In 1969 – een paar jaar voordat Abarth werd verkocht aan Fiat – kwamen ze in samenwerking met carrosseriekoning Pininfarina met dit guitige conceptwagentje op de proppen. Hoog tijd om deze even onder de aandacht te brengen in onze onregelmatig terugkerende rubriek Vergeten concept car.
Een erg strak design en zéér laag bij de grond (hoogte: slechts 97 cm). En van conventionele deuren moesten ze niets hebben in die tijd. Instappen deed je maar door de voorruit naar voren te klappen. Ietwat lastig in parkeergarages, maar die vermijdt je dan maar gewoon. Een slagboom via de onderkant passeren moet trouwens ook geen probleem zijn geweest.
Achterin ligt geen bulderende V8 of V6, maar een viercilinder 16-klepper met 2.0 liter inhoud (vandaar de naam). Die wordt gekoeld door de brede luchtopeningen aan de zijkant. Deze carburateurmotor wist wel even 230 pk richting de achterwielen te sturen. Mede dankzij zijn lage gewicht en geringe luchtweerstand was dit conceptsnoepje in staat een topsnelheid van 275 km/u aan te raken.
Maar zoals bij zoveel goede auto-ideeën ging ook deze creatie van Pininfarina nooit in productie. Driewerf helaas. Schrale troost: gelukkig hebben we de foto’s nog.
Bumer zegt
Er zal wel een reden voor zijn dat we hem zijn vergeten. ;)
JW zegt
mooie subtiele uitlaat
saba zegt
@JW: HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAAH,…
Herman zegt
Die uitlaat…..
Trobken zegt
Zo’n laag zijprofiel doet me (samen met de kleine wielen) denken aan de Lotus Europa.
Een beetje dezelfde verhoudingen?
(‘k zeg wel niet dat deze concept erop lijkt hé!)
boygeorge zegt
@Trobken:
De velgen zijn klein, de banden zijn groot.
bpc zegt
jammer dat er nooit een productiemodel van gekomen is doet anders wel wat denken aan deze
http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.americandreamcars.com/1970sterlingkitcar.jpg&imgrefurl=http://www.americandreamcars.com/1970sterlingkitcar.htm&usg=__gTUfjygAv63RX_0yMSXwQ-GmjLw=&h=293&w=554&sz=66&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=oinLx4oYwVojrM:&tbnh=97&tbnw=184&prev=/images%3Fq%3Dkit%2Bcar%2Bsterling%26hl%3Dnl%26sa%3DX%26biw%3D1596%26bih%3D727%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=rc&dur=112&ei=8wfMTL3BKo3xsgbWv42XCA&oei=8wfMTL3BKo3xsgbWv42XCA&esq=1&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=51&ty=40
T16 zegt
Lijkt meer de voorganger van deze Holden Hurricane: img
http://www.autowp.ru/pictures/holden/hurricane_concept_car/autowp.ru_holden_hurricane_concept_car_1.jpg
Dotternetta zegt
Doet me denken aan die serie met die poppetjes
Pallas zegt
@Dotternetta: Thunderbirds?
T16 zegt
Tweede poging: Holden Hurricane
boygeorge zegt
@T16:
Mooi plaatje uit excact het zelfde jaartal.
bpc zegt
@T16: lijkt er inderdaad ng meer op
boygeorge zegt
De foto`s geven wel een aardige indruk wat je te wachten staat als je je vriendinnetje meeneemt.
Het lijkt wel alsof Pininfarina ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de minijurkjes.
Als je de originele foto`s hebt zou ik daar erg zuinig op zijn.
boygeorge zegt
In 1968 kwam Pininfarina met de Ferrari P5.
De neus van de Abarth heeft veel weg van de P5.
De 1969 Ferrari 512 S lijkt wel heel erg op deze Abarth.
Veel auto-kenners van vandaag vinden dat de huidige auto`s eenheidsworstjes zijn.
Die mening hadden ze in die tijd ook.
JPM zegt
@boygeorge: autoblog sinds een paar dagen ontdekt?
boygeorge zegt
@JPM:
Klopt, sinds een paar weken.
Althans autoblog.nl
Ik vermaak me al wat langer op autoblog.com
Is er iets bijzonders wat je misschien wil opmerken ?
JPM zegt
@boygeorge: Nee hoor, het valt gewoon op als je 5 posts per artikel tegenkomt van iemand die je niet eerder hebt gezien. Welkom.
boygeorge zegt
@JPM:
Thank you very much.
Soms reageer ik inderdaad een beetje te.
Heeft ook een beetje met het onderwerp en de reactie`s te maken.
Misschien had ik geen avatar moeten nemen.
Megakix zegt
@boygeorge: ..je had veel beter een andere naam kunnen kiezen..
boygeorge zegt
@Megakix:
Dag Mega-nix.
Je bent heel lief om zoveel aandacht aan mij te besteden.
Heb je iets bijzonders te melden ?
Ik denk van niet.
Nog iets OT ?
Oh sorry, dat heb je nog nooit gedaan.
Dag schat.
Pallas zegt
Lijkt ook op deze Alfa:
boygeorge zegt
@Pallas:
Nog een mooi plaatje en beduidend vrouwvriendelijker.
Instappen bedoel ik.
oli4k zegt
@boygeorge: die Alfa is meer dan geweldig. Als ik het geld had zou ik hem als kit car op de markt brengen.
Jokkebrok zegt
Als iets te mooi is dan gaan het eenvoudigweg niet in productie…
Stopwearingpants zegt
wat een lelijk hok zeg
boygeorge zegt
@Stopwearingpants:
Bedoel je het hok van je hond ?!
reinier73 zegt
Mensen die hier een reactie achter hebben gelaten dat het een lelijke auto is snappen het volgens mij niet. Als jij in 1969 in zo’n auto reed, dan was je De Man! Je moet zulke auto’s niet met hedendaagse auto’s gaan vergelijken, dat is appels met peren vergelijken.
Pallas zegt
@reinier73: Appels en peren hebben veel gemeen, het gaat er om of je nú iets mooi of lelijk vind, hoe stoer het in ’69 mischien ook was.
Ik vind het trouwens wel mooi.
boygeorge zegt
@reinier73:
Juist, 100 % mee eens.
Er zijn gelukkig meer mensen die het met je eens zijn.
Mogelijk komen er nog meer van die mooie plaatjes.
V-Power zegt
Destijds moet ontwerpen ook leuker geweest zijn. Gewoon lekker kiezen uit mooie motorblokken, en alleen keus hoeven te maken tussen gewicht of pk. Tegenwoordig moet alles in het teken staan van ‘duurzaam’ en ‘groen’. Dit zijn tenminste échte concept’s :D
de sjonnies zegt
@V-Power:
de tijd van voor de marketingjongens………….
mashell zegt
Wat moet 1969 toch een fantastisch jaar geweest zijn.
Mardec zegt
1969 2.0L 230 pk 4cyl Carburator.
Die woorden had ik nooit samen in één tekst verwacht. Wat een kar :-)
sacha zegt
In oude Michel Valliant’s reden dit soort auto’s gewoon rond. Meesterlijk.
Ook dat ongegeneerde sexisme bij die PR foto’s: Meesterlijk!
Robert zegt
allemaal een beetje vreemd, maar wel lekker (gedurfd)
T16 zegt
Toeval dat de het protype van Bertone voor de Lamborghini Countach, de LP500 hier zo op leek?
Ik denk het niet en er was nog een prototype van Fiat, dat er ook sterk op leek.
Pieter-Jan zegt
@T16: LP500 is pas later.
boygeorge zegt
@T16:
Waarom denkt @Pieter-Jan dat het later is.
LP 500 is van 1968 ?
Als mijn info klopt is dat dus 1 jaar eerder.
E320cdi zegt
@T16: er op leek? Deze auto is in tegenstelling tot de Abarth wél in verhouding… Vind ik althans. Die voorkant is geweldig, de achterkant het tegenovergestelde. Als ze die even over doen en alles updaten (wat ledjes hier en daar) dan kan ‘ie gewoon als nog in productie :-P btw… WAT een uitlaat ja :-D
Fortuna zegt
Een laag gewicht heeft helemaal niets met topsnelheid te maken, alleen met de tijd waarin de topsnelheid gehaald wordt.
sacha zegt
@Fortuna: time = money
Je weet tog!
Megakix zegt
Iemand…? Niemand…? Kan men mij uitleggen waarom die vrouw benen heeft die langer zijn dan 97 cm ??? Hebben jullie het hoofd van dat mokkel gezien ? Lijkt mij een omgebouwde man…220cm lang..en lelijk ! Foei..
Ohja, de auto was natuurlijk crappie.
288 GTO zegt
@Megakix: siliconen hadden ze toen ook nog niet hahaha!
ErikkNL zegt
@288 GTO:
Heel Dr. Schumacher bestond toen nog niet ben ik bang.
boygeorge zegt
@Megakix:
Dag Mega-nix, geweldig zoals jij je uit.
Je diepste gevoelens zijn zo oppervlakkig als je okselharen.
Voel je je eenzaam ?
Was je altijd al alleen ?
Gossie toch, arme Mega-nix.
Nou, ik zal aan je denken, schat.
Heb je verder nog iets te melden ?
Niet dus.
Nog iets OT ?
Ook niet.
Dag schat, je hebt niets, maar dat geeft niet hoor.
Lennard zegt
Mooi van C&A :)