Een gigantische supercar van Amerikaanse makelij. Gemaakt door een stel bierbuiken in een schuur. Lomp en weinig verfijnd maar oh wat zou de Viper alle critici later mores leren op het circuit. Het begon allemaal met een concept in 1989.
Wilde haren, slechte muziek en veel vierkante auto’s. Iedereen was high van de jaren ’80 toen twee grote namen in de auto-industrie besloten een supercar in elkaar te knutselen. Sneller en bruter dan een Corvette. Aan de kribbe van de Dodge Viper staan Bob Lutz en Carol Shelby. Beiden zeer vastberaden een supercar te bouwen, dit in tegenstelling tot Chrysler-baas Lee Lacocca. In het laatste staartje eighties komen Lutz en Shelby met de Viper aanzetten. Een auto waarvan we onlangs de laatste reïncarnatie hebben mogen aanschouwen. Qua vorm, layout en specificatie een auto die extreem dicht bij het origineel is gebleven. Die lompe maar machtige basis is absoluut de charme van de Viper.
Een beetje cliché maar de meeste sterke verhalen rondom deze slang zijn waar. Zo rockt de Viper. De motor komt uit een truck (of van), het concept is inderdaad door een handjevol enthousiastelingen in enkele maanden gemaakt.
In 1989 staat het eerste concept klaar op de North American International Auto Show (Detroit). De Dodge Viper VM-01 wordt met ongekend enthousiasme ontvangen. Bob Lutz zijn ideeën voor een Corvette (ZR1) rivaal lijken aan te komen. Carol Shelby is al vroeg aangetrokken als stuurman. Zijn Cobra is de inspiratie voor het ontwerp en zijn aandringen weet het gewicht enigszins binnen de perken te houden (sub-1600kg). Niet voor niets verwijst de naam -Viper- naar een giftig slangetje (Cobra, get it?).
Hoewel een V10 al vanaf het begin gepland staat voor de Viper debuteert de eerste concept in 1989 met een V8. Het is een vertrouwde 360 V8 (5,7 liter). Specificaties zijn onduidelijk, Dodge leverde het blok indertijd met maximaal ongeveer 230pk (bij 3800 tpm).
Terwijl de eerste concept alleen al qua looks volledig de show steelt is Chrysler/Dodge achter de schermen bezig met het echte motorblok. De V8 is leuk om de VM-01 het podium op te rijden. Er moet (van Bob) een V10 in. Chrysler zoekt hulp aan de andere kant van de oceaan. Op dat moment zijn ze eigenaar van Lamborghini. Die mogen aan het werk met een gietijzeren Magnum V10. Een motor origineel bedoeld voor de Ram 2500 en 3500 pickup. De belangrijkste wijziging is dat Lamborghini het blok opnieuw giet, dit keer in aluminium. Een budget-verzoek om het geheel naar bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder om te bouwen wijst het Chrysler hoofdkantoor snel af. Een beslissing die nu nog steeds de Viper kenmerkt. ‘Verfijning’ van oude techniek. Nog steeds gebruikt de V10 een enkele nokkenas met stoterstangen. Sinds 2008 zelfs met variabele kleptiming.
De update van het concept is in 1990 klaar. De Viper VM-01 wordt dan Viper VM-02 (RT/10). De V10 heeft een grotere slag gekregen en het voorheen ‘vrachtwagen blok’ produceert nu 300pk en 620Nm. Achterop de VM-02 staat een soort targa-spoiler waar de VM-01 een pure roadster was.
De VM-01 en VM-02 concepten doen na hun show-debuut beiden dienst in de ontwikkeling van de Viper. Een opdracht die Chrysler (tussen neus en lippen door) zegt nooit officieel te hebben gegeven. De passie van Lutz, Shelby, ontwerper Tom Gale en een hele kudde engineers heeft het project in leven gehouden. Daar is de eerste Dodge Viper uit voortgevloeid en de rest kennen we. De uiteindelijke 415pk/630Nm (0-100km/u 4,5s) productie RT/10 is met 50 miljoen dollar binnen 3 jaar ontwikkeld. Een eerste testversie rijdt zelfs al in 1991 als Pace Car voor de Indianapolis 500. De grootste autofreak van het bedrijf staat ook anno 2012 aan het roer bij de Viper-ontwikkeling. Nu is dat Ralph Gilles. Corvette-eigenaren schijnen nog altijd een klein plasje te doen als ze een Viper in de spiegels zien.
rufctr01 zegt
Volgens mij is het Chrysler-baas Lee Iacocca. Dus met een i en niet met een L.
dennisr zegt
@rufctr01: idd, is Iacocca
peugeot zegt
@rufctr01: wat een ramp :o !
bigcar zegt
Cool voor in die tijd, maar hedendaags mag dat gedrocht wegblijven
agera zegt
@bigcar: gedrocht? zelfs de allernieuwste Viper toont overeenkosten van het concept
bigcar zegt
@agera: ja inderdaad gedrocht. (no-offence) misschien dat het echt iets was dat toen in de smaak viel, maar nu is het niet meer van deze tijd.
de nieuwe viper is daarentegen wel van deze tijd, lekker strak / scherp uiterlijk. ik vind dat ding wel mooi, reden is heel simpel; het is van deze tijd, het is mijn smaak, daarom ;)
agera zegt
@bigcar: Het is persoonlijk maar ik vind het geen gedrocht integendeel bijzonder zeker voor die tijd.
Over de nieuwe Viper ben ik razend enthousiast, dat is echt een schiiterende mooie auto geworden zeer fraai.
Dit is echt een van de weinige auto’s waarbij ik zowel de voor als achterkant helemaal super vind. De nieuwe Viper is gewoon af, ik heb helemaal geen op of aanmerkingen.
Een heerlijk lange neus en een korte overhang en een uiterst agressieve en strakke achterkant. In een woord awesome. Ik heb dit echt veel liever dan een 911 bijv.
norge zegt
Blijft een beest van een auto of dat positief of negatief is mag de mens zelf bepalen… Ik vind hem prachtig :)
The360box zegt
@norge: Zelfs de fabrieksmedewerkers werkten ervoor om hem te kunnen kopen en organiseren eens per jaar een Viperdag.
agera zegt
Teneerste Alwood mooi stukje geschreven was leuk om te lezen.
Ten tweede als Viper fan ben ik echt heel erg blij dat Chrysler en de Fiat groep een vervolg hebben gegegeven aan het ontwikkelen van een nieuwe Viper. Zo’n fenomeen konden ze niet stilletjes verloren laten gaan. Eventjes was ik bang dat er een einde was gekomen aan de Viper, omdat het voortbestaan niet zeker was. Des te meer was ik blij toen ik afbeeldingen van de 2013 Viper had gezien.
Ik ben er heilig van overtuigd dat de nieuwe Viper van zich laat spreken, in de komende tijd zullen we daar meer over horen.
Tenslotte had Viper bij mij altijd al een streepje voor op Corvette
meneersander zegt
Nja als Shelby eraan gewerkt heeft moet het bijna altijd wel een goede auto zijn, en dat was de vorige Viper ook, vraag me af of de nieuwe net zo goed wordt.
911GT2 zegt
Mooier dan de huidige. Alleen dat interieur is om te huilen ook voor die tijd, ook voor een concept. Die schakeldildo is gewoon lachwekkend.
eklasse zegt
@911GT2: Schakeldildo? het lijkt wel een kleine boksbal.
The360box zegt
@911GT2: …. Concept uit ’91 knuppel, verwachtte je nou echt al navigatie+ bluetooth en natuurlijk je Ipod aansluiting…
4991 zegt
Leuke verhaal
pinokotsbeer zegt
Lekker bezig zo Alwood. ik heb niks met ami’s maar dit leest lekker weg, graag meer van dit soort artikelen! =)
dutchiehd zegt
Mooie teksr, we want more!!!
Benz65 zegt
Wanneer wordt deze uitgebracht?
http://i44.tinypic.com/2d0j8ky.jpg
Benz65 zegt
@Benz65: http://tinypic.com/r/2d0j8ky/5
Benz65 zegt
@Benz65: [IMG]http://i44.tinypic.com/2d0j8ky.jpg[/IMG]
Benz65 zegt
@Benz65:
Francoiske zegt
@Benz65: dat was die met rocketlaunchers en emp ;-)
Benz65 zegt
@Francoiske: Klopt helemaal, de ultieme auto, 2 in 1.
4991 zegt
Dus eigenlijk is de viper bij wijze van spreken in een schuur ontwikkeld?
baap zegt
@4991: Zo ziet ie er toch ook uit! ;)
4991 zegt
@baap: Scherp
jordy14 zegt
Ik vind de Viper echt een auto met karakter.
resulutionNL zegt
Wanne geile bak zeg!
Hupke zegt
Zo’n viper is een wagen met karakter en ik denk dat de meesten er ooit wel eens in gereden willen hebben maar ik zou er nooit eentje willen bezitten.
240sx zegt
Viper – Cobra? I don’t get it. Een viper is een adder.
Anyhow: ik hou er niet van en zal dat ook nooit doen. Evenals de Corvette.
240sx zegt
@240sx: oh, wacht. Carol heeft er wat mee te maken. Nevermind.
F355GTB zegt
@240sx:
Een Viper is inderdaad een adder.
Volgens mij bedoelt de schrijver dat ook met “klein giftig slangetje”. Maar die naam zou dan gekozen zijn als verwijzing naar Cobra, een iets grotere giftige slang…
The360box zegt
Doet me weer denken aan die tijd toen we GTA 3 speelde en je allemaal in die Banshee wilde rijden. Supersnel maar dan met V8 geluid. De V10 klinkt natuurlijk veel machtiger en helemaal stationair, typisch Amerikaans. De nieuwe Vip’ met zn verticale koplampen doet het hele idee te niet..
Frankypanky zegt
Bruut apparaat, dat zeker…Maar ik had graag een lompe 7 Liter V8 gezien ipv dat (toch wel) rare V10 ding.
Davidov zegt
@FrankypankyV8:
En een 8 liter V10 is niet lomp wou je zeggen? -_-
btracing zegt
Viper, blijft altijd een vette bak.
agera zegt
http://www.autoblog.com/2012/04/20/original-dodge-viper-concept-shows-up-in-new-chrysler-video/#continued