Wat zijn nu de precies de verschillen tussen de twee giganten van Skoda? Tijd om ze onder een vergrootglas te leggen.
Gisteren presenteerde de Tsjechische automaker de nieuwe Karoq. Meteen waren de overeenkomsten zichtbaar met de Kodiaq (rijtest). Onder andere het familiegezicht en de vormen laten zien dat de twee broers van elkaar zijn. Natuurlijk zijn er verschillen. Deze bevinden zich onder de kap en ook qua afmetingen zijn er de nodige verschillen. De bovenste auto is de Kodiaq, de Karoq tref je op het plaatje eronder.
Het uiterlijk
Zoals gezegd hebben de de twee auto’s veel uiterlijke overeenkomsten. Pak je de lineaal erbij dan zijn de verschillen goed merkbaar. De Kodiaq is letterlijk en figuurlijk de oudere en grotere broer. Cijfers: De Kodiaq is 4,70 meter lang, meet 1,9 meter in de breedte en is 1,6 meter hoog. De Karoq is 4,38 meter lang, 1,84 meter breed en 1,6 meter hoog. Laatstgenoemde is net even wat compacter dus. Als je kijkt naar de achterkant dan kun je goed aan de achterlichten zien of je nu met de Kodiaq of met de Karoq te maken hebt. Aan de voorkant is de bumper net even wat anders en zijn de koplampen van de Karoq scherper vormgegeven.
Motoren
Op het gebied van motoren zijn er de nodige verschillen. De Kodiaq kun je krijgen met de 1.4 TSI (125 pk of 150 pk) en 2.0 TSI (180 pk) benzinemotoren. Als diesel is er tweemaal de 2.0 TDI, met 150 of met 190 pk. De benzine-Karoq is er met een 1.0 TSI (115 pk) of als 1.5 TSI Evo (150 pk). Op het gebied van dieselmotoren kan men kiezen tussen een 1.6 TDI (115 pk) of een 2.0 TDI (140 pk of 190 pk). Zowel de Kodiaq als de Karoq zijn beiden te verkrijgen met vierwielaandrijving.
Ruimte
De Karoq is het jongere broertje en dus is dit model minder ruim in vergelijking met zijn grotere broer. Allereerst is de Kodiaq te bestellen met een zevenzitsconfiguratie. De Karoq heeft maximaal vijf zitplaatsen aan boord. Als vijfzitter biedt de Kodiaq 720 liter aan bagageruimte. Met de zevenzits-variant heb je 630 liter bagageruimte. De twee extra stoelen nemen wat ruimte in beslag. Heb je de twee extra stoelen in gebruik dan blijft er slechts 270 liter bagageruimte over. Doe de achterbank van de Kodiaq plat en er is maar liefst 2.065 liter aan bagageruimte. De kleinere Karoq heeft 521 liter bagageruimte. Met de stoelen plat heb je 1.630 liter ruimte en met de stoelen eruit 1.810 liter.
Interieur
Op het gebied van interieur zijn er geen baanbrekende wijzigingen. De Karoq zal leverbaar zijn met vier verschillende infotainmentsystemen. In dat opzicht geen verschil met de Kodiaq. Ook de knoppen zitten nagenoeg op dezelfde plek. Kijkend naar de foto’s dan kun je enkel concluderen dat de Kodiaq net een tikkie aangekleder oogt.
Conclusie
De Karoq is niet het lullige kleintje van de Kodiaq. Beide auto’s zijn volwassen en staan op zichzelf. Bovendien zijn het geen PC hoofttractoren, maar kun je met de optionele vierwielaandrijving ook gewoon een besneeuwd bergweggetje pakken. Een prijsvergelijking kan nog niet worden gemaakt. Skoda maakt de prijzen voor de Karoq in een later stadium bekend.
UPDATE: de prijzen zijn bekend. De vanafprijs is 28.990 euro voor een 115 pk sterke 1.0 TSI benzine motor, enkel leverbaar in combinatie met voorwielaandrijving.
bramos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
harrie zegt
Ik vond de branding van de VAG portfolio altijd wel logisch.
Skoda no-nonsense/veel voor weinig, Seat sportief en ‘emotie’, VW degelijk en kwaliteit, Audi priemiejum.
Een familiegeicht begrijp ik ook nog wel, maar waarom laten ze nu al die merken onderling ook zo verschrikkelijk veel op elkaar lijken? Wat is de meerwaarde van 4 merken die steeds meer dezelfde grijze lauwe middelmaat uitbrengen?
JamesBond007 zegt
@harrie: precies dat. Het zijn allemaal vierkant afgesneden hokken. Seat heeft totaal geen ‘eigen’ imago meer, compleet dood. Skoda vond ik dan juist wel weer leuk, de Roomster was geen schoonheid maar wel anders dan de rest. Maar deze SUV’s vind ik qua design ook tegenvallen. Al vind ik ze beter dan de Seat Ateca
pomoek zegt
@harrie: wat het nog gekker maakt is dat al die vag producten in elkaars fabrieken in elkaar worden geschroefd. Er is enkel nog verschil in materiaal keuze, zachter plastic in de Audi, harder plastic in de Skoda. Een van de ‘ merkwaarde’m (zucht) van Skoda is ‘ dat het een Volkswagen is maar dan goedkoper’ . Waarom noem je het ding dan niet gewoon Volkswagen? Ik kop ‘m zelf maar in: omdat we graag voor de gek worden gehouden.
harrie zegt
@pomoek:
Ja precies als je dan toch enkel focust op kostenbesparing en onderdelen delen, maak er dan 1 of max 2 merken van.
Zou wel een leuk artikel hier zijn: zet de Ateca, Karoq, Tiguan en Q5 naast elkaar in vergelijkbare uitrusting.
Wat zijn de verschillen in prijs, en is er kwaliteitsverschil of is het puur marketing/productpositionering.
poeperman zegt
@harrie: Q3, niet Q5
harrie zegt
@poeperman: Ja sorry, Q3 en Kodiaq bedoel ik. Lijkt echt teveel op elkaar allemaal.
r3fl3x zegt
@harrie: ongelofelijk suf type auto vind ik het. De VW vind ik dan nog het mooiste om te zien
mashell zegt
@harrie: Seat is niet sportief, Seat is budget. Ze hebben geprobeerd Seat als sportief in de markt te zetten. Dat is compleet gefaald en is het al jaren terug het budget merk geworden.
tvklarenbosch zegt
Heb net een Megane estate besteld, maar die Koraq had ook wel wat geweest. Net te laat helaas.
berlinetta zegt
Dit artikel maakt voor mij toch wel duidelijk dat er geen enkele inspiratie is daar bij Skoda.
heat59 zegt
Ik zie echt geen verschil
dijan zegt
@heat59: Dan heb je toch een sterke bril nodig.
thomas96 zegt
Ik vind de digitale klokken/display bij de Koraq toch wel een groot verschil en ook mooi ogen
https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/skoda-karoq-2017-417.jpg?itok=TkzFbCqi
https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/skoda-karoq-2017-416.jpg?itok=zjzYuPEi
schrik zegt
Ik zou toch de Kodiaq kiezen.
cpp1 zegt
Het is allebei helemaal niks, gewoon twee tamelijk lelijke opgehoogde stukken staal.
Benny_Weisz zegt
Die Karoq lijkt mij dé ideale vakantie auto!…
Met een max. toegestane massa van pak ‘m beet 2 ton, tegen de tijd dat je, met die 1.0 TSI krachtpatser de 100 km/h hebt bereikt, zit je vakantie erop!
wjeurs zegt
Ligt het aan mij of “klinkt” kodiaq kleiner dan karoc?
mashell zegt
@wouterjeuring: yep. Bij kodiaq denk je aan een rubberboot. Bij karoc aan een groot land in noord-Afrika.
italned zegt
Ieder z’n ding.
Maar wat vind ik dit twee saaie SUVs. Om te huilen?
stijnvermeersch zegt
Had je gezegd dat de ene een facelift, sorry nieuw model volgens VW, van de ander was dan had ik het ook geloofd.
Maar wat een saai interieur dat onderste model.