• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten concept car: Lancia ECV 1 en 2

Auteur: Alwood, gepost 26 september 2010 om 12:12 – 43 Reacties

Lancia Delta Integrale en ECV2


Hoe ‘vergeten’ wil je het hebben? Een bijna vergeten merk; er is niks meer over van het vooruitstrevende en technisch superieure Lancia. De auto was gebaseerd op een inmiddels vergeten rally-klassement en verschrikkelijk mooie, snelle, haast futuristische techniek lijkt ook vergeten. Ronduit schandalig. Een 1,8 twinturbo viercilinder met 600pk, daar zouden kinderen op de basisschool al over moeten leren!

Gelukkig is nog niet iedereen vergeten dat Lancia ooit de beste en snelste rally-auto’s maakte. In het Group B klassement werd heel veel techniek ontwikkeld en uitgewerkt die we nu nog steeds gebruikte. Zo bouwde Lancia toen al een supercharger en turbo in haar Delta, en experimenteerde ze met meerdere turbo’s. Allemaal met het doel zo veel mogelijk power uit de beperkte cilinderinhoud te krijgen. Precies wat fabrikanten nu doen om de CO2 uitstoot omlaag te brengen.

Eind jaren ’80 kwam Lancia met een lichtgewicht concept, de Experimental Composite Vehicle (ECV). Er werden veel koolstofvezel gebruikt, onderandere om een eerste “monocoque chassis” te maken. De auto was gebaseerd op de Lancia Delta S4 en zou mee gaan rijden in het Group S kampioenschap. Fabrikanten konden nog een stapje extremer gaan dan in de Group B, aangezien er maar 10 productie-exemplaren nodig waren voor homologatie.

Lancia ECV1

Door heel veel onderdelen van koolstofvezel te maken wist Lancia een gewicht van slechts 930kg voor de ECV te realiseren. Het gewicht was echter niet het paradepaardje van de auto. Echt bijzonder was het motorblok.

De motor was een vrij extreme doorontwikkeling van de viercilinder uit de Delta S4. De 1,8 viercilinder in de S4 maakte nog gebruik van een enkele turbo, geholpen door een supercharger in lage toeren. De nieuwe Triflux motor had gewoon twee flinke turbo’s. Ondanks het ontbreken van de supercharger had het nieuwe blok minder last van turbo-lag en meer vermogen.

De unieke karakteristiek werd mede bereikt dankzij een uniek design van de cilinderkop. In plaats van het inlaatspruitstuk aan een kant van het blok te plaatsen en de uitlaat aan de andere, had deze viercilinder een dubbel uitlaatspruitstuk. In de cilinderkop waren de twee in- en uitlaatkleppen kruislings geplaatst. Net als bij een V8 zit de inlaat in het midden en vult deze een linker- en rechterklep met mengsel. Vervolgens stroomt het uitlaatgas aan twee kanten het blok uit, naar twee turbo’s. Bij lage belasting werd slechts één ‘helft’ gebruikt, bij hoge belasting schakelde de extra kleppen en turbo in om de volle 600pk te produceren.

Lancia Triflux intern

Ondanks het schrappen van het Group S klassement ontwikkelde Lancia ook nog de ECV2. Misschien met de ijle hoop dat een dergelijke rally-auto toch ooit nog kon rijden. De carrosserie werd aangepast voor een betere aerodynamica. Chassis en motor bleven hetzelfde, wel werden intercoolers en radiatoren naar de vooras verplaatst voor een compacter geheel.

Lancia ECV2 front

Lancia ECV2 rear

Als ik zelf op auto’s zoals deze terug kijk vraag ik me af waarom er nog steeds zo krampachtig aan grote V8’en en V12’en vastgehouden wordt. Er wordt met zware hybride-techniek in supercars geneuzeld, terwijl fabrikanten ook motoren zoals dit verder zouden kunnen ontwikkelen. Een continue laag verbruik bij lage belasting, heel veel vermogen als het nodig is. Snel is het ook, de tragere Lancia Delta S4 ging al in 2,3 seconden naar de 100km/u. Bovendien ziet het blok er verschrikkelijk mooi uit. Hé Fiat, wordt eens wakker, jullie hebben de techniek in huis!

Lancia Triflux

Lancia Trio

Ook interessant!

  • Lancia Delta Safarista is extreem gaaf (en extreem duur)
  • terug in de rallysport
    Lancia Delta keert terug in rallysport!!
  • Lancia Delta keert terug
    Lancia Delta keert terug! Helemaal officieel!
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, delta, Lancia, rally, vergeten-concept

Vorig bericht: « Video: hoeveel cilinders voor de Lamborghini Jota?
Volgend bericht: Lamborghini Gallardo LP570-4 Blancpain voor de straat »

Lees Interacties

Reacties

  1. vincent_995 zegt

    26 september 2010 om 12:22

    Maar de vraag is hoelang het motorblok mee ging. Desondanks een leuk stukje techniek.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      26 september 2010 om 12:27

      @vincent_995:

      Ongeveer 20 draaiuren. Daarnaast ook niet onbelangrijk. Blok heeft een veel te grote en hoge inbouwruimte nodig. Niet haalbaar voor op straat….

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        26 september 2010 om 12:36

        @Kevski-Style: als middenmotor zou het toch ook wel in een productieauto passen? Anders inlaatspruitstuk nog een beetje anders vormgeven, paar hitteschildjes. Vind het prachtige techniek in ieder geval ;)

        Login om te reageren
        • Kevski-Style zegt

          26 september 2010 om 18:26

          @Alwood:

          Middenmotor gaat net met een hoog dak zoals deze, of de motor onder een hoek en in de breedte van een auto ingebouwd. Inlaatspruitstuk moet wel naar boven, want anders is het effect weg. En je wil wel voldoende lengte in je inlaattraject hebben….

          Login om te reageren
          • Alwood zegt

            28 september 2010 om 09:48

            @Kevski-Style: heb je hulp nodig @AB-netwerk… ;)

            Login om te reageren
  2. integralechubasco zegt

    26 september 2010 om 12:25

    Nou, de techniek hebben ze weggegeven aan een van de medewerkers, Giuseppe Volta. Hij heeft een ECV gerestaureerd met het orginele Triflux cylinderkop… het wordt voor het eerst gepresenteerd op Rallylegend komend oktober..
    http://www.rallylegend.com/

    http://www.youtube.com/watch?v=CTkTDqUiDUM&feature=player_embedded

    @Alwood
    goed stukje, mooie uitleg van de triflux kop!

    Login om te reageren
  3. integralechubasco zegt

    26 september 2010 om 12:26

    @vincent_995
    hoezo onbetrouwbaar? leg uit aub..

    Login om te reageren
    • vincent_995 zegt

      26 september 2010 om 13:05

      @integralechubasco:
      Omdat de cilinderinhoud kleiner is, is er dus minder oppervlak om die immense kracht op te vangen. Dus slijt alles veel sneller dan een groter blok met hetzelfde vermogen.

      Login om te reageren
  4. BMW330Ci zegt

    26 september 2010 om 12:28

    als je die grappen nou eens toepast op een 6 in lijn. Kijk, dan heb je een feest!

    Login om te reageren
    • vincent_995 zegt

      26 september 2010 om 13:07

      @BMW330Ci:
      En er daar dan twee van aan elkaar maken tot een v12. (of zelfs een w24, door die v12’s dan weer aan elkaar te knutselen.:P)

      Login om te reageren
      • BMW330Ci zegt

        26 september 2010 om 13:41

        @vincent_995: als ze uit die 1.8 600 pk halen. halen ze pak hem beet een dikke 1200+ uit een 3.0. Dus dat dan weer 2 keer aan elkaar knopen wordt dan een redelijk megalomaan project niet?:P

        Login om te reageren
        • vincent_995 zegt

          26 september 2010 om 14:48

          @BMW330Ci: 4800 uit zo’n w24, moet kunnen toch?:-P

          Login om te reageren
  5. Martijn zegt

    26 september 2010 om 12:30

    Kleinere blok met hetzelfde vermogen (tov groter blok) heeft minder ‘materiaal’ om de krachten over te verdelen (vermogen/toeren = koppel) = hogere belasting = meer slijtage tov een groter blok met gelijkwaardig vermogen

    Login om te reageren
  6. integralechubasco zegt

    26 september 2010 om 12:36

    @kevski-style
    betrouwbaarheid was natuurlijk niet de issue, het motorblok was een prototype… het is nooit verder ontwikkeld…

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      26 september 2010 om 18:36

      @integralechubasco:

      Klopt. Helemaal mee eens. En eerlijk is eerijk, echt lastig betrouwbaar is niet te krijgen. Ontwikkeling is best goed. Overigens waren ze zeker niet de eerste. Kijk voor de grap maar eens naar zuiger-vliegtuigmotoren uit W.O.II Die vlogen er ook al mee rond. daar zaten de uitlaatspoorten echter wel aan dezelfde kant, vanwege de V opstelling.

      En dan nog het beste nieuws: Het is in principe op elke motor toe te passen. Je kan namelijk ook bestaande cilinderkoppen aanpassen met deze techniek, zoals ik wel eens gedaan heb. Loont de moeite, al hebben we het wel over een kleine marge. De motor wordt er efficienter van, krijgt meer koppel, maar niet per definitie meer vermogen….

      Login om te reageren
  7. integralechubasco zegt

    26 september 2010 om 12:38

    in de formule 1 gebruikt men ook technieken die niet haalbaar zijn voor op de weg… desalniettemin interessant voor racedoeleinden, zo ook de triflux cylinderkop.

    Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    26 september 2010 om 12:42

    Kan me niet voorstellen dat het ‘fijn rijdt’ in normaal wegverkeer…een dusdanig vermogen in een dusdanig lichte auto geeft je een soort van ‘maanlandingsgevoel’ (zwaartekrachtopheffend). Daarbij kan een ‘normale bestuurder’ zich nimmer de zekerheid verschaffen dat een ritje steeds een dodenrit zal zijn. De slijtage zal idd enorm zijn, onderhoud dus weggegooid geld, en de aanschafprijs te belachelijk voor woorden. Kortom, kom maar op met de leuke autootjes tot 200Pk of de zwaardere jongens met een V6, V8 etc..

    Login om te reageren
  9. integralechubasco zegt

    26 september 2010 om 12:45

    interessante site:
    http://www.ecv1.com

    Login om te reageren
  10. RenesisHP zegt

    26 september 2010 om 12:51

    Ik heb een hekel aan kleine krachtige motoren.

    Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    26 september 2010 om 12:56

    Wat een lekker stukje om te lezen! :)
    Ik blijf een fan van de Integrale EVO. Hoop er ooit eens een te bezitten.

    Login om te reageren
  12. integralechubasco zegt

    26 september 2010 om 12:59

    @RenesisHP
    dat zei mijn vrouw vannacht ook… ;)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      26 september 2010 om 13:01

      @integralechubasco:

      Gewoon de duracell verstoppen. ;)

      Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    26 september 2010 om 13:00

    Mag ik trouwens beide ECV modellen niet om aan te gluren vinden?
    Dan is de S4 spontaan een schoonheid te noemen. En die auto is vooral bruut.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      26 september 2010 om 13:06

      @RenesisHP: ach, wat dat betreft hebben ze de essentie wel weer weten te pakken in de nieuwe Delta… ;)

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        26 september 2010 om 13:10

        @Alwood:

        True. Hij/zij is echter wel apart. ;)

        Login om te reageren
  14. GallardoGT zegt

    26 september 2010 om 13:22

    Heel mooi stukje Alwood :)

    De Lancia Delta S4 is denk ik wel mijn favoriete rallywagen aller tijden. Komt misschien ook door z’n genadeloze reputatie in de GroupB.
    Trouwens ik ben ook de trotse eigenaar van Delta S4 IXO :D

    http://www.artecolormodellismo.com/list2/ixo%20foto/rac031.JPG

    Login om te reageren
  15. Bumer zegt

    26 september 2010 om 13:47

    Ik begrijp waarom men ze vergeten is…

    Login om te reageren
  16. Style zegt

    26 september 2010 om 14:00

    bijzonder ding, lijkt wel een speelgoedautotje

    Login om te reageren
  17. atakan zegt

    26 september 2010 om 15:34

    Alweer een ‘vergeten’ concept car :D.

    Login om te reageren
  18. Pieter-Jan zegt

    26 september 2010 om 16:33

    Interessant, maar niet echt voordelig tov moderne oplossingen voor variabele drukvoeding. Als ik het goed begrijp schakel je een turbo uit door de helft van de uitlaatkleppen dicht te houden met een of andere complexe nokkenas. Of gewoon de hele nokkenas uit te schakelen, en dan heb je een tweeklepper. (Vandaar de kruislingse in- en uitlaten: je kan één rij uitschakelen, en nog steeds een in- en uitlaat overhouden) Je betaald er dus voor in ademvrijheid. Niet zo met moderne variabele (turbo)compressoren. De centrale plaats van de inlaat op de cilinderkop zou moderne directe injectie ook sterk bemoeilijken.

    Deze motor is gebouwd voor een zeer specifiek doel, binnen een race regelment, in ver vervlogen technologische tijden. Het is een stukje mechanisch vakmanschap, dat geen enkel courant probleem oplost.

    Ik heb niet de indruk dat Fiat aan het slapen is. De beademing, drukvoeding, en brandstoftoevoer van de huidige Fiat 500 Abarth is exponentieel effeciënter dan deze historische curiositeit.

    Login om te reageren
  19. sarcast zegt

    26 september 2010 om 16:34

    leuk artikel!

    Login om te reageren
  20. jp zegt

    26 september 2010 om 17:10

    http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm

    Login om te reageren
  21. NicoLauda zegt

    26 september 2010 om 20:58

    Je vraagt je toch echt af wat 30 jaar ontwikkeling nou opbrengt.
    Maar draai de vraag eens om… wat zou er gebeuren als je die oude techniek vandaag de dag zou ontwikkelen?
    Het einde voor de Toyota Prius? evenals voor alle andere partijen die hun miljarden stoppen in een ‘groen’ alternatief.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    26 september 2010 om 23:59

    Leuk artikel, ik had echt nog nooit van deze auto’s gehoord…

    Login om te reageren
  23. JanC zegt

    27 september 2010 om 11:28

    Ik vind het wel interessant wat hier gezegd wordt. Niet zo lang geleden werd de Volkswagen Touran 1.4 TFSI trekwagen van het jaar. Een Touran is geen lichtgewicht en dan ook nog een caravan slepen, je zou zeggen dat past niet bij een 1.4 motor.

    Ik denk dus dat er daadwerkelijk delen van deze techniek bij productiewagens zijn terechtgekomen. Minder extreem, natuurlijk, maar de trend naar kleinere motoren met turbo is in Europa en Japan al jaren geleden ingezet.

    Login om te reageren
  24. JanC zegt

    27 september 2010 om 11:29

    Toch opmerkelijk hoe snel een merk dat in de jaren ’80 rallies won en in Le Mans meedeed in de jaren ’90 vrijwel volledig van de aardbodem leek te verdwijnen….

    Login om te reageren
  25. Pallas zegt

    27 september 2010 om 14:11

    Te gek! Deze kende ik nog niet, wil niet beweren dat alwetend ben, maar komt niet vaak voor…

    Login om te reageren
  26. KoFFiE zegt

    27 september 2010 om 15:43

    @GallardoGT: RIP Toivonen… De S4 was inderdaad een monster van een wagen, heel die wagen ademde wat Group B voorstelde, en was dan ook de laatste nagel in de kist van dat rally-klassement.

    Spijtig, maar het werd echt wel een beetje te extreem. Zelfs volgens de top-piloten werd Group B naar het einde toe te extreem qua eisen voor piloten ivm snelheid. Dat men dan nog maar dierf overwegen een Group S klassement te maken kan ik niet echt begrijpen…

    @De mensen die vinden dat een kleine motor harder slijt bij zware belasting, de techniek staat niet stil. Dit was met materiaal en motor-technologie uit eind jaren ’80… Ondertussen is er op dat gebied wel heel veel veranderd… Racing in het algemeen dient om te experimenteren met technologie, die dan later verbeterd en verder ontwikkeld wordt.

    Login om te reageren
  27. Benz.. zegt

    27 september 2010 om 19:13

    De meest angstaanjagende rally auto ooit.. Levensgevaarlijk waren die Delta’s S4 Group B. Er zijn zelfs dooien gevallen in het verleden.
    600pk uit een 1,8 liter “naai-machientje”.

    Je reinste waanzin. :D

    Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    27 september 2010 om 22:03

    Ongelooflijk hoeveel vermogen ze uit een 1.8 4-cilindertje halen! Waarom is er geen Ford Focus RS RS RS met zoveel vermogen? (Awd dan)? Wat een geniale auto! En nog licht ook;)

    Login om te reageren
  29. Hilbert zegt

    2 oktober 2010 om 17:25

    Een merk als Lancia met zoveel rallykanonnen met net zoveel podium plekken kun je niet en mag niet vergeten worden…

    Login om te reageren
  30. jp zegt

    11 oktober 2010 om 15:38

    De ECV1 heeft zijn debuut gehad afgelopen weekend!: http://www.italiaspeed.com/2010/motorsport/rally/others/rallylegend/preview/3009.html

    O.a. te zien op onderstaande link en vergelijkbare youtubefilmpies:

    http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk

    Login om te reageren
  31. Hilbert zegt

    21 november 2010 om 19:13

    Ik zou zeggen Lancia Forever..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North