De twee giganten nemen het, op papier, tegen elkaar op.
Nu Ferrari gisteren eindelijk de doeken trok van haar meest idiote 488, was vrijwel iedereen tevreden. Sterker nog, uit de reacties bleek dat zelfs diegenen die aanvankelijk geen fan waren van de 488 GTB, toch veelal als een blok vielen voor de uitermate extreme 488 Pista. Nu we alle informatie op een rijtje hebben, is het tijd om ze eens tegenover elkaar te zetten.
Design
Over de verschillende en vooral uiteenlopende ontwerpkunsten van de tekenaars kunnen we kort zijn. Beide fabrikanten hanteren immers een geheel eigen stijl, waardoor de meningen over welke nu precies de mooiste van de twee is aardig verdeeld zullen zijn. Er hoeft dan ook geen winnaar gekozen te worden op dit gebied, simpelweg omdat het een kwestie van smaak is.
Dat gezegd hebbende wint de Ferrari zijn beide bolides buitenproportioneel gericht op het optimaliseren van de wegligging, middels het ontwerp van de auto. Onder de behuizing mag de Porsche dan misschien achterwielbesturing, een puik onderstel en een laag zwaartepunt hebben, aan de buitenzijde zijn er net zo goed genoeg toefjes om het Duitse monster vakkundig door de bochten te manoeuvreren. Met name de gigantische spoiler achterop de GT2 RS spreekt, zeker in vergelijking met het vorige model, enorm tot de verbeelding.
In dat opzicht durft de 488 Pista nog een stukje verder te gaan. Althans, of alle manuren ook daadwerkelijk de gewenste resultaten zullen opleveren moet natuurlijk nog maar blijken, maar duidelijk is wel dat ze niet stil hebben gezeten in Maranello. De 488 Pista is net als de GT2 RS een aerodynamisch hoogstandje, maar geniet in tegenstelling tot zijn Duitse rivaal van allerlei uit de Formule 1 overgenomen technieken. Zo vinden we aan de voorkant van de 488 Pista bijvoorbeeld eenzelfde S-Duct als een groot aantal F1-auto’s heeft. Daarnaast zijn er voor en achter diffusers, en is de auto zó ontworpen dat hij geen opzichtige achterspoiler heeft, maar een fraai en vloeiend design.
Techniek
We houden onszelf nog even bezig met aerodynamica en wegligging, alvorens we in de keiharde en concrete prestatiecijfers duiken. Dat de 488 Pista een ware dijk op de weg zou moeten zijn kunnen vooralsnog enkel en alleen bevestigen met een handjevol vermoedens, geruchten en hints. De wagen zou, mochten de immer doorkwekkende Ferrari-fanaten gelijk hebben, sneller over het Fiorano circuit gaan dan de LaFerrari. Sterker nog, zelfs de naam van de 488 Pista lijkt een heldere verwijzing naar de prestatie. Echter hebben de Italianen de lippen tot op heden stijf op elkaar gehouden.
Dit in tegenstelling tot Porsche, die vorig jaar op het Goodwood Festival of Speed verkondigde dat het een sub-7 ‘Ringrondje had volbracht. Enkele maanden later volgde het bewijs, middels een reeks persfoto’s en een set video’s. Er mag misschien wat gesjoemeld (ha!) worden met de ranglijsten van de Nürburgring, volgens de kenners was de GT2 RS de snelste straatlegale auto op de ‘Ring. Een prestatie waarover we Ferrari tot op heden nog niet hebben gehoord, ondanks dat de 488 Pista op papier misschien wel de snellere van de twee is.
Daarover gesproken, laten we nu eens de tijd nemen om de cijfers naast elkaar te leggen.
Waar we qua aerodynamica, wegligging en rijgedrag eigenlijk nog geen definitieve winnaar kunnen uitroepen, herkennen we op het gebied van prestaties een overduidelijke winnaar. Onder het mom van meer is beter gingen de Italianen aan de slag met de 488 Pista. De 3,9-liter twinturbo V8, gelegen in een hoek van 90 graden, weet er liefst 720 pk en 770 Nm aan koppel uit te persen.
In vergelijking met de 488 Pista moet de GT2 RS marginaal toegeven op de prestaties van zijn Italiaanse rivaal. De krachtbron in de über-911 heeft allereerst een iets kleinere inhoud. Wellicht net genoeg voor de doodsteek, want de 3,8-liter twinturbo zescilinder boxermotor in de 911 produceert 700 pk en 750 Nm koppel. Kortom, de GT2 RS heeft zowel 20 pk als 20 Nm minder.
De 488 Pista blijft de GT2 RS de grond indrukken als we kijken naar acceleratiesnelheden. Het strijdros van Ferrari schiet misschien een halve tiende minder snel naar de 100 km/u (2,8 sec. vs. 2,85 sec.), wanneer de lat hoger ligt ziet de Porsche enkel stofwolken. Waar de GT2 RS 8,3 seconden nodig heeft om de 200 km/u te bereiken, doet de 488 Pista het in slechts 7,6 seconden. Daarmee is de Ferrari overigens ongeveer een halve seconde langzamer dan de LaFerrari. Zowel de GT2 RS als de 488 Pista heeft een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling.
Hoewel de 488 Pista er op papier mee weg lijkt te lopen, zijn de cijfers in het echte leven absoluut verwaarloosbaar, zeker wanneer je eenmaal achter het stuur van een van de auto’s mag kruipen. Toch is er één vlak waar de verschillen wel aanzienlijk groot zijn: gewicht.
De Porsche 911 GT2 RS is namelijk allesbehalve een veertje. Wanneer de wagen tot de nok gevuld is met de benodigde vloeistoffen weegt hij 1.470 kg. Kies je voor het Weissach Package, dan schraapt een willekeurige Porsche medewerker er nog eens 30 kg vanaf. De 488 Pista is flink wat lichter, bijna 190 kg om precies te zijn. Zit er een addertje onder het gras? Uiteraard, we hebben hier immers met Ferrari te maken. De Italianen hebben niet één, maar twéé keer gesmokkeld. De 1.280 aangegeven kilogrammen duiden op een ‘droge’ auto inclusief opties die de bolide lichter maken. Aha!
Conclusie
In mijn ogen bevinden beide auto’s zich op een niveau waar het eigenlijk niet meer uitmaakt welke van de twee de betere is. Beide hebben ieder hun eigen voor- en nadelen, die afhankelijk van de smaak van de koper de keuze zullen bepalen. De Ferrari 488 Pista mag op papier misschien nipt de betere zijn, van Porsche weten we dat ze keer op keer een waar circuitmonster neer zullen zetten. Gezien het beperkte aantal keren dat je de auto’s daadwerkelijk tot het uiterste kunt pushen, zul je vooral af moeten gaan op de auto waarin jij het meest comfortabel voelt. Tenzij de 488 Pista een godsvermogen blijkt te kosten, dan kun je beter 354.500 euro uitgeven aan de GT2 RS.
fanboy zegt
Fijn, dan kunnen we nu allemaal een mooie hypothetische discussie houden welke we het liefst zouden kiezen.
berlinetta zegt
@fanboy: Jij kiest de Tesla Roadster in 2025 zeker? ;)
fanboy zegt
@berlinetta: Nou, ik kies hem nu, maar krijg hem pas in 2030.
Kan ik tenminste nog even in m’n huis blijven wonen voordat ik m’n huis moet verkopen :D
str8six zegt
@fanboy: hypothetisch gezien wel. Maar we doen ‘t gewoon! Doe mij de GT2 maar!
peug206 zegt
@str8six: ik wacht op de foto’s!
str8six zegt
@peug206: is al uitverkocht toch?
peug206 zegt
@str8six: vermoedelijk wel. Maar zoals je het zei klonk het alsof je er 1 ging kopen. En dat hoeft niet beslist nu, mag ook echt wel later ;-)
str8six zegt
@peug206: als de coins weer gaan stijgen eind vd zomer ok?
jbowe zegt
@fanboy: yes! GT2 RS voor mij graag
TimoBac zegt
Heerlijke vergelijking. Ben benieuwd naar de prijs van de 488 Pista maar een 911 voor ruim 3.5 ton is stevig. Verwacht niet dat de kopers van dit type auto’s wakker liggen van dat bedrag dus een ‘ik zou het liever uitgeven aan 5 andere auto’s’ comment is irrelevant. Ik zou persoonlijk voor de 911 gaan omdat ze gewoon onwaarschijnlijk bullet proof zijn. Wat zou het leven toch mooi zijn als je zaterdagochtend in je GT2RS kan stappen, door Duitsland naar de Ring te rijden, daar 10 rondjes doen om vervolgens weer met mach 4 terug te blazen naar NL. One day..
ikschrijfookoverautos zegt
@timobac: Dat zijn naar mijn mening wel de mooiste auto’s. Zo maakte Chris Harris ooit een video waarbij hij met een Vantage V12 race spec van GB naar de ‘Ring reed, om daar vervolgens met diezelfde auto mee te doen aan de 24-uurs race. Waanzinnig.
TimoBac zegt
@ikschrijfookoverautos: Ja! Heerlijk filmpje, en inderdaad, wagens die ‘alles’ kunnen zijn gewoon fantastisch. Ik denk dat dat de reden is dat een M3 of C63s zo iconisch zijn. Ze zijn amper ‘beter’ dan een 320i of C200 maar ze kunnen meer op meer plekken. Ook al zal 80% er nooit komen, dit soort wagens kunnen hun mannetje staan op het circuit als dat moet en juist dat maakt ze aantrekkelijk.
woudloper zegt
@TimoBac: zeg maar 98%
berlinetta zegt
Ik vind het twee fantastische en brute machines die hetzelfde doel hebben, maar toch allebei compleet anders zijn. Ik denk dat het bij deze auto’s ook een kwestie van smaak is. Of je wil de Porsche of je wil de Ferrari. Ik behoor tot die laatste groep. Het uiterlijk van de Porsche kan me niet bekoren, maar dat komt omdat ik een 911 het mooiste vind in zijn basisuitvoering. Hoe sneller de uitvoering, hoe lelijker ik hem meestal vind. De Ferrari daarentegen vind ik erg fraai. Mooie vloeiende lijnen met de aerodynamische trucjes goed zijn verwerkt in het design. Zo hou ik ervan dat ze nooit een grote vleugel erop schroeven.
zegheteens zegt
Dan kies ik toch voor een schaalmodel van de Ferrari. Het liefst zonder strepen.
Blijft toch wel een droom om eens kneiterhard met zo’n auto te rijden. Helaas nog niet verder gekomen dan een rondje met een 348 op de openbare weg.
Schnor zegt
De opgegeven vermogens en acceleratiesnelheden van Porsche zijn vaak lager dan in werkelijkheid het geval is. Het kan in de praktijk best nog wat dichter bij elkaar liggen.
porschepdk zegt
@schnor: daar heb je een punt.
Silverarrow zegt
@schnor: Acceleratiesnelheden… Jaja.
Schnor zegt
@silverarrow: hahaha Uhh wat zal ik zeggen…. ik had haast. ?
rufctr01 zegt
Ik vind ze beide erg mooi, om te kiezen zou ik er toch echt mee moeten rijden.
Ik neem dan @viezefreddy wel mee hij heeft Ferrari ervaring….
E34M5Touring zegt
Zeker de Ferrari. Wat een beest van een auto. Dikke seconde sneller ook naar 200km/h. Dat is wel fors. Halve tel van een LaFerrari af. Bizar.
crusader zegt
Ferrari op papier beter, tot ze irl een keertje op eender welk circuit tegen elkaar getest worden. Dan haakt Ferrari weer af of mogen enkel wagens die zij uit “fabriek” leveren meedoen aan een test. Hebben het ook al meegemaakt met de Porsche 918 Spyder en Laferrari waarbij de Porsche ook zogezegd veel te zwaar was en te weinig pk had… pakte wel anders uit in de testen…
karaya zegt
@crusader: Top Gear: “Maar gedurende deze twee dagen, onder al deze verschillende omstandigheden en op deze wegen, is er één auto die we het liefst mee naar huis zou willen nemen. De LaFerrari.”
crusader zegt
@karaya: nou die van Top Gear nemen die LaFerrari maar :-) Ga ik wel 365 dagen per jaar met die Porsche 918 Spyder naar huis zonder in panne te vallen ? en binnen 20 jaar is die Porsche nog steeds om aan te zien en de LaFerrari een gedrocht…
hugoe zegt
Sowieso de Pista in dit geval. GT2RS lijkt me wel gaaf, maar is toch echt te klinisch om echt van te houden.
Dutchdriftking zegt
Als ik het kon lijden kocht ik ze gewoon allebei…
karaya zegt
Nog tien jaar en de motor van de 911 ligt netjes in het midden. Ze schuiven elke keer een stukje op.
galverink zegt
Ik ben benieuwder naar die vergelijking tussen de Pista en de McLaren Senna.
Sir_Vmax zegt
@galverink: de pista maakt geen schijn van kans. Ik denk dat de pista zn handen vol heeft aan een 720s laat staan een 7xxlt of helemaal een senna. De volgende laferrari moet t opnemen tegen de senna.
woudloper zegt
Styling van de Porsche is mijns inziens iets te veel form follows function. Die voorbumper is lomp, de spoiler is heel bruut, en lomp.
Dan liever een manuele 997.2 GT2RS of een atmosferische gt3RS
barry355gtb zegt
Waarom kiezen als je er beide echt kunt betalen, elk van deze twee is absoluut de top en ieder heeft zijn voor en nadelen. Uit ervaring weet ik dat je drommen spotters om je auto heen hebt staan en dat is soms wel een prachtige ervaring.
100octane zegt
Ben een echte porscheman. Die pista vind ik geen ruk aan qua uiterlijk. Daarenboven zou ik mijn geld vastzetten in een rs. De belegging on the long term is wsl een safer haven dan de poes vd maagd maria. Laat ons allen wel wezen, je kunt auto s ve paar ton kopen en finaal wil je er op een of andere manier toch ooit je geld terugkrijgen.
karaya zegt
@100octane: Als je wilt beleggen kan je je geld beter in Ferrari’s steken.
Sir_Vmax zegt
Nou ik vind ze beide te kinderlijk ogen. Zie liever een strakke 991.2 gt3 of 458. Veel rustiger in design en zonder turbo’s zoals ik dat zou willen op dit caliber auto. Dat kan mij meer bekoren.
jurgen80 zegt
Toch jammer dat je bij Porsche voor dat geld functieloze knopjes krijgt
jorden zegt
Is die spoiler van de Porsche gewoon stoerdoenerij (Amerikanen zijn er gek op)?? Op een GT3 kan je hem gewoon er af halen als optie, op de 911R konden ze hem ook missen en ook de Pista kan zonder. Maar in het persbericht van de GT2 RS is het plotseling van levensbelang.