Die ontzettend dikke nineties. Een overschot aan olie, zeer soepele milieuwetgeving en er was altijd wel een klant te vinden. Autofabrikanten konden doen waar ze zin in hadden, hele vette coupés maken zoals deze Audi A8 Coupé. Helaas mocht het nooit een productiemodel worden.
Mercedes had de SEC en later CL, BMW de 8 Serie. Audi kwam eigenlijk net kijken als luxemerk. Na een keiharde intro met de Audi V8 gingen ze door met de A8 vanaf 1994.
Audi was het aangewezen luxemerk van de Volkswagen-groep (VAG). Toen nog heel klein qua merken. Veel luxueuzer aangekleed dan een Audi 100, 200 of later A6. Toch was deze ook met V6 en voorwielaandrijving verkrijgbaar. Dit in tegenstelling tot de quattro en V8-only voorganger. Een meer gewoon model dus. Dat gaf ruimte voor uitbreiding met nieuw hoge prestatie V8 topmodel. Om het extra onderscheidend te maken: een coupé.
Heel makkelijk zou dat niet gaan. De Audi A8 (D2) was gemaakt op een volledig nieuw aluminium spaceframe. Een zelfdragende carrosserie waar je lastig een stuk tussenuit last. De hulp werd ingeroepen van IVM Engineering.
Voor de Geneve Motorshow van 1997 maakte IVM deze auto klaar. Voorin een 300pk/400Nm, 4.2 liter V8. Met de 5-traps automaat reed je in 7,3 seconden naar de 100km/u. Het concept woog nog steeds 1750kg. De zelfdragende aluminium carrosserie was volledig nieuw ontworpen. Stoelen waren uit een cabrio gevist zodat ze gordels huisvestten. Zo was er geen B-stijl nodig. Natuurlijk had het concept quattro-aandrijving en verder alle luxe die een mens zich kan wensen. Er werd er één gemaakt, daarna was het schluss.
De Audi A8 Coupé was een prachtig “Ming Blue pearl” exemplaar. Buitenmaten waren gelijk aan de normale A8. Alleen het dak was platter en korter. Dat betekende dat er gigantische deuren in hingen en met de breedte/hoogte verhouding nog meer aanwezig was dan een normale A8.
Het mocht allemaal niet uitmaken. Tegenvallende verkopen van de Mercedes CL en vooral BMW 8 vielen ook Audi op. Ze zagen geen brood in het model en kapte het snel af. De auto mocht nog een paar keer de weg op, werd in 2002 op een show gezet en daarna heel snel vergeten. Waarschijnlijk is deze coupe ergens diep in de Audi-bunkers weggestopt. Pers-archieven en internets zwijgen als het graf. Wellicht herinneren ze liever de Audi S8 die rond die tijd eveneens zijn debuut beleefde. Ook met vier deuren een fantastisch uithangbord.
Jokkebrok zegt
Mooi interieur, maar de vorm zelf klopt gewoon niet….
GTR zegt
@Jokkebrok:
Mee eens! Oogt beetje apart. Komt denk ik door de lange achterkant vanaf de portieren. Maar tegelijkertijd echter wel strak! Zou best interessant zijn om ze in het wild te zien zouden ze in productie gebracht worden.
mout zegt
Tsja, een coupé is er om zijn elegante lijnen. Bij deze ontbreken die zo te zien nog net wat meer dan bij de ook al niet zo elegante CL. En ‘volledig nieuw ontworpen carrosserie? Je maakt mij niet wijs dat er tot aan de A-stijl ook maar iets gewijzigd is.
ferrari2011 zegt
@mout: Ondanks het formaat van die CL, vind ik em juist prachtig, mooie opkomende lijn langs de zijkant, hmmmmmmmmm
meneersander zegt
Ik vind hem best wel mooi, had een leuke 2de hands geweest nu.
baap zegt
Smooth and classy driving through traffic!! Vette nineties-bak!
kaasboerin zegt
Het exterieur ziet er (zoals gewoonlijk bij Audi) niet coupé uit, dus maar goed dat ze dit niet hebben doorgezet. ‘T lijkt net of er gewoon 2 deuren zijn dichtgelast. Nee, Audi coupé, denk ik gauw aan de prachtige belijning van een A5.
Carreza zegt
Geef mij maar een BMW 8. Zeldzaam en o zo mooi!
gschoots zegt
@Carreza: Inderdaad een mooie auto maar met 30k+ geproduceerde auto’s toch niet echt zeldzaam. Een BMW 507 is daarentegen wel vrij zeldzaam (en ronduit prachtig).
StijnB zegt
@gschoots:
Op de 10 jaar tijd dat de auto in productie was, kom je op een productieaantal uit dat gelijk is aan dat van een Ferrari V8. Best een unieke auto dus…
StijnB zegt
@StijnB:
productie op jaarniveau dus…
kaasboerin zegt
@StijnB: Ze zijn voor minder dan 10 ruggetjes te krijgen, maar goed.. Natuurlijk puur onderhoud en ’t zuipt als ’n malle.
undifined1 zegt
@kaasboerin: een acht wordt pas echt prachtig als het een csi is (5.6 liter v12 met 380pk en 550nm koppel) die rijden beter (achterwielbesturing) en zien er beter uit (vooral de spiegels en spoilers maken he verschil, met standaard spiegels heeft hij een beetje flaporen) en die kosten toch wel 25 voor een mooie, en daar zijn maar 1000 ofzo van gemaakt (iets meer dnek ik, mischien ook wel 1050)
kaasboerin zegt
@Carreza: 850i.. V12! Die looks zijn nog steeds über. Lekker die automatische gordels.. :D
Vreddy_B zegt
@kaasboerin:
Maar onbetaalbaar in het onderhoud. En een goed exemplaar ook nog steeds prijzig in aanschaf! Helaas..
kaasboerin zegt
@Vreddy_B: Hehe, je was me precies gelijk.. Paar reacties hierboven.. Aanschaf valt wel mee maar ’t onderhoud is niet te doen, misschien op je ouwe dag.. En het zuipt natuurlijk nog meer dan Bonnie.
kaasboerin zegt
@Vreddy_B: Zie hier (incl. DLD)… http://www.autoscout24.nl/ListGN.aspx?atype=C&mmvmk0=13&mmvmd0=-42&mmvco=1&make=13&model=-42&pricefrom=1000&cy=D%2CNL&zipc=NL&ustate=N%2CU
Vreddy_B zegt
@kaasboerin:
Ik weet het. Maar een echt goed exemplaar ;-). Dat is bij zo’n auto als deze geen overbodige luxe. En dan lopen de prijzen toch al snel boven de 10k.
Freewarefreak zegt
@Vreddy_B: Nummer 14 van de 76 die er in die link getoond worden. Eerste eigenaar.. 104.000 gelopen, altijd binnen gestaan.. van een diplomaat geweest. Als nieuw.. 9750 euro. Super!
Vreddy_B zegt
@kaasboerin:
Heb er wel eens heel stiekem aan gedacht, omdat ik binnen kort op het fietsje naar het werk kan. Maar ik denk dat je er volledig op leeg loopt. En de V12 motoren staan niet bekend als heel betrouwbaar…
kaasboerin zegt
@Vreddy_B: Jep, je moet eens de aflevering van Wheeler Dealers kijken over de 8-serie.. Altijd leuk.
Carreza zegt
@kaasboerin: en het geluid van die v12… Eargasm! :D
E550 zegt
@Carreza: Hadden we in Europa ook deze kleur op de Bmw 8-serie? Prachtig
autoblogger zegt
Is dan toch een S8 Coupe? Zie zijspiegels en badge voorop?
Alwood zegt
@autoblogger: klopt, details behalve velgen kloppen alleen alle specificaties hebben het over de gewone 4.2 V8 voorin.
robbie zegt
@Alwood: all show, no go dus ;)
StijnB zegt
@robbie:
Initieel had de S8 ook ‘slechts’ 340 pk, slechts 40 meer als deze motor dus…
potver7 zegt
@robbie: no go… ach, alles is relatief.
RuVi zegt
mooie teutoon!
griffendahl zegt
Eigenlijk een A9 avant la lettre. Goede stukjes over die serie vergeten concept cars. Vind het echt leuk om meer te lezen over oude en/of bijzondere stukjes autogeschiedenis :)
kl0eg zegt
Jeez…Wat ik niet zou geven om deze te kunnen rijden. Zelfde geldt voor de cabrio Daimler van laatst. Wow!
TSI-tje zegt
Jammer dat deze nooit het productie stadia gehaalt heeft. Ik vind hem echt wel heel netjes. Mooi detail ook, die dikke mobiele telefoon (voorzien van draad) op het midden console.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Moest direct een beetje aan de Lancia Kappa coupe denken. Niet qua lijnen maar qua: klopt geen hout van de verhoudingen… Ook geen groot succes geweest trouwens.
DennisS65B40 zegt
Ik vind hem erg dik.. Je moet hem natuurlijk ook in de tijdsgeest plaatsen en op die manier bekijken. Op de eerste foto lijkt het of de buitenspiegel aan de bestuurderskant scheef hangt. Dikke trol tegen aan geleund?
Vreddy_B zegt
Ik vind hem mooi!. Doet me denken aan de 2e generatie Mercedes CL. Maar ik hou wel van enorm grote coupe’s
jvthof zegt
Ook de achterkant was toch wel tof:
En ze hebben er zelfs een scaled model van gemaakt:
http://www.audi-collector.eu/index.php/component/joomgallery/audi/a8-line/audi-a8-coupe-my-work/audi-a8-coupe-2439#joomimg
Hupke zegt
Hoe leuk hij er ook uitziet, hij is compleet onnuttig.
In Ronin waren die 4 volwaardige zitplaatsen echt wel nodig.
Vreddy_B zegt
@Hupke:
Sinds wanneer wordt er gekeken naar het nut van een auto? Ik kan hier wel een hele lijst neer zetten van auto’s die geen nut hebben. Het gaat om de vraag die gecreëerd kan worden. Nu in de huidige tijd met de BMW 6 serie. En de huidige Mercedes CL denk ik wel dat hij mogelijkheid had te slagen.
Hupke zegt
@Vreddy_B:
Ja en mijn reactie was echt doodserieus.
wouteraerox zegt
Leuk artikel! Had hier nog nooit van gehoord:).
In sedan versie leuke youngtimer trouwens, volgens mij niet erg duur meer tweedehands.
jelle1990 zegt
@tekst: Ergens een stuk tussenuit lassen?
potver7 zegt
@jelle1990: Je kunt met een lasapparaat heel goed een gat in een stuk metaal branden hoor. Dus het zou kunnen…
stekel zegt
is dit niks voor seat om tegenwoordig uit te brengen?
mout zegt
@stekel: :roflol:
pursuit zegt
Afgelopen zomer een week langs de Franse kust gereden in zelfde type 4-duers V8. Erg prettig, mooi geluid. Hij zit wel voor € 140,= vol maar dan heb je ook wat. Trekt de stenen uit de straat.
potver7 zegt
Superluxe interieur, zoals het hoort bij zo’n wagen. Maar van buiten is het inderdaad een ontwerp dan je snel moet vergeten… Zelf Volvo kan een mooie coupe maken van een hoekige sedan (met meer dan bescheiden inbreng van Bertone, dat wel), waarom kunnen die Duitsers dat dan niet?
mashell zegt
@potver7: je refereert bij Volvo toch hopenlijk aan de 780 want die is tijdloos mooi. Maar Volvo heeft ook de 262c gemaakt als Volvo’s poging om en lelijkste auto ter wereld te maken.
potver7 zegt
@mashell: De 780 bedoelde ik inderdaad :)
swaffelaer zegt
Zo wordt een mooie auto ineens poenerig. Vinkeveen-chique noemen wij dat altijd…
potver7 zegt
@swaffelaer: Zo, en jullie komen uit…. Waverveen? ;)
swaffelaer zegt
@potver7: Nee. Loenen aan de Vecht. Begint overigens ook vinkevenerige trekjes te krijgen door de nouveau riche met hun witgekalkte huizen en hun Range Rovers. Doch dit terzijde.
masterstig zegt
Vind een normale een stuk mooier, mede door de slechte verhoudingen. Interieur is wel erg gaaf, mooie kleurencombinaties.
drivingpleasure zegt
de tijd dat audi nog mooie auto’s bouwde….
love4sportcars zegt
Shiiit dit is echt wel een mooie bak, ik wou dat ze hem in productie genomen hadden. Als de gewone a8 al zo mooi is..
jzaero zegt
De jaren 90 waren de gouden jaren. Onzettend veel mooie auto’s, goed lopende zaken, geld was nagenoeg stabiel, ach ja ik ben opgegroeid in de vroege 90’s, dus natuurlijk ik deze periode mooi, maar neemt niet weg dat het een tijd was waar alles nog extreem kon. Denk aan Mclaren, Ferrari, Lamborghini, allemaal pure hypercars die ondanks dat ze langzamer zijn dan huidige supercars wel heftiger waren!
norge zegt
Heerlijke wagen om te zien,was het misschien te mooi voor Audi?
AudiQuatro zegt
Ook ik als audi liefhebber heb nog nooit van deze auto gehoord. Wat een plaatje! Echt een droom voor mij deze auto! Veel beter als de huidige A8 coupe.( A7, je weet wel die platgeslagen A6 die coupe heet en wel 4 deuren heeft)
love4sportcars zegt
@AudiQuatro: die noemen ze dan ook geen coupe…
stanny zegt
@love4sportcars: +1 Een coupe heeft maar 2 deuren.
Mijn a5 sportback is geen coupe, een jaguar xf is geen coupe, een cls is geen coupe,… Maar sommige mensen willen dit toch niet snappen merk ik
AudiQuatro zegt
@love4sportcars: In het persbericht hebben ze het over een 4deurs coupe;)
dennisr zegt
petjes bak, dat is ons mooi bespaard..
nee gave wagen, maar zou in het heden bij de petjes verdwijnen..
hakenhaai zegt
Neh… een OOOO seat die maar niet wil lukken. Ze hadden ooit een Nuvolari die leek volgens mij op een R8 , maar ik kom nu alleen een A5 kloon tegen (of was het een A6 A4 A8 A3 kopie?)
janklaassen zegt
Geweldig, deze creatie;
Alhoewel ik de limo-versie van de A8 D1/2 ook heel mooi vind, dat zijn tijdloze auto’s. D3 trouwens ook.
D4 is nu schitterend gelijnd, met name de achterkant, maar tijdloos.. Daar moeten we even mee wachten.
tstile zegt
Grappig ik heb wel vaker gedacht waarom is er geen A8 coupe. Niet dat ik deze mooi vind(hele model niet) maar het model erna is wel erg mooi en een coupe daarvan zou echt een dikke bak zijn.
A8 heeft geld imago, coupe heeft nog eens het vrijgezelle/geen kinderen/ballast imago:)
Nu nog een X5 cabrio
rjmb zegt
Vet. Vetter. Vetst.