De auto die vandaag in de spotlight staat is eigenlijk wel een heel bijzondere conceptcar. In 1996 onthulde Daimler de Corsica Concept om te vieren dat het merk 100 jaar bestond. En zo’n feestje kan je natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. En dus werd er op basis van een Daimler Six een 2-deurs convertible gebouwd.
In 1995 kreeg de Special Vehicle Operations afdeling van Jaguar de opdracht om deze speciale auto te bouwen voor het feest dat in 1996 gevierd zou worden. Maar liefst 18 maanden werd er gestoken in het bouwen van deze speciale auto. Het idee voor deze auto was overigens afkomstig van David Boole (Director of Communications and Public Affairs).
Er was echter wel een probleem toen deze auto werd gebouwd, want het budget was niet extreem ruim. Zo was er uiteindelijk geen geld om deze auto te voorzien van een motor en versnellingsbak. Wel was er geld beschikbaar om een werkende elektrisch bedienbare softtop te monteren. Die softtop was overigens afkomstig van een Audi Cabrio.
Het grootste verschil tussen deze Corsica en een reguliere Daimler Six (of Jaguar XJ) is naast het ontbreken van het dak het feit dat de wielbasis maar liefst 20 centimeter korter is gemaakt. En dat merken vooral de mensen die achterin zouden moeten zitten, daarna is namelijk bijna geen ruimte meer over. Verder zal de oplettende kijker zien dat in het interieur andere stoelen (en achterbank) gemonteerd zijn.
De Daimler Corsica is gespoten in een bijzondere kleur met de naam “Peppermint Green”. Die kleur maakte destijds uit van het zogenaamde Insignia programma van Jaguar/Daimler. En dat Insignia programma is vergelijkbaar met BMW Individual en Mercedes Designo.
De eigenaar van deze auto is al geruime tijd het Jaguar Daimler Heritage Trust en die gaven in 2006 opdracht aan David Marks Garages de opdracht om deze auto volledig rijklaar en road legal te maken. En dus kreeg deze auto in 2006/2007 eindelijk het hart waar het sinds 1996 al naar verlangde.
Vanuit een historisch oogpunt waren er twee motoren die in aanmerking kwamen om gemonteerd te worden: een 4.0 zes-in-lijn (249 pk) of een 6.0 V12 (318 pk). Helaas is ervoor gekozen om de zescilinder te monteren, maar dat neemt niet weg dat deze auto in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u sprint een topsnelheid heeft van 230 km/u.
Toch is het jammer dat Daimler (of Jaguar) deze auto nooit in (beperkte) productie heeft genomen. Het was zeker een welkome aanvulling geweest in het segment van luxe cabrio’s en daarnaast was het duidelijk iets anders dan de XJ-S Convertible die destijds ook leverbaar was (of de XK8 Cabriolet daarna). Deze auto had zich kunnen ontwikkelen tot een soort van Rolls-Royce Corniche concurrent terwijl de XJ-S/XK8 meer de sportieve Bentley kant op had kunnen gaan.
Of we ooit nog een coupé en/of cabrio op basis van de XJ gaan zien zien? De tijd zal het leren en ander kan je altijd nog terecht bij Newport Convertible Engineering voor een Jaguar XJ Cabrio met 4 deuren. (foto’s: flickr)
PS: Een of andere handige Harry is overigens bezig om een 4-deurs replica te maken.
dennisr zegt
tis een Bentley.. :lol:
Hupke zegt
@dennisr:
Helemaal niet, dit ding is stukken slanker en eleganter.
love4sportcars zegt
met het dak toe trekt hij op niks…
robbie zegt
@love4sportcars: zo raar of lelijk is die daklijn toch niet? Ik heb wel eens cabrio’s gezien met een lelijker dak.
Hupke zegt
Not my cup of tea maar die ziet er zo natuurlijk uit dat je zou verwachten dat je hem morgen tegenkomt.
Moest dit op de markt gekomen zijn was het toch sowieso verkocht geweest (aan al die mensen (lees gepensioneerden) die zich te goed voelen voor een audi/beemer maar toch ook geen bentley kunnen afforderen).
norge zegt
Extreem dom dat ze het niet in productie hebben genomen.
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Dan waren ze failliet gegaan…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: want? Zou het zo extreem veel geld gekocht hebben om dit in productie te nemen?
En je moet niet vergeten dat destijds Ford eigenaar was van Jaguar. Die hebben miljarden in het bedrijf gestoken. Feitelijk was Jaguar al jarenlang technisch failliet.
Alleen de dikke portemonnee van Ford hield de boel draaiende.
4991 zegt
Altijd leuk zo’n Vergeten Concept Car artikel. Meer van deze i.p.v. al die bullsh!t van tegenwoordig.
Carreza zegt
Een beperkte oplage (met motor dan wel) was zeker welkom…
jackiejack zegt
Nette bak! 2-deurs is sowieso mooier dan 4-deurs.
Freewarefreak zegt
@jackiejack: Ik ben het met je eens, stiekem vind ik dit een hele mooie auto. Trouwens.. stiekem.. ik vind het gewoon. Het is een slanke elegante cabrio.. best jammer dat die er nooit gekomen is.
jacobsen zegt
Mooie auto! D’r is vast nog wel een markt voor.
FredT zegt
Ik vind het niet “wauw”. Maarja, is ook geen jonge auto meer.
loberg zegt
Erg mooie, sierlijke auto. Idd jammer dat deze nooit in productie is genomen. Blijft toch een nette auto, zo’n Jag. De keuze voor de 6 cylinder is wel te rechtvaardigen: veel minder storingsgevoelig dan de v12, die had toch niet zo’n geweldige reputatie.
lincoln zegt
er is een hele goede reden geweest om dat ding nooit in productie te nemen ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: de kwaliteit? Ik heb regelmatig in een contemporary Daimler en XJ gereden maar my god… Meer stuk dan heel…
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
ik denk gebrek aan klanten ..
Jag was in 96 best wel “goed” maar met een hele slechte naam ..
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: welke jaren? Zo slecht was het volgens mij niet. De reputatie was wel dramatisch uiteraard.
lincoln zegt
@robbie:
yep .. vanaf de XJ40 (vierkante koplampen foute makelaars bakken) zijn het beste karretjes ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: god, da’s erg, zoeken we even op…
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Ja, dan zouden ze failliet gegaan zijn.
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
zat volgens mij toen al onder Fords vleugels ..
dus failliet gaan was onmogelijk ..
dit proto-type zal waarschijnlijk net zoveel wegen als een Bentley cabrio ..
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: leg eens uit dan… Compleet ongefundeerde uitspraak in mijn ogen.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie @lincoln: @robbie: Right, even vergeten. Papa Ford was er om de boel recht te houden. Mijn redenering was, als er al geen geld was voor een deftig concept, dan is productie dodelijk…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Esprit_de_Flandre: begin jaren ’80. Een uit 82 sowieso. Had echt het gevoel dat ieder hendeltje die ik aanraakte afbrak. Wat ik me ervan herrinner. Was niet van mezelf trouwens. Gelukkig…
eduardovich zegt
Ik vind het echt een schitterend apparaat!
masterstig zegt
Heel erg mooi, zo slank en elegant, ik zou hem zo graag willen! Veel mooier btw dan de ”standaard”.
mrbones zegt
hij is wel heel erg groot zeg
vwally zegt
Een collega van mij heeft een Daimler, mooie auto’s zijn dat! De
vwally zegt
(Vervolg…) De benzinetanks zijn alleen wel heel snel leeg (als ik m’n collega moet geloven)
robbie zegt
UPDATE Zojuist heb ik nog een compleet verslag gevonden van het ‘rijklaar’ maken van deze auto in 2006/2007. Daarbij is te zien hoeveel werkt het heeft gekost om deze auto eindelijk klaar voor de openbare weg te krijgen. Het verslag kan je vinden onderaan deze pagina.
En nog een paar mooie foto’s:
norge zegt
@robbie: Zo latertje.
Even gekeken naar die foto’s ,kolere wat is er veel werk geweest om die wagen rijklaar te maken.
Wel een interresant bedrijf trouwens, bedankt voor het linkje.
robbie zegt
@norge: altijd aan het werk he ;)
fep739 zegt
tijdloze elegantie ;-)
eduardovich zegt
Heel boeiend, bedankt voor de link idd
robbie zegt
@eduardovich: geen dank!