










Stel je bent Frans, wil vrachtwagenbanden testen en het is 1972. Wat doe je dan? Een 180 km/u Citroën vrachtwagen met dubbele 5,7 liter V8 maken natuurlijk!
Op het eerste oog is dit een iets verbouwde Citroën DS. Na een tweede blik valt het op dat deze DS wel heel serieus verbouwd is en dan worden de verhoudingen duidelijk. Deze ‘Déesse’ is heel erg groot. Tot het mismaakte aan toe, groot. Hoe anders passen er een vrachtwagen wiel en dubbele V8 naast elkaar in de carrosserie?
Eigenlijk is de ‘PLR’ of Poids Lourd Rapide helemaal geen Citroën. Dit monster heeft niks met het elegante Franse merk te maken. Wel was Michelin in 1972 eigenaar van Citroën en toen zij een nieuwe testmachine nodig hadden voor vrachtwagenbanden doken ze de magazijnen van de autofabrikant in.
Deze supercar-vrachtwagen is ontworpen om vrachtwagenbanden te testen tot ze ontploffen. De vrachtwagenband staat in het midden van de auto, net voor de voorste achteras en wordt door zijn eigen 250 pk 5,7 liter Chevy V8 aangedreven. Net zo’n 5,7 liter V8 drijft ook de 6 achterwielen aan. In totaal weegt de Michelin PLR bijna 10.000 kg en zijn snelheden tot en met 180 km/u mogelijk. De PLR is 2,5 meter breed, 7,3 m lang en 1,56 m hoog. Allemaal waarden die moesten helpen deze testmachine aan de grond te houden mocht de vrachtwagenband klappen.
Een sterk staaltje ‘out of the box denken’ van de Fransen. De PLR is uiteindelijk ook bij autoshows en musea gespot maar waar deze zich nu bevindt is niet bekend. Dat is jammer want wat moet het gaaf zijn hier in te rijden. Je mag weliswaar maar 80 km/u (vrachtwagen), dankzij het bouwjaar is een snelheidsbegrenzer niet nodig.
We hebben hier thuis precies zon schaalmodel staan maar wist nooit dat dat ding echt bestond! Of in die mate dat hij vrachtwagenbanden en dubbel V8 had!
@The360box: Foto!! Niet als bewijs, alleen voor de leuk ;-)
@The360box: Cool model. Spotgoedkoop trouwens…
http://www.miniwheels-online.com/catalog/product_info.php?pName=citro%EBn-ds-plr-1000-pattes-michelin&osCsid=r4k53p1ktlogl8p1ngt9m9eu64
& hoeveel woog dit ding? Want ik neem aan dat een vrachtwagenband pas ontploft bij voldoende belasting op hoge snelheid.
@vale46: Staat gewoon in de tekst chef… :P
facking lelijk ding trouwens..
@dennisr: oeps.. :D
@dennisr: nee, de eerste mooie DS die ik zie. Triest pijprokershok, zo\’n DS.. En Citroën heb ik altijd al een losers merk gevonden, wat een gare zooi!
Dit had ik niet verwacht… 10.000 kilo en toch 180km/u! en ik vond 1400 kilo al aardig zwaar voor een auto…
@slipstreamer: welkom in de echte wereld.
Dat hij bestond wist ik wel, maar ik zie dit meer als een testbed voor Michelin dan als een concept….

Citroën heeft zoveel moois gemaakt dat het gros van de reaguurders hier niet kent..
Al hebben jullie deze Karin al eens belicht.
@jrk68: absoluut. Ik ken maar vrij weinig van de franse autohistorie of hun concepts en producten. (helaas)
@lamborgfan:
Dan speciaal voor jou de Metisse.
@jrk68: blijft een prachtige concept!
@jrk68: En dit krijg je als er met een stoomwals over je BX gereden word???
@jrk68:
Ik schaam me dat ik die nog niet kende, interessant ding.
Zieke shit ouwe!
Eng, speciaal, dat zijn beide gedachten die nu door mijn hoofd gaan.
@mister: Nou. Dat is best een hele boel dan!
konden ze niet gewoon een vrachtwagen gebruiken
@rsvbf1: Je wilt een vrachtwagen tot 180 km/u laten rijden om te kijken wanneer de vrachtwagenband(en) gaan klappen.
Dat lijkt me geen goed idee..
@_Eend_: http://www.youtube.com/watch?v=_XcRxRj7kl0
Of erger…
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/11496390/Man-uit-Dortmund-komt-om-bij-ongeval-op-A12-bij-Arnhem.ece
@rsvbf1:
Met 80 km/h en een klapper, ga je gewoon dwars door de middenberm heen met een vrachtwagen.
M.A.W. het ging hier om onderzoek en het gecontroleerd laten klappen van vrachtwagen banden.
Niet om dare-devils, die wonen alleen in Amerika.
@desjonnies: \’Murica!!!
@rsvbf1: Die post was voor jou bedoeld.
Zijn gewone wielen en velgen zijn trouwens van de beroemde Citroën-H bestelbus afkomstig.
Ja, die ribbeltjesbus.
En maakte Mijnheer Tissier zeer snelle 6-wieler bestelwagens op basis van de DS.
Omdat vroegâh geen ene bestelbus harder wilde dan 110 km/h
Behalve FIATS dan.
Maar daar kwam je nooit mee op je bestemming aan.
Die Tissiers reden toen, lang voor het digitale tijdperk kranten rond door Europa.
@jrk68 kan vast wel een foto posten van zo’n Tissier DS.
@desjonnies: Zoiets: http://www.oto6.fr/6roues/tissier/Tissier_9995.jpg
Nooit geweten dat er zoiets was als een Tissier DS. De “DS” van het artikel kende ik ook alleen maar als een (ik geloof) Matchbox autootje..
@_Eend_:
@desjonnies:
Niet helemaal wat je bedoelde, maar de rest van wat ik kan vinden zijn foto’s van modelletjes..
@jrk68: een dure combinatie! Voor orginele DS Henri Chapron moeten veel mensen al een hypotheek afsluiten. In het verleden zijn ze over de 120.000 euro van eigenaar gewisseld. Blijft schitterend zo\’n cabrio en je hebt er. Veel bekijks mee.
@desjonnies:
Jij bedoelde meer dit?
@jrk68:
Yes deze.
De zgn Bagagieres die Europa doorkruisten.
Ken iemand die erop reed en met 180 over de sloot heen vloog en in een weiland eindigde. Bij toen nog rotonde Ouderijn.
Om tot de conclusie te komen dat het licht nog brandde.
Ging door de sloot weer terug om zijn lichten uit te zetten.
Dat er van de Citroën helemaal nix meer over was, realiseerde hij zich later pas……
@desjonnies:
Dan vindt jij deze kruising tussen een DS en een Acadiane vast geinig.
@jrk68:
@jrk68: Met de DS heeft die niets te maken. Ik zie alleen een verbrede Acadiane met Ami-koplampen.
@Citrofiel:
Een Citrofiele oom van mij heeft eens zo’n ding in Portugal gezien bij een internationale meeting.
Die stond weldegelijk op een DS onderstel.
Of dat met deze ook zo is kan ik niet nagaan maar hij ziet er vergelijkbaar uit….
@jrk68: Oké, nooit van gehoord. Het lijkt me een heel bijzondere en lastige ombouw.
@jrk68: Gebouwd door Tissier, de Loadrunner of Bagagère.
Ik heb een roestbruin vemoeden dat het (juist) niet meer bestaat.
Zou mij niks verbazen als ie ergens in een “vergeten” schuur van Citroën staat… ergens op een franse testbaan van Citroën, net als jaren terug die oer prototype’s van de eend.
@406_v6: Deze staat in het Michelin museum.
@Pallas: Ok, wist ik niet.
http://www.aventure-michelin.com/visite-virtuelle/build/virtualtour.html
http://farm4.staticflickr.com/3611/3358925667_903637286d_o.jpg
Hier heb je het echte plaatje…
@valetparker:
Top, bedankt.
@valetparker: Citroen Loadrunners van Tissier of Mike’s garage. Volgens mij reedt de Telegraaf jaren lang op Parijs met die dingen. Een Loadrunner heeft een lager tarief op de tolwegen. http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5320180-Citroen-Loadrunners
da tlijkt wel zon amsterdamse grachtenboot ha
Nice CX, rijdt in NL:
Ook visa’s werden “verbouwd”:
Originele manier van destructief onderzoek maarja je moet wat hé.
Link naar site met allerlei vreemdsoortige creaties op basis van een Citroën:
http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet383145.htm
@406_v6: Dank je wel voor de link! Ik vond altijd al dat zulke creaties echt bij Citroen passen :-) (en ja, ik vind het wel mooi!)
@406_v6: schitterende site! Ruimteschepen bouwen ze! Hulde aan citroen. Dat die tijden mogen herleven!
200L/100km?
dit is zo’n auto voor in een horror film waar dan de bad guys in rond rijden
Zo, dat is een ‘stukje’ epic plaatwerk, jonguh!
Ziet eruit als een creatie van Top Gear.
Thunderbirds are GO!
Da’s ook toevallig. Ik belichtte dit model laatst nog. Of dat op autoblog.nl of op http://www.facebook.com/CoolClassics was weet ik niet meer…
Erg gaaf ding.
Hoeveel kans is er dat deze auto nog bestaat?
@Klassiekerrally: … of beter gezegd: Hoe groot is de kans dat deze auto nog bestaat?
Zoals palas zegt, deze staat inderdaad in het museum l’ aventure michellin in clermont ferrand (auvergne) ik bezocht het al 2x in de twee jaar dat het open in en het is zeker de moeite voor iedereen die een beetje liefhebber is.
@ autoblog: jullie artikels van ‘vergeten concept cars’ zijn stuk voor stuk super. iedere keer opnieuw de moeite waard om te lezen!
ik vind hem maar lelijk, en om vrachtwagen banden te testen pak je toch een vrachtwagen
@stijnd007: Ik vind ‘m mooi van lelijkheid. En een vrachtwagen om vrachtwagenbanden te testen? Dat is toch saai man! ;-)
Filmpje!
Super tof! Doet me denken aan de Excelero van Maybach, ook ontworpen puur om de banden te testen.
Kijk eens wat ik gevonden heb! Bewegend beeld van de PLR!
http://youtu.be/1g0_4xx8xnw?t=23m17s