Een soort 164, maar dan leuker.
Aan het begin van de jaren negentig lag de focus van Alfa Romeo voornamelijk op hoekige designs, wat tot uiting kwam in modellen als de 90 en de 75. Dat het soms wel iets ronder mocht bewezen ze met de Proteo Concept. Een door Walter de’Silva getekende conceptauto die getoond werd op de autosalon van Genève in ’91.
De auto was gebaseerd op de Alfa Romeo 164, inclusief die oorstrelende 3.0 V6 met 260 pk van ze, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De volle lengte van het platform hadden ze niet nodig – het werd immers een tweezits sportauto – dus werd de zaag erin gezet om de proporties van de Proteo kloppend te houden.
Als we 24 jaar later terugblikken op de auto kunnen we niet zeggen dat het een tijdloos ontwerp is gebleven, maar dat komt omdat ‘ie meer ninenties is dat Carlo & Irene op zaterdagochtend. Van de driespaaks velgen tot een lichtbalk over de volle lengte van de achterkant. Kon toen gewoon. Het zijn kenmerken die we later terugzagen in Alfa’s als de GTV.
De Proteo, met een vernuftig klapdak, zou in kleine getallen geproduceerd worden. Alfa Romeo positioneerde hem als een ‘high-performance high-tech’ sportauto, met het doel om er 2.000 van te maken. Vlak voordat het productiemodel werd afgerond veegde de directie de Proteo echter van tafel, wegens een te groot financieel risico (Alfa pls). Meer dan drie exemplaren zijn er nooit gebouwd. Of moeten we zeggen: helaas nooit gebouwd?
Dutchdriftking zegt
Dit is toch geniaal!!
tweetyv6 zegt
De koplampen zijn overgenomen in de 916 GTV en Spider, alleen als 2×2, de motorkap ook en de knik in lengterichting in de flank. En de kleur; Proteo rood was een kleurmogelijkheid op de GTV
alfablog zegt
@tweetyv6: precies mijn gedachte, voorloper Spider/GTV. Al dtaat daar wel Pininfarina op. Zou betekenen dat Da Silva de inspiratie was voor P.
depsycholoog zegt
Echt slank en rank kun je ‘m niet noemen hè
fisto zegt
Hij doet me vooral denken aan de SZ, maar dan een beetje afgerond, en daardoor minder karakteristiek.
moveyourmind zegt
@fisto: Je zou maar zo’n SZ hebben, nog steeds een enorm begeerlijke auto met dat eigenwijze bonkige ontwerp. Helaas is de SZ één van de weinige Alfa Romeo’s waar het fenomeen afschrijving geen vat op krijgt…
Joost zegt
@moveyourmind: Geweldig idd zo’n SZ. Als ik een mooie vind, die enigszins betaalbaar is…..
Veel mooier ook dan het spider model, de RZ
vvti zegt
Is dat een “jonge” stig achter het stuur?
trustmeiamanengineer zegt
Wat een gaaf ding zeg! En inderdaad veel elementen zijn teruggekomen in de latere GTV.
thejerk zegt
@trustmeiamanengineer:
Mooi hè, dat zie het eindresultaat mooier is dan de concept zie je niet vaak.
Esprit_de_Flandre zegt
@thejerk: Meestal wel hoor, maar dat merk je pas twintig jaar later. Dan ben je het productiemodel zo gewoon, dat het concept niet lijkt te kloppen, en er een beetje raar en gekunsteld uitziet…
arii zegt
Tis maar goed ook dat die vergeten is…
EnthousiaST220 zegt
Over het algemeen vind ik t meestal toch fijn dat de vergeten concepts vergeten zijn
maferick74 zegt
In verhouding? Hangt ie niet een beetje te ver naar voren? Of een net te kort kontje?
Robert zegt
@maferick74: precies wat ik ook dacht. Als dit prototype 10 tot 20 cm meer ‘kont’ had gehad, was het ontwerp waarschijnlijk veel beter in balans geweest.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik maar zelden 3-spaaks velgen zie die ik ook echt mooi vind, maar dit is m.i. een heel fraai setje.
moveyourmind zegt
@RRRobert: Aan deze velgen te zien is Walter Se Silva Saab liefhebber. Ze lijken op de driespaaks die Saab op de 9000 Aero leverde, alleen die hebben een afdekplaat in het midden.
toyotafortuner zegt
Best een leuke conceptcar, net als de GTV die er een beetje op lijkt.
sydney zegt
Absoluut niet vergeten, wel leuk om weer voorbij te zien komen.
roppp zegt
Net als bij de latere GTV ziet de kont er niet uit. Saaaaaaaaaaai.