Zelfs voor Peugeot een heel vreemd concept. Wat waren ze plan met deze knotsgekke supercar?
Peugeot heeft vaak een change of heart als het gaat om hun modellengamma. In de jaren ’70 waren Peugeots onverwoestbaar. In de jaren ’80 en ’90 waren ze sportief. In de meest recente jaren, vanaf ongeveer 2012, zijn ze stijlvol. Van 2000 tot 2012 waren ze, laten we zeggen, interessant. Er kwamen bijzondere ontwerpen langs, zoals bijvoorbeeld de 1007, een compacte auto met schuifdeuren. Of de 407 SW, die een normale gezinsstationwagon was, maar toch de ‘grote bek’-designtaal van Peugeot moest huisvesten. Of de 308 SW, een tof ruimtewonder, maar in alles ‘net niet’ (net geen ‘normale estate’, net geen MPV, net geen hatchback). Toch zijn al die ietwat vreemde auto’s niks vergeleken met waar Peugeot mee kwam aan het begin van deze periode: de 4002 Concept.
Eigenlijk alles aan deze auto is apart. De voorruit reikt in feite van de voorsplitter tot de ‘diffuser’. De ovalen grille lijkt op die van oude Peugeots uit de jaren ’30 en ’40. De koplampen en achterlichten zijn lang en puntig, een vorm die later veel zou betekenen voor Peugeot. Hij heet 4002, wat in theorie ‘2004’ omgekeerd zou kunnen zijn, maar hij komt uit 2003. Allerlei rare zaken met een totaalplaatje dat even vreemd is. Hoe kwam deze vreemdeling tot stand? Wat was het idee erachter en zat er een plan in voor productie?
De ontwerper van de auto is Stefan Schulze, een Duitser. Nog nooit van gehoord? Zeer mogelijk, Schulze heeft namelijk verder geen belangrijke auto’s op zijn CV staan. Hij was destijds een ‘amateurdesigner’ die meedeed aan een ontwerpwedstrijd van Peugeot zelf. Hiervoor konden amateurdesigners een ontwerp indienen in het thema ‘retrofuturistisch’. Oftewel: ontwerp iets wat zowel de toekomst uitstraalt, maar ook designonderdelen van oude(re) Peugeot-modellen gebruikt. De winnaar kreeg 5.000 euro, een award en zijn model zou door Peugeot in schaal 1:1 gebouwd worden.
Het resultaat is de 4002. Een supercar zoals Peugeot die nog nooit heeft gebouwd, hoewel ze dat wellicht wel hadden moeten doen. Over de aandrijflijn is niet zoveel bekend. In de – beperkt zichtbare – motorruimte liggen twaalf pitten, dus vermoedelijk is de aandrijflijn vrij gelijk aan die van de destijds gepresenteerde 907. Zoals al eerder gezegd is de bijzondere grille een knipoog naar een hele oude Peugeot, namelijk de 402 uit 1936, die zijn koplampen in de grille had. Dat verklaart ook de naam.
Productieplannen waren er eigenlijk niet. Ook is er weinig sprake van designelementen die uiteindelijk gebruikt zijn. Behalve de achterlichten dan: Mercedes leende die voor de tweede generatie CLS. Het idee van de 4002 is wel gaaf: een Peugeot-supercar met middenmotor. Ook met de recente designtaal zou dat best een tof ding kunnen worden.
florisje zegt
Lijkt een beetje op een Bugatti die over de rand heen kijkt
denniss00 zegt
@florisje: Hij doet me inderdaad denken aan die Galibier concept..
wjeurs zegt
Heeft qua lijn(platgeslagen achterkant) en achterlampjes wel iets weg van de RCZ
rufctr01 zegt
@wouterjeuring: juist! Maak de auto wat normaler en je hebt een RCZ
gasskaas zegt
@rufctr01: met die achterkant van een rcz had de motor toch echt achterin gemoeten.
wimbraber zegt
Die had ik als Hotwheels!
JanC zegt
@wimbraber: een norev waarschijnlijk. Dat is de enige die ik ken in het formaat Hot Wheels.
Den zegt
Lijkt enigszins op de Lexus uit Minority report
moveyourmind zegt
Het heeft wel wat weg van de tekening van Escher waarbij lijnen op papier spelen met je hersenen en je tien keer moet kijken of de trap nou omhoog of toch omlaag gaat.
Bij deze Peugeot lijkt de voorkant de achterkant te zijn, maar door de koplampen die achterop gemonteerd zijn en de achterlichten die voorop zitten wordt je op compleet op een dwaalspoor gebracht. Waardoor je ook gaat twijfelen of de motor voor- of juist achterin zit. En of het een voor- of achterwiel-aandrijving is. En hoe langer je kijkt, des te ingewikkelder het ding lijkt.
piquet1986 zegt
@moveyourmind: mooi verwoord, exactly my thoughts.
rammillius zegt
Toch lijkt hij op de RCZ
desjonnies zegt
Om een en ander voor jullie in perspectief te zetten, is deze auto een ode aan de Peugeot 402, die van 1935 tot 1942 in productie was en een ontwerp was waarbij stroomlijn een belangrijke rol speelde, als tegenhanger mag de Amerikaanse Chrysler Airflow worden genoemd evenals de Tatra 87 en de Adler Trupmf.
Deze Peugeot was in Frankrijk bijzonder geliefd eens en vooral omdat de PArijse carrossier Darl ‘Mat er een fantastische racewagen van heeft gemaakt die op Le Mans heeft gereden.
Ik zal wat foto’s uploaden waarin je de vormgeving van dit moderne concept terug zult zien in het origineel uit 1935.
desjonnies zegt
https://www.metalocus.es/en/news/remembering-peugeot-402-its-75th-anniversary
marinepower zegt
@desjonnies: toen de leeuw nog bijna een slang was. Mooi ontwerp, heeft inderdaad overeenkomsten met Tatra’s
desjonnies zegt
https://www.flickr.com/photos/91728279@N06/15723983953
desjonnies zegt
De Darl’Mat uitvoering, Art Deco in staal :
https://www.wallpaperup.com/150019/1937_Peugeot_402_Darland039mat_Special_Sport_Roadster_supercar_retro_f.html
str8six zegt
Was ‘m liever blijven vergeten.
bmwfreak038 zegt
Maar goed ook dat ie vergeten is.
WinkeB zegt
@bmwfreak038: liever de xActivity uit hetzelfde jaar?
JanC zegt
Wat te denken van de H2O of Hoggar?
autodrome zegt
Het is net diaree ….
ikleesookoverautos zegt
Als dit het winnende design is moet je nagaan hoe lelijk die andere inzendingen dan moeten zijn geweest.
renegade zegt
Als de koplampen en achterlichten gewisseld worden is het nog best een geinig modern Kevertje.
utregcity zegt
Wat is de voorkant?