De Dodge Charger ken je, maar deze Dodge Charger III concept misschien nog niet. Hoog tijd om dat te veranderen dus!
Als je tegenwoordig de naam Dodge Charger hoort, denk je waarschijnlijk aan twee auto’s. De onbehouwen old school sedan die Dodge nog steeds maakt op een onderstel dat terug te herleiden is naar een Mercedes uit de 90s, of de even onbehouden legendarische musclecar uit de 60s. Allebei die auto’s hebben zeker hun charmes, met name indien uitgerust met de dikst mogelijke V8. Ooit bestond er echter een auto die ook de naam Charger droeg, maar ietwat fijnzinniger was vormgegeven.
Aan het eind van de jaren ’60 ontstond namelijk het Charger III concept. Eigenlijk moeten we zeggen het Charger III project, want de term concept werd destijds nog niet zo aan auto’s gehangen. Wie er nu precies verantwoordelijk is voor de lijnvoering is onduidelijk. Het design van de auto wordt simpelweg toegeschreven aan ‘Chrysler’s Advanced Styling Studios’. Wel weten we dat Vince Gardner and Paul Shedlik de verantwoording kregen over het afmaken van de showcar. Aldus geschiedde.
De Charger III zag in 1968 het daglicht en verbaasde vriend en vijand. Qua looks leek de auto enigszins op een Corvette, maar met name de details maakten het geheel bijzonder. In het oog springend was dat de Charger III een cockpit heeft als een straaljager. Deze scharniert omhoog om plaats te bieden aan de bevallige passagiers, maar niet voordat de klokkenwinkel en het stuur ook plaats maken. Die klokkenwinkel was overigens zo’n beetje het enige wat de Charger III deelde met de reguliere Charger.
De cockpit was echter niet het enige bijzondere aan de auto. Er waren ook andere innovaties die een duidelijke verwijzing waren naar het Space Age tijdperk waarin de auto ontstond. Zo had de Charger III een heuse luchtrem die gesynchroniseerd was met het normale remsysteem. Een beetje zoals hypercars van nu dat ook hebben, maar dit was 50 jaar geleden. Het paneeltje achter het voorwiel geeft toegang tot essentiële informatie over het oliepeil, waterpeil en de toestand van de batterij. In het interieur kan de bestuurder vitale functies bedienen door een episch knoppenpaneel.
Een ander gaaf detail dat wel later terugzagen op de Lamborghini Countach LP400 Periscopo en Isdera’s is het achteruitkijkspiegeltje dat opklapt vanuit het dak. Iets minder vooruitstrevend, maar niet minder gaaf, zijn de twee trapezium-vormige uitlaten die het roostervormige ‘afgehakte’ achtersteven complimenteren. Ziet er scherp uit.
Dodge claimde dat in het vooronder alle V8-en pasten die het merk kon leveren. Het rode model werd later in een soort oranje-goud geverfd en langs ‘Murica’s autoshows geleurd ter promotie. Maar helaas, het mocht niet zo zijn. Pas een dikke 20 jaar later kwam Dodge alsnog met een échte échte sportieveling op de markt ind e vorm van de Viper. Dat was best een leuk ding met die agrarische V10 onder de kap natuurlijk. Maar zeg nou zelf, jij had ook liever deze Charger III gehad, toch?
pietertje123 zegt
EDIT
Apart ding, lijkt niet een beetje op een corvette, met een wat lagere neus was het gewoon een kopie.
Hoe zou dat tegenwoordig gaan met zo’n klepje aan de buitenzijde… zou er dan wel iemand z’n oliepeil controleren tussen de jaarlijkse APK beurten door?
Hoe was dat gedacht met tanken? Aangezien de tankdoppen onder de remklep geplaatst lijken te zijn…
vaakbenjetebang zegt
Tegenwoordig? Wie peilt er nog zelf zijn olie? (Ja, een retorische vraag). Sterker nog: er zijn auto’s genoeg waar je zelf niet eens meer fysiek kunt peilen, al zou je het willen – of je moet bereid zijn een gat in het carter te boren of zo.
mustang750supersnake zegt
@vaakbenjetebang: welke auto’s zijn dat dan?
frank2b zegt
Tesla, Polestar …
dondeboer zegt
@mustang750supersnake: Volvo v40 D4. Ik dacht dat ik gek was geworden, maar t bleek te kloppen: geen oliepeilstok meer.
vaakbenjetebang zegt
Iets lulligs als een BMW M4 of zo, om maar eens wat te noemen.
Jorrit zegt
@vaakbenjetebang: Ik ben blij dat ik dat nog ‘mag’ doen bij mijn huidige auto.
Heb ook bij een kennis met een BMW gezien dat het alleen nog maar vanaf de boardcomputer kan. Dat is een ‘prachtig’ systeem, als:
– men daardoor denkt dat peilen + aanvullen niet meer nodig is (“anders hadden ze toch een peilstok erin gedaan!?”).
– de waarschuwing vd computer pas komt bij een veel te laag oliepeil.
Of het blok daardoor in soep is gedraaid weet ik niet, maar het heeft er zeker niet aan meegeholpen…
emping zegt
Meh, doe mij maar de Viper. Een blauwe met witte strepen graag.
ghini zegt
Gaaf ding!
nicolo zegt
Ik had hem in matchbox vroeger !
Esprit_de_Flandre zegt
“…best een leuk ding met die agrarische V10…”
“Agrarisch”? Bedoel je niet “archaïsch”?
jaapiyo zegt
Ik doelde op de oorsprong van de V10 in RAM trucks.
vaakbenjetebang zegt
Dan mag ik vast wel even zeuren over ‘complimenteren’ waar ‘complementeren’ gepast had.
dawwg zegt
Nee, agrarisch is een vrij gebruikelijke term voor een ‘primitieve’ motor ….
tjorque zegt
Absoluut de charger III
De viper is iets speciaal.
Maar dit apparaat was zoveel cooler dan een belachelijk dik blok in een sportief gelijnde auto plempen…
Jorrit zegt
Ik heb vroeger nog met een Matchbox autootje hiervan gespeeld. :-) Het dakje kon net zoals in het echt naar achteren omhoog scharnieren. Altijd gedacht dat het een ontwerp van Matchbox zelf was.
Als ik het model nu zo zie, zou het ook zomaar uit de koker van Syd Mead kunnen zijn gekomen.
kevertje zegt
Wat een heerlijke tijd, mag echt in de science-fiction films van toen meerijden. Daarmee doet deze auto onmiddellijk ook denken aan de creaties van ene George Barris, zeer geliefd in dat filmwereldje van toen.
frank2b zegt
De ontwerper keek naar zijn jaren ’80 snortondeuse en dacht bij zichzelf ….. hmm …
mrB zegt
Ik vind het een raar ding. Maar die luchtrem mag van mij zo op een moderne hypercar, wat ziet dat er vet uit!