The Observer Coupé ging nooit in productie, maar speciaal was hij wel.
Carrosseriebouwer MGA besloot om een e24 te bouwen met een enorm glazen schuifdak. Dat deed het in samenwerking met het blad The Observer (vandaar de naam) en ook kreeg men de medewerking van BMW (GB), die een 635 CSi (de auto die eigenlijk M6 had moeten heten) beschikbaar stelde voor het project. Het resultaat was een BMW 635 CSi met een glazen panoramadak en achterruit die open konden. Deze bijzondere BMW e24 635 CSi werd gebouwd als showauto voor de NEC Motorshow in Birmingham in 1983.
Het glazen dakpaneel schoof bij opening over de achterruit naar een speciale ruimte boven de kofferbak, zodat de laadruimte niet negatief werd beïnvloed. Verder is er weinig over de auto bekend. Waarschijnlijk is alleen deze conceptcar gebouwd, maar er werden wel brochures uitgedeeld dus de verkoopplannen waren er wel. De concept stond een paar jaar geleden te koop voor $50,000 dollar, met toen een beschadigde glasplaat. De auto had op dat moment zo’n 16.000 mijlen (26.000 kilometer) op de klok staan.
Voor een video over het project, klik hier!.
martinus zegt
Dikke bak.
martijn11 zegt
Zonder die velgen was hij een stuk beter
roberto zegt
@martijn11: Nou, om zo’n auto op zijn remschijven/trommelremmen te zetten vind ik dan ook wel weer erg ver gaan..
robert110 zegt
@martijn11: Het rijd alleen zo lastig zonder velgen.
Foramen zegt
@martijn11: rijdt zo lastig.
e4350 zegt
@martijn11: zonder die velgen had hij plat op de grond gelegen
edje zegt
@martijn11: lastig rijden zonder velgen?
blaze3027 zegt
@martijn11: lijken net saab velgen Ziet er niet uit
volvologisch zegt
Heel vet, de tijd dat zulk soort projecten nog relatief vaak voorkwamen!
oranje123456789 zegt
Beetje saab, maar smaakt me wel.
rob5nismo zegt
Sexy wagen met ontzettend lelijke velgen
bsxc2 zegt
De rode 635i van Wheeler Dealers had in het begin toch ook deze velgen?
123bat zegt
Ik mis wel echt de Hoffmeisterknik in het ontwerp nu. Die staat ‘m toch wel erg goed namelijk.
Verder een gaaf concept. Doet me denken aan die Toyota Soarer Aerocabin!
berlinetta zegt
Lijkt net een Mercedes van de zijkant.
123bat zegt
@berlinetta: Inderdaad, zo’n W126 SEC ofzo!
cadrez zegt
Over een dikke bmw gesproken.
henkhupelschoten zegt
kan de foto’s niet zien in de gallery, gave velgen!
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: Same here.
Dutchdriftking zegt
Tja, een 635 CSI is mooier, maar gaaf is het wel!
E34M5Touring zegt
Met die prachtige Canadese wielen… Die en die putdeksel wielen van de 1st gen X5 zijn misschien wel de lelijkste BMW wielen aller tijden als je het mij vraagt. En ik zou met een M635CSI met Webasto dakje ook al erg gelukkig zijn.
shogun zegt
@casperh er is toch een duidelijk verschil tussen een 635CSi en de M635CSi? volgens mij hete de laatste in de VS ook M6, en had deze ook de S38 in het vooronder.
de 635CSi had ´´gewoon´´ een M30B35.
undifined1 zegt
@shogun:
bijna goed, in de meeste Europese M635csi zat een M88/3 en niet de S38b35 katalysator motor, slechts enkele europese zijn met de s38 katalysator motor geleverd
shogun zegt
@undifined1: ah! Ik twijfelde al aan de m88/3 of s38, en waar t verschil nou in zat. Betekent dus dat de europesche m5’s en m635csi echt exact dezelfde motor hebben als de M1?
undifined1 zegt
@shogun:
niet helemaal, M88/3 is een doorontwikkeling van de M88/1 M1 motor, de M88/3 van de M5/M635csiheeft iets meer vermogen maar oa geen dry-sump smering meer en nog wat kleine andere verschillen.
de M88/2 bestaat natuurlijk ook, dat is de group 5 turbo motor voor de M1. De M88/1 op zich zelf is dan weer een doorontwikkeling van de M49, wat in feite een 6 cilinder uitvoering is van de M12 F2 / BMW 320 motor. Leuk detail: de S14 e30 M3 motor is dan weer een 4 cilinder uitvoering van de S38/ M88/3
De S38 motor van de US en Japan M5 en de US, Japan en EU kat versie van de M6(35csi) is een M88/3 maar dan met lagere compressie omdat een kat alleen met loodvrije benzine gaat en die toen niet met een hoog octaan getal te krijgen was, vanwege deze lagere compressie ligt het verbruik hoger en het vermogen lager. Voor dit lagere vermogen wordt gecompenseerd d.m.v. een differentieel met kortere overbrengingen. Verder heeft de S38B35 een dubbel distributie ketting en geen enkele zoals op de M88/3. Verder is de motoraansturing iets veranderd, en meer zoals bij de e34 S38’s.
Dit verhaal is uit mijn hoofd, dus kan hier een daar niet helemaal kloppen, maar dan ga ik dat wel horen denk ik :-D
shogun zegt
@undifined1: Ok, weer wat geleerd!
ik vind t wel ontzettend mooi spul. kwam gisteren nog een “gewone” M30b34/35 tegen. maar dan in een 5 serie. met M-tech bumpers.
boxer74 zegt
Profiel lijkt wat op een lelijke 80’s Mustang 3rd generation. Maar die video is goud waard :). Pioniers tijden waren dat.
viezefreddyw zegt
Ontzettend gaaf ding. Exterieur is erg strak, en in tegenstelling tot vele anderen hier vind ik de velgen eigenlijk wel mooi. Strak interieur ook met mooie stoelen. Toffe naam ook, The Observer Coupe!