersteund door een buizenframe van staal.
De coupe-achtige cabine was voorin breed genoeg voor vier personen -één links van de bestuurder- terwijl er achterin nog eens twee konden zitten. Je had vooral uitzicht op een scala aan meters & knopjes, waaronder een kompas en een switch om de hydraulische bumpers te bedienen, want door de twee ruitjes was het uitzicht niet bepaald optimaal.
Plannen om de slechts 140 cm hoge ‘supercar’ in productie te nemen waren er volop. Na de onthulling prijkte de Phantom Corsair op de voorkant van diverse bladen en mocht zelfs een rolletje spelen in de film The Young in Heart.
Heinz mikte op een consumentenprijs van rond de 14.000 dollar, maar het heeft er nooit van mogen komen. De jonge auto-ontwerper die zich met de Phantom Corsair lekker rebels afzette tegen zijn ketchupfamilie kwam op 25-jarige leeftijd te overlijden na een autocrash, waarna de Phantom Corsair via een omweg binnen de familie meerdere malen werd verkocht. Momenteel resideert de langwerpige knaap in een automuseum te Nevada. Hij komt nog regelmatig op autoshows als Pebble Beach (2007) en Goodwood FoS (2006). Helemaal vergeten zijn we hem dus niet, en dat is volkomen terecht.
rsvbf1 zegt
er zijn redene waarom ze “vergeten conceptcars” heten
johanhummer9 zegt
@rsvbf1: lol
reggie-boy_rood zegt
hier zou ik dus niet dood in gevonden willen worden, Echt waar? Zelf zou ik eerst die nieuwe Audi A3 checken: KLIK!
astonfreak zegt
@Reggie-Boy Rood: Die grappen zijn niet grappig meer -_-
reggie-boy_rood zegt
@astonfreak: Shit, zal ik mn grapjas even proberen, maar zelfs leepu maakt nog mooiere auto’s en die zijn al lelijk !
astonfreak zegt
@Reggie-Boy Rood: Heb je je lolbroek al geprobeerd?
reggie-boy_rood zegt
@astonfreak: jep, maar dat was geen succes
Volvo_440_turbo zegt
@Reggie-Boy Rood & rsvbf1 :
Soms zie ik bij het tonen van old timers en vergeten concept cars achterlijke reacties van mensen die dit niet kunnen plaatsen. Moest je in die tijd geleefd hebben zou je wel even anders reageren. Smaken evolueren ook altijd, dus wat toen cool was, is nu niet cool meer, zo simpel is dat…
Ik weet niet was jullie droom auto is jongens, maar waarschijnlijk zullen jou kleinkinderen je uitlachen als je bijvoorbeeld een Aventador cool vind…
Trouwens, een vergeten concept car wil niet altijd zeggen dat de mensen hem niet mooi vonden, kan ook betekenen dat het publiek er nog niet klaar voor was, dat hij te modern was, denk maar aan de tijd van de mazda bolhoed periode…
geengehoorisrechtdoor zegt
@Volvo_440_turbo: Ik ben het met je eens wat dit betreft. Smaken veranderen met de tijd. Neemt niet weg dat ik dit een bijzonder mooie auto vind, en dat terwijl ik 20 jaar ben en dus geen “oldtimers” heb meegemaakt. ik kan echt genieten van dit soort kunststukken. Past perfect in de aanloop naar de Art Deco stijl van die tijd. oud is goud ;). @autoblog, deze posts worden in elk geval door mij (en vast meerdere AB’ers)zeer gewaardeert.
Volvo_440_turbo zegt
@geengehoorisrechtdoor:
Er zijn inderdaad juweeltjes bij old timers, en ik ga eerlijk zijn, ik vind ze niet allemaal even mooi, maar als je ziet hoe sommigen ze afkraken, getuigt van weinig verstand. Toch leuk om te zien dat er jongeren zien die oudere auto’s toch kunnen waarderen.
Een leuke anekdote:
Zo reed ik ooit eens door een klein pittoreks Frans ardens dorpje, toevallig muziek van de jaren 40 op de radio (van die krakende muziek zo), en een beetje verder een hele horde old timers die ons tegenmoet kwamen, ik waande me echt in een oude film of het verleden, dit was echt een moment om te genieten!
geengehoorisrechtdoor zegt
@Volvo_440_turbo: Wauw klinkt super! Lijkt me best wel tof om een oude auto te mogen bezitten en dan lekker gaan cruisen op fijne weggetjes. Leuke anekdote ;).
astonfreak zegt
Kende ‘m al, duidelijk uit de tijd van Art Deco
mgmgb zegt
Wauw. Wat een prachtig ding! Erin rijden lijkt mij een hel, maar wat maakt dat uit als je in een retro-futuristisch ruimteschip rijdt? Citroën DS, ik heb uw ware uitdager gevonden!
Brokkenpiloot zegt
@mgmgb: Lijkt wel wat op de Davis. Daarvan zijn er 13 gemaakt, o.a. met een flathead V8 van Ford.
Brokkenpiloot zegt
@Brokkenpiloot: Verdraaid, iets niet goed gedaan! Plaatjes posten blijft een beetje moeilijk voor mij…
Nieuwe poging:
http://hedonia.net/art/images/vehicles/Davis_front.jpg
Brokkenpiloot zegt
-=edit: check!=-
mgmgb zegt
@Brokkenpiloot:
Ook een prachtig ding, en vermoedelijk nog hopelozer qua wegligging…
ej20g zegt
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ‘m toch eigenlijk wel heel erg mooi vind. Dit soort auto’s vind ik leuk, lekker eigenwijs en uniek. Jammer dat het nooit wat geworden is, had een legendarische auto kunnen worden!
lambo4all zegt
@ej20g: ben ik helemaal met je eens! De gestroomlijnde vorm en die kleine ruiten maken het een erg mooie wagen, jammer dat deze niet in productie is gegaan want had denkik best een succes kunnen worden.
splitsecond zegt
Men neme een strijkijzer, zaagt het handvat er af, schroeft er wielen onder, en tadaaa: een Phantom Corsair!
potver7 zegt
@splitsecond: Je baalt nu zeker dat je hem zelf niet bedacht hebt, 74 jaar geleden?
protech zegt
Heerlijke concept! En dat in 1938 al. Spijtig dat we nooit meer van deze man met vooruitstrevende ontwerpen hebben kunnen zien.
ggj zegt
LA Noire!
http://www.igcd.net/vehicle.php?id=38075&PHPSESSID=c18ff1&width=1920
meneersander zegt
@ggj: deed hij mij ook aan denken!
smoked zegt
Beetje een Citroen DS idee hierbij…
potver7 zegt
@smoked: wie weet heeft-ie wel als inspiratiebron gediend…
Captain zegt
14.000 USD? is dat niet bijzonder veel geld voor in die tijd?
En zoals hierboven vermeld kan je deze auto vrijspelen in LA Noire en trouwens ook in Mafia 1 :)
Captain zegt
@Captain: Kheb het even opgezocht, het zou omgerekend 180.000 USD zijn. Lijkt te kunnen kloppen voor een luxespeeltje
JanC zegt
Hij kwam wel in een productiestadium terecht, hoewel vele jaren later: Als een Hot Wheels!
ricardo zegt
@JanC: Touché. ;)
astonfreak zegt
Mischien dat jullie de volgende keer deze doen?
en
Carreza zegt
Gelukkig is er de concept zelf nog. Dus is Heinz toch een stadium verder geraakt dan de meeste mensen die vandaag de dag een nieuw automerk willen beginnen en niet verder geraken dan wat schetsen.
astonfreak zegt
Mischien volgende keer deze?
)
Citrofiel zegt
Dank u Autoblog, hiervoor kijk ik nog met regelmaat op de site. Komt er zomaar een prachtige auto voorbij waarvan ik nog nooit gehoord had…
vla zegt
@Citrofiel:
Ingelogd en hééélumaal naar beneden gescrolld om eens een plusje te geven. :)
Citrofiel zegt
@vla: Haha, dank je! :D
jpo26 zegt
@ggj: mafia 1 was eerder http://mafia.klanlap.hu/kepek/201109/manta_prototype.png
bruinbeer zegt
apart, maar wel heel…apart. ik kan er zo geen ander woord voor vinden.
WolfKrad zegt
Perfecte filmauto.
Ik zou er niet in willen rijden (lijkt mij ronduit angstaanjagend) en ik hoef ook geen moderne auto met dit design, maar als filmauto kan ik weinig beters verzinnen.
norge zegt
Prachtig en een lekker automotief stukje.
JaxDryke zegt
Nou, nu weten we ook weer waar de ‘snoek’ (Citroën DS) van afgeleid is. NEXT.
lincoln zegt
1938 !! !! !! !!
75 jaar na dato mogen de “supercar” fabrikanten zich doodschamen ..
maar dan ook echt letterlijk doodschamen ..
thanks @ricardo .. dit was zelfs voor mij een volstrekt onbekende ..
jrk68 zegt
@ Ricardo,
Leuk stuk over een mooi stukje automotive geschiedenis.
Altijd leuk om te lezen, bedankt….
porsche928 zegt
Hoewel ik niet snel een auto zou kopen van iemand die Rust heet, is dit toch wel een hele gave bak voor iets dat uit 1938 komt. Ik zie naast wat overeenkomsten met een Citroen DS toch meer in de Mercedes-Benz CLS!
4zits, maar wel met coupe look. Okay, de CLS heeft 4 deuren, maar dat heeft de DS ook.
Maar behalve dat, tof dat Autoblog dit soort auto’s toont. Daarvoor hulde.
911GT2 zegt
@porsche928: ik lees 6 zits 4 voor en 2 achterin.
rikkon zegt
@ricardo verzinkt of verzonken?
potver7 zegt
@rikkon: misschien wel allebei?
Maarten123 zegt
@potver7: Nee, verzinkt als hij bij wijze van roestpreventie in een zinkbad is gedoopt. Verzonken als hij opgaat in het ontwerp en hierdoor niet meer volledig zichtbaar is. In dit geval dus ‘verzonken’.
Wel een prachtig ontwerp en leuk stukje tekst.
renesf zegt
Vind hem wel cool
dotternetta zegt
Geweldig, wat een lijnen, voor die tijd echt revolutionair! Doe mij maar 1! AB: leuk verhaal! Dankjewel!
potver7 zegt
Ontzettend gaaf ding. Net als de Cord waar het onderstel van ‘geleend’ is trouwens, daar is ook niks mis mee.
Maar ehhh… hydraulische bumperbediening?
Alfarobert zegt
Van voor de tweede wereldoorlog.Hoe gestroomlijnder hoe minder verbruik.Het zal niet comfortabel rijden maar als je bedenkt dat hij uit 1938 komt en toen al zo’n lage CW waarde.Wat is er dan eigenlijk weinig veranderd in de autoindustie.Electrisch rijden bestond ook al voor de oorlog,zelfs apart motortje op elk wiel(4wheel drive).
Hupke zegt
@ricardo thnx weeral een leuk artikel over een pracht van een wagen. Dit soort dingen houd AB echt overeind.
E34M5Touring zegt
Hij doet me denken aan die Davis die hierboven ook al genoemd is. Maar ook wel een beetje DS. Misschien zijn hier wel invloeden van gebruikt. Fraaie concept!
risl zegt
De koplampen liggen trouwens ‘verzonken’.
Verzinkt is als je er een laagje zink op aan brengt, bijv. als roestpreventie.
carmasterr zegt
jordy14 zegt
Damn, wat een fking lelijk ding.