Lang voordat er een Ariel Atom was, had BMW al het idee van een tweezits lichtgewicht auto die alleen maar rijplezier moest bieden.
In 1995 toonde BMW de Just 4/2, de winnaar van een interne ontwerpwedstrijd bij BMW. Het ontwerp was afkomstig van Robert Powell en zijn winnende ontwerp werd in 12 maanden met behulp van 100 engineers gerealiseerd.
Het resultaat was een supercompacte auto met een drooggewicht van 660 kilogram. Er was geen voorruit gemonteerd maar een spoiler die de wind zoveel mogelijk over de inzittenden heen dirigeerde. De deurpanelen zijn uitneembaar en de enige bagageruimte bestond uit een klein afneembaar bagagevak boven de motorruimte.
De Just 4/2 Z21 was bedoeld als ultieme rijdersauto: een zo laag mogelijk gewicht, blootgesteld aan de elementen en vlotte prestaties. Het motorblok werd geleend van de motorfiets-divisie van BMW. Om precies te zijn ging het om het vier-in-lijn 1.1 blok van een BMW K1100 motorfiets. Dankzij dit 100 pk sterke blok zou de Just 4/2 binnen zes seconden naar de honderd moeten kunnen sprinten. De topsnelheid was 180 kilometer per uur.
Het interieur was geheel in stijl spartaans uitgevoerd. Twee lichtgewicht koolstofvezel stoelen, een met leer bekleed stuurwiel en een eenvoudige layout van het dashboard, daar moest men het mee doen. BMW ontwierp ook nog speciale kleding om je te beschermen tegen de elementen.
Hoeveel er precies gebouwd zijn is ons niet duidelijk, maar in ieder geval meer dan één en er zijn in ieder geval drie verschillende kleuren te vinden op het web, namelijk een blauwe, een rood/oranje en een zilvergrijze variant. Handjes graag, wie had deze BMW graag in productie willen zien gaan?
kilum zegt
Ziet er uit alsof een Smart en een Ariel Atom een baby hebben gehad.
pikkie zegt
@kilum: terwijl een Smart minderjarig is
martinus zegt
Ideologisch stiekem een beetje de voorganger van die Honda die onlangs is ontworpen.
MARS zegt
Dit kunnen ze alsnog wel op de markt brengen, maar dan elektrisch aangedreven!
clarkson zegt
@mars: Nee je moet dat elektrisch rijden niet aanmoedigen. Dat gaat helemaal fout zo. Gewoon lekker een hoogtoerig blokje er in en brullen!
MARS zegt
Dat spul is er al genoeg @clarkson: Deze zou als stadsauto erg leuk zijn!
e1000bmw zegt
@clarkson: idd. Maar dan niet met de 1100cc, maar met de 1300cc…
clarkson zegt
@e1000bmw523i: Allemaal goed als het maar herrie kan maken.
schuimbekje3 zegt
@MARS: Ik stel voor een compromis. Een 1200cc boxer van BWM met een turbo lader en een hybride aandrijving voor de turbolag op te vangen.
Dan moet 0-100 in 3 seconden wel haalbaar zijn en een (autobahn) verbruik van 1:20 ook.
kasplant zegt
Net zoals zoveel concepts zouden ze er nooit veel van verkopen als hij zo op de markt zou komen. Maar als het toch moet… Doe dan die blauwe maar. Die heeft een gave uitlaat á la Cooper S. De rode doet me denken aan een oude Japanner met zo’n grote katalysator overdwars.
JvT zegt
Beetje de looks tweaken voor 2015 en je kunt ‘m op de markt brengen ??
dakloos zegt
Laat maar komen, ik wandel wel naar de dealer.
janmetdelangeachternaam zegt
Wat een lelijk ding zeg
bohica zegt
Maar nu met een s1000r motor .
e1000bmw zegt
@bohica: De 1649cc uit de K1600 GT vind ik anders ook niet verkeerd, want 6-in-lijn… ;)
Ok, 30 peekaatjes minder, maar wel meer koppel.
JanJansen zegt
@e1000bmw523i: Precies wat ik dacht. Het klinkt niet alleen fraai, het mooie van dat blok is ook nog eens dat je een cardan uitgang hebt ipv een ketting. Ook is dat blok gemaakt om een motorfiets van 300+kg te trekken. Ter vergelijk, mijn Caterham met 2.5 Duratec weegt 525kg, dus dat zal ook wel lukken.
clarkson zegt
Ik vind het meer een prowler samen met de smart crossblade. Maar wel leuk concept. Maar niks voor bmw om op de markt te brengen.
bullgod76 zegt
@clarkson: waarom zou dit niks voor bmw zijn om op de markt te brengen? Dit is een niche waarin ze nu nog geen auto aanbieden. Er is nog genoeg ruimte voor een model onder de Z4.
clarkson zegt
@bullgod76: Het is leuk als studiemodel meer niet. Bel anders bmw zelf even op om te vragen waarom ze niet zo’n auto op de markt brengen.
knipperlichtje zegt
De jaren 90 spatten van foto 7 af
aquila2003 zegt
Dit zou leuk zijn als er een m3 blok in lag.
JanJansen zegt
K1600GT 6 cyl in lijn erin, de looks opfrissen en je hebt een volwaardige BMW
guusboum zegt
Die rare Lotus 340R lijkt er ook wel op?
jacobsen zegt
Die malle koplampen vervangen door koplampen á la Donkervoort d8 gto, en hij kan in productie. Met elektromotor ja!
jeppie zegt
Smart crossblade achtig
almera-ga16det zegt
@jeppie: nee die smart crossblade is meer bmw just 4/2 achtig
pomoek zegt
Vind het ook wel heel erg Lotus 7…http://s.petrolicious.com/2015/features/04-apr/XY-lotus7/lotus7-3.png
Esprit_de_Flandre zegt
@pomoek: Dat is het ook gewoon, maar dan wat gemoderniseerd…
multipass zegt
Lijkt wel alsof het dashboard van de mini hierop gebaseerd is? Ronde witte dials?
Dutchdriftking zegt
En ik wil hem hebben!
e38ossie zegt
De blauwe heb ik al een aantal keren mogen bewonderen. Pure funauto.
Corrado16v zegt
Pfoe, het is wel een lelijk ding, al lijkt het me wel leuk om te rijden (mocht niemand je er verder in zien verschijnen )
tjorque zegt
Leg het 1.5 turbo blok met 200pk er in, fris de looks wat op naar die van de huidige beamers en het lijkt me een fijne rijdersauto… (Motorfietsblokken zijn voor motorfietsen.)