Beter, sneller en bruter. Ook mooier?
Dat laatste is een meningsvraag en daar denkt iedereen anders over. Dit weekend presenteerde Chevrolet de nieuwe ZR1 op basis van de Corvette C7. Er zitten de nodige verschillen tussen de twee. Qua uiterlijk, maar ook onder de kap. Je leest de verschillen in dit artikel. Boven zie je de oude ZR1, daaronder de nieuwe.
Uiterlijk
De looks zijn significant anders. Een Corvette C7 Z06 en een Corvette C7 ZR1 zijn gemakkelijk uit elkaar te houden. Dat was met de C6 Z06 en C6 ZR1 wel anders. Alleen liefhebbers hadden door dat ze met de speciale ZR1 te maken hadden. Pas als je de C6 Z06 en C6 ZR1 naast elkaar zet denk je oh, de verschillen zijn wellicht toch meer dan ik aanvankelijk had gedacht!
Net als de vorige ZR1, heeft ook het nieuwe model een dikke power bulge op de motorkap. Op de C7 ZR1 is de power bulge echter een stuk uitbundiger geworden. Deze is niet te missen. Verder kreeg de nieuwe ZR1 een nieuwe voorbumper met een carbon lip. Dat laatste had de C6 ZR1 ook. Dit geldt tevens voor de sideskirts. Zowel de C6 ZR1 als de C7 ZR1 hebben een carbon lip. Wat opvalt is dat de voorbumper veel meer open oogt in vergelijking met de C6. Dit heeft een belangrijke reden. Het blok in de C6 wilde nog wel eens warm worden. Te warm. De grotere luchtinlaten moeten voor meer koeling zorgen, zodat de 6.2 optimaal kan blijven ademen.
De achterkant ging bij de nieuwe ZR1 flink op de schop. In tegenstelling tot een clean design zoals bij het vorige model, kreeg de nieuwe ZR1 een enorme taartschep. Dit is niet voor de sier. Met de enorme power onder de kap wil je dat de vier banden op het asfalt blijven en dus was het installeren van een spoiler noodzakelijk.
Een ZR1 herkennen was nog nooit zo makkelijk. Waar de C6 ZR1 nog iets vriendelijks had, is de C7 ZR1 rauw, agressief en een klein kind zou mama, raceauto! roepen. De ZR1-badge tref je voortaan onder het Corvette-logo aan. Verder heeft de nieuwe ZR1 aan de achterkant veel overeenkomsten met een reguliere C7.
Techniek
Hier wordt het pas echt interessant. De C6 ZR1 had een 6.2 liter V8-compressormotor. Met 647 pk en 819 Nm koppel een krankzinnig ding. 0-100 was in 3,6 seconden gedaan en de top lag op 330 km/u. Dankzij de compressor was die top overigens zo gehaald. Door de handgeschakelde versnellingsbak was het moeilijk om zonder wheelspin weg te rijden. De C6 ZR1 was absoluut geen speelgoed. Op de Nordschleife was de C6 ZR1 goed voor een rondetijd van 7:26,4. In Europa kreeg je bij aanschaf van een C6 ZR1 een rijtraining op Paul Ricard. Niet voor de gezelligheid. Nee, je moest als kersverse eigenaar leren om dit gruwelijke beest te temmen.
De nieuwe C7 ZR1 is op papier nog gekker. De 6.2l V8 met Supercharger is nu goed voor maar liefst 766 pk en 969 (!!) Nm koppel. Ook deze ZR1 is er weer met een handbak te krijgen. Een automatische transmissie behoort tevens tot de mogelijkheden. Chevrolet heeft niet bekendgemaakt wat de 0-100 km/u tijd is. De topsnelheid is met 338 km/u iets rapper in vergelijking met de oude.
Chevrolet heeft al aangegeven het oude record van de C6 ZR1 te willen verpulveren. Men richt op een tijd onder de zeven minuten. We houden het nieuws in de gaten en zijn benieuwd wat ze met de C7 ZR1 weten te doen.
Conclusie
Het is bijna 10 jaar geleden dat Chevrolet met de C6 ZR1 kwam. In die 10 jaar hebben de engineers absoluut niet stilgezeten. Met de nieuwe ZR1 zetten de Amerikanen opnieuw een knotsgek apparaat op de weg. De concurrentie zal moeten vrezen voor C7 ZR1. In Amerika hopen ze natuurlijk het record van de nieuwe 911 GT2 RS te kunnen breken. Verwacht ook bij deze ZR1 een heftig prijskaartje. De C6 ZR1 kostte bij zijn introductie 200.000 euro, exclusief alle Nederlandse belastingen.
viezefreddyw zegt
De C7 ZR1 kost in Amerika rond de 120.000 dollar. Dat is toch een onwijs lekkere deal? Een monster van een auto met 766 PK en bijna 1000 Nm koppel voor een bedrag waar je in Nederland nog net een M4 voor kan kopen.
Dat gezegd hebbende moet ik melden dat ik de C6 veel mooier vind. Ik snap de agressieve look van de C7 wel, het is functioneel en dergelijke. Maar de C6 was heerlijk clean. Wat al in het artikel staat, de C6 ZR1 was nauwelijks herkenbaar als ZR1. Daar houd ik wel van.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Het gekke met Corvette is, en dat heb ik met de C6 ook, dat die gewoon wat minder présence heeft dan bijvoorbeeld een Lambo, Ferrari en noem zo nog maar bijna elke andere supercar. Dat lijkt met de C7 wel over.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Klopt inderdaad. Europese supercars zijn vaak wat vloeiender getekend. De Corvette is heerlijk Amerikaans. Maar wel met ‘Europese’ rijkwaliteiten. Zeker de C7 is echt een goed ding.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Ik ben niet eens, zoals jij een groot fan van Ferrari. Maar het is me toch al enkele keren gebeurd dat ik een rode sportauto, op hoge snelheid, in mijn achteruitkijkspiegel zag opdoemen. Ferrari! denk ik dan en een kinderlijk enthousiasme neemt dan bezit van mij. Totdat die rode sportauto me inhaalt. Oh, een Corvette… En dan dus echt teleurgesteld zijn.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Hahaha. Jaa, ergens snap ik dat wel.
Ik kan ze ergens wel indrukwekkend vinden. Zo was ik deze zomer in Italië op vakantie en op de parkeerplaats van het hotel stonden 5 Corvettes naast elkaar. Een C6 coupé, C6 Roadster, een C7 en twee C5’s. Vond ik best een mooi gezicht en ergens indrukwekkend. Ik vond vooral de C5 ineens heel erg mooi. Vooral van voren.
berlinetta zegt
@pomoek: Haha ik begrijp ook wel wat je bedoelt. Ik had precies zoiets meegemaakt deze week. Zag in de verte een rode, lage sportwagen aan komen rijden. Mijn eerste gedachte was ook: Ferrari! Maar toen gaf de auto eens flink gas en hoorde ik een bulderende V8 en toen wist ik al dat het een Corvette moest zijn. Ook erg gaaf, maar toch niet zo speciaal als een Ferrari.
RobUSA zegt
@berlinetta: Specialer als deze ZR1 zal het niet worden in Europa een Ferrari zal ivm deze auto op elke hoek v/d straat staat ( zeker in Italie :)
lekkaah zegt
Ik denk dat als je die lip/splitter van die voorbumper trekt, het er een stuk ‘netter’ uitziet. Maar goed, dan verpest je de functionaliteit alsnog. Heerlijke bolides dit.
unknown32 zegt
@lekkaah: die spoiler mag er ook af…
kle500 zegt
@unknown32:
tvklarenbosch zegt
Hadden ze dit blok in een gewone Corvette gelepeld was het een gaaf ding geweest. Al die spoilers verpesten de auto
Dutchdriftking zegt
Doe mij de C6 maar. Vermogen genoeg, en veeel mooier.
aquila2003 zegt
Ik ben niet zo kapot van amerikaanse autos, maar bij Corvette weten ze tenminste nog wat hardcore is! Wat een specs! En dat met handbak, SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!
wilco_groeneveld zegt
Doe mij de Nieuwe maar veel bruter en meer gefocust!
racerx zegt
Graag de vorige, vind het nog steeds een prachtige auto om te zien!
berlinetta zegt
Ik vind de C6 ondertussen veel te oud geworden. Je ziet aan alles, zowel buitenkant als binnenkant dat het een verouderde auto is. Mijn voorkeur gaat dus uit naar de C7, maar dan niet al ZR1. Die vind ik weer te overdreven. Voor mij een ZO6. Dat is een schitterende auto met de ideale mix van sportiviteit en stijl. Zeg nou zelf:
http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjjxbvit8DXAhVCVRQKHd0cB7IQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.carscoops.com%2F2015%2F09%2Fdaytona-orange-c7-corvette-z06-puts-on.html&psig=AOvVaw2fNjua2f_YB_DAN6NJQUfO&ust=1510830309212616
E34M5Touring zegt
Vooral het interieur van de C7 is van een totaal andere klasse dan de C6. Veel beter afgewerkt en veel meer keuze in materialen en kleuren, beter navi systeem etc etc. Daar kun je wel goed zien dat ze met de nieuwe echt een ander pad opgegaan zijn. Fantastisch apparaat!!
rob5nismo zegt
Ik vind de nieuwe mooier lekker agressieve styling
leko zegt
Ik rij al ruim 20 jaar Corvette, ze worden mooier en beter en het leuke is je hebt vermogen, wegligging, bagageruimte en ook qua grondspeling is de Corvette gewoon dagelijks bruikbaar. Voor het geld de beste keuze voor een sportwagen, geen supercar!!!
willeme zegt
@leko: Die Corvette Z06 385 HP is van jouw? Netjes! Respect! Zwaar onderschatte auto.
leko zegt
@willeme: is een 2002, update versie met 405 hp, top auto heb ik nu 12 jaar.
bassx zegt
Vind zelf dat de C7 ZR1 slecht op de foto’s staan eneen hele hoekige vierkante neus heeft. Op video vind ik de auto veel mooier https://www.youtube.com/watch?v=hYU0YqMesvQ
MaartenD zegt
De oude ziet er een stuk geslaagder uit
Hupke zegt
Die c7 is behoorlijk lelijk, maar hij verpest nu ook de lijnen van de C5/C6. Voor mij is het ontwerp daarvan nu ook verpest. Moet je al terug naar de C4 terwijl de techniek pas relevant word bij de C6 Z06…
E34M5Touring zegt
@hupke: C4 ZR-1 is anders voor die tijd best een interessante auto qua techniek.
Hupke zegt
@e34m5touring:
De motor die erin ligt komt uit de 90s maar het chassis is nog 1920’s gewoon pisbakken kokerprofiel staal aaneengesmodderd op 3 plaatsen.
E34M5Touring zegt
@hupke: FX3 instelbare ride control (mede ontwikkeld door Lotus), 4.4sec naar de 100 en ruim 280km/h voor 58k USd destijds was zo slecht nog niet hoor. Latere versies hadden dankzij Lotus inlaat, kop en kleppen upgrades 405pk, in een tijd dat 220pk uit een V8 gezien werd als prima. Zo dramatisch is dat allemaal niet. Zeker als je kijkt dat je destijds voor dat geld in een 4pitter 968 Porsche stapte. Ook niet bepaald the pinnacle of chassistech.
Hupke zegt
@e34m5touring:
Zat veel leuks op, maar dat chassis had gewoon een buizenframe moeten worden of iets gedurft zoals bij de C6 ik alu.
Hupke zegt
@e34m5touring:
Dat gezegd zijnde, ik heb net even gekeken, ze zijn behoorlijk aan de prijs die dingen.