Dat een luxe auto ook een heel leuk scheurijzer kan zijn, heeft de BMW M5 wel bewezen. Echter, dat Peugeot ambities had om ditzelfde trucje uit te voeren met de 607 is flink in de vergetelheid geraakt. Tijd om het geheugen op te frissen.
De Peugeot 607 Pescarolo dankt zijn naam aan ex-Formule 1 coureur en viervoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans, Henri Pescarolo. Toen zijn racecarrière ten einde kwam hielp hij anderen achter het stuur door het oprichten van zijn eigen Sportscar-team. Voor de 24 uur van Le Mans werden ieder jaar twee Courages van Peugeot-motoren voorzien, een samenwerking die in 2002 heeft geleid tot de 607 Pescarolo.
Zelfs het ongeoefende oog ziet dat deze auto een krachtpatser is. De schouders en heupen zijn 25 millimeter breder en de neus ligt 25 millimeter lager dan het origineel. Flinke luchtinlaten vooraan en de dubbele uitlaat, gecomplementeerd door geventileerde schijven achter de 19-inch wielen met 245/45 R19 Michelins, suggereren snelheid.
Kijken we naar binnen, dan komt het donkerrode leer ons tegemoet. Om plakken te voorkomen tijdens een spannende rit, is het leer geperforeerd onder de kont en tegen je rug. Doe je het even rustiger aan, dan is er de gelegenheid om te spelen met het 16×9 kleurenscherm in de middenconsole.
De donkerpaarse 607 Pescarolo werd voor het eerst in levende lijve getoond op de salon mondial de l’automobile van 2002 in Parijs. Hier zou een V6 met ruim 400 pk in worden gehangen, afkomstig uit de Courage C60 Pescarolo Sport (foto hieronder) die destijds de 24 uur van Le Mans reed.
Helaas is de M5-concurrent nooit in productie genomen. Dit zou kunnen liggen aan ruimtegebrek onder de motorkap voor de twee dikke turbo’s, de sequentieel bediende automatische transmissie die al het peekaageweld niet aankon, en de ongelooflijke torque steer door de voorwielaandrijving omdat Peugeot te gierig was om te investeren in achterwiel- of vierwielaandrijving.
Ook bleef de 607 Pescarolo qua vermogen achter op de concurrentie. De BMW E39 M5 had al sinds 1998 400 pk onder de motorkap liggen. De RS6 gooide hier in 2002 50 pk extra tegenaan, en de pk-oorlog was nog maar net op gang. De Mercedes E55 AMG kreeg 476 pk in 2004 en toen de BMW M5 E60 in 2005 uitkwam met 507 pk kon Peugeot het wel vergeten. Jammer, want we hadden ze graag een kans gegeven.
Met dank aan gtwillem voor de tip.
jweelden zegt
Wauw ik vind het kleurtje de velgen en de achterbumper echt mooi!
rolov zegt
Had het nooit kunnen winnen van het duitse geweld toen maar had het hun wel willen zien proberen.
azenomei zegt
Dat ziet er toch helemaal niet slecht uit.
Hupke zegt
Zonde, want als peug wil kan het.
Ze hadden niet moeten gaan voor het verslaan van de M5 op snelheid of de E55 op power maar een 3e weg moeten uitslaan. Eentje waarbij dit prachtig ding gebouwd had kunnen worden en op minstens 1 vlak spectaculair beter was geweest dan de concurrentie. Terwijl het gewoon een V6 met een turbo erop in het voorronder had liggen.
gtwillem zegt
@Hupke: niet gewoon een V6, een licht geknepen LMP motorblok… Net zoals de eerste M5 ook een blok had dat dicht gerelateerd was aan racemotor.
GerbenN zegt
Ik ben geen fan van de 607 maar dit ziet er goed uit!
guusboum zegt
Wat een prachtig schepsel! Die vorm, die velgen, die bijpassende sjieke kleur! Mijn gloeiende grutjes!
toyotafortuner zegt
Dat ziet er echt prachtig uit! En de specs: het zou niet moeten gaan om een M5 ofzo te verslaan. Want vandaag de dag klinkt een 400+ pk sterke V6 sedan nog steeds als iets erg potents.
bsxc2 zegt
@toyotafortuner: +1, Polestar doet het nog steeds met minder.
Sowieso is de pk-race idioot, de nieuwe M5 heeft al 560 pk, wat wordt het over 10 jaar 700 pk?
Robert zegt
Je ziet niet vaak dat een bodykit het uiterlijk van een auto zó kan verbeteren.
boxster zegt
Jammer, ze hadden er zeker eentje kunnen verkopen. Misschien zelfs wel twee. Niet aan mij, want ik geloof niet zo in grote Franse auto’s, net als het gros van de wereldbevolking. Verstandige beslissing dus, hoe lekker het er ook uitziet.
crisert55 zegt
Fout 1, fwd sucks
jimyb zegt
@crisert55: En Alfa Romeo dan, de gtv6 en gta’s ?
Hupke zegt
@jimyb:
Als ik moet kiezen tussen de 2 GTV6en dan kies ik toch voor de eerste met RWD.
desjonnies zegt
@crisert55:
Idd.
Achterwielaandrijving met een starre achteras en bladveren was veeeeel beter.
Hupke zegt
@desjonnies:
Psst, je moet het anders aanpakken, dit is er eentje waar je moeiteloos een mustang aan kan slijten, kan je nog een cent op overhouden.
nickelb zegt
@crisert55: focus rs/rs500?
berlinetta zegt
@nickelb: Die auto stuurt heel erg leuk, maar wordt toch beperkt door zijn voorwielaandrijving.
baasbas zegt
Maar goed ook. Dit zou op alle fronten een mislukking geworden zijn. Niet de stuurauto zoals de M5, maar in hun poging om in de buurt te komen zou het comfort het raam uitgevlogen zijn. Terwijl daar juist een onderscheidend punt zou kunnen zitten. Maar voor een hele snelle comfortabele supersedan hadden ze gewoon een dieselblok moeten pakken. En 4wd natuurlijk.
Alfarobert zegt
Ik snap dat hel PK gedoe niet.Wat heb je aan 400+PK’s? Je mag maximaal 130 hier en in de stad rij je ook gewoon achter de auto voor je. Ik heb 165 PK,ben er tevreden mee.
berlinetta zegt
@Alfarobert: Er bestaan ook wegen buiten de stad en de snelweg. Niet dat je daar harder mag rijden, maar eens flink kunnen optrekken als je een bocht uit komt is dan toch erg leuk. Zeker met genoeg trappelende paardjes onder je kap.
mcshine zegt
Ik heb er 340, maar dat mochten er gerust nog wat meer zijn.
Joost zegt
@mcshine: ik 240 op de voorwielen en bij flink gas geven sta ik met dit natte weer al flink te spinnen.
En bij andere auto 200 op de achterwielen. Met de motor achter de achteras. Zonder ABS, ESP, etc etc. Zullen we maar helemaal niet gek mee gaan doen dus.
mout zegt
Ik ben best een Francofiel. Maar waarom ze een sportsedan zouden hebben moeten bouwen met
– voorwielaandrijving
– meer grootte en gewicht dan de Duitse concurrenten
– nog altijd minder vermogen
– zonder Frans comfort
zou ik echt niet weten.
raranono zegt
De 3.0l. V6 was ook al te sterk voor de versnellingsbak (auto) was dus al een mislukte exercitie als die niet vervangen zou worden.
pier zegt
Door de grote overhang voor en achter icm de grote wielen lijkt het net of dat ding op het onderstel van een 307 is gezet ofzo. Verder altijd wel een mooie auto gevonden.