In 2004 was de Ford GT nog maar net op de markt, en toch kwam de Blauwe Ovaal al met een conceptcar aanzetten die moest hinten naar een nieuwe superbolide. Het was de Ford Shelby GR-1 Concept, met een aluminium V10 onder de motorkap. En nu autolegende Carroll Shelby is gestopt met gas geven is er eigenlijk geen beter moment om dit acht jaar oude speeltje onder de aandacht te brengen.
De destijds functionerende conceptcar, iets dat vandaag de dag zelden meer voorkomt bij automerken, is gebaseerd op het aluminium chassis van de Ford GT. Een belangrijk verschil is dat de 605 pk sterke motor hier voorin ligt, en de buitenmaten een stuk zijn afgenomen. Zo belachelijk breed als de GT mocht hij duidelijk niet worden. De GR-1 meet namelijk 4,41 meter in de lengte, 1,83 meter breed en met een hoogte van 1,17 zou je nog wel eens onder menig slagboom passen.
De aluminium buitenkant heeft duidelijk invloeden van de Ford GT, en de achterkant is een typische kamm tail die abrupt afloopt. Je zou het nog het beste kunnen zien als een moderne interpretatie van de Shelby Daytona Coupe uit de jaren zestig. De wielen zijn 19-inch groot en aan de achterkant is het rubber maar liefst 345 mm breed. Vooraan is het iets minder uitbundig, met banden in de maat 275/40 R19.
De atmosferische V10 heeft zijn redline bij 7.500 tpm en schakelen gaat via een achter geplaatste handbak met zes versnellingen. De 1.769 kg wegende GR-1 heeft overigens een gelimiteerde top van 320 km/u en wist zijn nul-naar-honderd-sprint in minder dan vier seconden te volbrengen. Of dat waar is? De huidige eigenaar van de GR-1 die hem vorig jaar voor 75.000 dollar kocht op een veiling kan het je niet bevestigen, want hij werd door Ford van de hand gedaan als een lege huls.
Gelukkig hebben we de foto’s nog. En een filmpje waarin de V10 een heerlijke roffel uit de vier centraal geplaatste uitlaatpijpjes duwt. Smullen!
likeaboss zegt
Ik had in dit stukje eigenlijk wel een soort van verwijzing aan Test Drive Unlimited verwacht, enige rede waarom er veel mensen zijn die deze auto kennen…
4991 zegt
@likeaboss: inderdaad. ik kan hem ook alleen vandaar; maar los van dat feit blijft het een coole auto.
awesome zegt
@4991: ik heb gelukkig de leeftijd dat ik de onthulling van deze concept nog heb meegekregen.
4991 zegt
@awesome: lol, 2004. in die tijd hield ik me nog niet echt bezig met auto’s.
Nino zegt
@likeaboss: heerlijk spel was het, TDU, ik heb deel 2 ook gekocht omdat deel 1 zo vet was, maar die vind ik in vergelijking toch wel tegenvallen. Mooie wagen ook trouwens, veel kilometers in gemaakt haha..
sdk16420 zegt
@Nino: Ik speel het nog steeds met veel plezier, krijg je met een magere laptop…
The360box zegt
@sdk16420: Magere laptop? Dit spel is zelfs op de beste laptops en gewoon op de console helaas niet veel aan i.t.t. deel 1…
sdk16420 zegt
@The360box: Ik bedoel ook deel 1 ;)
Nino zegt
@sdk16420: Speelde het ook altijd op mijn laptop, maar die is nu vervangen door een Mac, kan het daarop niet installeren helaas :(
Vanquish zegt
@Nino: Dat er mensen zijn die TDU een goed spel vonden :O. Damn, wat zaten die twee delen verschrikkelijk slecht in elkaar. TDU2 was zo mogelijk nog erger dan deel 1 aangezien ze een spel uitbrachten die niet af was. Nog steeds niet overigens…
Hupke zegt
@Vanquish:
Wat vind je beter dan?
Het verslaat toch met gemak de Need For Speeds en dergelijke.
Vanquish zegt
@Hupke: Vanaf NFS Road Challenge gingen ze eigenlijk al de mist in. Ik vond het 3e deel de beste. Andere goede racespellen zijn er wat mij betreft sindsdien niet echt meer geweest voor de PC. GRID misschien, maar ook daar vond ik dingen minder van. Forza Motorsport 4 op de Xbox vind ik nu nog wel gaaf, maar dan houdt het op.
TestDriveUnlimited heeft een heel mooi concept in handen, maar ze komen uiteindelijk met een spel die nog niet af is en verschrikkelijk slecht in elkaar steekt.
TDU1 had z’n connectiviteit niet op orde. Als je online wilde spelen moest je poorten open zetten, kon dat niet, dan was de fun er al snel af. Bij welk spel moet dat tegenwoordig nog? Daarnaast reden de auto’s beroerd, waren de wegen onregelmatig, en dan niet vloeiend maar hoekig. Eén grote vonkenbende als je weer over zo’n overgang reed. En dan de geluiden: komen waarschijnlijk rechtstreeks van een brommer af. In ieder geval niet te vergelijken met het echie.
TDU2, nog erger. Ik had ‘m gepreordered omdat ik er veel van verwachtte. 50 euro naar de maan. Het spel had vertraging omdat ze een aantal programmeurs de laan uit hadden gestuurd. Ook hier was de connectiviteit waardeloos, misschien nog wel slechter, de servers vielen steeds uit. De singleplayer was saai, “Solar Crown” werkte volgens mij iedereen verschrikkelijk op de zenuwen en ook al waren de wegen beter, het spel verveeld veel te snel. Geld verdienen is bijna onmogelijk, wat mensen dwong om te cheaten. Tijden in het casino werden gehackt waardoor mensen 0:00:00 over een rondetijd deden, wonnen waarschijnlijk een hoop geld, maar verbeteren zat er niet meer in. Ook bij TDU2 waren de geluiden achterlijk slecht. Menu’s werkten slecht, auto’s reden slecht. Graphics waren slecht, vooral van de omgevingen. Ze hebben voor de release een beta geopend zodat mensen feedback konden geven. Daar hebben veel mensen aan meegedaan en zo’n beetje elke bug hebben ze aangegeven. Er is geen fuck mee gedaan en ondertussen waren ze wel bezig met downloadable content om nog meer geld van mensen te graaien. Het gaat nu niet goed met Atari en daar ben ik blij om, want wat een prutsers.
Ik hoop op een overname door een grotere studio. Die kunnen het concept dan uitwerken tot een game die dan ook echt werkt.
Hupke zegt
@Vanquish:
Need For Speed Porsche vind ik persoonlijk de beste en daarna was het idd allemaal brol.
DTM race driver 3 valt ook nog wel mee.
En de collin mcrea’s zijn wel leuk, net als de gehakte F1’s die alle jaren wel ergens uitkomen met recente livery’s en nog wat moeilijkere besturing.
TDU vond ik wel meevallen (1 want 2 heb ik nooit geprobeert) maar je hebt gelijk de afwerking is verre van perfect en de besturing zou simpeler mogen (al krijg je het echt wel onder de knie).
Vanquish zegt
@Hupke: NFS Porsche vond ik ook slecht, en wel om de simpele reden dat er alleen Porsches rondreden. Je kreeg het gevoel niet in exotische auto’s rond te rijden. Meer opgevoerde kevers. Dat was in Road Challenge en vooral NFS 3 veel beter voor elkaar. Plus, je kon er allemaal auto’s voor downloaden. Zo kon je met flink modden ook UFO’s en WC’s importeren. Zelfs al wordt het spelletje saai, dan kun je ‘m zo leuk maken!
Bij TDU waren races tegen elkaar gewoon niet serieus te nemen. Je hoeft maar door één hobbel in een slip te raken en weg is je voorsprong. Het spel wekt één grote ergernis op. Terwijl het concept absoluut iets héél tofs had kunnen brengen.
Zelf hoop ik ooit nog op een game die de graphics van Forza Motorsport 4 heeft, het concept van TDU en dat dan zonder verbindingsproblemen. Qua racegames heeft de PC wat mij betreft al jaren geen echt boeiend spel meer voortgebracht. Dirt 1 en 3 heb ik ook gekocht, die verveelden ook sneller dan je verwacht voor dat geld.
Hupke zegt
@Vanquish:
Het was dan ook een spel dat rond Porsche draaide.
En ja de eentoningheid van wagens was misschien ‘iets’ minder aan het spel.
Maar hoe het in die tijd al zo realistisch was. Zowel qua besturing (onder stuur, overstuur, verschillende soorten wegdek,…) als qua functies. Tuning door onderdelen apart te kopen, afstelling van de demping, bandenspanning, rijhoogte,…
En schade tijdens de races.
Road challenge was wel leuk, maar je kon er zo moeilijk geld verdienen. Ook waren die auto’s eerder nog hoovercrafst dan al echte wagens, ook bleef het eenmaal je bij de snelle wagens zat (klasse AA geloof ik) altijd hangen. Al reed het spel al wel veel realistischer dan NFS II (se) wat m’n aller eerste race spel was.
Voor mij is NFS Porsche echt een van de beste games ooit. Het is al lang voorbijgestreefd nu maar toen was dat echt het van het. Daarbij zijn er zelfs nu niet veel spellen die zo realistisch rijden.
Vanquish zegt
@Hupke: Bij Road Challenge kon je steeds races opnieuw doen waarbij je een auto van de tegenstander won. Als je die dan verkocht had je zo een hele klap geld! Het duurde wel even voor ik die tactiek doorhad, daarvoor had ik ook last van jouw punten :P.
zenoemenmemax zegt
@likeaboss: Ik ken de auto van PGR3 geloof ik.
Hupke zegt
@likeaboss:
Daarin was het niet zo’n beste auto als ik het me goed herinner. Hij koste veel moeite om te krijgen en viel dan dik tegen.
4991 zegt
@Hupke: klopt, ik had liever de chrysler me-four twelve of zoiets.
4991 zegt
@4991: lol, 2004. in die tijd hield ik me nog niet echt bezig met auto’s.
ferrari250gto zegt
Hele gave auto! Hoop dat daar nog iets mee gedaan wordt! Die man die die concept car heeft gekocht heeft trouwens wel een goede deal gedaan, voor 75000 dollar een one of a kind supercar, helaas zonder motor maar daar kan wat aan gedaan worden.
HDM zegt
Voor de volgende misschien een gelijkwaardige auto: de Chrysler Firepower Concept. Zat overigens ook in Test Drive Unlimited.
wantthegreen zegt
@HDM: of die shelby cobra concept die er ook in zit
sdk16420 zegt
@HDM: ME Four-Twelve lijkt me ook wel bijzonder
bonkers zegt
Geweldige auto!! Mooie body en de lak ziet er prachtig op uit. En wat een geluid!! Nice
janklaassen zegt
Concept-cars zijn toch honderden duizend euro’s altijd?
Dan is 75k niet veel !
bonkers zegt
@philipzuidijk: ja, dat is idd weinig, maar in de tekst staat dat ie zonder motor is verkocht. (althans, dat haal ik uit de tekst)
akrapovic zegt
Aparte auto, niet mijn smaak maar wel vet om te zien. De prestaties zijn wel al wat verouderd moet ik zeggen.. 7500 tpm is niet echt veel voor een NA V10
sacha zegt
Super concept. Volgens mij is voor zoiets best nog een markt. Met de GT hebben ze ook een zeer populaire auto gemaakt die nu al misschien wel meer waard is dan dat ie nieuw kostte.
240sx zegt
Maar goed dat het bij een concept is gebleven, zeg!
JanJansen zegt
75.000 dollar is absoluut gratis.
Zo’n “lege huls” kost minimaal een half miljoen om te maken. Als de eigenaar een mooie M5 v10 weet te bemachtigen is hij voor het dubbele klaar en heeft hij iets heel speciaals!
james125 zegt
@JanJansen: plus het feit dat hij met hulp van een legende is gemaakt! De geschiedenis van deze auto is prachtig.
Een m5 zou ik niet doen.
Hier hoort de originele motor in, en anders niets!
dawwg zegt
@james125: Denk dat een Viper V10 wel ‘orgineel’ genoeg is … liever een rijdende concept-car, dan een lege design-doos.
jordy14 zegt
Persoonlijk vind ik het niet heel erg mooi maar hij heeft wel wat.
meneersander zegt
Gelijk in productie nemen!
kickass zegt
Coole wagen! Ik vind het eigenlijk wel tijd worden voor een opvolger van de GT.
syliaca zegt
Gruwelijk dikke wagen met een lekker geluidje ;)
The360box zegt
Was hij toendertijd niet door mr. Foose ontwikkelt?
kleinzoon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tdu2zonda zegt
Ik ken hem van HotWheels. Ik had er eens een model van gekocht.
En ook van TDU.
dymf zegt
ik wacht nog steeds, tot ze hem gaan bouwen, en misschien is het nu een mooi moment..
ik ken hem idd van PGR3 en TDU
blijft een mooi ding
matje140 zegt
Dacht meteen aan een Fisker Karma toen ik dit zag, tot ik las dat het over een Ford ging.
JamesBond007 zegt
Kende de auto van volgens mij een Discovery Channel aflevering van een 1 of andere Griekse ontwerper die de Ford GT mocht ontwerpen. En vervolgens met dit aankwam. Oid, of zou kunnen dat dit inderdaad met Foose werd ontwikkeld. Erg mooie docu, zal even googelen.
JamesBond007 zegt
Wat meer informatie over de auto zelf:
http://www.motorsportscenter.com/article_444.shtml