Hamerhaai much? De Yamaha OX99-11 is een aparte verschijning. Bloedjesnel, inmiddels stokoud maar destijds zeer vooruitstrevend. Die rare Japanners bedachten dit volledig werkende concept al in 1992.
Yamaha’s eigen auto, supercar en Formule 1 voor de straat. Via motorenbouw voor Toyota hadden ze al kennis gemaakt met de auto-industrie. Medio jaren ’80 waren ze via motoren-productie ook bij de F1 betrokken. De Yamaha OX99-11 zou het paradepaardje van de sport-divisie worden. Een extreem hoogtoerige V12, carbon monocoque, aluminium carrosserie, “double wishbones” voor en achter. Letterlijk waar ze indertijd in de F1 meer rondreden maar dan iets rustiger afgesteld en met een dakje. Yamaha maakten in totaal 3 OX99’s. Concepten of testmodellen? Hoewel het extreme uiterlijk anders doet vermoeden was deze auto werkelijk bedoeld voor productie. Een supercar zoals nog nooit iemand er een had gezien. De perfecte Jaguar XJ220, Lamborghini Diablo en Ferrari F40 concurrent uit het oosten. Minstens net zo race-geïnspireerd als de laatste uit het rijtje.
Echt snelle auto’s had Japan in die tijd niet. Noem het de ‘hypersport’ categorie. Supersporters als een Nissan Skyline GT-R R32 en Honda NSX reden al rond maar hadden het niet in zich met de duurste Europeanen te concurreren.
De Yamaha OX99-11 was een extreem snel en uniek concept. Veel kleiner dan de andere super/hypercars. Een gewicht van 1150kg en eigenlijk een 1-zitter. Achter de bestuurder paste officieel een (beenloze) passagier, erg prettig zat het daar niet. Het was dus een 1+1 concept. Onder een glazen bolletje zit de bestuurder pal in het midden.
Als vers F1-team en ‘long-time’ motorfietsfabrikant was de motor natuurlijk het paradepaardje van de OX99. Pal tegen carbon monocoque aan zit een 3,5 liter 10.000 toeren V12. Twintig jaar geleden een fantastisch indrukwekkende apparaat, nog steeds een juweeltje. De 400pk van deze V12 accelereerde de Yamaha OX99-11 in 3,2 seconden naar de 100km/u. Het maximale vermogen werd ook tegen de toerenbegrenzer aan geleverd. Tot 6000 toeren was de OX99 een rustige auto, van 6000-10.000 barstte de hel los. Topsnelheid? Mwah, in ieder geval 350km/u. Mede mogelijk gemaakt door een zeer klein frontaal oppervlak (2m breed, alleen in het midden 1m22 hoog) en ook het lage gewicht hielp mee.
Het zou de straat-auto worden die het dichtst bij de racerij stond. Dat bracht een prijskaartje met zich mee. Indertijd zou Yamaha $800.000,- voor de OX99-11 hebben gevraagd. Omgerekend naar de prijzen van nu een prijskaartje wat goed kan concurreren met een Bugatti Veyron.
Alle inspanningen ten spijt ‘werd het hem niet’. Japan zat in een crisis en voldoende klanten leken moeilijk te vinden. Yamaha was geen autofabrikant en had in de aanloop naar de OX99 al de grootste moeite gehad een bedrijf te vinden dat de auto wilde maken. De pers mocht er een paar rondes in rijden, daarna ging de auto het museum in. Zonde? Wellicht maar in 1992 introduceerde McLaren ook de F1. Vrijwel net zo licht met ruimte voor 2 vriendinnen en een veel sterkere (600pk) V12 achterin.
Een modern alternatief voor de OX99-11 is er inmiddels ook. Samen met Yamaha heeft Toyota keihard aan de Lexus LF-A gesleuteld. Qua concept een zeer vergelijkbare auto. Zeer hoogtoerig, vrij licht en veel sneller dan zijn ‘vermogens-specificatie’ doet vermoeden. Filmpje!
dennisr zegt
excuses voor het niet lezen van de tekst maar ik wou hier alleen vermelden dat het een godslelijk ding is xD
masterstig zegt
@dennisr: Heel maar dan ook heel toevallig deel ik ook die mening :D
magetwan zegt
Ik zie nu waarom Yamaha is overgestapt op de tweewielers :) Maar even serieus: best wel een gaaf ding!
thomaz520 zegt
Over lelijk gesproken !
mout zegt
Een 12-cilinder 3,5! Geweldig. Dat is zoiets als 4 0,8l 3-cilinders.
En wat een heerlijk toerenbeest was dat. Is de motor voor die wagen misschien nog ergens anders ingezet?
Barnato zegt
Hoezo vergeten concept? Hij zit gewoon in GT5 :-)
tabee zegt
@Barnato:
Hij zit in GT5? Onder welke naam..?
Renesis zegt
@tabee: gewoon 1992 Yamaha OX99-11 Concept waarschijnlijk onder de online car dealer.
Forza zegt
@Barnato: Dacht t toch niet. Premium of Standard?
Deze auto zit zeker niet in GT5.
Barnato zegt
@Forza: Nee inderdaad denk dat ik in de war was met de Isuzu 4200R Concept uit 89.
Blijft een geweldige auto!
norge zegt
Inderdaad een gevalletje ooit gelezen en vergeten.
jack_abarth zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verder zeer vette bak, en WTF 3,2sec van 0-100 en dat 1992!!
lamborgfan zegt
BAH! niet zo gek dat deze is vergeten! Wat is er gebeurd toen ze deze auto aan het tekenen waren? Mag die ontwerper alleen nog met begeleiding op straat?
911GT2 zegt
Hoeveel snijlijnen wil je hebben zeg… net spaghetti
Volvo_440_turbo zegt
Lelijk? Ik denk voor toendertijd dat dit design vooruitstrevend en mooi was, mensen, je moet dit kunnen plaatsen!!! We spreken hier over 20 (!) jaar geleden.
Over het ontwerp? Geniaal gewoon om een voorspoiler in te bouwen om zo genoeg neerwaartse druk te hebben vooraan. Ik heb hier trouwens nog een test liggen van die auto waarbij die auto op alle vlakken als geniaal werd bestempeld door de toenmalige pers.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Volvo_440_turbo: precies! Noem het ‘functioneel design’, ‘back to basics’ of ‘vorm volgt functie’, maar ik hou er wel van. Moet ook even aan de Lancia Stratos denken. Net zo hardcore, net zo’n functionele vormgeving. Maar dan voor die andere tak van autosport zeg maar…
Hupke zegt
Ik zou hem niet lelijk noemen maar interessant. Dit was sowieso een geweldige supercar geweest maar dan eentje met de verkeerde merknaam, wie had daar nu 800k aan willen uitgeven begin ’90s?
Ik ben blij dat ik nu van het bestaan afweet en vind het zonde dat het concept niet levensvatbaar was.
Renesis zegt
http://www.youtube.com/watch?v=8KzGwHCsKKw
jack_abarth zegt
@Renesis:
Hier nog eentje, vooral het wegrijden aan het einde klinkt goed.
http://www.youtube.com/watch?v=KCCxkk6BAYM
supercarwaar zegt
lijkt net een moter, want hij heeft maar één plaats en de cabine is dunner dan normaal
integraturbo zegt
Ik kan zulke wagens altijd waarderen. Het laatste waar ik naar kijk is het uiterlijk.
betonstaal zegt
@integraturbo: dat is het eerste waar ik naar kijk, het uiterlijk. Of ze een mooi koppie heeft en alles.
integraturbo zegt
@betonstaal: Dat kan. Als ik destijds zo’n auto zou/kon/wou/mocht kopen, koop je dat om de belevenis achter het stuur. Als bij de omhulsel elke hoek/bolling/ronding een functie heeft dan zou dat met zo’n auto belangrijker zijn dan een andere vorm puur om “mooi” te zijn..
betonstaal zegt
OPGELET! In Nederland wordt de Yamaha OX99-11 NIET geproduceerd, kijken hoe ze dat doen kan dus niet.
johanw zegt
wat een simpele zielen af en toe qua reactie. let op dit is bijna 20 jaar geleden!!!!!!
veel stijlelementen in deze auto zie je nu terug in de huidige supercars!!
sir_smokalot zegt
Wat is je kritiekpunt precies?
mardec zegt
Ik moet toch even zeggen dat ik dit het beste artikel op AB vind in JAREN !!! Eindelijk iets wat ik nog niet kende! Wat een icoon :D Ik weet waar ik straks van ga dromen!
dragspert zegt
@mardec: 2 aziatische sletjes die om je sn*kkel heen krullen?
Freewarefreak zegt
@dragspert: Geweldig! Zeker een droom. Kan ik eindelijk “Sex with a Japanese twin” van mijn todo lijstje afvinken.. (einde Austin Power modus) .. ;)
maxx1 zegt
die cijfers zijn rap! wat een indrukwekkend ding!
midasracer zegt
Geen mooi geluid en een vreemd bol uiterlijk. Geef mij dan maar een Ultima. Beetje dezelfde stijl maar dan wel mooi (vind ik dan).
ds3lover zegt
Ligt het nu aan mij of heeft die langs vanvoor gezien wat weg van een mclaren F1 uit car town op Facebook? xD
minifan zegt
V r e s e l i j k l e l i j k maar echt bloedje snel!!
Flatfour zegt
http://www.youtube.com/watch?v=TVcGm381oiY#t=12s
floryn zegt
Gaaf ding zeg! Bedankt voor het artikel. Ik had er nog nooit van gehoord. Doet me wel meer denken aan een XJR-15 concurrent, dan een XJ-220.
llewy zegt
Combinatie van een spaceshuttle, lingo-ballenbak en glijbaan..
Maar die specs, impressed! 1150kg met een v12?! Zonder materialen van nu?
Lotus, lepel eens snel een AMG-blok in die Exige/Elise!
nostravinniedus zegt
Sorry hoor, maar v12 en 10.000 toeren ??? WOW !
integralechubasco zegt
Mensen die dit lelijk vinden doe eens een beetje nadenken? Of nee laat maar zitten…
Geniaal apparaat. Maakt de F40 antiek, de 959 een brave burgermans gebakje en de xj220 een oefening in de rococostijl. Enige die hier aan tipt maar wel met een 2 keer zo grote motor is de McLaren F1…
Freewarefreak zegt
@integralechubasco: Daar sluit ik mij volledig bij aan. Geweldige auto! Vind de achterkant trouwens wonderbaarlijk veel lijken op de McLaren F1.
Trouwens wat een mooie foto van dat Yamaha museum. Daar staan even wat mooie blokjes zeg! (Foto 13)
mashell zegt
@Freewarefreak: de hele auto doet me erg sterk denken aan de McLaren F1. Middenzitter, vorm, wielen, kleur. De F1 is breder en heeft een dikkere motor, het dikke zusje zeg maar.
censored zegt
qua design krijg ik er een beetje een ultima gtr gevoel bij
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb net hier het artikel nog eens nagelezen dat ik van die auto heb, het énige puntje van kritiek van die wagen waren de versnellingsbakverhoudingen die niet optimaal waren, voor de rest werd ie vergeleken als een F1 voor op de weg…
mustang84664 zegt
Gelukkig zijn we heb vergeten
620henk zegt
ik vind dit een mooi ontwerp.
jammer dat die niet in productie is gekomen.