Deze auto had eigenlijk de voorloper van de Gallardo moeten zijn. Het is een opvallende samenwerking tussen Italdesign en Lamborghini!
Nadat Lamborghini in 1994 door Chrysler verkocht was aan Megatech leek het Italdesign wel aardig om een spirituele opvolger van de Jalpa te presenteren, op de autoshow van Genève (1995).
Dus leverde Lamborghini het chassis van een P140 (concept uit 1988) aan Italdesign om er wat leuks van te maken. Dat is deze Calà geworden, een volledig functionele conceptcar met een dikke V10 achterin.
De 3.9 liter V10 levert 408 pk aan de achterwielen via een handgeschakelde versnellingsbak. Achterwielaandrijving en een handbak, dat soort zaken zijn zeldzaam tegenwoordig bij Lamborghini. De topsnelheid van de Calà lag op 291 km/u.
Helaas (of gelukkig?) ging de Calà nooit in productie, want Lamborghini viel in 1998 in handen van Volkswagen en die hadden andere plannen. Uiteindelijk kwam er wel een ‘instapmodel’ met V10, maar dat was de Gallardo en die kwam pas in 2003.
Er is wel een grote kans dat je deze auto kent uit Need for Speed II of Need For Speed II SE.
Hier nog een leuke verzameling bijzondere conceptcars van Lamborghini.
xilver zegt
Heerlijke bak gewoon.
Voor de NFS II SE-fans (en ook voor anderen), hier in volle glorie naast een XJ220.
http://www.youtube.com/watch?v=ASUCj2Uyats
Barnato zegt
@xilver: Wou net zeggen hoezo vergeten concept! Go NFS :)
Dev zegt
20 jaar later zou hij nog best in het straatbeeld passen denk ik! Vooruitstrevend design.
Vanquish zegt
@Dev: Al vind ik ‘m niet erg mooi, daar moet ik je zeker gelijk in geven!
resulutionNL zegt
Maar goed dat het een concept is gebleven. Ik zie er een Murcielago in, en de front lijkt op een Enzo?
HDM zegt
@VWTouran75: naar welke one-off Enzo zit je te kijken?
Jokkebrok zegt
@VWTouran75: +1 van mij, voor de zinloze reactie ;)
jrk68 zegt
@VWTouran75:
Dat is dan wel heel knap dat je er auto’s in ziet die toen nog niet bestonden….
eklasse zegt
En dan zijn er nog mensen die beweren dat VW/Audi een slechte invloed op lamborghini heeft.
smoked zegt
Vroeger mooie auto’s/concepts (jaren 60/70), toen een tijd minder mooie auto’s/concepts (jaren 80/90)en toen weer top auto’s/concepts (anno nu).
Zo zie je maar weer, elk automerk heeft een mindere periode qua styling.
HDM zegt
@smoked: Lamborghini heeft niets aan de styling gedaan, dat komt weg van ItalDesign. BMW heeft ook nauwelijks wat gedaan aan de Nazca’s, en Alfa heeft ook vrijwel niets bijgedragen aan de Scighera.
fa5test zegt
achterlichten die lijken op die van een hyura en voorlichten van een jaguar
slipstreamer zegt
Lijkt heel erg op een omgebouwde celica.
W115 zegt
@slipstreamer: precies wat ik dacht. de achterkant ziet er best hoog uit van de zijkant
bofkont zegt
Zo hey wat een prachtig ding zeg.
Justawheelchairguy zegt
Gave wagen! Mogen ze van mij (met wat optische aanpassingen) nog in productie nemen als een soort in-stap Lambo!
gerritdriessen zegt
Persoonlijk vind ik dit best een leuke auto!
imaginenl zegt
Echt iets voor mannen met een wijkende haarlijn
dromedaris zegt
Past totaal niet bij Lamborghini vind ik. Voorkant is meer Ferrari, achterkant doet me denken aan Toyota, don’t ask why.
Haters bring it on.
Hupke zegt
@dromedaris:
Je weet toch ook dat er voor VW ook nog een lamborghini was?
jrk68 zegt
Zo had de Gallardo dus moeten zijn, gewoon een tijdloos design.
En geen gelul met awd.
Dat het design nog steeds mee kan blijkt wel uit de types die vinden dat er stijl elementen zijn gejat van auto’s die pas een decenium later op de markt kwamen….
Hupke zegt
Dan was er eens bijna een (redelijk) mooie lamborghini en dan voeren ze hem af.
tdu2zonda zegt
Ja, nu ken ik hem ook uit Need For Speed 2 SE. Daar heet hij toch alleen Italdesign Cala en niet Lamborghini.
norge zegt
De laatste Lamborghini dus…
camber24 zegt
Ik kan me deze auto nog goed herinneren. Vond m toen erg mooi. In het huidige tijdsbeeld vind ik m meer lijken op het gehandicapte broertje van de Gallardo. Wel een leuk artikel overigens.
mashell zegt
@camber24: Ik deze nog steeds erg mooi. Maar dan wel graag zonder die rare luchthappers. De Gallardo is strakker (nur einfaches Design ist erlaubt) en moderner maar of die nou mooier is?
Al_caPino zegt
“Diablo II”
jacobsen zegt
Hoe zit dat nou met die luchthappers achterop? De ene keer wel en de andere keer weer niet?? Of gaat het hier om twee modellen?
Had als voorloper van de Gallardo natuurlijk een hele leuke auto kunnen zijn.
pieter-jan_catteeuw zegt
Mijn lust voor deze was groot. Ik weet nog dat ik alle fotos sprokkelde met een telefoonconnectie (max 1h per week – zonder google afbeeldingen) en enorm rouwig was dat ze hem maar niet in productie brachten. Mijn emotionele investering in deze objecten is sindsdien geminderd.
Nog steeds een mooi snoetje. Met de Murcielago/Gallardo/Aventador hebben ze terug gegrepen naar de Countach. Wat mij betreft mag er gerust terug wat meer Diablo geïnjecteerd worden. Met die ronde vormen had die iets meer dierlijk dan mechanisch. En misschien om die reden ziet het er energetischer uit dan de puur geometrische Gallardo/Aventador. Wat Bangle zijn flame surface noemde ofzo had de Countach ook al een beetje. Scherpe lijnen waartussen de curves een soort spanning creëeren in het oppervlakte. En samen lijkt het een dier dat klaarstaat om vooruit te springen. Spieren uitgebold, pezen opgespannen. De Aventador is niet koddig genoeg om dat dierlijke mee te geven. Scherp als een mes. Meer straaljager dan briesende stier.
De Sesto vind ik al een brug te ver qua meetlat gebruik – hoewel de chassis techniek erg indrukwekkend is. Als dat de evolutie ervan is dan raad ik zeker aan terug de ronde vormen wat meer op te zoeken. Natuurlijk in 2D ziet het er misschien allemaal heel anders uit. Is het eigenlijk nodig om als maker van dure dramatiek een strikt eenzijdige design taal te hebben over al uw modellen? Word het dan niet een beetje voorspelbaar? Meer marketing formule dan exclusieve kunst? Meer “leuk” dan “wtf”?
Ik denk dat het er iets mee te maken heeft dat de zijkant vanaf de deurlijn minder fel naar binnen toe staan. De klassieke wegde is daardoor meer een suggestie geworden, misschien vanuit ergonomische/wettelijke overwegingen. De lijnen zijn agressiever omdat de vorm zelf werd afgezwakt. De cockpit van een Diablo lijkt nauwelijk uit de wedge te ontsnappen. Het achterste lijkt het hoogste punt vd auto en vanaf het dak is het een rechte lijn tot schijnbaar tegen de grond. De Aventador is meer een rechthoek geworden.
Dat gezegd zijnde – het is een sterk stuk design. Betere proporties dan de cala. Betere details. En misschien is het jeugd sentiment maar de cala heeft iets dat ik mis bij de nieuwe stijl.