Wat is er nu eigenlijk veranderd aan deze Monegaskische Golf?
De Bentley Continental GT was voor Bentley destijds een schot in de roos. De Arnage was peperduur om te bouwen en werd verkocht in kleine aantallen. De Continental GT was gebaseerd op de Volkswagen Phaeton. Het valt niet te onderschatten hoeveel dit scheelde in de ontwikkelingskosten. Denk aan het elektronica, infotainmentsystemen, veiligheidssystemen, onderstel, aandrijflijn: dat hoefde niet opnieuw ontworpen en ontwikkeld te worden. Ondanks dat het dus, oneerbiedig gezegd, een grote Volkswagen was met een ‘B’ erop, verkocht de auto enorm goed. In de loop der tijd werd de Continental beetje bij beetje verfijnd en bijgeschaafd, met succes. In 2011 kwam er een ’tweede’ generatie Continental GT, maar dat was net als de Golf VI meer een grove facelift dan een compleet nieuw model. De Continental GT die op de IAA dit jaar staat te shinen, is volkomen nieuw.
Veel lijkt hetzelfde gebleven en toch ziet de auto er behoorlijk anders uit. Hoe komt dat eigenlijk en wat zijn de grootste verschillen? We nemen die met je door in deze vergelijking.
Voor de goed orde:
Boven = de OUDE Continental GT
Onder = de NIEUWE Continental GT
Voorkant
De voorkant is nog altijd een voornaam feest van een glimmend verchroomde grille en ronde koplampen. Het zijn de verhoudingen die anders zijn. De nieuwe Continental heeft kleinere buitenste koplampen en die aan de binnenkant zijn juist groter. Ook heeft het nieuwe model meer welvingen achter de koplampen lopen. Maar het grootste verschil is de grille. Die is nu veel breder. Dat het gaas aan de onderkant van de oude Continental GT chroom is, is geen indicatie. Dat was gewoon een optie bij oude Continental GT en kan ook besteld worden op de nieuwe, volgens de configurator.
Achterzijde
Aan de achterzijde is het heel erg makkelijk te zien welke Continental GT ‘de nieuwe’ is. De achterlichten zijn veel compacter en ovaal gevormd. Maar er is meer veranderd. De nieuwe Continental GT lijkt breder en lager te zijn dan voorheen (daarover later meer). Het gaat te ver om te zeggen dat het een Aston Martin is, maar zo lomp als voorheen is de Continental GT niet. Ook is te zien dat de achterste zijschermen veel geprononceerder zijn dan voorheen. Ook heeft de nieuwe Continental GT een soort geïntegreerde spoiler aan de achterkant. Oh, en voor degenen die moeite hebben om erachter te komen waar die ‘B’ voor staat, is de merknaam ook voluit geschreven.
Zijkant
De Bentley Continental GT had moeite met het verbergen van de Volkswagen-roots door de layout. De grote W12 met twee turbo’s (en diens intercoolers) hangen voor de vooras. Voor het uiterlijk betekent dat de neus vrij groot moet zijn. Bij de nieuwe Continental GT is de motor verder naar achteren geplaatst, waardoor de neus minder ver voor de wielen uit hoeft te steken. Ook is de motor iets lager gemonteerd. Voor het zijaanzicht verricht dat wonderen. De voorwielen staan verder naar voren, wat de auto een dynamischer uiterlijk geeft. De daklijn is hetzelfde gebleven, gelukkig. Een ander detail waar je de nieuwe Continental GT aan kan herkennen is de ‘Flying B’ aan de zijkant. Die zat voorheen hoog geplaatst, naast de wielkast voor. Dat is nu helemaal onderaan, naast de voorste wielkast.
Interieur
Ik kan mij de introductie van de Continental GT goed herinneren. In de Arnage was de zitpositie niet optimaal, maar je had superzacht leer, zware metalen knoppen en schakelaars plus de geur van een Engelse herenclub. De Continental GT zat veel beter, maar had een mindere ambiance. Alles kwam bijzonder bekend voor van Audi’s en Volkswagens. Met extra leer, chroom en hout, uiteraard. In de loop der tijd heeft Bentley de Continental beetje bij beetje bijgeschaafd, maar het nieuwe interieur laat zien dat het echt tijd werd voor een nieuw interieur. Het nieuwe dashboard heeft veel meer een eigen karakter. Het is sierlijker, chiquer en veel moderner. Met name de sierlijsten zijn een lust voor het oog.
Techniek
De nieuwe Bentley Continental GT heeft weliswaar een W12 met twee turbo’s, maar het is zeker niet dezelfde motor die licht gewijzigd is. Het is de compleet nieuwe W12 TSI uit de Bentley Bentayga. Dat betekent dat de nieuwe twaalfcilinder beschikt over directe brandstofinjectie en cilinderuitschakeling. Daardoor is de nieuwe Continental GT een stuk zuiniger. Niet dat dat heel veel uitmaakt voor de beoogde doelgroep, maar een grotere actieradius is altijd welkom bij een Grand Tourer. Uiteraard komen er ook sterkere varianten hiervan, evenals een V8. De kans dat de V8 TDI uit de Bentayga beschikbaar komt voor de Continental GT lijkt klein. Dat er een hybride variant komt is aannemelijker. Het zustermodel van de Continental GT, de Porsche Panamera, wordt met een tweetal hybride aandrijflijnen aangeboden.
Wat ook bijdraagt aan het lagere verbruik is het afgenomen gewicht. De nieuwe Continental GT weegt zo’n 2250 kilogram, een kleine 80 kilogram minder dan voorheen. Een andere verandering lijken de dimensies te zijn. Dat valt dus mee. De nieuwe Bentley Continental GT is 4,85 meter lang (4 cm langer dan voorheen), 1,96 breed (2 cm breder dan voorheen) en is marginaal hoger (1 mm). Dat zijn bescheiden verschillen. Waarom oogt de auto dan toch anders? Het antwoord is simpel. De wielbasis. Die is namelijk met 9 centimeter gegroeid naar 2,85 meter.
Conclusie
Met de nieuwe Bentley Continental GT heeft Bentley er goed aangedaan om de auto te ontwikkelen op basis van een Porsche (Panamera) in plaats van een Volkswagen (Phaeton). De verschillen zijn niet te groot om het huidige klantenbestand af te schrikken, maar het is wel voldoende om er weer een jaartje of 10 tegenaan te kunnen. Volgend jaar struikel je erover in de duurdere winkelstraten.
viezefreddyw zegt
Het is overduidelijk een Continental GT. Maar als je de nieuwe en de oude zo naast elkaar zet, zie je duidelijke verschillen. Knap! En ik vind het een onwijs mooie auto om te zien, echt een verbetering. Met name het interieur.
peug206 zegt
@viezefreddyw: ik vind alleen de houtinleg niet in het plaatje passen in de lijn boven de tellerklok naar de passagierskant ter hoogte van de spiegel. Ik denk dat als dat ook ivoorkleurig/cremewit was, net als de rest van het interieur dan had het net ff wat minder contrast gegeven en nog iets rustiger geleken. Al zijn er zeker merken/tuners die het minder doen…
viezefreddyw zegt
@peug206: Ach, dat kan je toch naar wens specificeren. En hout hoort nou eenmaal in het interieur van een Bentley te zitten als je het mij vraagt. In elke Britse luxe-auto overigens.
peug206 zegt
@viezefreddyw: zekers, een bentley hoort houtinleg te hebben. Maar deze configuratie had ik het zeer zeker niet zo prominent gekozen, of voor een donkerdere kleur interieur gegaan. Nu vloekt het hard vind ik.
wimof zegt
@peug206: Dan bestel je toch gewoon je zin.
U vraagt, zij draaien.
super zegt
@viezefreddyw:
het grootste verschil is dat ze de frontoverhang een heel stuk kleiner hebben gemaakt, daardoor oogt de wagen veel sportiever/aggresiever.
sleepyj zegt
@viezefreddyw: Ik vind de oude veel mooier, met vooral de voorzijde. Ik noem het geen verbetering. Op het interieur na.
Kvgorp zegt
@sleepyj: koop je lekker de oude.
sleepyj zegt
@kvgorp: Doe anders even bijdehand.
jasbelle zegt
Deze mag in het rijtje naast de Aston Martin DB9, wat een ontzettend mooie wagen!
wimof zegt
@jasbelle: Dan zie je direct dat de DB9 niet zo’n klassebak is.
Edge zegt
“Ook heeft de nieuwe Continental GT een soort geïntegreerde spoiler aan de achterkant”
Had de vorige dat ook niet? Ik meen mij te herinneren dat ‘ie bij de achterruit verstopt zit.
Verder: Hij is wel echt mooi geworden. Zoals het artikel al aanhaalt is het lompe er wel vanaf, en heeft het plaatsgemaakt voor stijl. Als ik een luxe coupé zou zoeken waarbij geld geen rol speelt, zou ik direct naar de Bentley-dealer gaan en via Mulliner een donkergroene bestellen.
Loek zegt
@Edge: dat was een uitschuifding, die ervoor zorgde dat vanaf de achterruit een vloeiende lijn liep. De nieuwe heeft een kleine spoiler in die lijn verwerkt, zonder uitschuifbare shizzle. Denk dat ze dat bedoelen.
willeme zegt
@720s: Klopt helemaal!
't Peugje zegt
@720s: En dat is direct waar de 80 kg gewichtsbesparing vandaan komt. Nee, zoveel zal dat niet wegen. Wel lichter en mooier in mijn ogen.
poes zegt
@720s: Is dat echt zo? Als ik de foto van de achterkant bekijk dan lijkt het er toch sterk op dat ook de nieuwe een uit zichzelf omhoog komende spoiler heeft. Dit keer bij de rand van de klep. Vroeger onderaan de achterruit.
Loek zegt
@poes: Geen idee, maar in ieder geval ging dit over een vaste, geïntegreerde spoiler op de achterkant.
galverink zegt
@Edge: aan de extra lijntjes te zien is het een behoorlijke uitklapspoiler. Heeft Bentley nog geen foto’s van gepubliceerd.
gloudertje zegt
Fraaie auto. Vooral het interieur is weer up to date.
2wheeler zegt
Poh, normaal heb ik niet zoveel met dergelijke bakken maar de nieuwe Panamera en Continental zijn toch wel snoepjes hoor.
snorrewietskie zegt
Iets minder lelijk. Maar t is geen auto, meer een flatgebouw.
rhellema zegt
@snorrewietskie: zo hoog is deze auto toch niet?
rollingstoned zegt
Vind de lompe neus niet zo bij de rest passen…
motherlover zegt
De Continental GT ziet er van de zijkant veel dynamischer uit, en ook de achterkant is een stuk opgeknapt, het interieur is ook zeker een stuk luxieuzer. Ik vind dat de Continental GT er op bijna alle fronten een stuk vooruit op is gegaan…. bíjna… De voorkant vind ik écht een stuk minder mooi… Het lijkt alsof de wagen loenst…
Bricktop zegt
Wat is het toch een knappe wagen geworden, zowel de Panamera als de Continental GT zijn een stuk mooier geworden. Als ik 50+ was en een zak geld over zou hebben stond er bij mij denk ik een Continental GT op de veel te grote oprit.
E550 zegt
@Bricktop: precies dit. Ik vind ‘m zelfs een beetje dom uit z’n ogen kijken. Net als de Mulsanne overigens.
Rudy zegt
Hoe nieuw is de auto qua onderstel eigenlijk?. Als je ze naast elkaar ziet lijkt het alsnog een grote facelift.
mashell zegt
@rudy: van een wagen op basis van de stokoude Phaeton naar een wagen op basis van de nieuwe Panamera. Een enorm verschil dus.
Rudy zegt
@mashell: Kijk, dat is wel een serieuze upgrade!, had dat stukje uit de conclusie gemist blijkbaar.
mashell zegt
Inmiddels een prachtige wagen, ook het interieur is opgeknap. Maar wel jammer dat het nog steeds een sumo worstelaar is. Meer dan 2 ton is ook voor een luxe coupe te veel.
viezefreddyw zegt
@mashell: En toch he. De vorige Continental reed echt heel erg goed, zeker als je een versie had van na 2012. Ja, onwijs zwaar maar de handling was ontzettend goed. En met het nieuwe onderstel wat deze heeft zal dat nog beter zijn. Het is natuurlijk geen bochtenridder, maar is dat nodig? De V8S vanaf 2012 deed 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden en had een top van 305. Mooie cijfers. De auto is erg mooi in balans in de bochten, ondanks zijn gewicht kan de auto bij sportief rijden redelijk lichtvoetig aanvoelen. Knappe prestatie als je het mij vraagt. Dit ding is in de loop der jaren ontzettend goed ‘ge-fine-tuned’.
willeme zegt
@viezefreddyw: Sterker nog, bij Bentley schijnen ze het bewust te doen. De klanten weten juist dat ‘zware’ te waarderen. Je hebt natuurlijk een onverzettelijke auto, mede dankzij dat gewicht.
wimof zegt
@mashell: Als je er een paardentrailer aanhangt moet je onmiddellijk voor een rijbewijs c (camions) gaan.
cpp1 zegt
Achterkant van de oude is vele malen mooier en statiger.
berlinetta zegt
Eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat er veel GT’s zijn die beter zijn dan deze. Misschien een S-klasse en de toekomstige 8-serie. Deze Conti biedt namelijk alles wat je wil hebben. Luxe, snel, ruim genoeg, door de 4wd altijd te gebruiken en hoewel het geen bochtenridder is, zul je je zeker wel amuseren op een bochtige weg. Dat alles is verpakt in een heel fraai design en dat maakt het voor mij een topauto. Jammer dat deze auto waarschijnlijk ook weer een voetballersimago zal krijgen.
jorden zegt
Wat mij nou eigenlijk te binnen schiet… De Continental GT, Porsche Cayenne en Lamborghini Gallardo zijn werkelijk geniale zetten van VAG. Menig marketingstudent moet hier lichtelijk opgewonden van worden.
jaso013 zegt
Eigenlijk was die oude ook maar een lelijk hok….. de nieuwe is dus duidelijk erger geworden. Niet mijn ding.
E34M5Touring zegt
Tja, heb het al meermaals gezegd, prachtige auto geworden. Zowel vanbinnen als vanbuiten. Echt enorm verbeterd. Heel fraai.
tstile zegt
Oke ik kom even azijnzeiken hoewel ik niet tot de doelgroep behoor…
De naam op de kofferklep… hoeft niet! Bijna iedereen weet het, de rest kan het aan iemand vragen.
De luchtgaten aan de zijkant waren mooier bovenaan geplaatst. Helemaal die ’12’ in het chroom erin dat is echt een afknapper, bij de Action verkopen ze ook die lettertjes…
De grille is te groot aan het worden, die was al aan de grote kant… Misschien aandelen Heras kopen.
Achterlichten, mwah, de oude zijn meer echt Bentley.
Interieur van de oude was juist gaaf met die welving in het dashboard. Nieuwe lijkt wat vormlozer. Stuur met die 2 schuine spaken onderin.. ook niet bijzonder.
Meer unieke knoppen ipv vag plastig is wel goed.
Die vouw in de kofferklep had achterwege mogen blijven. Bij een Audi A7 is het leuk maar een auto als deze heeft dat niet nodig.
Chroom om de nummerplaatruimte te accentueren… mwah… oke toegeven het is minder erg dan een chromen nummerplaathouder lol..
Wat ik echt niet vind kunnen, de ‘B’ op het rempedaal. Dat Bentley hun logo, hun trots op de plek zetten waar iedereen echt met z’n vuile schoenen op gaat trappen is onbegrijpelijk…
Overhang inkorten is super. Voor de rest is het mooi dat de veranderingen meevallen. Leuk ook voor de eigenaren van oudere modellen. Die kunnen nog lange tijd netjes voor komen rijden.
mout zegt
@tstile: Helemaal mee eens.
Bij Bentley past nu eenmaal meer ‘herensalon’ dan ‘Nürburg-record’.
1lunatic zegt
Audi A5
danmar zegt
@1lunatic: ik zie er wel wat A7-lijnen in met veel fantasie, maar een A5?
mout zegt
Je ziet de basis wel doorwerken: Een Panamera is lichtvoetiger, een Phaeton statiger.
Maar bij Bentley vind ik het lichtvoetige minder passen. Vast omdat ik Bentleys vooral ken als RR met een andere grill.