De meesten van jullie zullen bij de naam Dart denken aan de nieuwbakken Dodge-creatie, maar wist je dat het Chrysler-concern al meer dan een halve eeuw geleden een Dart introduceerde?
Aerodynamica, dat was waar het om draaide in de jaren ’50. De bekendste voortvloeisels van het streven naar een zo gestroomlijnd mogelijke auto in een tijd waarin windtunnels op volle grootte nog geen vanzelfsprekendheid waren, waren de drie B.A.T.-concepten van Bertone en Alfa Romeo. Maar ook vanuit de Verenigde Staten kwam er input.
De Chrysler Dart debuteerde op de autoshow van Turijn in 1956, en moest een antwoord geven op de vraag hoe rigoureuze aanpassingen in de aerodynamica zich vertaalden naar de rijdbaarheid (en prestaties) van de auto zelf. De Dart ondervond zo’n 30% van de luchtweerstand waar een gangbaar model uit die tijd mee te maken had, omdat hij werd gestyled naar de vorm die inktdruppels/-spetters aannamen als ze met grote snelheid door een windtunnel werden gejaagd.
Het design van het zeven meter lange bakbeest, op basis van schetsen van de legendarische Chrysler- (en Stutz-!)designer Virgil Exner, kwam van de hand van Carozzeria Ghia, de designstudio die ook tekende voor de Plymouth XNR 500. Onder de kap lag een 5,8 liter HEMI V8.
Helaas is niet heel veel bekend over dit conceptmodel, waarbij het vooral om het design draaide, en niet zozeer om de droge specificaties. Over zijn afgezwakte opvolger, de Diablo Convertible des te meer (video 1, 2), maar daar hebben we het hier niet over. De 1956 Dart was met recht de oervader van een produtiemodel dat in 1960 begon als enorme auto, en nu, meer dan 5 decennia later, is gekrompen tot een middenklasser, met een Fiat-broertje.
rsvbf1 zegt
Oja ik ben hem vergeten, wanneer kan ik hem komen ophalen?
jweelden zegt
Lijkt wel een amfibi voertuig.
danielautoliker zegt
@jweelden: ja vond ik ook
sulobb zegt
Eerste keer dat ik ‘m zie, hopelijk VERGEET ik het ook snel
Frankypanky zegt
Auto van de Toekomst uit 1956…En moet je nu eens zien waar we nu in rijden.
audicoupe84 zegt
Dat dit er uit voortgekomen is (via de link in dit artikel)
potver7 zegt
“De meesten van jullie zullen bij de naam Dart denken aan de nieuwbakken Dodge-creatie”
… waarmee de meerderheid van de AB-clientele als cultuurbarbaar wordt neergezet. Bedankt smoke…
potver7 zegt
@potver7: Onder het Dodge label zijn er al heel wat legendarische Darts geproduceerd.
carmasterr zegt
@potver7:
Bijvoorbeeld:
C220AMG zegt
Ze hadden wel gave ontwerp processen!
“Hoe zullen we ‘m eens vormgeven?”
“Ach gooi eens een verfpot leeg in de windtunnel, maken we daar een foto van en doen we dat wel!”
Hier tegenover is een Maybach trouwens maar een kleintje…
jrk68 zegt
Zo, dat pijltje heeft flinke flights….
OT: Deze kon ik nog niet, al ben ik geen kenner van het Amerikaanse spul. Deze kan ik zeker waarderen.
Smoke, bedankt hiervoor en graag meer van dit soort artikelen. Dit zie ik liever dan één of andere rapperts colloctie van verneukte hedendaagse auto’s.
kapiteinaudi zegt
Wat een prachtige wagens werden er toen gebouwd!
bmwe46csl zegt
Ik snap wel waarom hij is vergeten
barrrry zegt
Dacht ff dat ik bootblog.nl had ingetikt.
sjamp zegt
One-hundred and eighty! Beetje jammer dat vlak naast de triple 20 de 1 zit. En ik dus meestal in de 1 gooi. Of erger. Deze dart zat naast t bord!
Simpson zegt
7 meter lang, dat zijn beste druppels geweest, in die windtunnel
Seroo zegt
Ik moet zeggen dat die BAT´s toch ook zeker erg mooi zijn. Die vind ik mooier dan deze Dart. Toch bedankt voor beide, een goed begin van je maandag morgen.
alfamail zegt
Vroegah….
Wel gaaf spul, die idioterie maken we nu helaas niet meer, lijkt wel of we niet meer naar de toekomst durven te kijken, ok; behalve Jeremy Clarkson dan, Lamboo’s met machinegeweren en explosies!
bordeaux zegt
Lijkt ook wel een dartpijltje met die spitse snuit en vleugels