Aanschouw het verjaardagscadeautje van Sergio Pininfarina aan een Zwitsers autoblad.
De ontwerper Sergio Pininfarina was in 1980 naarstig op zoek naar een verjaardagscadeautje voor zijn goede vrienden van het Zwitserse Auto Revue, een autoblad dat toen 75 jaar bestond. Voor de jonge lezers: een autoblad is een soort iPad, maar dan van gemaakt van ongeveer zestig á zeventig vellen papier.
Hoe dan ook: meneer Pininfarina besloot een conceptcar te bouwen, maar die moest wel rijden en volledig bruikbaar zijn. Hij ging op zoek naar een geschikte basis en vond die in de vorm van de Audi Quattro. Op deze basis maakte hij een geheel eigen carrosserie, die dertig centimeter korter was dan die van de Ur Quattro. Desondanks was er genoeg ruimte voor een laadruimte en twee stoelen achterin. De auto werd vervaardigd uit koolstofvezel, een gewichtsbesparing van 90 kilogram ten opzichte van de Audi Quattro was het gevolg.
De luchtinlaat zit tussen de koplampen, gebruikte lucht wordt achter de voorwielen weer vrijgelaten. De uitlaat was gevormd in de vorm van het Audi-logo. Audi kocht de auto van Pininfarina. In 1986 besloot Auto Revue de auto te testen, ze haalden er een topsnelheid van 217 kilometer per uur mee en een sprint van nul tot honderd in 7,1 seconden.
Oh, en u mag één keer raden welk designhuis verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo GTV, een jaar of dertien later. Maar dat ter zijde.
Met dank aan @lexaudi voor de tip!
Arnoud zegt
Hee… Een Porsche 928. Maar dan veel hoekiger.
granlusso zegt
De lijnen van de Alfa Romeo GTV zijn wel erg herkenbaar hierin. Spreekt voor de designer!
toniominestrone zegt
@granlusso: je was me net voor!
roppp zegt
@toniominestrone: volgens mij staat dat gewoon in de tekst
toniominestrone zegt
@roppp: Nee dat staat er niet, lezen makker!
roppp zegt
@toniominestrone: misschien moet je dan toch weer terug naar school……
roppp zegt
@roppp: er staat: “Oh, en u mag één keer raden welk designhuis verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo GTV, een jaar of dertien later. Maar dat ter zijde.”
toniominestrone zegt
Zie er wel wat Alfa GTV in terug.
veloce zegt
Ik mis wel de vernoeming naar de Alfa GTV/Spider 916. Check koplampen, vorm motorkap en de vouw over de zijkant maar eens.
CasperH zegt
@veloce: eh… heb je het héle artikel gelezen?
veloce zegt
@CasperH: eh….heb je al eens gehoord van de edit-knop bij de auteur? ;-)
Dat stukje stond er in het begin dus nog niet.
raoufff zegt
Doet mij sterk denken aan een Matra Murena!
lincoln zegt
86 was een automotief bout jaar ..
Dit is echt een schattig ding ..
Als ze em hadden uitgebracht in een oplage van 3 miljard stuks ..
Hadden ze geen van alle standaard gebleven ..
Stuk voor stuk origineel dus ..
staal zegt
Geweldig, de uitlaat.
rob5nismo zegt
Lijkt wel een alfa 146
mrrallycross zegt
Maar goed dat we er niks meer van hoorden
pinut187 zegt
Die Audi uitlaat vind ik toch wel gaaf bedacht..
technofreak zegt
@pinut187: En de tankdop in de ringen ;-)
technofreak zegt
@CasperH Mooi die link met de GTV. Bij het naar beneden scrollen op de homepage, kwam ook het artikel over de VW Corrado voorbij. Hebben ze bij VW dit Pininfarina ontwerp verder geëvolueerd tot die auto?
esprit84 zegt
@technofreak: Italdesign kwam een voorstel voor Audi welke uiteindelijk de Scirocco is geworden:
http://i146.photobucket.com/albums/r262/theclencher/italdesign%20karmann%20ace%20of%20spades_zpscw43rzy2.jpg